"Numai munca...te umple de jeg şi te curăţă de sănătate"

Alfred DUMITRESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 498 din 29 august - 4 septembrie 2013
"Numai munca   te umple de jeg şi te curăţă de sănătate" jpeg

Astfel sună unul dintre sloganurile scrise cu Letraset, care împodobeau pereţii primului meu loc de muncă, o secţie de proiectare din fostele Uzine „23 August“. Bineînţeles că împodobeala n-a durat prea mult, prima vizită în secţie a unui secretar PCR provocîndu-i o prematură dispariţie.

Alte timpuri... în care iarna ajungeam la muncă la ora 7, doar pentru a dormi în întuneric, cu capul pe birou, pînă spre 8, cînd se lumina de ziuă (economie de energie?!?). Timpuri în care noi, oamenii muncii, ne ventilam fantasma colectivă de huzur prin glasul lui Sorin, hîtrul secţiei, care şoptea pe la şedinţele de sindicat: „Da’ de ce n-am putea fi, mai degrabă, oamenii odihnei?“

Alte timpuri, în care propaganda oficială elogia exaltat munca şi pe ai săi „oameni“, care, la rîndul lor, o trăiau însă doar ca pe o corvoadă şi exersau nebănuite moduri de a o ocoli sau doar mima. Alte timpuri?

Studiul Valorile angajaţilor români, realizat de compania Result Development, conţine date extrem de interesante – chiar dacă relevante doar pentru populaţia angajaţilor cu studii superioare –, care oferă numeroase perspective de analiză sociologică, antropologică şi organizaţională.

Voi lăsa însă cele mai multe dintre aceste aspecte în seama specialiştilor din domeniile respective şi voi încerca – plecînd de la cîteva rezultate ale acestui studiu, coroborate cu experienţa mea clinică, dar şi cu cea de angajat şi de angajator – să schiţez o imagine a „relaţiei omului – şi românului – cu munca“, din perspectiva psihanalistului.

Privită astfel, munca poate fi înţeleasă ca ocupînd o poziţie privilegiată în problematica umanului, aflîndu-se la interfaţa dintre realitatea internă (universul interior al fiecăruia dintre noi, cu dorinţele, temerile şi fantasmele noastre particulare) şi realitatea externă (caracteristicile şi imperativele mediului natural şi social care ne condiţionează existenţa).

Se spune că Freud ar fi definit sintetic scopul unui tratament psihanalitic (şi, prin asta, sănătatea mintală) ca fiind (re)stabilirea capacităţii de a iubi şi de a munci („lieben und arbeiten“), o formulare care, în termenii mai recenţi ai comunicării publicitare, are trei caracteristici excepţionale: impact, relevanţă şi memorabilitate.

Dar cît de greu sau de uşor o fi să iubim şi să muncim, în accepţiune psihanalitică? Şi de ce aceste două experienţe aparent atît de diferite sînt astfel alăturate?

Practica clinică demonstrează că cele mai multe dintre suferinţele noastre psihice (şi o bună parte dintre cele organice) sînt legate în mod direct de aceste două mari zone ale funcţionării noastre ca indivizi sociali.

Pe de altă parte, experienţa istorică demonstrează că „modestul“ ţel menţionat de către Freud este mai dificil de împlinit (şi mai ales de întreţinut) chiar şi decît mult-lăudata „fericire“ (pe care beatitudinea obţinută prin idealizare mistică sau prin ingestie de substanţe o pot mima pentru perioade mai scurte sau mai lungi).

A putea deopotrivă iubi şi munci necesită o armonizare a nevoilor noastre emoţionale cu imperativele mediului, printr-o permanentă şi dinamică negociere în care o bună cunoaştere de sine este îmbinată cu o evaluare suficient de adecvată a realităţii exterioare. Dacă „reţeta“ nu pare prea complicată (un grad suficient de libertate interioară, adică de funcţionare psihică neconflictuală, plus un bun contact cu realitatea, plus un grad suficient de libertate individuală în raport cu mediul social), punerea ei în aplicare necesită nu doar un travaliu individual, ci şi unul transgeneraţional ale cărui rezultate, mai mult sau mai puţin fericite, caracterizează ceea ce numim istoria unui neam.

