⬆
Tema săptămînii
Pagina 118

Despre piraterie, legislaţie şi tehnologie
Constantin Vică: Ceea ce se întîmplă acum s-a întîmplat întotdeauna. S-a întîmplat şi pe vremea Imperiului Roman, s-a întîmplat şi cînd a apărut maşina de tipărit a lui Gutenberg sau cînd au apărut pentru prima dată fonogramele, s-a întîmplat şi atunci cînd Shakespeare îşi scria piesele, iar mai apoi toate erau recompuse de actori…

Proprietatea intelectuală: ce-a fost şi ce mai poate fi
Bogdan Manolea: Din punctul de vedere al legislaţiei drepturilor de autor, e o democraţie sută la sută: un articol din Dilema veche are aceeaşi valoare cu un articol din Cancan. Este o operă care trebuie să fie protejată. Iar mijloacele de protejare sînt aceleaşi.

"Este inadmisibil ca un guvern să nu ştie ce semnează"
"ACTA e mai mult decît combaterea pirateriei pe Internet. Acordul îşi propune să combată contrafacerile în general, stabilind un cadru şi cerînd statelor participante la el să adopte legislaţie internă care să protejeze dreptul de proprietate intelectuală prin adoptarea de sancţiuni civile şi penale împotriva contrafacerilor."

Falsul imperativ al tehnologiei
Să privim ceva mai de aproape la aşa-numita „moarte a cărţii“. Cînd vorbim despre moartea cărţii, vorbim despre moartea unui anumit obiect, a unui anumit format de editare sau a unei platforme? S-a terminat era cărţii tipărite, prezentată în forma „pagină cu pagină“? Va fi înlocuită de alt format, precum audiobook, e-book sau un fişier distribuit pe Internet?

E rău pentru artişti?
În cele ce urmează aş vrea să subliniez trei chestiuni. Mai întîi, că tehnologia digitală nu este o problemă – nici în general, nici pentru autori şi artişti. A doua, că remuneraţia pentru artişti este, în schimb, o problemă. A treia, că un copyright mai puternic nu este soluţia.

O dramoletă
Undeva într-o ţară săracă, în care bugetul pentru cultură se ridică (mai precis: coboară) la 0,12% din PIB; asta înseamnă zero virgulă ceva din nimic. Majoritatea teatrelor sînt finanţate de autorităţile locale, iar încasările din bilete acoperă o parte neînsemnată din cheltuielile de funcţionare ale teatrelor;

E teatrul românesc un serviciu public?
Mult înainte ca moda Capitalelor Culturale Europene să fi pătruns în România prin "vama Sibiu", undeva prin 1994, am intrat în contact cu ceva care se chema, pe atunci, în Marea Britanie, City of Drama. Pe scurt, Consiliul Artelor desemna anual o capitală provincială sau un oraş mai mic pentru a fi, timp de douăsprezece luni, gazda unui festival cursiv, în principal de teatru.

Pentru cine ridicaţi cortina?
Am adresat mai multor teatre aceleaşi trei întrebări: 1) Care e publicul căruia i se adresează teatrul dvs.? 2) Ce priorităţi repertoriale are teatrul dvs.? 3) Care e spectacolul dvs. cu cel mai mare succes la public (din această stagiune)?

Un spaţiu de exprimare de forţă internaţională
În 2007, atunci cînd oraşul Sibiu a fost numit capitală culturală europeană, unul dintre principalele argumente a fost vivacitatea culturală. Într-adevăr, la Sibiu se organiza de ani buni o întîlnire teatrală anuală. La originea acestui festival – al treilea ca mărime în Europa, după cele de la Avignon şi Edinburgh – este actorul Constantin Chiriac.

Actorul nostru, slujbaşul nostru
Au existat, în timp, încercări de redefinire a statutului instituţional al actorului – cea mai amplă fiind cea prevăzută printr-o Lege a Teatrului propusă de András Demeter (la acea vreme, secretar de stat la Ministerul Culturii), conform căreia actorii erau angajaţi pe perioadă determinată, în funcţie de necesităţile teatrului.

