Tema săptămînii

Pagina 81
„Cu cît te împrieteneşti mai bine cu emoţiile tale, cu atît vei fi mai inspirat“   un dialog cu Valentin Radu ARSENE jpeg
„Cu cît te împrieteneşti mai bine cu emoţiile tale, cu atît vei fi mai inspirat“ - un dialog cu Valentin Radu ARSENE
Pentru a fi inspirat e necesar să fii pasionat, implicat, iar asta ţine de mecanismul motivaţiei personale. Inspiraţia vizează căutarea creativă de soluţii la problemele vieţii, aşadar ea este un atribut al creativităţii ca dimensiune a condiţiei umane şi vorbeşte despre ceea ce ne pasionează, despre cine sîntem.
„Poţi să şi taci inspirat“  jpeg
„Poţi să şi taci inspirat“
Azi ai la dispoziţie doar 10-15 minute, în care trebuie să „clădeşti“ în memoria judecătorului. Minute preţioase pe care nu vrei să le iroseşti. Aş zice că eşti inspirat atunci cînd reuşesti să rezişti tentaţiei de a înşira toate argumentele şi nu doar pe cele esenţiale.
„Muntele este la fel, fie că îl urci, fie că nu“   interviu cu Alex GĂVAN, alpinist jpeg
„Muntele este la fel, fie că îl urci, fie că nu“ - interviu cu Alex GĂVAN, alpinist
Pentru mine a urca un munte reprezintă o trăire foarte personală şi foarte intimă. Nu este vorba de a urca doar fizic un munte. Pentru mine, a urca un munte înseamnă, de fapt, a ajunge la un înţeles superior despre sinele meu, despre viaţă.
Ediţia a patra jpeg
Ediţia a patra
Oameni care au experienţă în organizarea de festivaluri pe termen lung (şi cu succes) mi-au spus că între ediţia a patra şi a cincea li se decide soarta. Prima e generatoare de entuziasm şi înţelegere („o, un festival nou, hai să vedem“), a doua confirmă (sau nu, şi asta e), de la a treia încolo încep să crească aşteptările.
Ce cred eu despre România jpeg
Ce cred eu despre România
Nu pot să ascund zîmbetul care mi-a răsărit pe faţă atunci cînd, la o dezbatere care se vrea cumva o repovestire a Europei, am aflat că multe persoane ar dori să afle răspunsuri la următoarea întrebare: „Dar ce credeţi despre ţara noastră?“ Bineînţeles, este întotdeauna bine să ştim ce gîndesc ceilalţi despre noi.
Pentru că… jpeg
Pentru că…
Pentru că Dilema veche este primul jurnal românesc pe care l-am citit, străduindu-mă să înţeleg ceva. Încă păstrez o fotografie din anul 2009 în care, aşezat la masă pe terasa unui restaurant pe malul lacului Snagov, răsfoiesc o ediţie a ziarului care avea pe prima pagină un articol cu titlul „Moartea jurnalismului“.
Capitala unui imaginar european jpeg
Capitala unui imaginar european
Există oraşe care lasă în urma lor un parfum de déjà-vu. Există altele, spectaculare, care surprind la fiecare pas. Dar există şi oraşe în care, fără să înţelegi foarte bine de ce, te simţi acasă.
Programul Festivalului jpeg
Programul Festivalului
La Festivalul din 2014, o fanfară scoţiană anunţa publicul că începe festivalul. Anul acesta, spaţiul Cetăţii Alba Carolina va fi „invadat“ de Emy Drăgoi şi o trupă de acordeonişti, care vor chema spectatorii la evenimentele Festivalului Dilema veche 2015.
"Angelo Branduardi e ca usturoiul, un gust unic şi inconfundabil“   un portret din fragmente jpeg
"Angelo Branduardi e ca usturoiul, un gust unic şi inconfundabil“ - un portret din fragmente
De cîteva decenii, Angelo Branduardi este un muzician unic şi original, greu de integrat într-o categorie sau într-un gen. Dacă ne uităm pe Wikipedia, de pildă – şi cine nu se uită, în zilele noastre? –, constatăm că e definit drept „cîntăreţ şi autor de folk/folk-rock“.
Vreau să văd cu ochii mei… jpeg
Vreau să văd cu ochii mei…
Trebuie să mărturisesc că, pentru un licean venit din Bruxelles într-o excursie şcolară, în primăvara anului 1984, o ieşire departe de părinţi şi de universul călduţ de acasă era o ocazie bună nu doar de a mă distra, ci şi de a descoperi o ţară pe cît de misterioasă, pe atît de fascinantă, dar de cealaltă parte a Cortinei de Fier.
