Tema săptămînii

Pagina 93
A fost odată ca niciodată… Europa jpeg
A fost odată ca niciodată… Europa
Cultura nu a fost un punct important pe agenda candidaţilor la alegerile parlamentare europene, decît în forme minoritare, marginale. În multe cazuri, ea lipseşte cu desăvîrşire de pe agendă.
Euro cultura de sine  jpeg
Euro-cultura de sine
Mai mult decît o substanţă, cultura europeană este o mişcare; mai mult decît o statică, o dinamică: stilul unei deplasări; mai mult decît o dominaţie, o răspîndire, o fugă captivă. „Europa“ este principalul fapt de (auto-)cultură al lumii. „Europa“ a inventat cultura sinelui, cultivarea de sine.
Religia artizanală png
Religia artizanală
Proasta aşezare a superstiţiei e explicabilă şi din perspectiva luptei pentru străvechiul şi inepuizabilul capital de nesiguranţă şi inexplicabilitate al lumii, pe care religiile şi ştiinţa încearcă deopotrivă să-l gestioneze, să-l explice. În această bătălie, superstiţia e speculantul, îmbogăţitul de război detestat de părţile cobeligerante.
Despre savanţi, potcoave şi semne jpeg
Despre savanţi, potcoave şi semne
Îmi amintesc foarte bine momentul în care, cîndva în primul an de facultate, am auzit pentru întîia oară, de la Emil V., un distins cercetător într-ale fizicii, povestea potcoavei norocoase a lui Niels Bohr. Poveste care, deşi e foarte bine cunoscută, merită să fie spusă şi aici.
Superstiţiile – o scurtă istorie jpeg
Superstiţiile – o scurtă istorie
Penelopa află că un străin sosit de departe pretinde că l-ar fi cunoscut pe soţul ei. Plină de speranţă, ea spune că e sigură că Ulise se va întoarce şi îi va pedepsi pe aroganţii peţitori care au pus stăpînire pe palatul ei.
Petrus despre superstiţie jpeg
Petrus despre superstiţie
La capătul unei scrisori pe care editorii tîrzii i-au numit-o Despre omnipotenţa divină, Petrus Damianus le narează, în anul 1067, călugărilor de la Monte Cassino, povestea unui copil şi spune despre ea că este o superstiţie diabolică.
La cules de eresuri prin ograda zilei jpeg
La cules de eresuri prin ograda zilei
Scrie Isidor de Sevilla (în Etimologiile sale) despre sepie: „Cerneala ei are atîta putere încît, spun unii, pusă într-o lampă, după ce toate celelalte lumini au fost stinse, îi face pe cei prezenţi să pară etiopieni“. Să stingem aşadar toate celelalte lumini şi să ne umplem lampa cu cerneală de sepie.
Superstiţii sărate jpeg
Superstiţii sărate
Primul meu gînd, cînd mi s-a spus de numărul dedicat superstiţiilor, s-a îndreptat spre sarea pe care gazda mea dintr-un sat din Maramureş mi-a dat-o, într-un an, de Paşti, înfăşurată într-un şerveţel, ca să o ţin în buzunar, să nu se lege de mine toate necazurile aruncate pe la răscruce de drumuri.
Cu superstiţiile pe superstiţii călcînd… jpeg
Cu superstiţiile pe superstiţii călcînd…
Am, cum să nu am! Raţională (cum mă ştiţi), ardeleancă, femeie, voi recunoaşte, ruşinată de contextul dilematic şi mîndră de mine, că am superstiţii. De care încerc să scap, cu mijloace sărmane... Port cu mine obiecte-talisman.
Cred, Doamne, ajută necredinţei mele! jpeg
Cred, Doamne, ajută necredinţei mele!
Timpul tînjea după clipe filozofale. De aceea, în ajunul Sărbătorii Pogorîrii Sfîntului Duh, ne-am retras în munţi la Şirnea, deasupra localităţii, pe un platou între Bucegi şi Piatra Craiului. Întraripaţi de această liturghie a creaţiei, în amurg ne-am cuibărit în iarbă, am destupat o sticlă de Abaton roşu şi am început să filozofăm.
Ce superstiţii (nu) aveţi? jpeg
Ce superstiţii (nu) aveţi?
