Gustul pîinii şi treptele Tainei

Publicat în Dilema Veche nr. 535 din 15-21 mai 2014
Gustul pîinii şi treptele Tainei jpeg

Mi s-a întîmplat uneori, atunci cînd am dăruit o chiflă, un corn sau o pîine, unui cerşetor, să fiu privită cu nemulţumire, ba chiar apostrofată: „Ce-mi dai pîine, că eu am nevoie de bani!“ Pîinea era privită cu dispreţ, aşa cum remarcase şi Nicolae Steinhardt: „Mulţi privesc de sus şi defaimă pîinea cea de toate zilele“ (cf. Cartea împărtăşirii). Nici orăşeanul nu pare să acorde mai multă atenţie acestui aliment esenţial şi nobil. Cumpără pîinea grăbit, automat, nepăsător, opac la sensurile sale tainice şi insensibil la aura sa de putere sacră, întremătoare. Odinioară, consumarea pîinii, mai ales în cadre rituale, întindea curcubeiele sărbătorilor peste sate. Şi dacă din alimentaţie, în anumite cazuri, pîinea putea lipsi, prezenţa ei era o normă inclusă în modelul cultural al sărbătorescului arhaic (cf. Ofelia Văduva, Civilizaţia pîinii). Hrană esenţială, necesară traiului zilnic, dar nepreţuit al cerului, şi materializare a energiilor creatoare divine, pîinea a ajuns să însemne existenţă şi viaţă. A-i asigura cuiva o pîine echivala cu a-i asigura existenţa. În fiecare zi, creştinul o invocă la masa familiei, prin rugăciunea domnească adresată Tatălui ceresc. Cele două variante ale rugăciunii „Tatăl nostru“ sînt consemnate în Evangheliile lui Matei şi Luca: „Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfinţească-se numele Tău, Vie împărăţia Ta, facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pămînt. Pîinea noastră cea spre fiinţă dă-ne-o nouă astăzi, şi ne iartă nouă greşelile...“ (Matei 6, 9-13)

Tăierea pîinii reprezenta un act ritual, pe care îl oficia stăpînul casei. Înainte de a fi tăiată, i se făcea semnul crucii, gest care actualiza ipostaza ei creştină de pîine „întru fiinţă“ (epiousios) – hrană duhovnicească, aducînd sufletului sănătate şi vigoare, în chip de simbol al lui Hristos, cel care spunea despre sine: „Eu sînt pîinea vieţii“ (Ioan 6, 35). Încă din secolul al II-lea, în explicarea rugăciunii domneşti, Origen amintea să-I cerem Tatălui nu pîinea obişnuită, ci pîinea cea spre fiinţă, de teamă ca sufletele noastre, lipsite de hrană spirituală, să nu se îmbolnăvească şi să moară (Origen, Despre rugăciune). Tot Origen afirmă că „adevărata pîine este cea care îl hrăneşte pe omul adevărat creat după chipul lui Dumnezeu şi care îl ridică pe cel ce se hrăneşte cu ea, pînă la asemănarea cu creatorul său“ (ibidem).

În comunitatea tradiţională românească, în calitatea lor de elemente rituale şi ceremoniale, grîul şi produsul prelucrării sale, pîinea, au oferit o vastă tematică etnologiei alimentare pe care o putem evoca aici doar în treacăt. În primul rînd, faţă de pîine se manifestă o atitudine de respect şi pietate. Ea nu se aruncă la gunoi, nu se calcă în picioare, nu este batjocorită (fapte considerate ca mare păcat). Se ştia că: „pîinea pe care o mănîncă omul este puterea şi norocul lui.“ Nu se lăsau bucăţele de pîine în farfurie pentru că îţi rămînea norocul acolo. În cadrul practicilor magice, pîinea deţinea o mare varietate de semnificaţii şi roluri. Putea funcţiona ca element apotropaic, de protecţie: „Pîinea şi sarea sînt de mare ajutor. Ele alungă tot răul din casă“; „Cînd ştii că îţi trimite cineva farmece, nimica altă să nu-i dai decît pîine şi sare.“ De Crai Nou, pîinea era folosită la invocarea sănătăţii: „Luna nouă / Taie pîinea în două / Ţie jumătate / Mie sănătate.“ Tot prin intermediul pîinii se capta şi se dirija energia magică, în descîntecele de leac făcute la apa curgătoare: „Apă lină curgătoare / Eu îţi dau pîine cu sare / Iar tu să-mi dai mie cinste / Noroc şi dragoste mare.“ (cf. Varvara Buzilă, Pîinea: aliment şi simbol)