Ce l mai doare pe tînărul român jpeg
Ce-l mai doare pe tînărul român
A devenit tot mai neconvingător să vorbeşti despre poporul român în unanimitate. Nu mai există certitudini cu privire la nici o categorie socială sau de vîrstă. E greu să spui că românii sînt săraci, cît timp cozile din supermarket-uri – sărbătoare sau nu – sînt nesfîrşite.
Ca la noi la nimenea? jpeg
Ca la noi la nimenea?
La începutul verii, la o conferinţă din Bucureşti – în organizare germană – despre jurnalismul de calitate, am avut surpriza să aud un adevărat cor de văicăreli ale unor jurnalişti din România. Se plîngeau celor din Germania cît de greu e să faci jurnalism de calitate în România.
Cultura văicărelii? jpeg
Cultura văicărelii?
A defini românii ca oameni ce se tot văicăresc de una, de alta, găsind mereu pe cineva vinovat de propria nefericire, constituie un stereotip puternic pentru societatea noastră. El pare a marca un sentiment pregnant al ratării, al lipsei de control asupra a ce se petrece, al confruntării cu o lume adversă, al drobului de sare.
Optimismul ca formă de lamentare jpeg
Optimismul ca formă de lamentare
O întîmplare din anii ’70, din prima mea practică de student la Sociologie. Aveam de aplicat un chestionar destul de stufos, într-un sat din Teleorman. Intervievam o băbuţă pe care o găsisem în curtea casei, pregătind o ciorbă de verdeţuri. La un moment dat, trebuia să o întreb ce orătănii are prin gospodărie.
Nici scurtă, nici lungă jpeg
Nici scurtă, nici lungă
Joi dimineaţă, mă grăbesc îngrozitor. Chem un taxi prin aplicaţie. Vine, sar în maşină. „La Romană, vă rog.“ Şi adaug formula pe care-o zic mereu la curse scurte: „Ştiu că e aproape, dar vă las 10 lei.“ De obicei, şoferul se relaxează şi renunţă la gîndul de-a mă arunca din maşină.
Smiorcăiala şi sporovăiala jpeg
Smiorcăiala şi sporovăiala
Teza de bază a ce vreau să susţin în cele ce urmează este că cine se smiorcăie şi se văicăreşte, şi sporovăie şi flecăreşte. Şi viceversa. Un om demn nu se lamentează şi nici nu bîrfeşte. Dar ce au acestea în comun şi mai ales ce le determină?
Ce l mai doare pe tînărul român jpeg
Tradiţiile bat pamfletul
Uneori, sîntem învăţaţi de mici să ne purtăm firesc, pentru ca imediat după aceea, să auzim nu atît de tare, nu în văzul lumii, puţină discreţie! Îmi amintesc că la şcoală, înainte de teze, nici unul dintre premianţi nu avusese timp să înveţe, cu toţii pretindeau că nu ştiu mai nimic, pentru ca apoi să primească 10 cu felicitări.
Lamentarea de altădată jpeg
Lamentarea de altădată
Se spune despre noi, românii, că sîntem un popor care se lamentează mai mult decît celelalte popoare. Ne lamentăm. Ne văităm exagerat. Nu acţionăm. Există în psihologia noastră orientală o înclinaţie spre nemişcare, o abandonare în faţa vremurilor, o statornicie a pietrei peste care trec apele.
Cu văicăreli, la psiholog jpeg
Cu văicăreli, la psiholog
Ne uităm la tenis? Bănuiesc că mare parte din noi nu. Dar ştim cu toţii de căderea de formă a Simonei Halep. Şi ne plîngem de asta – cu mai multă ardoare şi mai multă expertiză decît în momentul în care sportiva bătea aproape totul, cu excepţia Sharapovei.
Un garaj, două garaje – lamentări individuale jpeg
Un garaj, două garaje – lamentări individuale
O vorbă atribuită lui Voltaire spune că „Le mieux est l’ennemi du bien“ sau tradus: „Mai binele este duşmanul binelui“. Dar, în bagajul naţional de proverbe, românii nu au traducerea zicalei franţuzeşti, ci varianta autohtonă (şi mult mai pesimistă): „Rău cu rău, dar mai rău fără rău“.
Ciocul mic, noi am venit la ei! jpeg
Ciocul mic, noi am venit la ei!