Modelul francez
Crearea unui sistem teatral subvenţionat de stat în Franţa s-a făcut treptat, ţinînd cont de forţele artistice pe care s-a sprijinit, şi este legată de fenomenul „descentralizării“. În 1946, Jeanne Laurent, directoare adjunctă la Direcţia Artelor şi Literelor, iniţiază prima politică de stat menită să deplaseze creaţia artistică din Paris spre provincii.

Manageri şi intendenţi
De la o vreme, s-ar zice că şi la noi angajarea directorilor de teatru e guvernată de rigoare. Directorul se numeşte manager general: cine poate spune că nu ne-am updatat? Postul se ocupă prin concurs: cine mai poate spune că se fac matrapazlîcuri?

Era independenţei
În 1994, în plin succes cu spectacolul Richard al III-lea şi la început de carieră în cinematografia occidentală, Marcel Iureş renunţa la statutul de angajat al Teatrului Odeon şi făcea primii paşi spre ceea ce va deveni peste cîţiva ani, cu multe eforturi, primul teatru independent din România – Act.

Varianta asta, „neatîrnată“
Şi aci, ca-n orice altă meserie, există o balanţă: pe un taler – bucurii, satisfacţii, entuziasme; pe celălalt – dezamăgiri, disperări, îngreţoşări majore. În funcţie de unde am ales să muncesc (la stat sau la independenţi), greutatea celor două talere a oscilat.

De la Brunea-Fox citire...
Cînd am început să lucrez în presă, la început de ani ’90, ştiam cam un singur lucru despre jurnalism: că înseamnă reportaj... Visurile mele de atunci cuprindeau plecări spectaculoase pe terenuri periculoase şi descoperirea unor subiecte nu neapărat senzaţionale, cît pitoreşti, uitate de lume şi emoţionante.

Brunea-Fox: saltul în realitate
Participant la un concurs de literatură, prin clasa a VII-a, îmi propusesem să scriu un „reportaj“. A ieşit o descriere a Termocentralei Mintia, aflată în apropierea oraşului meu, Deva, descriere împănată cu epitete, cu multiple inversiuni adjectiv-substantiv (în genul „măreaţă ctitorie“, „harnici muncitori“), după modelul a ceea ce aveam la vremea aceea în manuale.

Cinci zile printre leproşi - Iadul de la Lărgeanca
Ţipenie de om. Toată lumea trebuie să se fi refugiat în beciuri, sau în apa Dunării. (...)
Din porumbul ce mărgineşte drumul, şi-au făcut apariţia brusc, ca o însufleţire miraculoasă a lumii vegetale, un grup de oameni. Leproşii! Ei or fi?

Puţină istorie
Circulă ideea că reportajul este un gen neglijat sau care a fost prea puţin exploatat în cultura română. Aud voci care deplîng slaba reprezentare, lipsa de tradiţie, absenţa numelor importante, a titlurilor valoroase. Nimic mai fals. Reportajul are un nume şi o nobilă tradiţie. Ele trebuie doar descoperite.

Nea Ion şi bătrîna-principiu
Cum am început să scriu reportaje şi cum personaje descrise iniţial ca un simplu „nea Ion“ sau o banală „tanti Aglaia“ au evoluat înspre „bătrîna care de ani de zile urcă dealul spre biserică, devenind astfel un principiu“, este o poveste de mai bine de zece ani.

O pauză de tăcere
Acesta este un text care nu poate începe aşa cum aş dori eu, ci exact aşa cum stau lucrurile. Nu am mai scris reportaj din luna august a anului 2010, cînd am semnat în paginile acestei reviste o povestire non-ficţiune despre cîţiva disidenţi din Cuba – „În Havana, o nouă zi stă să înceapă“.

Reportajul, cum ar trebui să fie
În iunie 2007, Chris Jones, cel mai tînăr dintre colaboratorii permanenţi ai revistei americane Esquire, a citit o ştire despre viaţa într-o bază militară din Irak, care menţiona şi numele unui soldat recent decedat într-o misiune din zonă. Joe Montgomery, un sergent de 29 ani din Indiana, era unul dintre cei 4000 de soldaţi morţi pînă atunci în război.

