"Numai munca...te umple de jeg şi te curăţă de sănătate"

Alfred DUMITRESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 498 din 29 august - 4 septembrie 2013
"Numai munca   te umple de jeg şi te curăţă de sănătate" jpeg

Astfel sună unul dintre sloganurile scrise cu Letraset, care împodobeau pereţii primului meu loc de muncă, o secţie de proiectare din fostele Uzine „23 August“. Bineînţeles că împodobeala n-a durat prea mult, prima vizită în secţie a unui secretar PCR provocîndu-i o prematură dispariţie.

Alte timpuri... în care iarna ajungeam la muncă la ora 7, doar pentru a dormi în întuneric, cu capul pe birou, pînă spre 8, cînd se lumina de ziuă (economie de energie?!?). Timpuri în care noi, oamenii muncii, ne ventilam fantasma colectivă de huzur prin glasul lui Sorin, hîtrul secţiei, care şoptea pe la şedinţele de sindicat: „Da’ de ce n-am putea fi, mai degrabă, oamenii odihnei?“

Alte timpuri, în care propaganda oficială elogia exaltat munca şi pe ai săi „oameni“, care, la rîndul lor, o trăiau însă doar ca pe o corvoadă şi exersau nebănuite moduri de a o ocoli sau doar mima. Alte timpuri?

Studiul Valorile angajaţilor români, realizat de compania Result Development, conţine date extrem de interesante – chiar dacă relevante doar pentru populaţia angajaţilor cu studii superioare –, care oferă numeroase perspective de analiză sociologică, antropologică şi organizaţională.

Voi lăsa însă cele mai multe dintre aceste aspecte în seama specialiştilor din domeniile respective şi voi încerca – plecînd de la cîteva rezultate ale acestui studiu, coroborate cu experienţa mea clinică, dar şi cu cea de angajat şi de angajator – să schiţez o imagine a „relaţiei omului – şi românului – cu munca“, din perspectiva psihanalistului.

Privită astfel, munca poate fi înţeleasă ca ocupînd o poziţie privilegiată în problematica umanului, aflîndu-se la interfaţa dintre realitatea internă (universul interior al fiecăruia dintre noi, cu dorinţele, temerile şi fantasmele noastre particulare) şi realitatea externă (caracteristicile şi imperativele mediului natural şi social care ne condiţionează existenţa).

Se spune că Freud ar fi definit sintetic scopul unui tratament psihanalitic (şi, prin asta, sănătatea mintală) ca fiind (re)stabilirea capacităţii de a iubi şi de a munci („lieben und arbeiten“), o formulare care, în termenii mai recenţi ai comunicării publicitare, are trei caracteristici excepţionale: impact, relevanţă şi memorabilitate.

Dar cît de greu sau de uşor o fi să iubim şi să muncim, în accepţiune psihanalitică? Şi de ce aceste două experienţe aparent atît de diferite sînt astfel alăturate?

Practica clinică demonstrează că cele mai multe dintre suferinţele noastre psihice (şi o bună parte dintre cele organice) sînt legate în mod direct de aceste două mari zone ale funcţionării noastre ca indivizi sociali.

Pe de altă parte, experienţa istorică demonstrează că „modestul“ ţel menţionat de către Freud este mai dificil de împlinit (şi mai ales de întreţinut) chiar şi decît mult-lăudata „fericire“ (pe care beatitudinea obţinută prin idealizare mistică sau prin ingestie de substanţe o pot mima pentru perioade mai scurte sau mai lungi).

A putea deopotrivă iubi şi munci necesită o armonizare a nevoilor noastre emoţionale cu imperativele mediului, printr-o permanentă şi dinamică negociere în care o bună cunoaştere de sine este îmbinată cu o evaluare suficient de adecvată a realităţii exterioare. Dacă „reţeta“ nu pare prea complicată (un grad suficient de libertate interioară, adică de funcţionare psihică neconflictuală, plus un bun contact cu realitatea, plus un grad suficient de libertate individuală în raport cu mediul social), punerea ei în aplicare necesită nu doar un travaliu individual, ci şi unul transgeneraţional ale cărui rezultate, mai mult sau mai puţin fericite, caracterizează ceea ce numim istoria unui neam.

