Rezistenţa şi existenţa prin cultură

Ada SOLOMON
Publicat în Dilema Veche nr. 499 din 5-11 septembrie 2013
Rezistenţa şi existenţa prin cultură jpeg

În fond, ceea ce îşi propune excepţia culturală este să protejeze filmele „gourmet“ în faţa filmelor „fast food“. Trăim o perioadă de profunde transformări de receptare a produselor audiovizuale, generată de revoluţia digitală şi de dezvoltarea Internetului, cu toate implicaţiile sale de facilitare a circulaţiei operelor audiovizuale. Piaţa este suprasaturată de filme, avem de-a face cu o criză de supraproducţie, iar spaţiile de expunere clasice se reduc pe zi ce trece. Situaţia e complicată atît pentru artişti, cît şi pentru producători, distribuitori şi, nu în ultimul rînd, pentru spectatori...

Ecranele de cinema sînt mult prea puţine faţă de cîte filme sînt propuse spre difuzare. Sigur că apariţia ecranului „foarte mic“, cel al computerului, a generat un alt tip de consum, mult mai mare ca număr de „spectatori“, dar mult mai mic în ceea ce înseamnă încasările. În plus, libertatea Internetului implică, în acelaşi timp, o lipsă de direcţionare, de ajutor în alegerea a ceea ce într-adevăr merită să vezi, iar timpul pe care-l avem la dispoziţie scade şi el. Revin la analogiile gastronomice: într-un ghiveci în care s-au pus toate legumele din grădină e greu să separi ceapa de vinete şi să defineşti gustul de roşie între celelalte.

Eliminarea excepţiei culturale ar implica dispariţia întregului sistem de subvenţii existent astăzi pentru dezvoltarea, producţia şi distribuţia filmului european. Ar însemna dispariţia unui program de susţinere a cinematografiei ca artă, şi vom lua ca exemplu ce ar însemna dispariţia Programului Media (care se transformă din 2014 în Programul Europa Creativă) al Uniunii Europene.

Programul Media are o gamă întreagă de secţiuni dedicate susţinerii creaţiei şi diseminării filmelor europene. De la dezvoltarea de proiect pînă la distribuţia filmelor în alte teritorii europene decît cele de origine, de la susţinerea programelor de formare a specialiştilor pînă la susţinerea evenimentelor dedicate filmelor, această unealtă a reprezentat, în ultimii 20 de ani, un instrument esenţial pentru vizibilitatea filmelor din teritorii cu limbă de circulaţie restrînsă.

Dacă filme ca Moartea Domnului Lăzărescu, A fost sau n-a fost, 4 luni, 3 săptămîni şi 2 zile sau Poziţia copilului n-ar fi fost susţinute prin Programul Media, acestea ar fi ajuns pe mult mai puţine ecrane din lumea largă. Componenta de distribuţie a programului Media acoperă o parte din cheltuielile distribuitorilor din alte teritorii decît ţara de origine a filmului, avînd în vedere că este nevoie de o campanie bine direcţionată şi susţinută pentru a putea penetra pe pieţe invadate de producţii cu bugete de marketing net superioare şi cu care nu se poate concura financiar, ci doar creativ. Un alt exemplu – în sens invers, de data aceasta – este prezenţa unui film ca Pina pe ecranele româneşti. Pina n-ar fi putut ajunge în faţa publicului din cinema-urile de aici în lipsa acoperirii de către Programul Media a unei părţi din bugetul de distribuţie.