În gîndirea şi cateheza creştină, muncile agricole şi cele care implică pregătirea aluatului erau învestite cu funcţie de pildă sau simbol. Grîul semănat în ţarină şi etapele lucrărilor agricole exprimau, în parabolele evanghelice, momente şi repere tainice, în laboriosul drum spre mîntuire al creştinului. Trupul mort şi înviat era asemănat cu grăuntele de grîu îngropat în pămînt şi renăscut la viaţă. Comparaţia folosită de Hristos pune în corespondenţă grîul cu însuşi Trupul său supus jertfei, care murind pe cruce a înviat, aducînd „multă roadă de mîntuire“. Adresîndu-se lui Andrei şi Filip, dar şi elinilor care doreau să-L vadă, Iisus le spune: „Adevărat zic vouă că, dacă grăuntele de grîu, cînd cade în pămînt, nu va muri, rămîne singur, iar dacă va muri, aduce multă roadă.“ (Ioan 12, 24) Practica muncilor agricole (de la bobul de grîu pînă la obţinerea pîinii) reprezenta, în sens figurat, lucrarea (duhovnicească) a omului pentru a putea avea acces la cuvîntul Domnului, căci „Nu numai cu pîine va trăi omul, ci cu tot cuvîntul care iese din gura lui Dumnezeu“ – cum îi răspunde Hristos ispititorului (Matei 4, 4).

Într-un imn al Sf. Ioan Damaschin închinat Sf. Fecioare, găsim o descriere metaforică a întrupării, în care Sf. Fecioară este comparată cu o arie, iar Hristos este asemuit cu „grîul de viaţă făcător“.

Povestea colacului

Un loc special în categoria pîinilor rituale tradiţionale (alături de prescură, anafură, mucenici etc.) îl deţine colacul. El îndeplineşte funcţii esenţiale în cadrul obiceiurilor din ciclul familial (naştere, căsătorie, înmormîntare) sau calendaristic (Crăciun, Paşti). „Pîinea rituală este, în culturile creştine, pîinea vieţii, pîinea vie care coboară din cer, trupul lui Hristos însuşi, descoperit ucenicilor ca pîine euharistică.“ (cf. Sabina Ispas, Cultură orală şi informaţie transculturală) Urările colacului (rostite la încheierea colindării de Crăciun) şi textele de „Pluguşor“ (obicei performat în ziua de Sf. Vasile) relatează despre un colac mare şi frumos ca şi faţa lui Hristos. Într-o Urare a colacului din Ardeal, acesta este neobişnuit de mare: „Ne-a dăruit cest domn bun (...) / Cu-n colac de grîu frumos, / Peliţă lui Hristos! / Pe tălpi stăm, pe palmi îl ţinem / De după el abia ne vedem! (...) de la semănat pînă la secerat, / multe ploiţe l-au plouat (...) / Vîntul a bătut de l-o scuturat“ etc. Urarea citează cuvîntul „peliţă“, care, pînă în secolul al XVI-lea, desemna trupul.

Textele de „Pluguşor“ reiau şi ele Povestea colacului, descriind întreg procesul agricol (aratul, semănatul, seceratul, treieratul, măcinatul grîului), pînă la obţinerea pîinii. Aflăm că „babele cele bătrîne, care ştiu rîndul la pîine“ se ocupau de pregătirea şi coacerea aluatului. În final, se obţine un colac luminînd întreaga gospodărie şi hrănind toată suflarea din sat: „Mi l-a pus pe masă / Şi s-a luminat în casă (...) / Şi l-a rupt în patru / Şi-a hrănit tot satu.“ Trecerea grîului prin diferite stări pînă să ajungă pîine a fost asociată, de mentalitatea populară, cu o moarte-regenerare treptată, înţeleasă ca un chin al grîului Hristic. Prin chinul la care acesta este supus, va prelua vinovăţia omului (să ne amintim că, în rugăciunea domnească, după cererea Pîinii celei spre fiinţă, se cere iertarea păcatelor). Recitit în spirit creştin, textul povesteşte despre „salvarea omului“ de către pîine, prin transfer simbolic, sacrificial.

