⬆
Tema săptămînii
Pagina 79

Vorbe. Vorbe? Vorbe!
„Ce se poate spune despre un regizor, despre un om de teatru care a murit? Pentru Dumnezeu, trebuia să-l lăsaţi să facă teatru mai bine cînd era viu!“, scria Giorgio Strehler în 1950, într-o epistolă-articol, la moartea lui Charles Dullin.

Noapte bună, copii!
Clovnul Tomiţă ar fi vrut să le spună spectatorilor că a venit în casa circului fără prejudecăţi, copil, cu mîndria secretă că devine coleg cu oameni care au învăţat arta curajului în mai puţin de… 2000 de ani. Printre oamenii care ne arată cum pot fi înfrînte căderile, cu dorinţa de a te înălţa, din nou, în fiecare seară.

„Te rog... îmblînzește-mă!”
Nu ştiu ce e răbdarea. Dar simt cînd mi-o pierd şi cînd aş avea nevoie de ea ca de aer. În Micul Prinţ al lui Saint-Exupéry s-ar putea să existe una dintre cele mai frumoase parabole despre îmblînzire, timp şi răbdare.

Așteptarea e în ADN-ul literaturii
Chiar şi în vechile epopei războinice, aşteptarea – care pentru un războinic nu ar trebui să fie o virtute – e conotată pozitiv, ba deseori admirativ de-a binelea. Aşteptarea Penelopei, de pildă, e un corelativ obiectiv al fidelităţii casnice; pe care Ulise, ajuns acasă, are prilejul să o constate cu ochii săi.

Şi dulce e lumina
Bărbatul îl dusese o dată la pescuit, pe stîncile de la ei de acasă, dar băiatul se cam plictisea. – N-ai răbdare, îi spuse el. – Ce înseamnă răbdare? Bărbatul se gîndi cîteva clipe şi apoi îi răspunse: – Răbdare înseamnă să-i oferi fiecărui lucru timpul necesar ca să-ţi iasă bine.

Victoria e a lor
Poate că cea mai înduioşătoare secvenţă elocventă pentru răbdarea şi delicateţea îndrăgostitului este cea din Luminile oraşului, în care vagabondul amorezat urmăreşte cu tandreţe cum fata oarbă îi deşiră vesta, crezînd că înfăşoară capătul ghemului ei.

„Temperamentul dă și cheia intensităților noastre emoționale” - interviu cu Diana STĂNCULEANU
În primii ani de viaţă, atenţia noastră variază de la cîteva zeci de secunde la cîteva minute, cu cîteva praguri importante în preşcolaritate (10-15 minute), şcolaritatea mică (25-30 de minute) şi adolescenţă (40-45 de minute).

Virtuțile ceaiului
Niciodată nu am suficientă răbdare. Mor să aştept la semafor. Dacă prind momentul, fug pe roşu. Dacă nu mi-ar fi ruşine, aş fenta toate cozile la care trebuie să aştept. Nici măcar la biserică, atunci cînd trebuie să iau anafura, nu am destulă răbdare.

„Nu poți să spui că nu sînt o actriță răbdătoare!”
Am avut răbdare să dau de trei ori la UNATC. Pe parcursul facultăţii nu mi-am păstrat-o mereu şi, uneori, asta mi-a făcut bine. Am intrat la Teatrul Bulandra şi răbdarea a căpătat o multitudine de alte nuanţe decît ai putea găsi în cel mai aplicat dintre dicţionare.

„Asta nu se face în șapte zile, cere timp” - interviu cu Ion IOVAN
„Un prozator e condamnat la răbdare. Răbdare în noima ei de stăruinţă. Mai ales cînd îşi centrează naraţiunea pe un personaj real. Nu se intră lesne în pielea altuia, cu atît mai puţin în pielea unui gînditor.”

Cînd o ai, e ca marea
Am pornit să aflu ce ne scoate din pepeni şi cum putem învăţa să înghiţim mai uşor dieta cu răbdări prăjite. Într-o lume în care toţi am fi simpatici, nimeni nu ar mai cere cinci ştampile de la şapte etaje pentru o aprobare.

O măsură a iubirii
Răbdarea e măsura adevăratei iubiri, mai ales cînd la mijloc se află boala. Am aflat asta şi eu, şi tatăl meu încă din primele zile cînd ne-am transferat vieţile la spital, lîngă mama lăsată în comă de al doilea atac cerebral.

