Poema centralei

Publicat în Dilema Veche nr. 1038 din 29 februarie – 6 martie 2024
image

În bucătăria copilăriei mele nu se schimba niciodată nimic. Aragazul și frigiderul păreau de-o vîrstă cu casa noastră: masive, rezistente, făcute să dureze o viață. Cînd am început să mai cresc, bătrînul nostru Fram mai avea cîte o mică suferință, ba nu mai îngheța ca lumea, ba bîrîia ca o rîșniță și atunci ne vizita un meșter, care își deschidea tacticos cutia cu scule și piese și părea mereu pregătit: găsea garniturile potrivite, îi completa freonul, dacă era cazul, sau îi schimba becul din interior. Apoi, aparatul pornea din nou, fără probleme. După ce citisem povestea lui Cezar Petrescu, cu ursul polar cu același nume, parcă îmi plăcea și mai mult cutia noastră albă și impunătoare.  

Cînd gătea, îi țineam bunicii de urît. O privisem de atîtea ori cum amesteca și potrivea de sare oalele de mîncare, încît aș fi putut desena și în vis sigla aragazului, cu literele ei caligrafice. A-ul de la Arctic avea exact rotunjimile literei din abecedar. Era perfect, așa cum mă străduiam și eu să-l scriu în caietul de clasa I. Mașina asta de gătit era o instituție. Dacă laptele sau cafeaua dădeau cumva în foc, bunică-mea îi scotea fiecare arzător, îl spăla și apoi îl ștergea cu grijă, cu șorțul, ca nu cumva să se înfunde. Cuptorul era mereu mai sensibil, de intensitatea flăcării lui depindea rumenirea cozonacilor. Așa că și el avea parte de o îngrijire specială. Un lucru e sigur, aragazul pe care ea a pregătit mîncarea, cîteva zeci de ani, pentru toată familia, i-a supraviețuit. Probabil că există încă, într-o bucătărie de vară, unde fusese retrogradat, pentru că nu mai arăta bine. 

Acum, cel mai vechi aparat din casa în care stau e o centrală Junker. Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani. Între timp, firma producătoare nici nu mai există. Dar ea se încăpățînează să funcționeze, în condițiile în care a depășit toate mediile și garanțiile de vîrstă posibile. Cîteodată o privesc și mă gîndesc că seamănă cu o bătrînă doamnă, care la aniversarea unei vîrste impresionante, rotunde, e întrebată: „Ne-ați putea spune care e secretul longevității dumneavoastră?”. Un posibil răspuns ar fi: am fost norocoase amîndouă că am găsit un om priceput care să-i facă service-ul. Și nu doar serios, dar pur și simplu fascinat de felul cum se construiau lucrurile. De cîteva ori am crezut că o să-mi spună gata, a venit timpul s-o pensionăm, dar nu, de fiecare dată cînd o deschide, îmi arată materialele, tăvițele impecabile și îmi spune că cele de azi, pline de plastic, nu din cupru ca a mea, se strică repede. Cînd a fost nevoie, a chemat ajutoare și a găsit să înlocuiască piesa care i se stricase. Pare un fel de pariu personal să n-o scoatem încă pe linie moartă. Merg pe mîna lui, oricum, și mi-aș dori să nu-l dezamăgească, căci legăturile lungi sînt prețioase. 

Datorită lui am ajuns să mă uit la acest Junker ca la un Ferrari casnic. Îi cunosc fiecare sunet și fiecare vibrație. În fond, trăim în același apartament de aproape 19 ani. În timpul ăsta, s-au întîmplat multe, dar noi am rămas împreună. E martorul tăcut al unei vieți casnice, din care au plecat și au venit oameni. A funcționat atîta timp încît, chiar dacă și-a petrecut existența într-o bucătărie mică, de la etajul 4 al unui bloc de la Grădina Icoanei, a avut parte de suficientă adrenalină și de discuții interesante. Poate că ar merita dreptul de a fi personaj măcar de parodie, ca în „Poema chiuvetei“ a lui Mircea Cărtărescu: „Într-o zi centrala căzu în dragoste / iubi un mic cactus de la ikea / se confesă prăjitorului de pîine și sticlei cu ulei de măsline / se plînse tacîmurilor ude”.

Avem, de altfel, și o glumă în familie. Tata mi-a promis că o să trăiască suficient de mult încît să-mi cumpere el o nouă centrală, tocmai pentru că cea de acum pare nemuritoare. Cu gîndul ăsta în minte, pentru moment, cel puțin, pare că nu se poate întîmpla nimic rău.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg
p 13 jpg

Parteneri

Ilustrare conflict rusia ucraina foto shutterstock jpg
Pe ce canale mai comunică Rusia și Ucraina. Culisele contactelor între țările în război
Invazia rusă a dus la ruperea legăturilor diplomatice între Kiev și Moscova, însă comunicarea pe canale neoficiale a continuat într-o formă sau alta, relatează Kyiv Independent.
Lia Savonea FOTO Inquam Photos / George Calin
Banii Liei Savonea. Trei salarii generoase și depozite de peste 700.000 de euro în 18 conturi
Investigația Recorder a readus în prim-plan discuțiile despre modul în care funcționează sistemul de justiție.
image png
Ceaiul natural care acționează ca un antibiotic. O cană pe zi îți poate schimba starea de spirit și nivelul de energie
Într-o perioadă în care suplimentele, pastilele și „soluțiile rapide” par să fie peste tot, tot mai mulți oameni descoperă că remediile simple, naturale, pot avea efecte surprinzător de puternice.
adrian mititelu fb png
insomnie, foto shutterstock jpg
De ce nopțile nedormite te fac mai vulnerabil la infecții și boli grave
Un studiu recent arată că anxietatea și insomnia nu afectează doar starea de spirit, ci reduc și numărul de celule natural killer, vitale pentru apărarea organismului, crescând astfel vulnerabilitatea la infecții, inflamații și chiar anumite tipuri de cancer.
ceas shutterstock jpeg
Motivul pentru care te trezești înainte să sune alarma. Cum funcționează ceasul biologic al corpului
Mulți oameni se trezesc înainte ca alarma să sune și se întreabă dacă este doar o coincidență sau un semnal din partea organismului.
horoscop solstitiul de iarna jpg
Trei zodii se schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
Începând cu anul 2026, Mercur intră în retrograd pe data de 1, și urmează schimbări importante pentru majoritatea nativilor. Luna Plină în Rac din data de 3 îi îndeamnă să își pună ordine în casă, să renunțe la decorațiunile pentru Crăciu și să curețe locuința, potrivit almanac.ro.
Elevi liceu Romania FOTO Mircea Moira   Shutterstock jpg
Colegiile „Gheorghe Lazăr” București și „Andrei Șaguna” Brașov, inspirație pentru liceul altfel. „Am pornit de la o nevoie”
Ministerul Educației așteaptă până la mijlocul lunii ianuarie 2026 propuneri din țară pentru pilotarea de planuri-cadru alternative la liceu. C.N. „Gheorghe Lazăr” București și C.N. „Andrei Șaguna” Brașov au experimentat proiecte-pilot, directorii unităților școlare împărtășind din experiența lor.
In mijlocul naturii  Foto Freepik com jpg
Semnalul de alarmă al oamenilor de știință: Oamenii nu mai țin pasul cu lumea pe care au creat-o în ultimele secole
Oamenii au fost adaptați să trăiască în natură și au rămas ancorați într-o lume diferită de cea creată de industrializare, avertizează un studiu. El arată că ritmul accelerat al schimbărilor moderne a depășit capacitatea corpului uman de adaptare și are efecte asupra sănătății și bunăstării.