Dansul ocupă Cetatea

Publicat în Dilema Veche nr. 495 din 8-14 august 2013
Dansul ocupă Cetatea jpeg

Corpul uman ca element de arhitectură urbană reprezintă punctul de pornire într-o instalaţie performativă cu trei elemente. Corpuri în cetate este un spectacol modular în care se articulează viziuni coregrafice diferite în trei performance-uri succesive de 20 de minute, fiecare pe cîte o scenă special construită.

În Nemuritorii, coregrafa Andreea Novac îşi bazează spectacolul pe personajul de film de acţiune, eroul absolut. „Nu vă aşteptaţi să-l vedeţi pe Sergiu Nicolaescu multiplicat în cinci personaje pe scenă, în acest spectacol. Nemuritorii nu are inspiraţie sau rădăcini autohtone. Cînd i-am dat titlul Nemuritorii, m-am referit la supereroi – la cei care sfidează legile gravitaţiei şi reuşesc să iasă cu bine din orice situaţie, la cei care, exact ca în filmele de acţiune pe care voi încerca să le construiesc pe scenă, refuză să renunţe, refuză să moară“, spune Andreea Novac.

Alt tip de energie se coagulează în Dancing City. Coregrafa Vava Ştefănescu porneşte de la clipurile video ale regizoarei Carmen Vidu, care surprind corpuri în mişcare în spaţii urbane. Asocierea static-mişcare, materie-viaţă, a peisajelor industriale cu poezia corpului modifică percepţia asupra spaţiului. „O temă ca aceasta te trimite cu gîndul la arhitectură, la linie, la forme, la articulaţii, la raporturi între planuri. Îţi creează o aşteptare rece, analitică. Însă, dincolo de această perspectivă geometrică, există acea legătură subtilă pe care o stabilim involuntar, de care nu sîntem conştienţi în timp ce participăm la viaţa oraşului. Pe de o parte, creăm zilnic o compoziţie involuntară de culoare şi ritm, între noi şi clădiri, între corpurile noastre şi stradă, între noi şi noi. Dar ceea ce ne stîrneşte cel mai mult interesul pentru această piesă este acel raport profund în care istoria personală se întîlneşte cu istoria caselor, a străzilor, a oraşului, povestea personală se fixează într-un anumit moment, pentru o durată mai mică sau mai mare, de un loc anume din oraş, de un colţ de stradă sau de intrarea într-un parc... Am putea spune că noi sîntem cei care punem în mişcare oraşul. Povestea noastră, a fiecăruia, devine parte din povestea mare a Cetăţii. Viaţa noastră pune în mişcare oraşul într-o dinamică aparent aleatorie“, explică Vava Ştefănescu. Dar atunci cînd istoria Cetăţii vine de mai departe, din timpuri în care istoriile construiau zidurile, casele şi străzile, atunci perspectiva se schimbă: „azi purtăm în noi, în corpul nostru, oraşul de ieri, rescriem cu corpurile noastre, uneori fără să ştim, istoria Cetăţii. Reconstruim cu mintea corpului ceea ce s-a pierdut sau repetăm fantomatic gesturile timpului de demult. Ducem mai departe o poveste, adăugînd culorile, sonorităţile, accentele care ne sînt proprii astăzi.“

În ultimul episod din Corpuri în cetate, Răzvan Mazilu mixează tango-ul argentinian, care are o structură fixă, cu inserţii de dans contemporan, elemente acrobatice şi parodii etno. Rezultatul este o declişeizare a tango-ului, scoaterea lui din zona exclusivă a pasiunii, a eroticului ludic şi plasarea în sfera cotidianului. O detensionare a pasiunii prin umor. Alături de Monica Petrică, prim-balerină a Operei Naţionale Bucureşti, Mazilu reconstruieşte tango-ul ca un nou limbaj, o formulă performativă de comunicare între parteneri, o verbalizare coregrafiată pe milonga tradiţională.

Oana Stoica este critic de teatru.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image jpeg
criminal denisa romanca disparuta in italia foto X
Mărturisiri terifiante făcute de românul arestat în Italia pentru uciderea Denisei: „Mai sunt și altele de găsit”. Suspiciunile anchetatorilor
Apar noi detalii în cazul lui Vasile Frumuzache, românul arestat în Italia și suspectat că ar fi un criminal în serie. Aflat în detenție, Frumuzache i-ar fi mărturisit unui alt deținut român că ar mai exista și alte victime.
Tânără gravidă ucisă cu toporul
Tânăra mamă ucisă cu toporul în fața copiilor ar fi cerut ajutorul poliției. „Poliţista zicea să se ducă acasă, să nu mai facă scandal”
O tânără, care avea doi copii, a fost ucisă cu un topor de concubin în Prahova. Mama femeii şi vecinii povestesc cum de fiecare dată când victima fugea din casa agresorului, acesta apela la poliţiştii din comună pentru a o aduce înapoi.
FCSB si CFR Cluj in etapa 28 din Liga 1  pe Arena Nationala Bucuresti Florin Tanase bucurie FOTO  Mediafax / Alexandru Dobre MEDIAFAX FOTO
Gigi Becali este izgonit din Ghencea. De ce nu are loc FCSB pe Arena Națională
FCSB și-a programat meciul de acasă cu campioana Andorrei în Ghencea, pe 9 iulie.
cos de gunoi istock jpg
„Adio” mirosuri urâte. Ce ingredient din bucătărie trebuie să pui în coșul de gunoi
Există câteva locuri din casă pe care, indiferent de cât de des și cât de bine le veți curăța, tot vor dezvolta mirosuri neplăcute destul de rapid. Din păcate, dacă veți încerca să scăpați de aceste mirosuri prin metode tradiționale, veți observa rapid că duceți o luptă cu morile de vânt.
copii săraci alba
Ce fac elevii care nu mai merg la cursuri, nu dau Bacalaureatul și nici nu muncesc? Statul ridică din umeri
Zeci de mii de copii dispar anual din sistemul educațional românesc fără ca nimeni să știe exact unde sunt. Nu se mai regăsesc nici în bănci, nici în statisticile de angajare. Specialiștii avertizează că România își pierde tinerii din lipsă de soluții, iar efectele vor fi vizibile pe termen lung.
roman enervat la culme jpg
Ce l-a scos din sărite pe un român revenit în țară din Marea Britanie. După 11 luni s-a întors înapoi: „Am rămas cu un gust amar”
De-a lungul deceniilor, nenumărați români au ales să plece dincolo de hotare în căutarea unui trai mai bun. Cu toate acestea, printre aceștia se numără și cei care au încercat să se întoarcă acasă, după ani întregi petrecuți în străinătate.
analiza economica  Foto FB Iancu Guda jpg
Iancu Guda, mesaj dur pentru sindicate: „Salarii cu 35% mai mari la stat față de privat. Și mai amenință cu greve. Gata!”
Economistul Iancu Guda și-a exprimat nemulțumirea față de amenințările sindicaliștilor cu greve dacă li se taie sporurile, argumentând că salariile bugetarilor sunt cu 35% mai mari decât cele din privat. El a propus trei direcții strategice de redresare a deficitului uriaș.
Captură de ecran din 2025 06 17 la 18 51 24 png
The Motans a emoționat Bucureștiul cu Grand Concert – un spectacol intens și memorabil la Arenele Romane
Vineri, 13 iunie, Arenele Romane din București s-au transformat într-un loc al emoției, muzicii și conexiunii profunde dintre artist și public.