"Cînd eram mică, pufneam cu iz de superioritate cînd bunica îmi atrăgea atenţia să nu fac anumite lucruri (să nu mănînc din oală, căci nu mă mai mărit, să nu stau sub scară, că atrag ghinionul etc. etc.), pentru că mi se va întîmpla nu ştiu ce grozăvie."
Mai eşti la fel? jpeg
Mai eşti la fel?
Despărţirile sînt nişte morţi cu personaje vii. Mi-a fost frică de ele de cînd mă ştiu. Numai gîndul că e posibil să ajung în acel punct al poveştii cînd omul cel mai apropiat de pe pămînt începe – uşor, uşor – să se îndepărteze, să-şi piardă consistenţa, mi-a dat fiori.
Omul din oglindă jpeg
Omul din oglindă
Cel mai rău e cînd te uiţi în oglindă. Te uiţi în oglindă după douăsutepatruşaptedemiideani şi te sperii. Acolo, în locul ăla unde ar trebui să fii tu, locul ăla în care vreme de douăsutepatruşaptedemiideani nu mai era nimic, te priveşte un mort care clipeşte rar.
Scurtmetraj, lungmetraj, sitcom sau telenovelă? jpeg
Scurtmetraj, lungmetraj, sitcom sau telenovelă?
Nuca de cocos e borcanul meu de murături. Adică e chestia aia pe care i-aş da-o lui să o facă, dar, pentru că el nu există, trebuie să mă descurc singură. Ca să punctez povestea asta cu despărţiri, tocmai am spart o nucă de cocos – cu o şurubelniţă, un cuţit, un şurub imens şi multe opinteli.
Bye bye love jpeg
Bye bye love
Am trăit multe despărţiri pînă acum. M-am mutat de multe ori şi am lăsat în spate nu numai oameni iubiţi, dar şi locuri, mirosuri, obiceiuri dragi şi toate particularităţile care construiesc o viaţă familiară. Despărţirea este, de fapt, un gest de vitalitate, o acceptare că viaţa înseamnă schimbare.
Dezalcătuirea jpeg
Dezalcătuirea
Nu mai ştiu de cîte ori m-am despărţit în ultimul deceniu. Am pierdut şirul. M-am despărţit de iubiţi, de prieteni şi prietene, de oameni care au murit, de case în care am stat, de instituţii în care am lucrat, de proiecte pe care le-am creat eu şi le-au continuat alţii, de obiecte pe care le-am pierdut sau le-am stricat.
Şapte întrebări pentru Andrei Robin Proca jpeg
Şapte întrebări pentru Andrei Robin Proca
„I’ve seen this happen in other people’s lives and now it’s happening in mine.“ Pentru că poate fi despre orice, dar dacă alegi varianta sentimental necîştigătoare, e mai emoţionant decît dacă te referi la răul de mare sau statul la coadă la Administraţia Financiară.
Trei despărţiri din cinema jpeg
Trei despărţiri din cinema
Dacă stai să te gîndeşti, cele mai bune filme de dragoste sînt filmele despre despărţiri. Eşafodajul complex al despărţirii include de obicei mai mult sex, mai multă atracţie, mai multe scene iconice şi mai multe replici memorabile decît orice film cu happy-end.
Adio în multe cuvinte jpeg
Adio în multe cuvinte
Nu m-am priceput niciodată la despărţiri. Întotdeauna mi s-au părut o moarte mică. Dacă ar fi să aleg, şi acum prefer să se despartă alţii de mine, să taie ei membrul beteag, eu nu pot să mă separ de nici un centimetru din ceva care a fost odată viu.
Cum se despart adolescenţii? jpeg
Cum se despart adolescenţii?
Pentru polul opus, al elevilor de liceu care au ce povesti, am adunat cîteva personalităţi relativ diferite, în ordine cronologică a vîrstei, ca să îşi poată face tot omul o impresie despre cum probabil nu s-a schimbat mare brînză în domeniul separărilor. O să găsiţi aici poveştile colegilor mei.
Totul a început de la Skype jpeg
Totul a început de la Skype
În fiecare seară, la ora 19 fix, mă aşezam în faţa micuţei camere a laptopului şi intram pe Skype. E plăcut să ai o rutină. O bucăţică infimă din zi ne includea pe amîndoi. Îmi făcea bine să-i văd faţa, ochii, zîmbetul, şi să-l ascult.