Note răzleţe despre împrumutul la români înainte de Tratatul de la Adrianopol (1829)
Datoriile şi împrumuturile au făcut şi fac parte permanent din viaţa românilor, şi nu numai a lor. În Moldova şi în Ţara Românească, pînă la mijlocul secolului al XIX-lea, nu se poate vorbi de un sistem reglementat de credit şi de funcţionarea unor instituţii bancare.

Caietul de la Venus
Timp de doi ani, am tot urmărit acest „comerţ“ special de la Venus. Părea că totul merge perfect: toată lumea consuma aparent pe gratis, dar minimarket-ul nu dădea faliment. Începusem să mă întreb ce calităţi trebuie să ai, în calitate de muşteriu, ca să ocupi un loc fruntaş pe „caiet“.

Datoriile – de la vlădică la opincă
Creditarea e unul dintre motoarele oricărei economii şi un pilon important al capitalismului. Cînd acest motor merge bine, şi economia merge bine. Pe de altă parte, ştim că îndatorarea prea mare, peste puterea de returnare a datoriilor, duce la faliment. Înglodarea în datorii poate fi înrobitoare, sursă de mari necazuri.

Datorii bune, datorii „putrede“
Datoriile sînt bune. Aşa spune o veche sintagmă. Iar cea mai bună dovadă este adevărul de care s-au lovit românii imediat după anul 1989. Dacă Nicolae Ceauşescu a forţat economia românească pentru a plăti împrumutul luat de la FMI, Poloniei i s-au şters o jumătate din datoriile către state. Unii le plătesc, alţii, nu.

Viteza de îndatorare a României
Atunci cînd judecăm România în legătură cu situaţia din Grecia, trebuie să plecăm de la a adresa întrebarea în mod corect, aşa cum am făcut-o în introducere. Da! – acesta este răspunsul. Sînt create condiţiile ca România să ajungă în aceeaşi situaţie. România este, la rîndul său, victima unui experiment.

Despre creditorii de altădată
Spaţiul public a fost inundat, anul acesta, de o dezbatere extrem de vie pe tema datoriilor şi a creditelor. S-a vorbit şi s-a scris mult despre datoria publică a statelor lumii, mai cu seamă despre aceea a Greciei, despre problema datoriilor contractate de români la bănci în anii trecuţi şi despre proiectul legii falimentului personal.

Îndatorarea lui Ceauşescu mirosea a petrol scump
Aproape două decenii după ultimul Război Mondial, interesele sovietice au fost dominante în economia României. Ele au presupus multe, de la reparaţiile de război de 300 de milioane de dolari către URSS pînă la experimentul păgubos al Sovrom-urilor, în paralel cu naţionalizarea industriei şi colectivizarea agriculturii etc.

Un nou model de creştere economică şi dezvoltare
Creşterea economică este necesar a fi privită prin corelare cu extinderea participării sociale şi economice pentru a realiza un nou model de dezvoltare. Dar creşterea economică şi crearea de locuri de muncă implică investiţii, care cu greu sînt realizate pe fondul unui capital naţional redus.

Cine sînt datornicii?
„Vecino, dă-mi şi mie aspiratorul tău, că al meu s-a stricat.“ „N-ai o juma’ de kil de făină, pînă la patru, cînd vine al meu să-l trimit la Alimentara.“ „Împrumută-mi ceva amuzant de citit, că-s răcit şi n-am voie să ies din casă.“ „Dă-mi şi mie o sută pînă la leafă.“

De ce urîm recuperatorii?
Mai demult, mama mea a primit o scrisoare de la o firmă de recuperatori de creanţe. Pe plic nu scria decît Urgent, cu litere îngroşate şi negre. Scrisoarea avea un ton primejdios, cerînd o sumă de bani, destul de mare, fără multe detalii, dar cu un întreg iad de ameninţări.

Un puzzle al schimbării
Despre Fundaţia Vodafone România am aflat în urmă cu mai mulţi ani, de la televizor. Era vorba despre un proiect major de renovare a Spitalului de Copii „Marie Curie“ din Bucureşti, care s-a derulat de-a lungul mai multor ani – atunci am aflat, de fapt, şi despre acest concept de responsabilitate socială a companiilor.

Despre oameni, tehnologie şi fapte bune
Povestea Fundaţiei Vodafone începe în 1998, anul care marchează înfiinţarea primei fundaţii corporative din România, o organizaţie neguvernamentală cu statut caritabil, puternic implicată în comunităţile defavorizate de pe întreg teritoriul României.

De ce sînt voluntar?
"În afară de a ajuta familii aflate în dificultate sau de a face un bine dezinteresat, implicarea în astfel de proiecte este un moment în care poţi să conştientizezi şi să îţi aminteşti de lucrurile cu adevărat importante şi care îţi aduc cele mai mari satisfacţii."