Aşadar, felul în care ne raportam noi, românii, la muncă (notînd, de la bun început, polisemia termenului „muncă“, pe de o parte definit ca activitate productivă îndreptată spre satisfacerea nevoilor de trai, dar, pe de alta, avînd şi înţelesul de chin, durere, caznă) ţine nu doar de prezent, ci şi de istoria noastră mai veche şi mai recentă.

În societăţile autocratice, compuse majoritar din stăpîni/jupîni şi servitori/slugi/slujbaşi, precum cele în care au trăit cei mai mulţi dintre moşii şi strămoşii noştri din vechi timpuri, şi noi, pînă de foarte curînd, cele două categorii de înţelesuri convieţuiesc – din nefericire – extrem de armonios: munca este o obligaţie impusă prin forţa şi autoritatea stăpînului şi este, ca atare, trăită subiectiv, cu neplăcere, şi e generatoare de revoltă (cel mai adesea pasivă) şi resentiment.

Perioada aşa-zis comunistă a introdus în această ecuaţie un element suplimentar, extrem de pervers: disonanţa flagrantă dintre exaltarea ideologică a muncii ca „supremă realizare a Omului Nou“ şi realitatea unui „cîmp al muncii“(!) deopotrivă constrîngător (obligaţia legală de a avea un „loc de muncă“) şi ineficient (bancurile despre „Cooperativa Munca în Zadar“).

În afara societăţilor primitive (dar aici cred că există riscul de a ne lăsa vrăjiţi de diferite variante ale „mitului bunului sălbatic“, adică de proiecţia propriilor noastre fantasme), doar societăţile democratice (începînd cu comunităţile autonome organizate în obşti sau cetăţi, şi continuînd cu cele burgheze) au generat un spaţiu de libertate individuală suficient pentru a stimula atît responsabilitatea, cît şi creativitatea indivizilor în relaţia acestora cu munca.

Cred că absenţa din istoria noastră a unei suficient de îndelungate şi de stabile tradiţii a libertăţii şi a responsabilităţii individuale, adică a muncii trăite subiectiv, nu doar ca obligaţie impusă din afară sau ca necesitate legată de supravieţuirea biologică, ci şi ca modalitate de relaţie cu ceilalţi, pe orizontală (în relaţia cu comunitatea) şi pe verticală (în calitate atît de continuatori, cît şi de transmiţători ai unor tradiţii, adică a unor constructe culturale) este în mare măsură responsabilă de modul adesea contradictoriu în care, în prezent, ne raportăm la muncă.

Astfel, rezultatele studiului menţionat mai sus arată că, cel puţin pentru angajaţii cu studii superioare, munca este asemenea unei curse de Formula 1: contează în primul rînd afirmarea personală, adică plecarea cît mai rapidă la start, depăşirea pe rînd a adversarilor şi bucuria „premiilor“ (în termeni financiari şi de imagine/gratificare narcisică) de după coborîrea fanionului cu pătrăţele. În plus, observînd discrepanţa dintre valorile atribuite propriei persoane şi cele atribuite românilor în general (adică celorlalţi „concurenţi“), avem impresia că fiecare dintre noi se consideră a fi singurul „pilot adevărat“ dintr-o şleahtă de nepricepuţi (asta în cazul în care angajaţii chestionaţi nu erau cumva „de import“).

Cursele, de orice fel, sînt însă epuizante şi cred că acest aspect al felului în care ne raportăm la muncă este foarte bine evidenţiat, prin contrast, atît de „inundaţia“ de termeni precum „distracţie“ sau „relaxare“ (adesea însoţite de adjectivul „totală“!) din mass-media românească, precum şi de numeroasele dezbateri pe tema dihotomiei „viaţă profesională – viaţă personală“.

În grade diferite – şi pentru diferite tipuri de public –, ambele relevă o percepţie a muncii ca fiind fundamental neplăcută şi exterioară/străină în raport cu universul nostru interior (altminteri, de ce am avea nevoie de atîta „distracţie“ şi, mai ales, de ce nu am putea fi şi „personali“, în timp ce sîntem „profesionali“?)