"Viaţa are întotdeauna ceva ridicol"   interviu cu Radu JUDE jpeg
"Viaţa are întotdeauna ceva ridicol" - interviu cu Radu JUDE
Filmul pe care l-am făcut nu este doar despre despărţire, nu în intenţia mea, cel puţin. Într-adevăr, personajele principale sînt doi oameni divorţaţi, despărţiţi, dar asta îi defineşte pînă la un punct. Ce mi s-a părut însă interesant de explorat a fost ridicolul.
Eterna reîntoarcere: mitologie și dezinformare jpeg
Eterna reîntoarcere: mitologie și dezinformare
Homo informaticus – asta mi se spune că sînt. Şi pot oare tăgădui? Informaţia nu mai e de mult o abstracţiune inertă: ea fiinţează în prelungirea minţilor, ca parte a vieţilor noastre. Inevitabil însă, aduce cu sine şi dileme noi sau le îmbracă pe cele vechi după moda vremii.
Mașinăria morală jpeg
Mașinăria morală
În ultimele decenii, tehnologia a avansat atît de mult, încît ne-a luat-o înainte. Noile descoperiri ale ştiinţei oferă posibilităţi pentru propriul corp şi propria minte care erau de neînchipuit cu un secol în urmă. În faţa lor, sîntem uneori depăşiţi, iar instrumentele noastre de lucru par c-au stat prea mult la soare.
Pictori vs anatomiști jpeg
Pictori vs anatomiști
Într-o scrisoare către Francis Hutcheson, din 1739, Hume spune că filozoful moral poate proceda „fie ca un anatomist, fie ca un pictor: fie pentru a-i descoperi cele mai ascunse resorturi şi principii, fie pentru a descrie frumuseţea şi graţia acţiunilor ei.“
Rețeaua globală a tuturor lucrurilor și oamenilor jpeg
Rețeaua globală a tuturor lucrurilor și oamenilor
Internetul Lucrurilor (the Internet of Things – IoT) este o viziune, actualizată deja, conform căreia Internetul se va întinde asupra lumii fizice, sfîrşind prin a integra, într-o mare reţea, fiecare obiect, lucru, animal sau om.
Etica, alternativă la predarea religiei în școli? jpeg
Etica, alternativă la predarea religiei în școli?
Este vorba de libertatea părinţilor, care doresc ca elevii, copiii lor, să primească instrucţie şi educaţie religioasă, de a cere ca în şcolile de stat să se acorde asemenea educaţie şi instrucţie; şi este vorba de libertatea părinţilor care nu doresc ca propriii copii să primească educaţie şi instrucţie religioasă, pentru că nu le dau deloc educaţie religioasă în familie.
Etica reproducerii umane png
Etica reproducerii umane
Pe măsură ce vom şti mai multe, vom putea să îmbunătăţim tratamentul infertilităţii, să reparăm celulele reproductive şi să înţelegem mai bine cum putem preveni infertilitatea, şi nicidecum să folosim, în reproducerea umană, gameţi creaţi în laborator.
Sînt animalele non umane persoane? jpeg
Sînt animalele non-umane persoane?
Recent, un parlamentar român a propus declararea delfinilor drept persoane, obiectivul fiind acela de a crea un cadru legislativ prin care se asigură protejarea bunăstării animalelor. Din păcate, unele dintre elitele noastre locale s-au grăbit, sub imperiul autosuficienţei, să afirme că propunerea este o trăsnaie.
Există situații în care adulterul poate să nu fie imoral? jpeg
Există situații în care adulterul poate să nu fie imoral?
V-aţi întrebat vreodată dacă relaţia de căsătorie care nu interzice adulterul, de tipul celei dintre Claire şi Frank, din cunoscutul serial House of Cards, este neapărat imorală? De cele mai multe ori ne justificăm aversiunea faţă de adulter pe baza faptului că textele de autoritate, precum Noul Testament, îl interzic explicit.