O şansă pentru viaţă
Donarea de sînge este încă, în societatea românească, o discuţie deschisă. Fundaţia Vodafone România a iniţiat promovarea donării benevole de sînge, una dintre etapele necesare pentru a egala acea balanţă existentă în alte ţări, în care donarea a devenit ceva firesc şi un act repetitiv.

Despre lucrurile neştiute
Sînt multe lucruri despre existenţa cărora nu ştim. Nu ştim pentru că nu ne afectează, dar şi pentru că nu există informaţii. Asta nu înseamnă însă că ele nu există, iar vieţile multora depind în mare parte de proiecte menite să le uşureze viaţa.

Un science fără fiction: programul „Mobile for Good“
La 71 de ani locuia singur în casa lui din Harghita, fiind văduv, cu copiii plecaţi la muncă în străinătate. A fost găsit, după trei zile de cînd căzuse, de o angajată a Organizaţiei Caritas, din Alba Iulia. Este prima persoană care a primit un telefon prin programul „Mobile for Good“.

Alături de bunicii uitaţi
Sînt bătrîni, sînt singuri şi sînt bolnavi. În cele mai multe cazuri nu se pot deplasa şi au nevoie de îngrijire specializată şi asistenţă la domiciliu pe care nu şi le pot permite. Dar nu sînt ai nimănui. Cel puţin 800 de bătrîni din Bacău sînt beneficiarii programului „Alături de bunicii uitaţi“.

Mobilizare pentru învăţare
În luna iunie 2015, „Programul strategic de investiţie în mediul rural“, iniţiat cu puţin timp în urmă de către Fundaţia Vodafone România, a fost extins la nivelul întregii ţări, pentru: accesul categoriilor defavorizate la sănătate, educaţie şi servicii sociale, beneficiarii fiind în acest caz oamenii din satele şi oraşele mici din România.

Pantelică, deşi e ţigan…
Veţi citi astăzi cîteva texte despre romi antreprenori. Colegii mei de la Centrul Român de Politici Europene au fost în cîteva zeci de localităţi ca să-i găsească şi să stea de vorbă cu ei.

De unde bani pentru afaceri?
În România există romi antreprenori. Conform unui studiu al Băncii Mondiale din 2011, 30% din romii din România sînt implicaţi în circuitul economic (au o formă de venit), iar 3% din aceştia derulează activităţi generatoare de venit pe cont propriu.

Rom sărac, rom bogat. Prin antreprenoriat
De multe ori, discuţia despre romi este dusă în extreme: fie romii sînt săraci (realitate confirmată de studii şi vizite în multe comunităţi), fie romii sînt bogaţi (celebrele reportaje cu palate, turnuleţe, chefuri şi sute de euro daţi la lăutari). Nu se spune mai nimic despre clasa de mijloc.

Băbeni – profil
Băbeni, cel mai mare oraş din Vîlcea după municipiile Rîmnicu Vîlcea şi Drăgăşani, şi supranumit „oraşul celor trei naţii – români, ungureni şi rudari“, are o veche tradiţie în arta meşteşugurilor, comunitatea rudarilor fiind celebră pentru obiectele de uz gospodăresc produse din lemn.

M-a făcut viaţa pepenar, aproape în Dăbuleni
„În prima lună de liceu la Amărăştii de Jos, copiii se fereau de noi. Le era frică să nu le furăm ceva!“ Hagi Stoian este unul dintre cei doi băieţi romi din generaţia sa care a făcut liceul. Acum, la vîrsta de 30 de ani, este coordonator la un centru comunitar de asistenţă medico-socială din Ocolna, înfiinţat prin proiectul Zefir – „Împreună pentru puterea de acţiune“. Şi este şi pepenar.

Zoom out peste Ocolna
Majoritatea fac agricultură din tată în fiu. Pămînt au doar în jurul casei. Iau în arendă 1-2 hectare, pun bostani primăvara cu bani împrumutaţi în totalitate de la IFN-uri, în august recoltează şi dau la piaţa en-gros din Dăbuleni. Le e frică de mafia pieţelor şi nu se încumetă să vină la Bucureşti cu ei.

Ministrul Economiei de la Dîlga
Pentru început, Percu s-a uitat la nevoile comunităţii. Majoritatea locuitorilor din Dîlga fac focul în sobe cu lemne. Satul nu a fost racordat la reţeaua de gaze, aşa că un depozit de lemne şi comercializarea acestora către oameni a fost prima lui opţiune.