Cum e la britanici
Jurnalele britanice de calitate precum The Guardian, The Independent, The Times, The Daily Telegraph conţin o secţiune propriu-zisă (cu articole de informaţie şi comentarii la zi), plus suplimentele pe variate teme, în care se concentrează de obicei reportajele.

Nu cred în moartea reportajului
Reportajul nu este un obiect sacru, un exerciţiu de neatins rezervat numai cîtorva scriitori sau jurnalişti de top. Reportajul, aşa cum îl cunosc eu, nu este un gen de castă. De prea multe ori acest gen publicistic este privit ca o bijuterie rezervată unei lumi restrînse, doar pentru că a fost asociat unor mari condeie ale lumii.

Cum scriem la National Geographic - o scurtă conversaţie onestă
Nu am crezut că a scrie despre cum scrii la National Geographic va fi o provocare atît de mare. Am acceptat relaxată tema dilematică, dar pe măsură ce zilele mă apropiau de termen, mi-am dat seama că, în loc de idei, în cap mi se tot adunau întrebări.

Post-mortem
Sergentul major Ungureanu nici nu a vrut să meargă la intervenţie. Tocmai ieşise din gardă – asigurase paza subunităţii sale, Detaşamentul Dămăroaia, între 12 şi 3 dimineaţa – şi îi spusese şefului de tură că îl doare spatele. Pentru că trăgea mult de fiare ca să-şi menţină forma fizică, suferise o tasare între vertebrele C3 şi C4 şi avea uneori dureri.

Reportaj despre mine însumi
Uite, c-a murit reportajul de ziar, de teve. Cred că l-am omorît chiar eu. Aşa, pe nepusă masă. Fără să-mi dau seama. Ce mi-era mai drag în jurnalism cu mîna mea am spînzurat. Păi, da. Despre crima asta aş vrea să mărturisesc. N-am avut perseverenţă, n-am tras cu orice preţ să fiu asociat cu o vechitură, reportajul.

Breakfast în autogunoieră
Garajul firmelor RGR Eco service e pe Şoseaua Mihai Bravu, lîngă staţia de metrou. Am intrat dimineaţa devreme în acea curte pătrată, de beton, la ora cînd forfota era în toi. Maşinile de gunoi, aliniate ca la armată, duduiau şi fornăiau. Şoferii încercau motoarele.

Voi, plictisiţi ai soartei...
În 1993, Alex. Leo Şerban făcea un dosar în care se întreba cum mai stăm cu plictiseala: „«Despre plictiseală? Pe nişte vremuri ca astea?... Curat frivolitate!» Întîi că remarca de mai sus este, ea însăşi, de o mare plictiseală. Apoi, nu ne-am propus să reabilităm plictisul: ar fi fost o întreprindere vană şi vanitoasă.

9 personaje literare lovite de plictiseală
Mi-am dorit un inventar al personajelor literare care se plictisesc. Îmi plăcuseră listele pe care le găsisem pe bookaholic.ro, aşa că le-am rugat pe autoarele de aici să se ocupe şi de plictisiţii mei. Mi-au spus apoi că primul lucru pe care l-au făcut a fost să-şi scoată din cap plictisitorii. Şi le-a fost greu.

"Plictiseala mă oboseşte ca şi aşteptarea" - interviu cu Marius RĂDOI
"Pentru mine, călătoria este cel mai bun remediu împotriva monotoniei, a rutinei, a plictiselii. În acelaşi timp însă, călătoresc din curiozitate, din dorinţa de a vedea „enorm“ şi a simţi „monstruos“. E felul meu de a mă realimenta: din fiecare călătorie mă întorc cu nume, titluri, gusturi şi sonorităţi noi."

Moartea prin plictiseală
„Plictiseala – stare sufletească apăsătoare, uşoară depresiune morală provocată de singurătate, de lipsa de ocupaţie sau de o ocupaţie neatrăgătoare, de monotonie; gol sufletesc, urît, plictis.“ (DEX) Plictisiţi de rutină, plictisiţi de singurătate, plictisiţi de nepăsare, plictisiţi de lecţii, plictisiţi de viaţă, plictisiţi de moarte...

