⬆
Tema săptămînii
Pagina 22
Insula de midii
Am plutit zeci de minute cu brațele și picioarele strînse în jurul geamandurii, ca un naufragiat.
Dreptul la vacanță
Originea cuvîntului „concediu” relevă urmele unor vechi realități sociale, conține semnificațiile unei rupturi față de timpul muncii precum și a permisiunii sau suspendării libertății de a circula.
Mitropoliții Mostiștei
La mijlocul rutei Bucureşti-Călăraşi, bazinul Mostiştei, cu puțin peste 90 de kilometri lungime, se orientează, uşor oblic, spre sud-est.
Concedii și vacanțe. După treizeci (și un pic) de ani
Vacanțele pe stil vechi aveau o mai mare doză de rational recreation.
Din Sulawesi în Komodo – jurnal de bord
Sute de persoane se înghesuiau pe orizontală și pe verticală, în 3D, fiecare familie cu calabalîcul personal, copiii din dotare – minimum trei – și mîncarea pregătită la niște spirtiere-reșouri.
Cap sau pajură? Muzeu sau piscină?
Cu aparatul de fotografiat sau cu telefonul mobil, poza de concediu e documentul de omologare în fața prietenilor, vecinilor, manichiuristei și colegilor de birou.
Călătorie, turism, concediu: de la aristocrați la dictaturi și consum de masă
În 1897 a fost introdus repausul duminical, dar, cu rare excepții, foarte puține mari magazine s-au simțit obligate să îl respecte.
Vilegiaturistul rege
„E plin de români!” – sună un argument frecvent pentru a evita anumite locuri de vacanță.
Pe vremea mea
Orice formă de inteligență artificială nu va face decît niște impresionante tabele de date, în lipsa unui ochi atent format, fără flerul omului apropiat de natură, citit și experimentat.
O contradicție
Între degradarea fiecărui individ și îmbunătățirea condițiilor umanității în ansamblu apare o contradicție.
Cum știe creierul tău dacă era mai bine înainte?
Memoria autobiografică nu este nici pe departe o bancă de amintiri înregistrate fidel, care pot fi reproduse și aduse în atenție drept dovezi de necontestat.
Vechile vremuri bune, viziunea lui Ludwig von Mises
Oamenii oftează după o lume în care banul nu era rege și simt apăsarea folosinței banului în lumea contemporană, dinamică și mercantilă.
Care înainte?
Pentru mine era cel mai bine cînd trăiau părinţii mei. De la ei am învăţat complicata şi subtila lecţie despre libertate.
Strălucirea modei (înainte de „unisex”)
Moda unisex nu mai e de mult o bizarerie (chiar dacă uneori o mai cîrcotim), căci nu a apărut de ieri, de azi, ci are în spate o istorie de mai bine de 50 de ani.
Presa a omorît curiozitatea reporterului
Cred că trăim o vreme a presei în care știrile mor foarte repede.
Profesorul în vremea pandemiei. Nostalgia are chipul tău
Mi-a lipsit mimica elevilor. Feedback-ul nonverbal. Masca proteja, dar ascundea expresia feței.
La Belle Époque – „Labele-poc”
Nostalgia se naște ușor în acel tip de vremuri care se reașază, se tot reașază și nu mai termină de reașezat, iar oamenii prinși între faliile lungii reașezări își pierd pur și simplu simțul direcției.
Dimineață cu pisici
„Alex”, repetă nevastă-mea ceva mai tare. „Hm?”, mormăi eu. „Pisica vrea mîncare.”
aMoURA
Mă gîndesc la Mura ca la un foarte bun prieten, ea dă semnale că ar fi valabilă și reciproca.
Tase
Căci doarme (și uneori îți pare că visezi cînd el visează) așa cum doarme, vara, un măr pe o tipsie – cu-ntreaga lui ființă adormită, dar cu răsuflarea trează (auzi, în fiece clipită, cum îi palpită nara).
Turcul care mi-a furat inima
Pe Aeroportul Atatürk, a trebuit să-l scot de patru ori din cușcă, la fiecare filtru de control.
A. sau ce mai rămîne dintr-o pisică
Pisica înghite omul în mintea ei și nu vom citi niciodată o carte, fie ea și științifică, despre asta.
Celestina
Probabil geloasă, îmi spuneam, a păstrat distanța și mai tîrziu, peste cîteva luni, cînd m-am mutat la Vali și, evident, a trebuit să-și împartă cu mine nu doar teritoriul.
Bărbații și pisicile din viața mea
Primul nostru pisoi a fost martor la mica istorie a falimentelor din presă: l-am luat din redacția Realității, atunci cînd aceasta s-a mutat în pădure, după ruptura Ghiță-Vântu.
Pisicile nu sînt ale noastre
Înțelegem, din blana lui și din felul chiorîș în care ne privește, că micuțul Domn Paulinni e siamez, măcar pe jumătate.