Aşadar, felul în care ne raportam noi, românii, la muncă (notînd, de la bun început, polisemia termenului „muncă“, pe de o parte definit ca activitate productivă îndreptată spre satisfacerea nevoilor de trai, dar, pe de alta, avînd şi înţelesul de chin, durere, caznă) ţine nu doar de prezent, ci şi de istoria noastră mai veche şi mai recentă.

În societăţile autocratice, compuse majoritar din stăpîni/jupîni şi servitori/slugi/slujbaşi, precum cele în care au trăit cei mai mulţi dintre moşii şi strămoşii noştri din vechi timpuri, şi noi, pînă de foarte curînd, cele două categorii de înţelesuri convieţuiesc – din nefericire – extrem de armonios: munca este o obligaţie impusă prin forţa şi autoritatea stăpînului şi este, ca atare, trăită subiectiv, cu neplăcere, şi e generatoare de revoltă (cel mai adesea pasivă) şi resentiment.

Perioada aşa-zis comunistă a introdus în această ecuaţie un element suplimentar, extrem de pervers: disonanţa flagrantă dintre exaltarea ideologică a muncii ca „supremă realizare a Omului Nou“ şi realitatea unui „cîmp al muncii“(!) deopotrivă constrîngător (obligaţia legală de a avea un „loc de muncă“) şi ineficient (bancurile despre „Cooperativa Munca în Zadar“).

În afara societăţilor primitive (dar aici cred că există riscul de a ne lăsa vrăjiţi de diferite variante ale „mitului bunului sălbatic“, adică de proiecţia propriilor noastre fantasme), doar societăţile democratice (începînd cu comunităţile autonome organizate în obşti sau cetăţi, şi continuînd cu cele burgheze) au generat un spaţiu de libertate individuală suficient pentru a stimula atît responsabilitatea, cît şi creativitatea indivizilor în relaţia acestora cu munca.

Cred că absenţa din istoria noastră a unei suficient de îndelungate şi de stabile tradiţii a libertăţii şi a responsabilităţii individuale, adică a muncii trăite subiectiv, nu doar ca obligaţie impusă din afară sau ca necesitate legată de supravieţuirea biologică, ci şi ca modalitate de relaţie cu ceilalţi, pe orizontală (în relaţia cu comunitatea) şi pe verticală (în calitate atît de continuatori, cît şi de transmiţători ai unor tradiţii, adică a unor constructe culturale) este în mare măsură responsabilă de modul adesea contradictoriu în care, în prezent, ne raportăm la muncă.

Astfel, rezultatele studiului menţionat mai sus arată că, cel puţin pentru angajaţii cu studii superioare, munca este asemenea unei curse de Formula 1: contează în primul rînd afirmarea personală, adică plecarea cît mai rapidă la start, depăşirea pe rînd a adversarilor şi bucuria „premiilor“ (în termeni financiari şi de imagine/gratificare narcisică) de după coborîrea fanionului cu pătrăţele. În plus, observînd discrepanţa dintre valorile atribuite propriei persoane şi cele atribuite românilor în general (adică celorlalţi „concurenţi“), avem impresia că fiecare dintre noi se consideră a fi singurul „pilot adevărat“ dintr-o şleahtă de nepricepuţi (asta în cazul în care angajaţii chestionaţi nu erau cumva „de import“).

Cursele, de orice fel, sînt însă epuizante şi cred că acest aspect al felului în care ne raportăm la muncă este foarte bine evidenţiat, prin contrast, atît de „inundaţia“ de termeni precum „distracţie“ sau „relaxare“ (adesea însoţite de adjectivul „totală“!) din mass-media românească, precum şi de numeroasele dezbateri pe tema dihotomiei „viaţă profesională – viaţă personală“.

În grade diferite – şi pentru diferite tipuri de public –, ambele relevă o percepţie a muncii ca fiind fundamental neplăcută şi exterioară/străină în raport cu universul nostru interior (altminteri, de ce am avea nevoie de atîta „distracţie“ şi, mai ales, de ce nu am putea fi şi „personali“, în timp ce sîntem „profesionali“?)