"Cît a durat percheziţia, m-am plictisit"
În numărul 39 al Dilemei, Alex. Leo Şerban îi propunea lui Alexandru Paleologu un „Divan“ care să aibă ca subiect plictiseala. Răspunsul lui Paleologu a venit imediat: „Ce bine! este de mare actualitate…“ Despre discuţia lor de atunci se poate spune azi acelaşi lucru. Mai jos, un fragment…

Spleen, loisir, fun şi metafizică
Caut o explicaţie scurtă şi la îndemînă a plictiselii. Dacă nu e pur şi simplu efectul inactivităţii, atunci ar trebui să fie apanajul celor sătui de propria viaţă. În familia mea s-a transmis prin tradiţie orală sintagma „lene cu slăbiciune“. Ori de cîte ori vreun copil se văita de plictiseală, era tratat cu empatie, „da, ştiu cum e, simţi o lene cu slăbiciune“

Pliketis
Bine că a mai ieşit lumea în stradă în iarna vrajbei noastre (cum frumos a observat un protestatar), bine că Congresul american a vrut să dea S(t)OPA la tot Internetul, bine că UE şi copiii săi, printre care şi România, semnează ACTA (care chiar va da stop la tot Internetul şi tuturor magazinelor de obiecte la un euro), că aşa s-a reactivat lumea pe Facebook.

"În raport cu alte , plictiseala operează la un nivel superior" - interviu cu scriitorul Ion VIANU
"Tema plictiselii este frecventă în literatura rusă a secolului al XIX-lea. Dar şi la alţi autori universali din aceeaşi perioadă. Doamna Bovary nu este şi ea o plictisită? Ori de cîte ori unele părţi ale lumii merg repede, în timp ce altele (provincia) rămîn în urmă, apare, firesc, fenomenul plictiselii."

"Panda, nu ne spălăm la subraţ în lacul lacrimilor sacre"
Cunosc atît de bine cuvîntul ăsta, încît mi s-a părut de multe ori că a devenit o a doua piele. Se întîmplă în atîtea feluri, încît, de fiecare dată, am avut senzaţia că i-am prins în sfîrşit semnificaţia greoaie şi păguboasă. Pe vremea cînd eram mică, a te plictisi echivala cu a pierde vremea.

"Leacul plictiselii e curiozitatea"
Se pare că Dorothy Parker a zis cîndva că „leacul plictiselii e curiozitatea; curiozitatea însă nu are leac“. Ce bine! Pentru că sufăr de curiozitate şi nu mă tratez. Îmi place să citesc, să pierd zile în şir uitîndu-mă la filme, să ascult poveştile altora, să cunosc oameni, să îmi petrec timpul cu cîinele meu Parker. Reţete garantate de neplictiseală.

Pe urmele plictiselii - o anchetă
Mi-e groază şi de plictiseala mea, şi de a altora, şi am vrut să mă provoc să văd de ce mă sperie atît de tare. M-am gîndit să merg cît mai ţintit şi am căutat oameni despre care să fiu cît mai sigură că se plictisesc. Primele care mi-au venit în minte au fost vînzătoarele de bilete din chioşcurile regiei autonome de transport.

Datul cu părerea şi dreptul la replică
Credeţi că româncele au dreptul la menopauză? Dar ce părere aveţi despre copiii bipezi ai României? Aţi auzit că nivelul erecţiei a crescut în ultimii ani? – sînt doar cîteva exemple de întrebări (preluate din interviurile deja legendare ale lui Viorel Gaiţă) la care trecători pe stradă se înghesuie să răspundă.

Complexul Leonardo
O să încep academic, anunţînd care e scopul şi care e concluzia finală. Cel puţin în sociologie acesta e standardul contemporan impus de publicaţiile ştiinţifice: anunţi de la bun început, pe scurt, intenţiile, asumpţiile şi paradigma în care îţi construieşti argumentul, precum şi principalele concluzii.

Despre Pericle
Ochiul sever al filozofilor este mereu dispus să privească ascuţit şi cu reproş ori de cîte ori gîndul nostru nu stă orientat spre principii, gata să le exprime, să le dea glas sau măcar să le invoce voalat. Principialitatea e un semn de bună-creştere intelectuală, de spaţiu public sănătos, iar capacitatea minţilor noastre de a spune generalităţi este asociată unei bune prezenţe publice.