Sistemul de subvenţionare a filmelor are şi avantajul de a filtra producţiile care ajung să fie finalizate. Comisiile de evaluare selectează producţiile care urmează a fi susţinute financiar, în diferite etape. Astfel, spre deosebire de sistemul de participare directă privată la producţiile independente din SUA, avem de-a face, în Europa (în majoritatea ţărilor europene, din păcate nu întotdeauna şi în România), cu un sistem atît naţional, cît şi supranaţional, incluzînd comisii de selecţie formate din experţi din domeniu care decid responsabil, încă din faza de proiect, asupra filmelor care se detaşează ca demers artistic, mesaj, formă, în peisajul complex al proiectelor de film de astăzi. Acelaşi lucru se întîmplă şi mai tîrziu, cînd filmul este gata şi cînd selecţia într-unul dintre marile festivaluri (făcută de asemenea de specialişti) este primul pas spre circulaţia internaţională a peliculei. Dispariţia excepţiei culturale ar însemna, de asemenea, şi dispariţia subvenţiilor pentru organizarea de astfel de manifestări specifice, dispariţia festivalurilor de film în forma actuală. Indiferent de forţa Hollywood-ului, manifestările cinematografice cele mai importante şi mai vechi din lume se găsesc în continuare în Europa. Festivalurile de film au devenit astăzi o formă alternativă de distribuţie a filmelor (în special a filmelor „gourmet“) şi existenţa lor în forma actuală este la fel de importantă pentru cultura europeană precum existenţa muzeelor. Şi cînd afirm aceasta nu mă refer doar la importanţa lor pentru cineaştii europeni, ci mai ales la ceea ce înseamnă instituţiile festivaliere pentru public. Modul în care festivalurile aduc la cunoştinţa publicului diversitatea expresiei cinematografice actuale din toate zonele lumii, comparaţia între subiectele care-i preocupă pe cineaştii din Estonia, faţă de cei din Noua Zeelandă, întîlnirile cineaştilor cu publicul, interferenţele între cineaşti din lumea întreagă, cu asemenea ocazii, sînt cîteva dintre punctele forte ale acestui mod de „rezistenţă şi existenţă prin cultură“. 

Ada Solomon este producător de film. Printre altele, a produs filmul Poziţia copilului (regia: Călin Netzer). Iniţiatoare şi directoare a festivalului de scurt şi mediu-metraj NexT.

