Ce cred eu despre România

Craig WILLY
Publicat în Dilema Veche nr. 599 din 6-12 august 2015
Ce cred eu despre România jpeg

Deja, nu pot să ascund zîmbetul care mi-a răsărit pe faţă atunci cînd, la o dezbatere care se vrea cumva o repovestire a Europei, dedicată „cosmopolitismului“, am aflat că multe persoane ar dori să afle răspunsuri la următoarea întrebare: „Dar ce credeţi despre ţara noastră?“ Bineînţeles, este întotdeauna bine să ştim ce gîndesc ceilalţi despre noi. O corectă imagine despre sine însuşi nu poate veni decît din comparaţia şi din contrastul diferitelor subiectivităţi – ale noastre, dar şi ale celorlalţi –, şi acesta este, de fapt, unul din marile argumente în favoarea schimburilor culturale. 

Trebuie să mai admit, apoi, că nu sînt un expert în România, deşi am deja unele impresii şi sper ca nimeni să nu se supere pentru că sînt sincer.

Prima mea impresie despre România este cea de Franţă a Estului (ca cetăţean francez vă asigur că este cel mai mare compliment pe care îl poate face cineva): o naţiune care nu este născută dintr-o rasă fondatoare, din sabia şi legea aparţinînd cumva trecutului soldaţilor romani, o fiică a unuia dintre cele mai mari imperii ale lumii. Asemeni Franţei, România este o fuziune a unor popoare variate, printr-o limbă comună, o Biserică şi, mai tîrziu, un stat. Experienţa construirii sale ca stat burghez, dinspre 1860 încoace, îmi apare ca avînd o traiectorie sigură care a lăsat o moştenire frumoasă. România, rezistînd împotriva imperiilor otoman şi apoi sovietic, apare încă de la începuturi ca un bastion al civilizaţiei europene. 

Confruntată cu această viziune estetică măgulitoare, o realitate mai puţin glorioasă. O ţară care, potrivit majorităţii indicatorilor comunitari, se situează cu mult sub media europeană, cu o sărăcie ridicată, o creştere economică totuşi la nivelul Turciei, încredere socială scăzută, cu un înalt nivel de corupţie. Românii părăsesc în masă ţara pentru vestul Europei. Într-adevăr, românii sînt grupul social cu cea mai rapidă creştere în oraşul meu, Bruxelles, venind în principal la muncă, dar şi pentru a cerşi. În majoritate, cerşetorii din Bruxelles sînt români. Ţara care, în ciuda progreselor sale, rămîne „o leneşă“ europeană. Nu există nici o îndoială, perioadele otomană şi comunistă au dat societăţii româneşti o anumită neîncredere în ceilalţi, şi chiar o anume disperare naţională. 

Această disperare este foarte vizibilă în scrierile a doi dintre cei mai importanţi scriitori români expatriaţi, Mircea Eliade şi Emil Cioran. Ambii, prin 1930, au fost susţinători ai Gărzii de Fier, una dintre cele mai pasionate şi mai lipsite de compromis organizaţii naţionaliste din lume. Pe scurt, ei au crezut în naţiunea lor, chiar dacă credinţa care i-a animat a atins anumite extreme. Totuşi, România a fost practic măturată de Război, Garda a fost distrusă, comunismul a triumfat. Visurile pe care le nutreau Cioran şi Eliade pentru România au fost distruse iremediabil, lăsînd în urma lor o dictatură fără Dumnezeu. Eliade a încercat să scape de România în particularitatea Occidentului şi în misticismul oriental. Cioran a îmbrăţişat nihilismul. Aceasta a fost disperarea tipic românească. Dar cum poate oare supravieţui şi prospera o societate fără a avea încredere în sine însăşi şi într-un ideal? 

Dezvoltarea intelectuală şi socială a României au fost grav zdruncinate şi deformate de comunism. Cînd libertatea de a gîndi este abrogată, cînd trecutul este politizat, încrederea în sine este imposibilă. De ce au fost atîţia români naţionalişti? De ce atîţia alţii au fost colaboratori comunişti? 

Este necesar ca aceste întrebări să fie puse, fără ură, fără dorinţa unei vînători de vrăjitoare, ci cu dorinţa de a afla adevărul, de a cerceta cu seninătate. Doar în situaţia în care ne înţelegem bine trecutul ne putem apropia de viitor cu încredere. 

Am fost adeseori surprins să constat cît de puţine lucruri pozitive pot spune expatriaţii români despre cultura lor. Cu toţii resimt un anumit cult al religiei, un conservatorism social puternic, şovinism şi chiar obscurantism. În schimb, îmbrăţişează cu pasiune toate valorile vest-europene şi mai ales anglo-americane. Sînt puse mari speranţe în Monica Macovei, ca fiind cineva care va aduce „în sfîrşit“ o bună guvernanţă de tip european, valori iluminate unei ţări care are mare nevoie de ele. Aceste aspecte par să reflecteze adîncile contradicţii culturale şi de generaţii care persistă în societatea românească (bătrîni

tineri, urban

rural). 