România medicală
Afirmaţia că toată lumea se pricepe la fotbal şi politică mi se pare exagerată. În schimb, toată lumea se pricepe, cît de cît, la medicină. Românii abordează mult mai des morga unui agent sanitar sfătos decît aerul îngîndurat al unui antrenor de selecţionată naţională sau clarviziunea geostrategică a unui analist politic.

Părerea mea!
A-ţi da cu părerea despre de ce, cît şi cum îşi dau alţii cu părerea mi se pare un exerciţiu fabulos, ca şi cum te-ai juca cu oglinzi paralele. Fabulos şi atins uşor de ipocrizie. Dar, cum frumos se spune la manualele de jurnalism, „information is free, opinion is sacred“. După căderea comunismului, România a căpătat limbariţă.

Oameni şi părerile lor - un raport al Agenţiei pentru Rating Politic
La talk-show-uri sau emisiuni de ştiri sîntem de multe ori intrigaţi cînd vedem cine sînt invitaţii chemaţi să-şi spună părerea asupra unui subiect sau altul. Sîntem intrigaţi că un om politic îşi dă cu părerea asupra unui eveniment monden, sau o vedetă TV îşi dă verdictul, neavizat, asupra unei situaţii politice sau economice.

Generaţia tăcută vrea azi gălăgie
Fac parte dintr-o generaţie care a învăţat foarte greu să-şi spună opinia, să-şi verbalizeze gîndurile şi credinţele. Am fost învăţaţi de mici să nu spunem „afară“ ce auzim „în casă“, pentru că părinţii ar putea avea probleme, să îmbrăţişăm doar idealuri majoritare, în detrimentul celor personale, să ascultăm şi să repetăm, în loc să întrebăm şi să dezbatem.

"Şi mie... şi eu..." - din abisurile democraţiei româneşti
Vorbind despre opinii şi păreri, e cu neputinţă să nu ne oprim atenţia asupra publicistului, o persoană cu demers la fel de participativ, care vrea şi ea, periodic, un subiect de interes general. Unul care să fie înţeles de majoritatea cititorilor şi, mai ales, care să-i confirme statutul de vector de opinie. Făcînd aceasta, publicistul trebuie să-şi depăşească simpla condiţie de individ.

Ratingul de ţară şi Don Quijote
De mai bine de două săptămîni manifestaţiile de stradă, atît cele din Bucureşti, cît şi din multe oraşe ale ţării, au ţinut prima pagină a ziarelor, au fost ştirea principală a jurnalelor TV şi marfă din belşug pentru talk-show-uri şi emisiuni de „analiză“. De la oameni politici la actori cu patalama, de la jurnalişti la bloggeri, toată lumea şi-a dat cu părerea.

De la buldozer la avion
Cică ruşii ar fi reuşit să pună mîna pe planurile celui mai modern avion de luptă pe care-l construiau americanii. Conducătorii de la Kremlin i-ar fi chemat atunci pe cei mai buni ingineri şi meşteri din domeniul aviatic şi le-ar fi ordonat ca într-o lună să construiască avionul pe baza acelor documente.

Rezistenţa prin locuire
Ştiţi deja, marea majoritate a locuinţelor construite sub regimul comunist în oraşele patriei (dar nu numai, blocurile apăruseră şi în sate) erau aşa-zisele locuinţe tipizate, adică un număr restrîns de proiecte multiplicate în toate cartierele şi oraşele. Ideea în sine nu e comunistă, ea a apărut odată cu industrializarea.

Modificarea apartamentelor - originea unei practici
Cît de asemănătoare sau diferite sînt sufrageria-ca-dormitor, închiderea balconului cu geam termopan sau desfiinţarea unui perete portant din interior de dragul unei bucătării „americane“? Cînd au început locatarii să îşi ia libertăţi tot mai mari cu privire la modificările spaţiale ale apartamentelor proprii? Mult mai devreme decît ne închipuim şi cu mai multă îndreptăţire.