Pirații 2 0 jpeg
Pirații 2.0
Putem defini cel puţin minimal, în acest punct, pirateria online în România drept acea activitate practicată de indivizi care se angajează, pe web, să intre în relaţii de cooperare şi să facă schimb, între ei, de materiale aflate sub protecţia legii drepturilor de autor 8/1996, precum filme, muzică sau cărţi.
Cît de moral este umorul? jpeg
Cît de moral este umorul?
E ştiut că Platon nu-i stima în mod deosebit pe poeţi şi nu vedea un loc pentru ei în Cetate, însă faţă de umorişti avea şi mai puţin respect. Nu-i plăcea, în primul rînd, felul în care rîsul pune stăpînire pe oameni şi-i face să-şi piardă controlul de sine.
Visează androizii garduri electrice? jpeg
Visează androizii garduri electrice?
Să ne închipuim o lume populată cu roboţii zilei de azi: maşini care se conduc singure (dezvoltate de Google), roboţi-companioni atît pentru copii (cum e francezul Nao, prezent deja în sălile de clasă din lumea largă), cît şi pentru seniori, roboţi sexuali, roboţi medicali, roboţi spaţiali etc.
Etica în organizații jpeg
Etica în organizații
De douăzeci şi ceva de ani încoace, ne-am desensibilizat inclusiv faţă de limbajul asociat corupţiei, nu mai tresărim cînd auzim de mită, termenii au devenit parte dintr-o limbă de lemn care nu mai trezeşte nici o emoţie. Mai e ceva de făcut?
„Nu sîntem pregătiți moral pentru viitor“   interviu cu Julian SAVULESCU jpeg
„Nu sîntem pregătiți moral pentru viitor“ - interviu cu Julian SAVULESCU
Este profesor de etică aplicată la Oxford, director al Centrului de Etică Aplicată Uehiro de la aceeaşi universitate, editor al Journal of Medical Ethics, cea mai importantă publicaţie de bioetică din lume. Julian Savulescu ne provoacă să regîndim moralitatea aşa cum (nu) o ştiam pînă acum.
Nu doar un aliment png
Nu doar un aliment
De ce tocmai pîinea? E evident că răspunsuri se pot da nenumărate, de la cele simbolice, la unele strict utilitare. Nu degeaba este ea a „noastră cea de toate zilele“, în toate felurile.
Răfuiala urbanului cu pîinea jpeg
Răfuiala urbanului cu pîinea
Pîinea-emblemă din prima jumătate a vieţii mele a fost pîinea ardelenească, cu cartofi, bătută de coajă: grea, densă, umedă. Şocul cultural al mutării la Bucureşti a fost franzela de Bucureşti, uşoară ca un burete şi efemeră ca un norişor.
Pîinea surogat jpeg
Pîinea surogat
A luat un castron plin de ciorbă. Din punga burduşită, rezemată de piciorul mesei, scoate o pîine, o rupe în două. Jumătatea păstrată în mînă o fărîmă bucăţi în zeama fierbinte şi apoi, aplecat peste blid, începe să mănînce. Pîine cu… ciorbă cu pîine.
Gustul pîinii şi treptele Tainei jpeg
Gustul pîinii şi treptele Tainei
Mi s-a întîmplat uneori, atunci cînd am dăruit o chiflă, un corn sau o pîine, unui cerşetor, să fiu privită cu nemulţumire, ba chiar apostrofată: „Ce-mi dai pîine, că eu am nevoie de bani!“ Pîinea era privită cu dispreţ, aşa cum remarcase şi Nicolae Steinhardt: „Mulţi privesc de sus şi defaimă pîinea cea de toate zilele.“
Pîinea la britanici jpeg
Pîinea la britanici
Albă, albă fără calorii, integrală, 50% albă şi 50% integrală, tăiată subţire, mediu sau gros, albă moale, de prăjit (toastie), cu seminţe de floarea-soarelui sau in, soia, integrală moale, cu coajă sau fără, cu cinci tipuri de seminţe, bio, fără conservanţi artificiali...
Limbajul pîinii jpeg
Limbajul pîinii
Mă uit la o emisiune difuzată pe Viasat History, Diete uitate de vreme. Cîţiva planturoşi, simpatic de binedispuşi, se strîng într-un conac englezesc unde intră în hainele, programul de viaţă şi, desigur, regimul de slăbire din alte vîrste moderne: vremea reginei Victoria, a regelui Eduard VII, anii ’20 ai secolului trecut.