Într-o noapte de vară, o pisică
Ieșisem din casă la chemarea pisicii aceleia pentru că, într-un mod obscur, înțelesesem, mi se dăduse de înțeles, iar eu pricepusem imediat mesajul, că pisica mă cheamă pe mine, că strigătele acelea îmi erau mie adresate și nimănui altcuiva.
Părinți și copii, la UVT
Între 23 și 25 iunie, în Aula Magna a Universității de Vest din Timișoara a avut loc o nouă ediție a Conferințelor Dilema veche.
Cursul de imaturologie
Criza este ca o pereche de palme pe care o primeşti pentru că refuzi să priveşti în faţă adevărul despre tine, despre relaţiile tale, despre ceea ce e în jurul tău.
Oamenii caută să-și cucerească foarte repede un teritoriu propriu
E bine ca omul să aibă posibilitatea unui port de refugiu, să aibă pe cineva la care să se poată duce.
Și lor le fuge timpul de sub picioare
Este ruptura dintre generaţii obligatorie? Ea apare numai atunci cînd raportul cu temporalitatea prezentului este construit prin opoziţie cu temporalitatea trecutului.
Și noi am învățat enorm simplificînd lucrurile
Datoria aceasta de a populariza lucruri e esenţa a ceea ce înseamnă televiziune publică la ora asta.
Îmi educ copiii gîndindu-mă, metaforic, la Ierusalim și la Atena
Educaţia este o dinamică societală, pentru că societatea întreagă intră în dinamica de valorizare a educaţiei, nu doar autoritățile publice.
Viața și opera
Mi s-a părut o mare provocare – să transformi un autor canonic, de pildă, într-un personaj literar, pornind de la o documentare, desigur, dar și ficționalizînd acolo unde viața omului, ca un puzzle, are piese lipsă.
Biografia – o scurtă istorie
Modul de a scrie despre viața unei persoane, practicile biografice diferă de la o epocă istorică la alta, în funcție de diversele contexte sociale, culturale, religioase.
În pielea unui leu
Ce am descoperit acum a fost un Caragiale melancolic, nevrotic și furios, iar latura asta m-a făcut să-i citesc altfel opera.
Experiența Hortensia
Discreție și forță sînt cele două cuvinte-cheie care o reprezintă cel mai bine pe scriitoare.
Eu și Steinhardt
În momentul în care am avut această structură pe trei voci (tată, securistul, discipolul), am știut că am cartea.
Cum mi-am căutat și cum mi-am găsit Cioranul
Și-a pregătit în tăcere și cu încrîncenare intrarea pe scena singurului oraș care putea și încă mai poate să dea unui scriitor un nume: Parisul.
O carte cu toată carnea de adevăr
Scriind povestea vieții lui Luchian, un lucru m-a preocupat de la bun început foarte tare: să scriu chiar povestea vieții lui
Cele patru caiete
Biografia romanțată a lui Enescu necesita cel mai mare volum de muncă, obligîndu-mă să mă documentez la sînge, să lucrez așa cum văzusem că o fac toți autorii serioși.
Cînd viața devine parte din operă
Povestea succesului este, pînă la urmă, povestea de viață a celui sau a celei care își recunoaște scopul pe lume și-l urmărește în pofida greutăților care pe cei mai mulți îi fac să bată în retragere.
Cînd mersul înainte este mersul înapoi
Speranța lumii (adică mersul înainte) constă exact în reîntoarcerea la normal (adică regăsirea unui trecut deja consolidat, deja al nostru, care merge împreună cu noi).
(Re)…
Mai există un termen mediu în ecuația nou-vechi, pe care trebuie să îl introducem aici: tradiția.
Reîntoarceri istorice, cu bune și rele
Istoria e plină de reîntoarceri: oameni care au piedut ceva (bătălii, alegeri etc.) și au revenit ca să cîștige.
De ce-am plecat, de ce-aș mai fi rămas?
Pînă în iunie, îmi spun, fac, zilnic, cîte 11 kilometri spre România, iar din iulie, mă întorc spre La Ciotat.
Întoarcerea ritualică a lui Jay Gatsby
Întoarcerea este, uneori, un caz de conflict între ceea ce-ţi spune mintea şi ceea ce-ţi spune sufletul.
Algo familiar
Cei care ne-au învățat despre iubire în copilărie ne ghidează în continuare, inconștient, în alegerile noastre.
Cel mai firav rod al întoarcerii
Încă nu pricepeam că luminile şi umbrele lumii întind fire între ele, îşi fac anume semne.
Nelli drag / Dinu drag
Dinu Pillat a cunoscut-o pe Cornelia (Nelli) Filipescu în anul 1941, pe vremea cînd erau studenți și colegi la Facultatea de Litere și Filozofie din București. La momentul schimbului epistolar reprodus în cele ce urmează, cei doi încă nu erau căsătoriți. Dinu Pillat tocmai terminase de scris al doilea roman al său, Moartea cotidiană. Al Doilea Război Mondial încă nu se terminase.