„O vîscozitate, sau altceva analog”

Publicat în Dilema Veche nr. 1038 din 29 februarie – 6 martie 2024
image

Dintr-un anumit punct de vedere, totul se poate asambla și dezasambla; lumea este alcătuită din părți componente: litere, cuvinte, fraze, clipe, cifre, atomi. Fiecare componentă are o subcomponentă care e, la rîndul ei, un întreg, în raport cu propriile ei subansambluri. Componentele ultime ale realității „materiale și măsurabile” sînt tot mai puțin sesizabile și cuantificabile: dimensiunea și materialitatea lor scad vertiginos pe măsură ce ne afundăm într-un „infinit mic”, într-o mise en abyme subatomică a materiei.

Odată cu tema piesei componente apare și întrebarea cu privire la ce anume ține laolaltă un ansamblu. Cum de ajung părțile să se grupeze într-o unitate, să creeze și să mențină un întreg? Aristotel oferă un posibil răspuns în Metafizica:„În cazul corpurilor, pentru unele rațiunea unității lor este contactul, pentru altele – o vîscozitate, sau altceva analog” (1045a). Un lipici al realității? Tot ce se poate!

„Piesa de schimb” aduce în discuție și tema reparației. „A repara sau a înlocui cu totul?” e întrebarea zilelor noastre. Într-o viziune heracliteană, nimic nu rămîne la fel, de la o clipă la alta. Lamentația cu privire la faptul că „în vremea de azi nimic nu se mai repară, ci totul se înlocuiește” – de la televizoare la partenerii unui cupluri și la angajații unei companii – își pierde aici din gravitate. De ce să te miri, bunăoară, dacă o pereche divorțează după doar un an de căsătorie, cînd, de fapt, nici unul dintre parteneri nu mai e același ca în urmă cu un an, în momentul căsătoriei? Heraclitean vorbind, un alt bărbat se desparte de o altă femeie; or, nemaifiind cei de la început (din momentul căsătoriei), putem susține că nici măcar nu erau căsătoriți și că, prin urmare, nici nu pot să se despartă. (Ca să nu mai spunem că ar fi absurd ca ei să se despartă, în condițiile în care au parte oricum, clipă de clipă, de un „nou” partener.)

Care e esența, substanța remanentă unui obiect după ce îi schimbi toate piesele componente? – ar putea fi dilema pieselor de schimb. Cît de mult poți schimba fără să ratezi substanța originară, fără să-ți pierzi chipul? Problematica e ilustrată și discutată în experimente mentale precum „Nava lui Tezeu”, care aduc în discuție problema identității. Dacă nava lui Tezeu e reparată, de-a lungul vremii, și i se înlocuiesc, pînă la urmă, toate piesele componente – scîndurile, puntea, catargele, cîrma –, mai este nava lui Tezeu aceeași? Un răspuns afirmativ ne-ar duce la o concluzie surprinzătoare: esența, identitatea unui obiect material nu are nici o legătură cu componentele sale materiale – constatare care pune în încurcătură o viziune strict materialistă asupra lumii.

Dacă facultatea analitică a minții noastre „demontează” realitatea, o împarte în piese componente – concepte, categorii și alte elemente –, literatura și limba vie releagă piesele meticulos dezasamblate de rațiune în noi și expresive alcătuiri. În argou, „capului” i se mai spune și „gamelă”, „gulie”, „mansardă” sau „televizor”; inimii i se zice „motoraș”; „dinții” sînt „malaxoare”; gura e „ială” sau „fermoar”; ochii „faruri”; stomacul „jgheab”, „ghiozdan” sau „ghiordel” ș.a.m.d.

Se spune că întregul e mai mult decît suma părților sale. „Căci există o rațiune de a fi pentru toate lucrurile care au mai multe părți, dar nu sînt un tot, precum e o grămadă, ci există acolo un întreg dincolo de părți” (idem)„Grămadă” se referă aici – ca opus al părților care au „o rațiune a unității lor” – la o aglomerare inertă de elemente și definește un întreg care e doar o sumă a părților sale. Întîlnim aici o posibilă primă definiție a monstruozității, ca „alcătuire” ale cărei unitate și continuitate nu sînt naturale, ci obținute „prin forță sau prin creștere laolaltă” – și o prefigurare a monstrului, fie el zombi, strigoi, moroi sau altă făptură frankensteiniană.

Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat. „Ce”-ul care dă sens și ține laolaltă întregul – pulsul, viața, arderea, mișcarea – trebuie suspendat, întrerupt sau măcar încetinit, pentru a putea opera „reparația”, ca în cazul anestezierii unui pacient. Ceea ce pare tehnic-banal și de la sine înțeles. Dar poate trimite și la un eventual mister al părților de schimb: o „reparație” majoră presupune o moarte (provizorie) și o reînviere a „pacientului”. 

p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg
p 13 jpg

Parteneri

Izvorul de la Manastirea Sf  Dionisie Exiguul si Sf  Efrem jpg
Satul blestemat din România care se întinde și pe teritoriul altei țări. Fenomenele întâmplate aici îți fac pielea de găină
În inima Dobrogei, în apropiere de Cheile Dobrogei, se află un sat uitat de lume care ascunde povești pline de mister și legende întunecate.
439024798 2754810491335853 5273486255929161781 n jpg
„Închide ușa Căline, vin mascații după tine”. Profesorul, amenințat cu moartea de simpatizații legionari, a compus un colind pentru Georgescu
Profesorul de Istorie, Marcel Bartic, care a fost amenințat cu moartea pe rețelele sociale de către adepții mișcării legionare, a compus un colind manifest, pe care il dedică lui Călin Georgescu.
ctp digi24
CTP, despre conflictul Șoșoacă-Georgescu: Partenera lui Iisus se încaieră cu trimisul lui Iisus, arbitru este Mache Teodosie
Cristian Tudor Popescu a comentat conflictul izbucnit între președinta SOS, Diana Șoșoacă, și candidatul independent Călin Georgescu. Partenera lui Iisus se încaieră cu trimisul lui Iisus, iar arbitru este Mache Teodosie, scrie jurnalistul pe Facebook.
Tanc T-34 distrus în apropierea Mării Nege (© Das Bundesarchiv Bild 169-0017)
Tancurile T-34 cumpărate de Gheorghe Gheorghiu-Dej din Uniunea Sovietică
Ziua de 25 octombrie 1944 a fost cea în care s-a terminat cucerirea României și un nou stat a fost inclus în lagărul comunist, teoretic pentru vecie.
Magazin Auchan din Rusia FOTO Profimedia
Economia Rusiei se prăbușește. Inflația a accelerat, în timp ce UE urmează să impună un nou pachet de sancțiuni
Inflaţia a accelerat în luna noiembrie în Rusia, până la 8,9% în ritm anual, a anunţat Oficiul federal de statistică, înainte de o reuniune de politică monetară la Banca Rusiei, la care ar putea fi decisă o nouă majorare a dobânzii de bază, care este deja la un nivel record în ultimii 20 de ani.
Reconstituire a unei temnițe medievale  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL JPG
Secretele înfiorătoarelor temnițe medievale. „Niște puțuri uriașe ce seamănă cu infernul”
Câteva cetăți medievale din România au păstrat camerele întunecoase folosite de foștii lor stăpâni ca închisori și săli de tortură. Însă nu numai beciurile acestor edificii erau destinate condamnaților, iertați de pedeapsa unei morți rapide.
marina voica jpeg
Bărbatul care a înșelat-o pe Marina Voica, după ce a rămas văduvă: „Nu l-am prins, dar l-am bănuit și am spus tot”
Marina Voica, una dintre cele mai carismatice, talentate și frumoase cântărețe a avut o viață demnă de scenariul unui film. A avut două căsnicii de-a lungul timpului, iar după moartea ultimului soț a fost victima infidelității.
banner dan helciug png
hacker profimedia jpg
BNR: Riscurile cibernetice sunt ridicate. Incidentele din sectorul bancar au crescut în ultimii ani
BNR menţionează că riscurile cibernetice rămân ridicate în contextul geopolitic tensionat şi al evoluţiei digitalizării şi inteligenţei artificiale, incidentele din sectorul bancar fiind în creştere în ultimii ani.