Cînd iei decizia emigrării, îţi asumi automat şi frustrările, multe dintre ele bănuite. Nimeni nu scapă de surprize, amestecate: plăcute şi neplăcute. Unele te revoltă instantaneu, iar în agora poţi să-ţi verşi năduful; altele mocnesc la nesfîrşit în propriul athanor, aşteptînd minunea – piatra filozofală a izbînzii!
Pîine, circ, secrete jpeg
Pîine, circ, secrete
Conspiraţionismul e adoptarea halucinatorie a sloganului „aparenţele înşeală“, a cititului printre rînduri, a gîndirii „critice“. Epistemologic vorbind, conspiraţionismul e o teorie enigmistică a adevărului: ocultul, obscuritatea devin, pentru conspiraţionist, criteriile înseşi ale adevărului.
Falsele Protocoale ale Înţelepţilor Sionului jpeg
Falsele Protocoale ale Înţelepţilor Sionului
Cel mai recent roman al lui Umberto Eco, Il Cimitero di Praga, a apărut în Italia în octombrie 2010. În doar cîteva luni a devenit un bestseller internaţional, fiind vîndute mai multe milioane de exemplare. Versiunea românească a cărţii, Cimitirul din Praga, a fost publicată de curînd de Editura Polirom.
Reptilian, vulturian, peştilian  jpeg
Reptilian, vulturian, peştilian
Omenirea se află într-o situaţie dezastruoasă, din cauza gravei şi masivei agresiuni extraterestre exercitată de către fiinţe extraterestre gravitaţionale de tip reptilian, vulturian şi peştilian asupra fiinţelor terestre luminoase (umane), de tip gorilian (oameni luminoşi-umani).
Nimic nu este întîmplător jpeg
Nimic nu este întîmplător
Istoria este plină de conspiraţii. O celebră conspiraţie din Roma antică a fost cea a lui Catilina şi a adepţilor săi, care vizau asasinarea întregii conduceri politice şi instaurarea unui regim personal. Uneltirile sînt descoperită în anul 61 î.Hr., prilej cu care Cicero rosteşte în Senat celebrele sale Catilinare.
Cînd natura se aliază cu aparatura jpeg
Cînd natura se aliază cu aparatura
Orice teorie a conspiraţiilor are legături cu lumea ştiinţei şi tehnologiei. Majoritatea scrierilor despre conspiraţii şi conspiraţionişti au cel puţin un savant, mai mult sau mai puţin nebun, o invenţie, cel mai probabil malefică, chiar şi cîte un întreg domeniu al cunoaşterii.
Cum am devenit complotistă jpeg
Cum am devenit complotistă
Frate (mă rog, soră…) cu românul din cele mai vechi timpuri, probabil, teoria complotului (noi am fost ocupaţi întotdeauna de alţii, noi am avut parte de o istorie vrăjmaşă, nouă ni se întîmplă mereu toate relele, pe noi şi bogăţiile noastre le vor toţi duşmanii, toţi vecinii, toţi străinii…) e una dintre cele mai greu de ucis prejudecăţi.
Criza economică între conspiraţie planetară şi eveniment social obiectiv jpeg
Criza economică între conspiraţie planetară şi eveniment social obiectiv
Probabil că nu există un eveniment recent despre care să se vorbească atît de mult aşa cum a fost criza economică declanşată în anul 2008. Cele mai multe discuţii s-au purtat, aşa cum era de aşteptat, în jurul unui conspiraţionism ieftin, care n-a depăşit nivelul bîrfelor din satul copilăriei mele.
Reptilian, vulturian, peştilian  jpeg
Mitologii şi conspiraţii
Mitologiile lumii nu sînt, în cele din urmă, decît formule conspiraţioniste: lucrurile se întîmplă aşa cum se întîmplă pentru că un zeu, adică un umanoid excesiv de puternic, are anumite preferinţe sau antipatii. Războiul Troiei a fost o mare conspiraţie, ieşită din geloziile cîtorva zei, fiecare cu susţinătorii lor muritori.
Conspiraţia, de la călcîiul lui Ahile la avionul care împrăştie Viagra jpeg
Conspiraţia, de la călcîiul lui Ahile la avionul care împrăştie Viagra
Asta cu americanii care au înscenat, cu ajutorul lui Kubrick, aventura spre Lună este doar cea mai celebră dintre teoriile abracadabrante care ne înconjoară. Absolut orice eveniment mai senzaţional poate fi (şi este!) explicat printr-o conspiraţie: farfuriile zburătoare, moartea lui Kennedy sau a prinţesei Diana, 11 septembrie…
Căldură mare, monşer! jpeg
Căldură mare, monşer!
