Tema săptămînii

Pagina 101
Identitate locală, identitate europeană jpeg
Identitate locală, identitate europeană
În a doua zi a Festivalului, în aula Universităţii din Alba Iulia a avut loc conferinţa „Identitate locală, identitate europeană“, o întîlnire moderată de Cristian Ghinea, care i-a avut ca invitaţi de onoare pe Dacian Cioloş, Eric Maurice, Iulia Badea şi Petre M. Iancu.
Lectura în deplasare jpeg
Lectura în deplasare
O discuţie informală şi relaxată despre cărţi, lectură şi biblioteci, moderată de Patricia Mihail, la care au participat Liviu Papadima (prorector şi profesor universitar la Facultatea de Litere a Universităţii Bucureşti), Radu Paraschivescu (scriitor, jurnalist şi traducător) şi Cătălin Ştefănescu (jurnalist, prezentator al emisiunii Garantat 100% de la TVR 1).
Meşteri în Cetate jpeg
Meşteri în Cetate
În perioada Festivalului Dilemei vechi, în Cetatea Alba Iulia, pe Traseul porţilor au fost aşezate tarabe ale meşterilor locali. Unele mai avangardiste, cu bijuterii ori alte accesorii făurite după mintea şi imaginaţia fiecăruia, altele – cu „produse tradiţionale“.
Cum v a plăcut? jpeg
Cum v-a plăcut?
"Sincer? Nici nu ştiu la ce să mă mai duc, ca să nu pierd altceva. Trebuie să văd exact cum îmi organizez timpul că e greu să faci alegeri. Bănuiesc că asta aţi şi vrut, nu, să ne ridicaţi dilema la fileu?"
Muzicile, cuvintele şi personajele cu adevărat importante jpeg
Muzicile, cuvintele şi personajele cu adevărat importante
În prefaţa celei de-a doua ediţii a Festivalului Dilema veche ce se întîmplă la Alba Iulia, Andrei Pleşu spunea, în urmă cu o lună, că „după Mihai Viteazul, Regele Ferdinand I şi Regina Maria, era normal ca şi Dilema veche să intre în Alba Iulia.
Excepţia rămîne excepţie jpeg
Excepţia rămîne excepţie
Acum cîţiva ani, apărea în Time un articol intitulat „Ce mai rămîne din cultura franceză“, punînd în discuţie scăderea puterii de seducţie a Franţei şi impasul politicilor culturale – subfinanţate, în ciuda eforturilor statului, încremenite în reţele de promovare învechite, incapabile să furnizeze figuri emblematice, ezitante în ceea ce priveşte inovaţia; autorul articolului,
O vară fierbinte la Bruxelles jpeg
O vară fierbinte la Bruxelles
Acordul de liber schimb pe care europenii îl negociază cu Statele Unite va crea mai multe zone de comerţ liber. „Excepţia culturală“ nu face parte din aceste negocieri, cu toate că unii dintre ei ar fi pus totul pe masă.
Toţi pentru unul şi excepţia culturală pentru toţi jpeg
Toţi pentru unul şi excepţia culturală pentru toţi
Am citit de curînd cîteva rînduri care aparent nu au nici o legătură cu excepţia culturală: „o minoritate care îşi asumă loialitatea faţă de statul în care trăieşte are mai multe şanse să fie susţinută de către acest stat, să-şi dezvolte elementele identitare, [...] fiind un liant între două state.“ Autorul este Iulian Chifu, consilier al preşedintelui Traian Băsescu, parafrazînd o paradigmă din aşa-numitul discurs de la Sulina.
Două modele radical diferite jpeg
Două modele radical diferite
Pentru că excepţia culturală vizează în principal cinematografia şi audiovizualul, e important de înţeles că implicarea guvernului în susţinerea filmului s-a făcut din raţiuni complet diferite, care iarăşi despart fundamental cele două spaţii.
Audiovizualul românesc şi excepţia culturală jpeg
Audiovizualul românesc şi excepţia culturală
A difuza cultură sau creaţie românească la radio este o chestiune care tulbură doar mediile intelectuale, şi nicidecum pe consumatorii de radio şi televiziune. Trist, dar adevărat, în acest domeniu nici patriotismul, nici naţionalismul nu reprezintă punctul forte al românilor.
N ai cu cine, dom’le! jpeg
N-ai cu cine, dom’le!