Opusul adevărat al „muncii-corvoadă“ nu este „munca-plăcere“ (o imagine factică ce întreţine iluzia infantilă a unei plăceri continue, lipsite de orice constrîngere), ci „munca-construcţie“, adică cea în care, indiferent de natura ei concretă, muncitorul se investeşte pe sine ca individualitate, pe care o investeşte ca vehicul de relaţie cu ceilalţi şi de la care aşteaptă suficiente, dar nu toate satisfacţiile existenţiale care-l fac să aştepte, nu cu nerăbdare, ci cu interes, ziua de mîine.

Alfred Dumitrescu este psiholog, psihanalist, analist formator şi supervizor al Societăţii Române de Psihanaliză, şi director de cercetare calitativă al Lighthouse Research & Marketing. 

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

peter magyar, foto Facebook PM jpg
Péter Magyar, liderul opoziției din Ungaria, ajunge la Oradea. „George Simion a sărit pe mormintele strămoşilor noştri”
Péter Magyar, liderul opoziției din Ungaria, ajunge la Oradea şi îi cheamă duminică pe etnicii maghiari în Cetate, printr-un mesaj pe Facebook în care îi atacă pe premierul Viktor Orban şi pe George Simion.
geam noapte fereastra istock jpg
Motivul pentru care nu trebuie să dormim cu geamul deschis noaptea. Riscurile pe care puțini oameni le cunosc
Vremea din întreaga țară deja devine din ce în ce mai caldă, iar o scurtă privire în calendar ne va arăta că vara începe să se apropie deja cu pași repezi. Din această perioadă din an, tot mai mulți dintre noi începem să dormim cu geamul deschis, de-a lungul nopții.
Screenshot 2025 05 24 091055 png
Isterie pe TikTok în urma unui videoclip care arată că se montează corturi militare într-un parc din București. Primarul Sectorului 6: „Sunt baliverne”
Un video care arată că în parcul Crângași din București se montează corturi militare a creat isterie pe TikTok. „Sunt balivene”, susține primarul sectorului 6, Ciprian Ciucu.
George Simion FOTO AFP
George Simion amenință din nou: „Murim cu ei de gât. Vă găsim și în gaură de șarpe”. Își cheamă susținătorii la proteste pașnice: „Ieșiți, fraților!”
Liderul AUR, George Simion, a transmis un nou mesaj violent pe Facebook în care și-a chemat susținătorii la proteste și a lansat amenințări. „O să vă găsim și în gaură de șarpe”, a spus el.
sabie napoleon1 jpeg
O sabie a lui Napoleon Bonaparte s-a vândut cu o sumă incredibilă! A întrecut toate așteptările experților
Mulți dintre noi poate că ne imaginăm că anumite piese istorice nu pot fi evaluate la un preț anume, iar valoarea lor depășește chiar și cea mai astronomică sumă. Însă, atunci când un obiect este scos la licitație, totul ajunge să aibă un preț.
01   coperta cf11 jpg
Ce mai e nou? A apărut ediția fresh a revistei „Click! pentru femei”!
Noul număr al revistei „Click! pentru femei” te ajută să înțelegi cât mai multe despre sănătate, relații, vacanțe și dezvoltare personală. Găsește revista în toată țara!
Damaris Lupu, captura video jpg
Finala „Românii au talent”. Marele premiul de 120.000 de euro a fost câştigat de o fată de 14 ani, cu un număr de contorsionism
Finala „Românii au talent”, sezonul 15, a fost dominată de copii, marele premiu în valoare de 120.000 de euro fiind câştigat de Damaris Lupu, de 14 ani, cu un număr spectaculos de contorsionism.
ana maria razvan lucescu foto fanatik jpeg
Drumul neștiut ales de soția lui Răzvan Lucescu. Ana Maria a obținut cel mai înalt nivel de competență posibil
Antrenorul lui PAOK Salonic are o consoartă care nu se complace în mediocritate.
Freddie Mercury  foto   Profimedia jpeg
Freddie Mercury a avut o fiică secretă. Misterul, dezvăluit într-o biografie: „Am avut o relaţie apropiată şi plină de iubire, m-a adorat”
Freddie Mercury, solistul trupei Queen, a avut o fiică secretă, cu care a avut o relaţie apropiată până la moartea sa în 1991, potrivit unei noi biografii a solistului trupei Queen.