E cineva care să vrea să stea şi să se coacă în oraş? Să tragă din greu, în loc să plece la munte sau la mare? Mi-e greu să cred. Şi asta nu de ieri, de azi. Fie că s-a numit vilegiatură sau că îi spunem concediu sau vacanţă, ne tot gîndim unde să ne refugiem pe timpul verii.
Vilegiatura – mod de folosire jpeg
Vilegiatura – mod de folosire
Cuvîntul vilegiatură provine din franceză: villégiature, dar originea termenului trebuie căutată în Renaşterea italiană, cînd villeggiare desemna practica aristocraţiei de a-şi petrece vara la villa – reşedinţa secundară aflată pe domeniul de la ţară.
La vie au grand air jpeg
La vie au grand air
La început de secol XX se călătoreşte pentru interese comerciale, în scop recreativ şi terapeutic, din pasiune sau din snobism. Cu trenul – marea descoperire a veacului trecut, cu atîta scepticism acceptată –, dar mai ales cu automobilul, fascinantă invenţie care conferă o libertate de mişcare nemaiîntîlnită pînă acum.
„Eram curioşi să vedem cum arată coada de peşte“   interviu cu Vlad URSULEAN şi Vlad PETRI jpeg
„Eram curioşi să vedem cum arată coada de peşte“ - interviu cu Vlad URSULEAN şi Vlad PETRI
Litoralul românesc e rupt în două – o bucată ultra-circulată de staţiuni şi o bucată pustie de deltă. Am căutat o viziune de ansamblu asupra acestui spaţiu. Şi am mai căutat acea linişte psihologică pe care ţi-o dă contactul cu nesfîrşitul apei. Şi ne plac provocările.
Vlad & Vlad la pas pe litoral (fragmente) jpeg
Vlad & Vlad la pas pe litoral (fragmente)
Drumul pe plajă de la Sfîntu Gheorghe la Portiţa trece prin zone de stufăriş, de scoică, pădure, grind şi e întrerupt pe alocuri de canale care se varsă în mare. Întîlnim mistreţi, o colonie de 50 de vaci şi cai care ne provoacă să ne punem întrebări despre rolul omului în lume, o broască ţestoasă leşinată de căldură, raci de mici dimensiuni, peşti, cormorani, tăuni şi celebrii ţînţari.
„O grădină a paradisului în variantă lowcost“   interviu cu regizorul Marius IACOB jpeg
„O grădină a paradisului în variantă lowcost“ - interviu cu regizorul Marius IACOB
Turiştii vor condiţii, dar preferă să nu plătească şi să se înghesuie unde e gratuit. De aici mizeria şi improvizaţia de care se plînge toată lumea, gunoiul nu e al lor sau al nostru, e întotdeauna al altora care au trecut înaintea lor pe acolo.
„Nu există călătorii decît cu trenul“   interviu cu scriitoarea Nora IUGA jpeg
„Nu există călătorii decît cu trenul“ - interviu cu scriitoarea Nora IUGA
Cel mai mult îmi plăcea să mă uit pe fereastră pînă mi se turtea nasul de ea şi aburii veneau de pe nări şi din gură pe geam şi aveam senzaţia că e ceaţă afară. Al doilea lucru care mă surprindea foarte tare era că nu ştiam de ce trenul mergea înainte, iar copacii rămîneau în urmă.
Pentru mine, vacanţa e ce e marea pentru pisici jpeg
Pentru mine, vacanţa e ce e marea pentru pisici
Cînd lunile de vară încep să se apropie, cînd serile încep să vină tot mai tîrziu, cînd intră aşa o forfotă în lume de parcă toată structura materiei ar fi virusată de un dor subcuantic de ducă – e limpede, atunci nu mai e nici o scăpare, vine vacanţa.
În urmă nu mai e nimic jpeg
În urmă nu mai e nimic
În Elveţia am ajuns pentru că eram bun la învăţătură, elveţienii s-au înfrăţit cu orăşelul nostru montan şi, ca nişte adevăraţi fraţi, au dat o directivă ca un grup de 50 de elevi, cei mai buni la învăţătură din oraşul nostru, să meargă să stea două săptămîni pe banii statului elveţian într-o staţiune de lîngă Zürich.
Ah, vacanţele de vară! jpeg
Ah, vacanţele de vară!
