Pictori vs anatomiști

Emanuel SOCACIU
Publicat în Dilema Veche nr. 536 din 22-28 mai 2014
Pictori vs anatomiști jpeg

În mai multe locuri, David Hume face apel la o metaforă, pentru a distinge între două maniere radical diferite de a aborda moralitatea. Spre exemplu, într-o scrisoare către Francis Hutcheson, din 1739, Hume spune că filozoful moral poate proceda „fie ca un anatomist, fie ca un pictor: fie pentru a-i descoperi cele mai ascunse resorturi şi principii, fie pentru a descrie frumuseţea şi graţia acţiunilor ei.“ Preferinţa lui Hume însuşi pentru cea dintîi variantă este evidentă: pentru a putea reda frumuseţea Afroditei sau a Elenei din Troia, pictorul are nevoie de anatomie. El trebuie să ţină seama de structura şi proporţiile corpului uman.

În privinţa eticii, cultura filozofică europeană este dominată însă de „pictori“ – pentru a rămîne în spaţiul aceleiaşi metafore. Regulile morale sînt prezentate cel mai adesea ca atemporale şi universale (porunci ale divinităţii sau dictate ale raţiunii), ori ca fiind menite să sporească fericirea unui număr cît mai mare de semeni ai noştri. Există prezumţia a ceva intrinsec bun în spatele tuturor acestor lucruri. Mai mult, legătura eticii cu estetica este adesea explicită: Kant conectează acţiunea morală cu sublimul, în timp ce, pentru John Stuart Mill, „estetica“ este domeniul dezvoltării caracterului frumos. De unde ar putea să provină însă o astfel de dominaţie?

O ipoteză plauzibilă este aceea că, dacă optăm pentru abordarea anatomistului, s-ar putea să nu ne placă foarte tare ceea ce descoperim. Disecţiile, chiar şi metaforice, tind să fie neplăcute. „Anatomistul înfăţişează vederii cele mai hidoase şi respingătoare obiecte“ – ne previne Hume. Ce se întîmplă dacă aflăm, prin acest demers, lucruri neplăcute despre natura umană? Cum vom reacţiona la ipoteza că altruismul uman poate fi reconstruit ca, pur şi simplu, o formă rafinată a iubirii de sine? Că regulile morale sînt convenţii selectate evolutiv printr-un proces asemănător (deşi nu identic) cu cel al selecţiei caracterelor biologice? Că nu e nevoie să presupunem nimic universal şi imuabil în privinţa lor? Sau că Raţiunea, probabil nava amiral a tuturor marilor construcţii în istoria filozofiei occidentale, este de fapt o micuţă barcă de pescari, ancorată în partea mai puţin adîncă a portului? Pentru această din urmă constatare, să dăm, încă o dată, cuvîntul maestrului: „Raţiunea este, şi nu trebuie să fie altceva decît roaba pasiunilor; şi nu poate pretinde vreodată un alt rol decît acela de a le servi şi a le da ascultare.“ Deci emoţiile ar fi cele care stau în centrul vieţii noastre morale, iar etica, cel puţin dacă vrea să devină „ştiinţă morală“, nu ar trebui să ignore acest lucru.

Proiectul lui Hume, aproape uitat timp de două secole, a cunoscut o revitalizare accentuată în ultimele decenii. Într-un fel sau altul, ceea ce uneşte modelările matematice ale evoluţiei normelor morale, folosind importuri din teoria jocurilor (Ken Binmore, Brian Skyrms), de programele de cercetare din neuroetică (felul în care anumite intuiţii morale pot fi corelate cu „aprinderea“ unor zone diferite ale creierului, atunci cînd ne confruntăm cu o dilemă) sau de studiile unor primatologi sau psihologi evoluţionişti ca Frans de Waal sau Michael Tomasello, cu privire la capacităţile morale ale primatelor este preferinţa pentru „anatomia“ moralităţii. Nu voi continua cu o discuţie a rezultatelor obţinute de aceşti autori, ele încă sînt departe de a fi validate sau acceptate unanim, deşi tot mai mulţi aderă la acest program. Cred însă că merită menţionată în final o diferenţă interesantă la nivelul implicaţiilor.

Pentru versiunea „picturală“ a eticii, principiile şi normele morale sînt obiect al descoperirii: nu produse ale (inter)acţiunii umane, ci fiecare dintre ele un soi de terra australis nondum cognita, aşteptînd cuminte să se găsească în calea unui explorator conceptual temerar. În esenţă, imoralitatea este întotdeauna rezultatul unui deficit (de cunoaştere sau de voinţă). Explicabile pînă la descoperirea principiului sau a normei relevante, acţiunile imorale devin misterioase după aceea. Cum pot oamenii – fiinţe raţionale cărora le stă relativ uşor în putere să afle ce trebuie să facă – eşua în a face ceea ce trebuie? Lipsesc, cu alte cuvinte, resorturile.

„Anatomiştii“, în schimb, văd povara demonstraţiei în altă parte. Misterios nu este că unii oameni, sau majoritatea lor (în unele momente), încalcă reguli morale, chiar dacă le sînt cunoscute. Miracolul este tocmai cel opus. Structura complexă şi bogată a experienţei morale în societăţile noastre, faptul că reuşim să ne coordonăm şi să evităm adesea conflictele între noi – deşi ceea ce ne motivează poate fi mai curînd gîndul la propria cămaşă decît preocuparea pentru bine comun – este misterul de explicat. Cum se face că reuşim să producem ordine morală, chiar şi atunci cînd nu ne propunem acest lucru? Orice răspuns la această întrebare conţine însă şi un avertisment implicit cu privire la fragilitatea acestei ordini: lucrurile pot oricînd să o ia razna.

Discuţia între tabere e departe de a se fi încheiat. Un astfel de verdict e, de altfel, riscant în filozofie: nenumărate dezbateri, declarate ritos ca încheiate, au revenit în forţă, în anul sau în secolul următor. Mai prudent ar fi poate să constatăm că gîndirea morală are nevoie, în egală măsură, şi de unii, şi de ceilalţi. Va fi greu să revizuim moralitatea dacă nu o înţelegem, dar ar fi trist să depunem efortul laborios de a înţelege fără să pricepem de ce o facem.

Emanuel-Mihail Socaciu este lector la Facultatea de Filozofie, Universitatea Bucureşti. A coordonat un proiect de cercetare despre abordările evoluţioniste ale normelor morale (www. normev.ro). Este autorul, alături de Radu Uszkai, al capitolului „Why You Should Never, Never Love Thy Neighbor“, apărut în How I Met You Mother and Philosophy: Being and Awesomeness (editor: Lorenzo von Matterhorn), Open Court, Chicago, 2013.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.