În teorie, ar fi o idee bună să avem o lege care să ne apere creaţia autohtonă de „imperialismul cultural american“. Situaţia de pe teren este, însă, diferită. Oamenii (consumatorii, vreau să zic) aflaţi în ascensiune pe scara socială, ţintele preferate ale publicitarilor, se dau în vînt după modelul american.
Teatru fără bani de la stat? jpeg
Teatru fără bani de la stat?
Artele performative (teatrul şi opera, cu precădere) sînt, prin natura lor, extrem de costisitoare – iar natura lor e legată strict de faptul că sînt „vii“, necesită prezenţa „reală“ a interpreţilor în faţa unui număr limitat de spectatori la fel de reali şi, în plină epocă a reproducerii mecanice, sînt nereproductibile.
Subvenţia jpeg
Subvenţia
Un public pe bază de abonament e un public îngrozitor. Este, aproape inevitabil, ursuz. De ce? A fost tîrît afară din casă. Abonaţii nu sînt nişte oameni care să meargă de bunăvoie la teatru, deşi ar putea fi, dar în circumstanţe diferite; ei sînt vînători de chilipiruri cărora li s-a vîndut un chilipir
Noul val de subvenţii  jpeg
Noul val de subvenţii
Ce s-a întîmplat în anii ’70 şi după? Televiziunea a îndepărtat publicul de sălile de cinema, iar puţinii oameni care mai mergeau la cinema păreau să prefere producţiile unse cu toate allifiile şi cu buget generos ale Hollywoodului.
Rezistenţa şi existenţa prin cultură jpeg
Rezistenţa şi existenţa prin cultură
Ecranele de cinema sînt mult prea puţine faţă de cîte filme sînt propuse spre difuzare. Sigur că apariţia ecranului „foarte mic“, cel al computerului, a generat un alt tip de consum, mult mai mare ca număr de „spectatori“, dar mult mai mic în ceea ce înseamnă încasările.
Scrisoare deschisă către creatorii de artă urîtă jpeg
Scrisoare deschisă către creatorii de artă urîtă
Crezi că nimeni nu înţelege arta ta, nu? Crezi că geniul tău scapă tuturor pentru că lumea încă n-a ajuns la nivelul de iluminare cu care să-i străbată tonurile de gri trist pe verde murdar care o compun?
Plan american, secvenţă europeană   cultura "bio" şi cultura "tehnologic modificată" jpeg
Plan american, secvenţă europeană - cultura "bio" şi cultura "tehnologic modificată"
„Cultura“ cu pricina, conceptul de cultură care face obiectul litigios al „excepţionalismului“ franco-european este el însuşi unul „excepţional“, dat fiind că priveşte creaţiile cinematografice, audiovizuale (radio şi televiziune) şi muzicale.
Mult şi fără rost jpeg
Mult şi fără rost
Vechile proverbe româneşti dau aproape întotdeauna o conotaţie pozitivă muncii. Ele spun că „Cine munceşte hrană agoniseşte“, că „Munca sfinţeşte locul“ sau că „Omul harnic, muncitor, de pîine nu duce dor.“ În vremea comunismului au apărut o serie de zicale de genul „Ei se fac că ne plătesc, noi ne facem că muncim“ sau „Decît mult şi fără rost, mai bine puţin şi prost“.
Există viaţă după muncă jpeg
Există viaţă după muncă
În urmă cu vreo 15 ani, o firmă asiatică (pot să-i spun şi numele, dar am observat că anonimatul e de bonton) cumpărase nişte fabrici de la noi (şi acestora pot să le spun numele, dar uite că n-o fac). Managerii se plîngeau că relaţiile cu muncitorii sînt tensionate, că una-două izbucnesc conflicte...
"Numai munca   te umple de jeg şi te curăţă de sănătate" jpeg
"Numai munca...te umple de jeg şi te curăţă de sănătate"
Astfel sună unul dintre sloganurile scrise cu Letraset, care împodobeau pereţii primului meu loc de muncă, o secţie de proiectare din fostele Uzine „23 August“. Bineînţeles că împodobeala n-a durat prea mult, prima vizită în secţie a unui secretar PCR provocîndu-i o prematură dispariţie.
Standarde importate jpeg
Standarde importate
Într-o carte publicată în 1998 (Work, Consumerism and the New Poor), sociologul englez de origine poloneză Zygmunt Bauman remarca polarizarea geografică nord – sud a discursului despre muncă, la sfîrşit de secol XX.