Silvia Chiţimia este scriitoare şi dr. în etnologie.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

parcare aeroport 2 jpg
O nouă parcare pentru pasageri la Aeroportul Otopeni. Când va începe construcția celei de-a doua
Compania Națională Aeroporturi București anunță că va da în folosință marți, 20 mai 2025, o nouă parcare la Aeroportul Otopeni. Parcarea are suprafața de 20.265 mp și este situată în proximitatea Terminalului Plecări.
20250514 Nestle SOLGAR foto jpg
La capitolul vitamine, femeile preferă sănătatea, bărbații performanța. O piață de sute de milioane de lei anual
Principalul motor al consumului de suplimente alimentare îl reprezintă femeile active din mediul urban, cu venituri peste medie și un nivel ridicat de educație și care nu doar că investesc conștient în propria sănătate, ci iau decizii informate și pentru ceilalți membri ai familiei .
20250514 Nestle SOLGAR foto jpg
Românii dau sute de milioane de lei pe multivitamine, dar caută și altfel de suplimente alimentare. Ce preferă femeile și ce preferă bărbații
Principalul motor al consumului de suplimente alimentare îl reprezintă femeile active din mediul urban, cu venituri peste medie și un nivel ridicat de educație și care nu doar că investesc conștient în propria sănătate, ci iau decizii informate și pentru ceilalți membri ai familiei.
Leu euro bancnota FOTO Shutterstock
Leul s-a apreciat cu 7 bani după victoria lui Nicuşor Dan
Leul s-a apreciat luni cu 7 bani, apropiindu-se tot mai mult de nivelul de 5 lei, potrivit datelor publicate de Banca Națională a României (BNR).
image jpeg
Livia Graur s-a îngrășat în vacanță! „Nu mai intru în…” Cum a votat vedeta Prima TV în Bari?
Livia Graur a votat la Bari, unde se află în vacanță cu fiica ei, Renata.
urs romania ursi ursoaica foto shutterstock
Mesaje Ro-alert transmise populației după ce un urs a intrat în curtea mănăstirii Sinaia
Un urs a fost văzut luni, 19 mai, în curtea mănăstirii Sinaia. Cei aflați în împrejurimi au fost avertizați prin mesaj RO-ALERT să evite zona şi să nu se apropie de animal, să nu îl hrănească şi să nu îl fotografieze.
Premierul marcel Ciolacu si a dat demisia  4 mai 2025  Foto Inquam Photos  Octav Ganea (7) jpg
Tensiuni în PSD înaintea Consiliului Naţional de marţi. Se poate decide dacă intră la guvernare sau merge în opoziţie
Conducerea PSD se reuneşte, luni, de la ora 18.00, într-o şedinţă informală, de la ora 18.00, la Vila Lac, pentru a discuta strategia cu care va intra în Consiliul Politic Naţional de marţi, în privinţa participării la viitoarea guvernare, potrivit unor surse social-democrate.
Votul în diaspora. FOTO Inquam Photos / Alex Nicodim
Cum arată prezența la votul din 18 mai față de alegerile prezidențiale din ultimii ani
Alegerile prezidențiale din acest an, care au adus au adus la urne un număr record de alegători în diaspora, au avut o miză diferită față de anii precedenți.
image png
Secretul longevității. Cum a ajuns o femeie la vârsta de 117 ani. Ce aliment banal consuma de trei ori pe zi
Maria Branyas Morera, considerată cea mai vârstnică persoană de pe planetă timp de un an și jumătate, a trăit 117 ani, dar cercetătorii spun că organismul ei funcționa ca al unei persoane cu 17 ani mai tinere.