Nefiind român, nu pot vorbi competent despre slăbiciunile României. Dar voi spune că întreg Occidentul este bolnav, că „visul european“ este şovăitor, că nu toate promisiunile Uniunii au fost îndeplinite. Mulţi lideri din Europa Centrală par să nu vadă, pentru naţiunea lor, un alt destin decît acela de auxiliar minor al politicii externe americane, o piaţă mică şi o forţă de muncă pentru un sistem economic mondial sino-euro-american în curs de dezvoltare. Este oare suficient? Decît să încerce cu disperare să imite Europa, poate că românii ar trebui să încerce să vadă ce au unic în patrimoniul lor, ce ar putea învăţa „Europa“ de la ei. 

Craig Willy este un specialist francez (de origine franco-americană) în domeniul subiectelor europene şi un blogger cunoscut (craigwilly.info). Are, după cum afirmă el însuşi, „o analiză nuanţată a Europei, bazată pe importanţa primordială şi diversitatea realităţilor naţionale, ca şi pe veritabilele practici de luare de decizie“. Craig Willy va participa, la Festivalul Dilema veche 2015, la un Stand up european de jurnalism. Cu sprijinul librăriei online www.libris.ro.

Foto: Andrei Ivan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Florin Piersic, devastat după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Te voi iubi mereu, omule!”
Moartea lui Gabriel Cotabiță i-a afectat pe toți cunoscuții săi. Nume mari din Români plâng plecarea lui, printre care și maestrul Florin Piersic. Ce mesaj dureros și plin de emoție a transmis actorul în memoria unuia dintre cei mai renumiți artiști români trecuți în neființă.
Dorin Recean FOTO Facebook jpg
Dorin Recean îndeamnă moldovenii cu cetățenie română să voteze la alegeri: România este un partener foarte important
Prim-ministrul Dorin Recean îndeamnă moldovenii cu cetățenie română să voteze la alegerile prezidențiale din România, subliniind că „România este un partener foarte important pentru Republica Moldova”, care a ajutat-o întotdeauna.
Gabriel Cotabiţă fb jpg
Mihai Trăistariu povestește ce nu știa publicul despre sănătatea lui Gabriel Cotabiță: „În primăvară a venit salvarea și l-a luat”
Mihai Trăistariu spune însă că au existat semne că are probleme mai grave decât lăsa să se înțeleagă.
zodii care vor avea o iarna fericita jpg
Trei zodii care intră în decembrie cu dreptul. Prima lună de iarnă se anunță una de vis pentru acești nativi
Prima lună de iarnă se apropie cu pași repezi, iar unele zodii vor păși în luna decembrie cu dreptul. Astrele se vor alinia perfect în perioada următoare pentru acești nativi. În timp ce unii au noroc pe plan financiar, alții se îndrăgostesc, şi ceilalți vor fi promovați la locul de muncă. Potrivit
dnipro mp4 thumbnail png
De ce ar fi lansat Putin o rachetă goală la Dnipro. „Oreșnik” nu a provocat explozii sau distrugeri la sol
Racheta rusească Oreșnik, care a atacat Dnipro, a fost lansată probabil fără focos. Scopul liderului de la Kremlin ar fi intimidarea Ucrainei și Occidentului, susține publicația BILD.
vot diaspora FOTO MAE jpg
Peste 127.000 de români din diaspora au votat la alegerile prezidențiale 2024. Situația la ora 16.00
Peste 123.000 de români din diaspora s-au prezentat până acum la urne, în a doua zi a primului tur al alegerilor prezidenţiale 2024, potrivit situației centralizate după ora 16.00. Cu tot cu opțiunile exprimate prin corespondență, numărul votanților a trecut de 127.000.
banner morți 23 noiembrie png
3 florin piersic 1 jpg jpeg
„Te voi iubi mereu, Omule!”. Florin Piersic, mesaj tulburător la aflarea morții lui Gabriel Cotabiță: N-ai fost „doar un simplu trecător”
Maestrul Florin Piersic a transmis un mesaj public, la scurt timp după aflarea veștii morții artistului Gabriel Cotabiță. „Vei continuă să trăiești in inima mea. Te voi iubi mereu, Omule!”, a spus actorul.
pitic  jpg
Un pitic de grădină făcut din ecstasy i-a lăsat interziși pe polițiști. „Din când în când dăm peste ceva special”
Recent polițiștii antidrog din Olanda au făcut o descoperire care i-a uimit chiar și pe ei. În timpul unor perchziții, le-a atars atenția un anumit obiect: un pitic de grădină. S-au întrebat