În paginile următoare, veţi găsi mai multe recomandări de lectură estivală de la cititori unul şi unul şi trei fragmente numai bune de citit (o proză, ceva poezie şi nişte eseuri epistolare) la mare, la munte sau în insulele Baladar. Un Dosar de vară, pentru că ştim că citiţi Dilema veche chiar şi-n vacanţă.
Decît o viaţă Cioran, mai bine o zi Van Damme? jpeg
Decît o viaţă Cioran, mai bine o zi Van Damme?
Prima condiţie a intrării în vacanţă este să fii uşor, să nu mai tîrăşti tot felul de poveri aparent necesare după tine, în speranţa că îţi vor fi de folos într-o zi. Altfel, reproduci în avans modelul pensionarilor care pun la învechit pe balcon toate lucrurile utile pe care nu le vor căuta niciodată.
Alice în ţara Lecturii jpeg
Alice în ţara Lecturii
Cînd intru într-o librărie, mă îndrept teleghidată spre rafturile cu poveşti pentru copii, cînd comand cărţi de pe bookdepository coşul se umple, miraculos, mai mult din secţiunea „Children“, m-am apucat (fără să-mi fi programat) să scriu literatură pentru copii şi ţin cursuri de creative writing. Desigur, tot pentru copii.
Barnes se vinde bine la plajă jpeg
Barnes se vinde bine la plajă
Deşi am văzut pe cineva care citea un poliţist, proporţia scrierilor uşurele, „de vacanţă“, e mai mică decît mă aşteptam. Pe plajă, oamenii au mai degrabă Llosa, Houellebecq, Hertha Müller. Un tînăr citeşte singur pe un prosop, sub soarele blînd al dimineţii, Boris Vian, Nuvele inedite.
Ce ia un om cu el în caz de exod   (adică atunci cînd pleacă la pescuit) jpeg
Ce ia un om cu el în caz de exod - (adică atunci cînd pleacă la pescuit)
– acte şi bani  – spray & briceag & cuţit & deschizător sticle  – toporaş
Cea mai bună carte de vară   anchetă jpeg
Cea mai bună carte de vară - anchetă
Am întrebat cîţiva cititori cu ocupaţii şi pasiuni diferite care e, pentru ei, cartea cea mai potrivită pentru vacanţa de vară. Răspunsurile lor ar trebui să ne ajute să găsim mai uşor cărţile numai bune de citit în lunile de langoare estivală.
O zi de vacanţă în ’55 jpeg
O zi de vacanţă în ’55
Din motive necunoscute absentam cel mai adesea eu, care nu reuşeam să-mi fac patul la timp. Îi auzeam pe ceilalţi cîntînd Azi e zi de sărbătoare, dar nu-mi găseam tenişii, luaţi probabil în grabă de altcineva, sau mi se rupea elasticul de la trening.
Poezia e la Bistriţa vara jpeg
Poezia e la Bistriţa vara
Imediat ce dă căldura, Bistriţa se desprinde de marginile ei, saltă puţin, face un ocol, apoi pluteşte o săptămînă întreagă deasupra mării. O platformă în mişcare, un cîmp transparent care filtrează soarele pentru ca bronzul să fie uniform.
Rămîi cu bine jpeg
Rămîi cu bine
Îmi poţi arăta pe cineva care să pună vreun preţ pe timpul său, care să-şi socotească durata zilei, care să înţeleagă că moare în fiecare zi? Tocmai într-asta greşim: privim moartea dinaintea noastră, numai că mare parte din ea este deja în spatele nostru. Moartea este stăpînă pe viaţa care a trecut.
De ce tocmai Gică Petrescu? jpeg
De ce tocmai Gică Petrescu?
Mai întîi, anul acesta s-au împlinit 100 de ani de la naşterea lui Gică Petrescu (2 aprilie 1915), iar la anul se vor împlini zece ani de la moartea sa (18 iunie 2006). Apoi, Gică Petrescu a fost un fenomen. Un fenomen al muzicii de petrecere, lăutăreşti, uşoare.
Centenar Gică Petrescu jpeg
Centenar Gică Petrescu
Cine îşi mai aminteşte acum de Gică Petrescu, de personalitatea atrăgătoare a artistului care a încîntat publicul decenii, traversînd epoci şi evenimente greu de suportat? Nimeni! Acum, emisiunile de radio oferă muzică cu texte anglo-americane, cu interpreţi şi titluri greu de pronunţat sau memorat.