Părerea mea!

Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
Părerea mea! jpeg

A-ţi da cu părerea despre de ce, cît şi cum îşi dau alţii cu părerea mi se pare un exerciţiu fabulos, ca şi cum te-ai juca cu oglinzi paralele. Fabulos şi atins uşor de ipocrizie. Dar, cum frumos se spune la manualele de jurnalism, „information is free, opinion is sacred“. 

După căderea comunismului, România a căpătat limbariţă. Atîta foame de exprimare ne-a cuprins, că nu am ostoit-o în douăzeci de ani în care, în forme poate incomplete, poate excesive uneori, am mîncat libertatea cuvîntului pe pîine (cîtă am găsit, cîtă am produs...). Explozie de vorbe – mai ales vorbe – a cuprins ţărişoara. Sînt dureros de conştientă că exprimarea are mult mai multe forme şi că sîntem cel mai adesea tentaţi să ne oprim la nivelul „vorbelor“ atunci cînd ne analizăm libertatea, lăsînd expresia artistică, de exemplu,  undeva, în josul paginii, la „dexterităţi“.

Am vorbit între noi, am vorbit în pieţe (aşa cum, pînă mai anţărţ, vorbeam la cozi, dar cu ceva mai multă snagă), am vorbit în presă şi, mai nou – slăvite fie progresele tehnologiei! – vorbim pe forumuri şi reţele sociale.

Cu reflexul şi mecanismele în funcţie, rămîne să rezolvăm problema conţinutului şi a altor mici nimicuri din acestea.

Ştim ce vorbim? Avem libertate, dar competenţă avem? La această întrebare putem obţine un răspuns frivol, dar temeinic, uitîndu-ne la micuţele glume video cu oameni întrebaţi pe stradă ce înseamnă un anume cuvînt. Explicaţii scandaloase, amuzante, ridicole. Explicaţiile unor oameni care nu au găsit cu cale, nu au găsit puterea interioară să spună „nu ştiu“. De parcă ar fi ruşine să nu ştii. Drept este că şi şcoala noastră te pregăteşte de parcă viaţa ar fi un perpetuu „Vrei să fii milionar?“, cu informaţii la kil, sancţionîndu-te cînd „nu ştii“. „Nu ştii, stai jos.“ Aşa că ne prefacem că ştim totul despre tot. Confundăm în mod voit ştiinţa cu opinia (care e sfîntă, după cum am convenit). Nu ştiu cum e, dar, eu cred că... Aşa a apărut – să-i spun clasă? Să-i spun tagmă? Să-i spun breaslă? – grupul „experţilor universali“.

Ştim să ascultăm? Am fost atît de ambetaţi de libertatea noastră de agrăire, încît am pierdut – se pare – (sau nu ni l-am recîştigat?) exerciţiul ascultării. Exerciţiul răbdător al consumării frazei, al pătrunderii ei, al aşteptării momentului de înţelegere. Păstrarea unui moment de reflexie înainte de a răspunde nu intră în obişnuinţele noastre de comunicare, se pare. Vorbim repede, livrăm ce avem de livrat, răspundem – prompt şi competent (vezi mai sus) – ideilor din capul nostru. Am ajuns astfel să transformăm discursul public într-un soi de dueluri de monologuri, care se întretaie doar pe alocuri şi, deseori, incidental, şi, foarte adeseori, degeaba.

Ştim cînd să nu vorbim? Competenţi în toate şi iuţi la vorbă, legitimaţi în opinia noastră şi în exprimarea ei vocală de la înălţimea ameţitoare a drepturilor universale, renunţăm de bunăvoie la a spune nu. Da, ştiu răspunsul la întrebarea ta, dar nu cred că este oportun să-l spun. Da, am o opinie, dar nu cred că acesta este cadrul în care vreau să mi-o exprim. Este, cred, o dovadă de trufie să te expui public pe toate temele, pe toate canalele, către toate tipurile de public. Cele care au monetizat acest tip de comportament sînt, în mod paradoxal, televiziunile de ştiri, cele care au dat informaţia pe opinie şi şi-au transformat numele în oximoron. 

Talk-show-ul a fost, la noi, un produs de succes, pentru că era relativ ieftin (producţia de ştiri cere bani) şi exploata o resursă aparent inepuizabilă: opinia unora despre alţii (şi, uneori, în oglinzile paralele despre care vorbeam la început, opinia altora despre opina unora despre aceşti alţii). Şi dacă un astfel de produs îşi poate găsi o oarecare justificare (de rating, economică etc.), migrarea lui către zona ştirilor este deja vinovată. Pentru că, în acest punct, opinia, ca atare, îşi pierde legitimitatea – ea trebuie înlocuită cu poziţia expertului, a factorului politic, a făcătorului de legi, a „reprezentantului“. Cînd vezi un psiholog încercînd să explice, cu arsenalul lui de cunoştinţe, arestarea unui om dat în urmărire internaţională, nu poţi să nu te întrebi cui foloseşte aruncarea în rizibil a ideii de depoziţie de expert. Următorul pas, încă şi mai tragicomic, este aruncarea în absurd, prin aducerea în discuţii a „factorului astral“, prin exponenţii săi pămînteşti (astrologi, vrăjitoare, medium-uri). Şi vinderea acestui amalgam sub eticheta de „ştiri“ unui public care, istoric, n-a prea avut parte de standarde de informaţie corectă.

Ne asumăm ce vorbim? Şi dacă nu ne pasă prea tare de ce se-ntîmplă cu imaginea noastră (ab)uzată prin expuneri repetate şi/sau ridiculizante, în companii nefrecventabile, măcar de impactul spuselor noastre asupra receptorului tot ar trebui să ne pese. 

