Bye bye love

Elvira LUPŞA
Publicat în Dilema Veche nr. 537 din 29 mai - 4 iunie 2014
Bye bye love jpeg

Am trăit multe despărţiri pînă acum. M-am mutat de multe ori şi am lăsat în spate nu numai oameni iubiţi, dar şi locuri, mirosuri, obiceiuri dragi şi toate particularităţile care construiesc o viaţă familiară. Această acumulare de lucruri foarte apropiate care nu îmi mai sînt accesibile m-a făcut să realizez că, fără a lua în considerare motivele, cînd ne despărţim de ceva important trebuie să încercăm să trăim asta cu aceeaşi lejeritate cu care trăim despărţirea de fiecare zi pe care o lăsăm în urmă cînd mergem la culcare. Ziua aceea n-o vom mai trăi, dar ştim că vin şi alte zile, chiar dacă nu vor fi niciodată la fel. Cum acceptăm să mergem să ne culcăm, seară de seară, şi să lăsăm în urmă ce a fost, aşa trebuie să acceptăm să lăsăm şi lucruri mai importante şi esenţiale pentru noi. Aceasta este balanţa vieţii: ne despărţim de ceva ca să trăim ceva nou, facem curat ca să eliberăm locul pentru alţii şi altele. Despărţirea este, de fapt, un gest de vitalitate, o acceptare că viaţa înseamnă schimbare.

Sînt fascinată de tradiţia tibetană a mandalelor din nisip: ore în şir se construieşte un motiv minuţios din nisip colorat. Apoi, cînd imaginea este completă, se şterge în cîteva secunde. Dar cei mai mulţi dintre noi nu sîntem călugări budişti şi exerciţiul despărţirii este unul mult mai dificil. Chiar dacă posibilitatea rupturii ne face să trăim mai intens orice relaţie, cînd aceasta se întîmplă, acceptarea ei pare la început imposibilă. Efortul depus şi timpul scurs ne face să nu vrem să lăsăm trecutului ceva care ne e atît de preţios nouă, pe care l-am construit sau l-am obţinut consumînd atîta viaţă. Nu vrem să avem impresia că efortul şi timpul nostru au fost în zadar. Nu vrem ca timpul, efortul, viaţa să fie risipite prin despărţiri. Şi mai ales nu vrem ca iubirea să se piardă. Dar ea nu se pierde niciodată.

În ultimul an, m-am despărţit de două mari iubiri din viaţa mea. Prima este un om şi a doua este un oraş. M-am mutat din New York, un loc pe care îl iubesc ca pe cineva din familia mea şi la care mă gîndesc zilnic. Această mutare m-a obligat să mă despart şi de iubitul meu. Eram bine toţi trei: eu, el şi New York-ul. Era frumos, un tot plin de plăceri şi de posibilităţi. Pînă cînd lucrurile s-au schimbat, şi nici iubitul meu, nici New York-ul nu îmi mai dădeau încrederea că pot să fiu în continuare bine cu ei. Momentele noastre împreună au ţesut o pînză în sufletul meu şi ele vor fi acolo cît timp o să mă lase memoria. Chiar dacă ar fi să mi-o pierd, ştiu că momentele acelea tot vor continua să existe undeva în infinitatea timpului. Odată ce ai simţit iubirea, ea nu mai poate trece în neant. Eu, una, nu am spus niciodată adio iubire, ci doar bye bye iubire.

A fost o despărţire pe care aş fi putut să o evit, însă cu un pachet de sacrificii. Aş fi putut să rămîn cu New York-ul de un braţ şi cu el de celălalt. Dar am ales diferit. Despărţirile sînt adesea motivate de o nevoie de noutate. În cazul meu, nu un alt bărbat sau un alt oraş m-au făcut să iau această decizie, ci o dorinţă mai profundă de schimbare: să-mi construiesc o viaţă nouă, căreia să-i simt încă mirosul de folie pe ea. Fiindcă prima mea mare despărţire a fost de România, care a trăit în mine în toţi aceşti ani şi mi-a adîncit curiozitatea legată de ţara mea natală, numai o mutare aici putea să o satisfacă.

Dar nu motivaţiile sau scuzele contează. La capătul procesului de despărţire, ceea ce contează este că ea s-a întîmplat şi că a lăsat un gol, pe care acum noi trei trebuie să îl umplem. Cred că New York-ului îi va fi cel mai uşor.

Elvira Lupşa este consultant artistic independent, fondatoare şi curatoare Unicat. Mai multe la http://unicat.co/

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.