Munca la români   sau cum să trăim mai bine jpeg
Munca la români - sau cum să trăim mai bine
Există oare vreo legătură între valorile noastre şi cît de bine trăim? Există vreun corespondent între cît de mult preţuim munca, ceea ce valorizăm prin muncă şi ce obţinem în schimbul ei, cîştigul nostru material? Răspunsurile la aceste întrebări ne pun pe gînduri şi ne pot semnala ce avem de făcut.
Trecutul   deja îndepărtat jpeg
Trecutul - deja îndepărtat
Cred că mai mulţi colegi din acest număr vor vorbi despre tristul şi adevăratul „Voi vă faceţi că ne plătiţi, iar noi ne facem că muncim“, sau despre nenumăratele fabrici „cu pierderi planificate“, aşa încît mă rezum la o amintire.
"Asuprirea copiilor la ţară" jpeg
"Asuprirea copiilor la ţară"
Profit de o scurtă vacanţă la ţară ca să studiez satul de munte, copleşit de muncile de vară. Toată lumea geme sub povara fînului şi a animalelor, despre care toţi povestesc pe lung, în jur de 30 de minute, de fiecare dată cînd îi întîlneşti pe uliţă.
Angajat şi angajator   interviu cu Alexandru GEAMĂNU jpeg
Angajat şi angajator - interviu cu Alexandru GEAMĂNU
După ce a lucrat 12 ani ca angajat în mai multe agenţii de publicitate, Alexandru Geamănu s-a hotărît să-şi facă propria afacere într-un domeniu cu totul diferit – industria berii. Trecînd prin cele două ipostaze – angajat şi angajator –, a acumulat o experienţă interesantă în ceea ce priveşte munca.
Legea lui Peter la români jpeg
Legea lui Peter la români
Legea lui Peter, conform căreia fiecare dintre noi tinde spre maximum de incompetenţă, se aplică şi angajaţilor români. Dacă în Occident un angajat îşi schimbă în medie de trei-patru ori locul de muncă în decursul unei vieţi, în România ultimilor 23 de ani schimbările sînt mult mai dese.
Mielul blînd suge la două oi   dar nu pe termen lung jpeg
Mielul blînd suge la două oi - dar nu pe termen lung
În dosarul care urmează veţi întîlni de mai multe ori expresia „vectorul european“. Este o sintagmă folosită aproape obsesiv la Chişinău. Cred că ţinem minte acest gen de dezbatere, în care obiectivul aderării la UE pluteşte deasupra tuturor subiectelor – cam aşa a mers politica din România mai mulţi ani înainte de 2007.
"În Moldova, Ucraina, Georgia, se pot schimba multe peste noapte " jpeg
"În Moldova, Ucraina, Georgia, se pot schimba multe peste noapte "
"Ştiţi gluma că, în politica externă, scopul tău e să supravieţuieşti pînă în secolul următor, iar în politica internă, scopul e să supravieţuieşti pînă vineri după-amiază. Statele UE sînt, în mare parte, state consolidate, care îşi pot permite să gîndească în termeni de decenii. Dar în Moldova, Ucraina, Georgia, se pot schimba multe peste noapte"
Cine sînt moldovenii euroasiatici? jpeg
Cine sînt moldovenii euroasiatici?
Mesajul Kremlinului pentru o Uniune Eurasiatică (UEA) are mai puţin de doi ani. Chiar dacă Republica Moldova nu este destinatarul-cheie al acestui flux de iniţiative politice şi economice, Ucraina fiind în epicentrul intereselor ruseşti, Moldova nu poate lipsi din peisajul strategic, fie şi pentru faptul că face parte din imaginarul obligatoriu despre „spaţiul euroasiatic rusesc“
"Este un moment de oportunitate acum"   interviu cu Maia SANDU, ministrul Educaţiei de la Chişinău jpeg
"Este un moment de oportunitate acum" - interviu cu Maia SANDU, ministrul Educaţiei de la Chişinău
În iulie 2012, Maia Sandu renunţa la poziţia pe care o deţinea la Washington – cea de consilier al directorului executiv al Băncii Mondiale – şi accepta funcţia de ministru al Educaţiei în Republica Moldova. Plăpîndă în aparenţă, ministrul Maia Sandu a înşelat aşteptările celor care au pariat, la momentul numirii sale în funcţie, că nu vor trece nici trei luni pînă îşi va depune demisia.