Foto: Cinemagia.ro

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Singura specie care...
Ca în faimoasa metaforă a lui Walter Benjamin, în care angelus novus, împins de forțele progresului, zboară înainte cu spatele, privind înapoi...
p 10 YouYube jpg
p 12 WC jpg
În căutarea omului grec
Cine este „omul grec”, acela aflat la originea civilizaţiei europene?
p 13 WC jpg
Omul medieval în ipostaza îndrăgostitului
Putem privi și noi prin lentilele omului medieval? Cred că nu. Dar privirea noastră poate fi îmbogățită de acest om, născut la întîlnirea dintre realitate și ficțiune.
p 14 Hans Holbein, Ambasadorii WC jpg
Savantul umanist al Renașterii
Departe de a fi o ruptură cu tradiția și cultura Renașterii, putem vedea cum revoluția științifică se hrănește din ele.
Mîntuirea biogeografică jpeg
Dulciuri, seriale, rugăciuni
În același timp, „discursul consolator” are, pentru omul zilelor noastre, o problemă de plauzibilitate.
p 10 jpg
Vechea artă a consolării
În timpurile moderne, la finalul secolului al XVIII-lea, treptata secularizare a dus la dispariția literaturii consolatorii, dar nevoia de consolare nu a pierit.
index jpeg 2 webp
Cea mai frumoasă consolare din lume
Și atunci, ce îi rămîne jurnalistului ca alinare? Ce îl ține pe el în mișcare? În existența sa profesională?
Saint Ambrose MET DT3022 jpg
Pretenția alinării universale
Există, desigur, unii creștini care, în fața pierderilor suferite, „dansează“ datorită bucuriei învierii.
index jpeg webp
Cînd consolarea are șanse să devină reală
Pentru a ne redobîndi viața, El nu s-a sfiit să urce pe cruce și să-l trimită la noi pe Mîngîietorul, Duhul (Spiritul) Adevărului.
Consolation of Ariadne MET ap18 42 jpg
Cu c de la căldură și nu doar pentru elefanți și delfini
S-ar putea spune că acceptarea suferinței și înțelegerea faptului că orice trăiește moare aduc consolare în cele mai multe situații.
p 13 jpg
Rețelele consolării. Scurtă incursiune în modul de existență în-durere
Acțiunea de a consola nu înseamnă doar a oferi sprijin emoțional, ci și a conlucra în a crea sau re-crea noi legături.
640px Sorrento buidings jpg
Il Grande Premio di Consolamento…
„Gogu a plecat în lume și a luat cu el și salariile voastre pe cinci luni. Doar știți prin ce a trecut, trebuia să se consoleze și el cu ceva”.
Immanuel Kant  Aquatint silhouette  Wellcome V0003180 jpg
Cît de mult ne pot consola filosofii?
Lecția pe care o putem extrage din schimbul de scrisori între Kant și Maria von Herbert este că filosofii ne pot consola în măsura în care nu vor forța aplicarea în practică a adevărurilor existențiale pe care le descoperă.
5832910afis jpg
În plină stradă
Arta publică din România este prea puțin susținută, reglementată sau mediată, fapt ce relevă porozitatea comprehensiunii și receptării conceptului, zdruncinînd atît semnificația, cît și scopurile artei înseși.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Arta ca exagerare
„În artă, cînd nu știm ce vedem, reacționăm prin exagerare”.
p 10 Guerrilla Girls WC jpg
Eco-activismul și arta
Astfel, activiștii speră că dacă ne pasă de artă suficient de mult încît să vrem să protejăm arta, vom găsi modalități pentru a ne salva planeta.
p 11 WC jpg
Palimpseste temporare
La urma urmei, armele artiștilor și ale activiștilor sînt aceleași, iar salvarea se află în mîinile și în conștiința noastră.
Racism is not patriotism sign in Edison, NJ jpg
Rasismul ca reacție a publicului cinefil
Cert este că, în ultimii ani, mainstream-ul hollywoodian traversează o încercare de emancipare, prin care vrea să se dezică de vechile obiceiuri.
index jpeg 2 webp
Curaj
Cum facem asta? Semnăm petiţiile împotriva persecuţiilor, participăm la proteste. Ne exprimăm. Orice fărîmă contează.
p 13 Ashraf Fayadh YouTube jpg
Cuvintele, mai puternice decît dictatorii
Fiindcă adevărul cuvintelor noastre vorbește despre libertate, pe cînd adevărul cuvintelor dictatorilor vorbește despre frică.
p 14 J K  Rowling jpg
Voldemort pe Twitter?
J.K. Rowling nu este „too big to fail”, dar este „too big to cancel”.
E cool să postești jpeg
Lucrurile bune, trecute cu vederea
Potrivit lui Leibniz, răul există în lume, însă doar relativizîndu-l îl putem transforma într-un instrument prin care putem conștientiza și construi binele, care este, de altfel, singura cale pentru progres.
index jpeg webp
Cum și de ce să găsești partea plină a știrii
ar dacă mai devreme vorbeam despre libertatea jurnaliștilor sau a editorilor de a alege ce știri dau mai departe, nu trebuie să uităm că și publicul are libertatea să aleagă. Important e să aibă de unde alege.

Adevarul.ro

image
Ninsorile cuprind aproape toată România: masa de aer polar vine cu temperaturi de coșmar. Unde viscolește puternic
Ninsorile cuprind majoritatea zonelor, sâmbătă, iar în vest şi în sud se vor semnala ploi și lapoviţă. Pe crestele Carpaţilor este în continuare viscol, dar vântul se intensifică şi în jumătatea vestică a ţării.
image
Culmea absurdului. Șofer amendat pentru că a respectat legea. Poliția, învinsă cu propriile imagini
Un șofer din Timiș, amendat pentru că nu a respectat semnificaţia indicatorului ,,Oprire” la trecerea de nivel cu calea ferată, a obținut anularea sancțiunii în instanță demonstrând că a respectat legea „la virgulă”.
image
Medic ATI, despre „tradiția” șpăgilor din spitale: „O preocupare otrăvită, o idolatrie de Ev Mediu”
Cazul medicului oncolog din Suceava, care a fost prins în flagrant când lua mită de la pacienții bolnavi de cancer, este criticat de un medic. Doctorița Ecaterina Petrescu Botoncea este de părere că această practică ar trebui interzisă.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.