Într-o ţară în care presa se bucură – în pofida tuturor întîmplărilor şi, cel mai adesea, împotriva ei înseşi – de un indice de încredere publică tulburător de înalt, de peste  60% (numai de curînd coborît de la 80%), orice vorbă vehiculată prin mass-media capătă caracter de adevăr public, de „adevăr viral“. Şi dacă pot trece cu vederea trufia, autosuficienţa, setea puerilă de celebritate de doi bani, trag o linie groasă şi apăsată la lipsa de responsabilitate a vectorilor de discurs public. Şi dincolo de orice libertate de exprimare, ar trebui să stea, aspră, asumarea individuală a spuselor tale, a ecourilor lor şi a consecinţelor pe care le atrag pentru alţii. Vorbesc aici despre acuzaţii publice bazate pe păreri („toţi am colaborat cu Securitatea“), de experienţe personale ridicate la rang de modele de viaţă („m-am vindecat de cancer bînd apă“), de predicţii pseudoştiinţifice („ne paşte un cutremur catastrofal“), de dorinţe ridicate la rang de platforme politice („o să ne fie bine“).

Cred cu tărie că libertatea de exprimare este unul dintre cele mai valoroase cîştiguri democratice şi individuale ale României post-1989. Cred, cu aceeaşi tărie, că libertatea fără competenţă înseamnă foarte puţin. Cam tot atît de puţin pe cît înseamnă libertatea fără discernămînt. Şi că libertatea fără responsabilitate este un cîştig ciuntit, o jumătate de cîştig, aproape o pierdere... 

Părerea mea! 

Ioana Avădani este directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Nicușor Dan și Emmanuel Macron la Palatul Élysée Captura video jpg
Nicușor Dan vrea un sistem automat de combatere a dezinformării. Expert: „Dezmințirea nu mai ajunge, s-a afectat capacitatea de discernământ a oamenilor”
În 6 luni, România va putea identifica și combate, automat, dezinformarea, a declarat președintele Nicușor Dan. Expertul în dezinformare Ciprian Cucu susține că pentru a avea efect e nevoie de un sistem complex de măsuri care să privească întreaga societate, iar efectele se vor vedea în 2-3 ani.
icoana jpeg
O icoană pictată de Nicolae Grigorescu s-a vândut cu o sumă record. Piesa are în spate o istorie incredibilă
Este o icoană emblematică, pictată de către renumitul artist român Nicolae Grigorescu. Recent, ea s-a vândut la o licitație cu o sumă record, de zeci de mii de euro. Icoana poartă numele de „Maica Domnului cu Pruncul”, iar recent s-a vândut la o licitație cu o sumă uriașă, un record pentru o icoană.
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA jpg
Așa arată în blugi, la 70 și la 80 de ani! Designerul Sonia Trifan dă verdictul: „Blugii sunt o investiție, indiferent de vârstă!” Dietele solistelor din „Generația de Aur”
Așa arată în blugi, la peste 70 de ani! Marina Voica, Irina Loghin și Mirabela Dauer dezvăluie secretul siluetei: „Dietele sunt fițe!” Părerea designerului Sonia Trifan
shibuya jpg
Mii de oameni traversează simultan această intersecție. Este una dintre cele mai emblematice atracții turistice din lume
Atunci când vine vorba despre cele mai emblematice destinații turistice din întreaga lume, nu mulți dintre noi ne-am gândi că printre ele se află și o trecere de pietoni. Însă, orice regulă are și excepții.
MAE
MAE, atenționări de călătorie pentru Spania și Belgia: cod roșu de vreme extremă în Valencia și grevă generală la Bruxelles
Ministerul Afacerilor Externe a emis două atenționări de călătorie pentru cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Spania și Belgia, din cauza unor riscuri majore generate de fenomene meteo extreme și de proteste de amploare.
Masaj FOTO Shutterstock
Femeile depistate cu lepră la Cluj au intrat în contact cu artiștii de la festivalul Untold. DJ Tiesto, printre clienți
Femeile depistate cu lepră în Cluj-Napoca, angajate la un salon Spa din oraș, au intrat în contact cu zeci de clienți. În vară, ele au participat la festivalul de muzică Untold, unde au făcut sesiuni de masaj.
Sarah Dzafce FOTO: Instagram
Miss Finlanda 2025 a fost detronată după un scandal de rasism. Gestul care a lăsat-o fără coroană
Organizatorii concursului Miss Finland au retras oficial titlul deținut de Sarah Dzafce, la doar trei luni după ce aceasta câștigase ediția 2025, în urma unui val de critici generate de o fotografie considerată ofensatoare din punct de vedere rasial.
Alina Ceușan (1) jpg
Gestul care a emoționat internetul. Ce a făcut Alina Ceușan pentru familia bonei sale, înainte de Crăciun
În prag de sărbători, Alina Ceușan a atras atenția printr-un gest care a depășit cadrul obișnuit al relației angajat–angajator. Creatoarea de conținut a ales să își arate recunoștința nu doar față de bona filipineză care o sprijină zilnic, ci și față de copiii acesteia, rămași la mii de kilometri di
horoscop shutterstock jpg
Zodiile care intră într-o perioadă tensionată după Anul Nou. Secrete ascunse ies la iveală
După strălucirea sărbătorilor și entuziasmul începutului de an, pentru unele zodii realitatea vine cu provocări neașteptate. Astrele indică o perioadă delicată, marcată de revelații, tensiuni emoționale și adevăruri care nu mai pot fi ignorate. După Anul Nou, anumite semne zodiacale se confruntă cu