„Ptita de casă“ jpeg
„Ptita de casă“
„Pîinea noastră cea de toate zilele dă-ne-o nouă astăzi...“ Din rugăciunea zilnică a creştinului nu lipsesc niciodată aceste cuvinte. Cei care au avut fericirea de a trăi o vreme la sat nu pot uita momentele facerii pîinii; zilele cînd mama se trezea cu noaptea-n cap pentru a pregăti acest eveniment au rămas vii în memoria mea.
Patimile şi gloria grîului jpeg
Patimile şi gloria grîului
Pîinea noastră urbană, industrială, de toate zilele e un aliment profan. Cumpărată de la colţul străzii, cu uşurinţă extremă, pîinea a devenit un obiect străin, la a cărui facere mîncătorul citadin nu participă în nici un fel.
Pîinea cu seminţie jpeg
Pîinea cu seminţie
Pîine de subzistenţă, pîine de consum, pîine de lux, pîine ritualică, pîine festivă. Aş începe cu o abordare tehnică: cîtă pîine se poate prepara dintr-un kilogram de făină de grîu? Am fi uimiţi să aflăm că putem primi mai multe răspunsuri, în funcţie de producător şi de instalaţie.
Pîinea neagră de acasă jpeg
Pîinea neagră de acasă
În copilărie, la Cîmpia Turzii, mergeam cu bunica să cumpărăm pîine. De obicei de la magazinul de pîine din apropiere sau de la aşa-zisul „complex“, dar, uneori, mai rar, direct de la fabrică. Acolo erau mai mari şansele să găsim pîine caldă, al cărei miros îmbietor îl simţeam de departe.
"Orice persoană din România are acces la pîine adevărată“   interviu cu Nastasia BELC jpeg
"Orice persoană din România are acces la pîine adevărată“ - interviu cu Nastasia BELC
"Pîinea are la bază făină de cereale (grîu, secară, orz, ovăz). Pîinea trebuie să aibă, în mod normal, nici mai mult, nici mai puţin de patru ingrediente: făină, drojdie, apă şi sare. Ştim că se mai adaugă seminţe, fructe sau alte ingrediente, dar acestea sînt specialităţi de panificaţie."
Pîin eri, pîin işi, pîin ui   şi fructul periculos bine copt jpeg
Pîin-eri, pîin-işi, pîin-ui - şi fructul periculos bine copt
La chioşc, iar coadă de 20 de oameni, pauza mică, foamea mare. Bineînţeles că mintea lucrează şi stomacul cere, dar nu e o regulă asta. Abordînd din nou contextul favorabil al sandvişurilor, îmi atrage atenţia un grup de vreo patru boboci, nemulţumiţi de cei 5 lei investiţi în nişte „submarine“ cu şniţele.
Cum ar fi fost fără… jpeg
Cum ar fi fost fără…
Schimbarea de putere care a urmat imediat a făcut ca integrarea efectivă să se producă în 2007. Dacă ne gîndim numai la cariera echivocă ulterioară a acestor doi oameni – Emil Constantinescu şi Adrian Năstase –, ne dăm seama că nimic nu era predestinat sau programat în această poveste.
"România este un loc mai bun“   interviu cu Jonathan SCHEELE jpeg
"România este un loc mai bun“ - interviu cu Jonathan SCHEELE
MCV a fost, dacă vreţi, partea a doua a mecanismului de salvgardare iniţial gîndit pentru a preveni fenomene de derapaj, a fost o chestiune mai largă, care a mers mai departe de domeniul justiţiei şi al administraţiei publice. A fost o modalitate prin care am dorit ca reformele administraţiei şi justiţiei să fie păstrate.
„Există un discurs în care «ei» sînt întotdeauna mai buni decît «noi»“  jpeg
„Există un discurs în care «ei» sînt întotdeauna mai buni decît «noi»“
"La fel ca şi ceilalţi cetăţeni ai României, care vedeau aderarea ca pe un sfîrşit al aventurii, al poveştii integrării europene a României. Este adevărat însă că, după aceea, am văzut că povestea abia începe, era doar o închidere de capitol şi o deschidere a altuia."