Americanul care nu a mai plecat din „Tzigania“ - interviu cu Chuck TODARO
Ar putea începe ca un banc. „Un american intră într-un sat de romi…“ Problema e că Chuck Todaro nu a mai plecat de acolo, aşa că bancul nu poate continua. În schimb, Todaro scrie şi astăzi o poveste frumoasă despre ce înseamnă să nu renunţi la o idee care face bine.

Gaborii cu pălărie
„Uite, mami, ţigănci!!!“, îşi aduce aminte Klara, rîzînd de reacţia unui puşti cînd a văzut-o cu copiii ei la grădina zoologică. „Au venit la zoo, ce caută aici?“, îşi întreba copilul mama. Klara Gabor, o tînără de etnie romă din satul Vălenii, judeţul Mureş, poartă mereu haine tradiţionale ţigăneşti.

Romii şi UE: poveste cu duşi şi întorşi
Oficiali la cel mai înalt nivel de la Bucureşti recunosc: „Ce să facem cu mii de refugiaţi cînd noi nu am rezolvat problema romilor?“

Plictiseală la porţile Paradisului
Plictiseala şi apoi neliniştea, tristeţea, apar atunci cînd nu te mai regăseşti pe tine prin comuniunea cu celălalt, pentru că omul nu poate exista cu adevărat decît prin relaţie cu celălalt, cum spunea teologul Ioannis Zizioulas.

Urîtul cu binele
Este firesc să ţi se urască de nenorociri, de boli, războaie şi de alte rele. Dar cum e cu putinţă să ţi se urască cu binele? Aceasta ar fi enigma plictiselii. Răul sperie; binele, fie şi definit negativ, ca absenţă a răului, poate, în schimb, plictisi.

Plictisul şcolii româneşti
Sîntem deja mai mult decît plictisiţi să tot auzim sintagma „reforma învăţămîntului“, perpetua şi mult trîmbiţata reformă a învăţămîntului românesc. Ştiu, pentru unii a fi bored e o stare cool, dar nu despre asta e vorba aici şi tema mi se pare cît se poate de gravă şi actuală.

Nu, mulţumesc!
„Credeţi că plictiseala are vreo legătură cu lipsa de credinţă? Cioran avea un cer gol deasupra capului. Oare dacă ar fi crezut în Dumnezeu s-ar mai fi plictisit?“

Ce ne facem cu duminica?
Trei lucruri sînt de spus despre felul în care înfruntă Noica problema plictiselii. Primul: problema plictiselii comportă o urgenţă. Al doilea: cercetarea asupra cauzelor plictiselii trebuie să se limiteze la „omul de azi“, dat fiind că el e singurul care, de-a lungul istoriei, a ajuns să spună în gura mare „Mă plictisesc“.

Fără titlu
Scriu „plictiseală“, mare, pe primul rînd al paginii. Mă uit la cuvînt. Îl formatez. Schimb template-ul. PLIC-TI-SEALĂ. Sau Plic-ti-seal-ă. Sînt numai eu şi computerul meu, pot despărţi în silabe după cum am chef. Pagina rămîne la fel de goală şi după ce scriu fiecare literă cu altă culoare.

„Timpul cel lung“ - cîteva gînduri pornind de la Heidegger
La doi ani după ce publică Fiinţă şi timp, Heidegger ţine în 1929 o prelegere în care le vorbeşte studenţilor, de-a lungul cîtorva lecţii, despre… plictiseală. „Cine n-o cunoaşte?“, spune el, şi într-adevăr nimeni nu poate spune că nu a trăit-o.

Despre plictiseală la români - O analiză psihologică
În psihologie, „plictiseala“ este un termen care se referă la o emoţie definită prin modificări subiectiv-afective, cognitive, comportamentale şi psiho-biologice; plictiseala nu face parte din emoţiile de bază (fericire, frică/surpriză, tristeţe, furie/dezgust), ci este o emoţie complexă.

Ecranul intimităţii noastre
Internetul a transformat intimitatea în privacy şi ne-a făcut pe noi, utilizatorii, mult mai vulnerabili. Sîntem uşor de urmărit, mişcările noastre digitale şi reale se înregistrează automat, fiecare pas lasă o amprentă în urma lui.

Cîtă informație dau zilnic despre mine pe net?
Probabil că, dacă ar veni un angajat de la magazinul favorit de jucării al copilului dvs. și v-ar cere să facă o copie a agendei dvs. telefonice, nu l-ați lăsa să aibă acces la ea. Dar ați verificat permisiunile de acces pe care le oferiți aplicațiilor de pe mobil?