Opusul adevărat al „muncii-corvoadă“ nu este „munca-plăcere“ (o imagine factică ce întreţine iluzia infantilă a unei plăceri continue, lipsite de orice constrîngere), ci „munca-construcţie“, adică cea în care, indiferent de natura ei concretă, muncitorul se investeşte pe sine ca individualitate, pe care o investeşte ca vehicul de relaţie cu ceilalţi şi de la care aşteaptă suficiente, dar nu toate satisfacţiile existenţiale care-l fac să aştepte, nu cu nerăbdare, ci cu interes, ziua de mîine.

Alfred Dumitrescu este psiholog, psihanalist, analist formator şi supervizor al Societăţii Române de Psihanaliză, şi director de cercetare calitativă al Lighthouse Research & Marketing. 

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

București. Calea Moșilor, la începutul secolului XX (© iMAGO Romaniae)
Câte brutării existau în București, la 1910?
În anul 1910, în București existau peste 100 de brutării și franzelării. Conform unui articol publicat de revista „Minerva”, la 15 iunie 1910, fabricarea pâinii se făcea în condiții de igienă, ca urmare deselor inspecții și controlului riguros.
andrei kozirev/ FOTO:imrussia.org
Un fost ministru rus din perioada lui Boris Elțîn, declarat „agent străin” de autoritățile de la Moscova
Andrei Kozîrev, fost ministru de Externe al Rusiei și actual rezident în SUA, a fost adăugat pe lista „agenților străini” de Ministerul rus al Justiției.
profimedia 0942027617 jpg
Ambasadoarea SUA în Ucraina se retrage din funcție
Ambasadoarea SUA în Ucraina, Bridget Brink, numită de fosta administraţie a preşedintelui Joe Biden, va renunţa la funcţie, a anunţat joi purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat, o decizie care introduce un nou element de incertitudine în relaţia dintre Washington şi Kiev, relatează Reuters.
Friedrich Merz (©  x.com / Friedrich Merz)
Friedrich Merz urmează să fie ales cancelar al Germaniei pe 6 mai. Cine este noul lider de la Berlin
Friedrich Merz, liderul partidului conservator german CDU, urmează să fie ales cancelar pe 6 mai, au declarat vineri, 11 aprilie, mai multe surse din partid.
steve whitkoff png
Trimisul lui Donald Trump în Rusiei, filmat în timp ce făcea un gest de afecțiune în fața lui Putin
Președintele rus Vladimir Putin s-a întâlnit cu trimisul special al SUA, Steve Witkoff, la Biblioteca Prezidențială din Sankt Petersburg.
image png
Astronomii, intrigați de „trezirea” unei găuri negre în constelaţia Fecioarei
Gaura neagră masivă aflată în centrul unei galaxii din constelaţia Fecioarei s-a "trezit", producând jeturi de raze X la intervale aproape regulate, care îi intrigă pe astronomi, potrivit unui studiu publicat vineri.
Muzeul „Palatul Principilor Transilvaniei” din Alba Iulia (© Lucian Craiu / Facebook)
Expoziție dedicată comunității germanofone din Transilvania, la Palatul Principilor Transilvaniei
În perioada 2 aprilie - 4 mai 2025, Palatul Principilor Transilvaniei din Alba Iulia găzduiește expoziția temporară „Andreanum 800 de ani – lege și constituție la sașii transilvăneni” + 100 de ecouri locale, care prezintă istoria, cultura și identitatea comunității germanofone din Transilvania.
femeie telefon nervi nervoasa 3 25 2010 4 39 56 pm jpeg
Horoscop sâmbătă, 12 aprilie. Un nativ stă să „explodeze”! Răbdarea lui a ajuns la limită
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de sâmbătă, 12 aprilie.
vas petrolier shutterstock 1701382183 jpg
Estonia a confiscat un petrolier rusesc în Marea Baltică. Ambarcațiunea face parte din flota fantomă a Moscovei
Autoritățile estoniene au reținut și urcat la bordul unei nave aflate în Marea Baltică, care aparține flotei-fantomă a Rusiei, a anunțat vineri, 11 aprilie, ministrul estonian al economiei și infrastructurii, Kristen Michal.