Între două realităţi româneşti jpeg
Între două realităţi româneşti
Aproape pentru orice tînăr din Republica Moldova, revolta din 7 aprilie 2009 a însemnat ceva personal. Pentru unii, acest eveniment a însemnat convingerea că, de data aceasta, comuniştii îşi vor potoli setea de putere şi că nu mai au nici o şansă să acceadă la guvernare, din moment ce zeci de mii de persoane din toate colţurile Moldovei şi-au exprimat vehement dorinţa de schimbare, şi nu de stabilitate.
Poduri peste Prut   versiunea 2013 jpeg
Poduri peste Prut - versiunea 2013
România şi Republica Moldova vor da startul celui mai important proiect bilateral din ultimii 20 de ani – lucrările la gazoductul Iaşi – Ungheni –, însă istoria recentă a sprijinului românesc înseamnă multe alte proiecte, puţin cunoscute publicului larg, dar care aduc schimbări radicale şi de lungă durată în ţara vecină.
Cum cooperează instituţiile noastre jpeg
Cum cooperează instituţiile noastre
Pe hîrtie, sîntem cel mai important donator european din Republica Moldova. Adică am promis cel mai însemnat sprijin financiar dintre toţi partenerii bilaterali (exceptînd Uniunea Europeană în ansamblu).
Cheia Moldovei europene e (şi) la Kiev jpeg
Cheia Moldovei europene e (şi) la Kiev
A studiat la Institut Européen des Hautes Études Internationales din Franţa, a lucrat apoi la think-tank-ul IDIS Viitorul din Chişinău şi în prezent lucrează la organizaţia ucraineană Institute of World Policy din Kiev. Leonid Litră are o experienţă interesantă de viaţă şi studiu între Uniunea Europeană, Moldova şi Ucraina – am vorbit cu el despre acest triunghi.
Zgomotul se tratează cu muzică jpeg
Zgomotul se tratează cu muzică
O uşă trîntită, un plînset de copil, o pasăre ciripind pe o ramură din faţa ferestrei deschise, un claxon prelung, un ciocnit de pahare... Pe nesimţite, auzul nostru este supus, în fiecare clipă, unei învolburări de sunete cu intensităţi şi durate diferite.
Clasicismul modern jpeg
Clasicismul modern
Indiferent de forma socială sau afectivă pe care o primeşte, muzica clasică e o prezenţă constantă în viaţa mea. Odată cu trecerea timpului, cu „experienţa“ şi cu bibliografia mai extinsă, învăţ să accept sau să mă bucur mai intens de feluritele faţete ale acestui fenomen.
"Pentru cine cînţi?" jpeg
"Pentru cine cînţi?"
De la colegii de grădiniţă, adunaţi în curte pentru serbarea de sfîrşit de an, la cei 20 de preşedinţi de stat cărora le-am cîntat la Ateneu, în urmă cu cîţiva ani, de la prietenii care mă ascultau într-o poiană în Bucegi  pînă la cei peste 2000 de spectatori de la Disney Concert Hall în Los Angeles, publicul a făcut aproape mereu parte din viaţa mea.
Un altfel de Festival "George Enescu" jpeg
Un altfel de Festival "George Enescu"
Scriu şi vorbesc de cîtva timp despre Festivalul „George Enescu“. Am scris, din anii ’90, în reviste de specialitate, apoi, din 2001, pentru Dilema veche, la impulsul lui Mircea Vasilescu, care mi-a publicat cîte o pagină de reflecţii la fiecare final de festival. În diverse ocazii, am vorbit la radio şi la televiziune.
Democratizarea muzicii clasice jpeg
Democratizarea muzicii clasice
Acum, muzica clasică poate fi a oricui. Cei mai mulţi fac cunoştinţă cu acest misterios domeniu prin intermediul soneriei telefonului mobil. Sînt mulţi cei pentru care Badineria de Bach sau Mica serenadă de Mozart sînt opţiunile favorite în domeniu.
„Suportabila lejeritate de a fi“  jpeg
„Suportabila lejeritate de a fi“
"Reuşita cea mai mare a festivalului a fost reintroducerea muzicii de cameră în firescul şi în necesarul vieţii cotidiene şi crearea unui grup eterogen de aficionados SoNoRo. Iar obiectivul principal rămîne acela de a răspîndi efervescentul „virus“ SoNoRo în societatea românească, dar şi dincolo de graniţele ţării."
SoNoRo jpeg
SoNoRo
Era început de noiembrie bucureştean. Acea perioadă incertă dintre lumină şi întuneric, care atît a tulburat sufletul bacovian, încît a transformat-o în metaforă de uz curent. Cînd culorile terne inundă bulevardele şi zidurile, iar oraşul pare condamnat la tăcere.
"Cultura reprezintă o investiţie benefică"   interviu cu Dumitru AVAKIAN jpeg
"Cultura reprezintă o investiţie benefică" - interviu cu Dumitru AVAKIAN
"Pentru a fi un bun jurnalist în domeniul muzicii, trebuie să ai o pregătire intelectuală, o temeinică pregătire muzicală, precum şi inteligenţa de a pătrunde datele comunicării artistice. Trebuie să fii credibil. Muzica se află în mişcare, „curge“; de nu ai surprins momentul semnificativ, vine altul..."
"Un muzician bun îşi păstrează vie curiozitatea"   interviu cu Julian RACHLIN jpeg
"Un muzician bun îşi păstrează vie curiozitatea" - interviu cu Julian RACHLIN
"Pentru mine, un muzician bun este acela care îşi păstrează vie curiozitatea, dorind să înveţe tot timpul, să se dezvolte, şi căruia îi place să comunice într-o manieră muzicală, atît cu publicul, cît şi cu muzicienii cu care împarte scena."
Cinci festivaluri europene jpeg
Cinci festivaluri europene
EDINBURGH, SCOŢIA – MAREA BRITANIE. Este organizat anual, în lunile august şi septembrie, începînd cu 1947, pentru a celebra muzica, opera, teatrul şi dansul clasic. Aproximativ 50% din bugetul anual al festivalului este asigurat din sponsorizări publice şi private.
"De ce ascultaţi muzică clasică?" jpeg
"De ce ascultaţi muzică clasică?"
"Muzica clasică face parte din străfundurile amintirilor mele şi ştiu exact momentul în care m-am îndrăgostit de ea. Eram în clasa a V-a şi profesoara de muzică ne-a pregătit o audiţie. Atunci am făcut cunoştinţă cu Bolero-ul lui Ravel, pe care nu l-am mai scos din suflet niciodată."
Mod de întrebuinţare jpeg
Mod de întrebuinţare
Aş încerca să argumentez de ce ar trebui să mergeţi la Alba Iulia între 30 august – 1 septembrie la Festivalul Dilema veche. Mai întîi, pentru că suita de evenimente are protagonişti de cea mai bună calitate. Apoi, pentru că locul nu e ales întîmplător: Cetatea Alba Carolina oferă un „decor“ şi un spirit vechi, potrivit întru totul unei asemenea experienţe culturale, pe care nu o puteţi trăi în altă parte.
"Un astfel de festival formează gustul pieţei culturale"   interviu cu Corina ŞUTEU jpeg
"Un astfel de festival formează gustul pieţei culturale" - interviu cu Corina ŞUTEU
"Deocamdată, noi nu avem o piaţă culturală, prin comparaţie cu alte ţări europene. Ea este în formare. Un festival cum e cel al Dilemei vechi la Alba Iulia participă, cred, la formarea gustului acestei pieţe culturale. Şi asta este esenţial!"
De ce să faci dezbateri la un festival jpeg
De ce să faci dezbateri la un festival
Nu e un festival obişnuit, ci unul născut din spiritul unei reviste. Iar revista a cultivat, timp de 20 de ani, dialogul şi a creat un spaţiu pentru afirmarea opiniilor diferite. Prin urmare, Festivalul Dilema veche nu putea fi lipsit de acest spirit.
Dansul ocupă Cetatea jpeg
Dansul ocupă Cetatea
Corpul uman ca element de arhitectură urbană reprezintă punctul de pornire într-o instalaţie performativă cu trei elemente. Corpuri în cetate este un spectacol modular în care se articulează viziuni coregrafice diferite în trei performance-uri succesive de 20 de minute, fiecare pe cîte o scenă special construită.
Un show site specific serial jpeg
Un show site-specific serial
În 2012, clubul Green Hours din Bucureşti – un spaţiu iconic pentru arta independentă din România – risca să se închidă. E o poveste lungă şi complicată, într-un an lung şi complicat pentru mişcarea independentă. Ideea păstrării „spiritului Green“ ca spaţiu al experimentului liber a devenit o urgenţă, o necesitate care cerea acţiune.