"Şi mie... şi eu..." - din abisurile democraţiei româneşti

Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
"Şi mie    şi eu   "   din abisurile democraţiei româneşti jpeg

Ciudat simţ politic mai are şi românul! Simpla şi pura tranzacţie economică are pentru el valenţele unei participări la binele comun, fie şi obţinută prin milogeală: „Daţi-mi şi mie două bucăţi de cotleţel...“ Scăzînd tonul tînguitor din voce, dar păstrînd esenţa mesajului, obţinem discursul unui bărbat tocmai ieşit epuizat din schimb, dar ferm hotărît să-şi impresioneze soţia la întoarcerea acasă: „Vreau şi eu un salam de vară, întreg...“ 

Vorbind despre opinii şi păreri, e cu neputinţă să nu ne oprim atenţia asupra publicistului, o persoană cu demers la fel de participativ, care vrea şi ea, periodic, un subiect de interes general. Unul care să fie înţeles de majoritatea cititorilor şi, mai ales, care să-i confirme statutul de vector de opinie. Făcînd aceasta, publicistul trebuie să-şi depăşească simpla condiţie de individ, el dezvoltă o conştiinţă supraindividuală şi, deşi n-ar recunoaşte-o în veci, în cinematograful din creierul său, Superman şi Omul păianjen se întrec voiniceşte în a mîntui cel mai grabnic, cel mai putincios şi – dacă sînt şi niscaiva admiratoare implicate – cel mai romantic urbea potopită de Rău. 

Asemeni agitatorului socialist dintr-un roman de Zola, el le livrează celorlalţi propriile adevăruri – deja cunoscute, doar că neconştientizate încă şi, prin urmare, nearticulate. Astfel, el e un Adam al conştiinţei publice, căreia îi dă viaţă doar numind-o, doar revendicîndu-se de la ea. Savurînd (încă!?) deliciile unui Eden istoric, publicistul cochetează cu ideea eternităţii propriului statut de „stîlp al democraţiei“. Pînă cînd? Pînă cînd în mărul din care se va fi înfruptat cu nesaţ rînjeşte contorsionatul vierme... Credeai că ai scăpat doar operînd distincţia între părere şi opinie? Ei, aş...

Un publicist care scrie despre părerologia endemică din România nu poate ocoli, mi se pare, exerciţiul de sinceritate. Aşa încît, deşi eu, unul, am renunţat de mult la publicistică, nu voi putea face caz de această retragere şi-mi voi pleda vinovăţia. Iată faptele: între 2003 şi 2005, am avut şi eu o rubrică săptămînală în publicaţia Ziarul de Iaşi. Rubrica se numea „Punctul critic“ şi, prin urmare, era firesc să-mi exercit, în spaţiul ei, spiritul critic. Criticam totul de sus pînă jos şi nimicul de la stînga la dreapta. Criticam fără parti-pris şi fără reţinere, de la caftan la gioarsă şi de la geantă diplomat la poşetuţă. Dar – încerc eu o consolare post hoc –, măcar criticam cu tîlc, în sensul că toate neajunsurile prezentate de mine se constituiau într-o narratio fabulae, din care cititorul putea extrage un sens mai înalt. Tîlcul se impunea de la sine, dat fiind că realitatea românească era atît de plină de „stîlc“. 

De exemplu, observam chiar din ziarul cu pricina că, pe o pagină, nişte profesori de genetică de la Iaşi erau lăudaţi ca fiind autorii unui studiu care a revoluţionat genetica mondială, iar pe altă pagină rezolvarea unei crime oribile era amînată cu cîteva săptămîni, pentru că la Iaşi nu se puteau face teste ADN. Un alt exemplu: mă distram citind catalogul invenţiilor româneşti premiate la saloanele internaţionale de inventică: „Îmbunătăţire cap freză cu inserţie de diamant“ (medalia de aur la Salonul de la Bruxelles), sau „Instalaţie oxigenare crescătorie piscicolă“ (medalia de argint, Guadalajara) sau, în fine, mirobolanta, dar sec-definita invenţie românească „Manipulator“ (medalia de aur la Salonul de la Geneva). Şi voiam să se bucure şi alţii de roadele curiozităţii mele, de faptul că mi-am pus măcar o dată întrebarea: ce se ascunde, de fapt, sub poleiala inventicii româneşti, a cărei laudă de sine nu mirosea deloc a bine? (Se cheamă că voiam să conspir, etimologic: să fiu de aceeaşi părere cu cîţiva cetăţeni mai de treabă.) Oricum aş lua-o, aveam cîte o părere despre orice, fără să am neapărat şi expertiză; pînă şi despre „manipulator“ care, sărăcuţul de el, s-ar putea să fie, de fapt, o invenţie revoluţionară...

Nu ştiu dacă am reuşit să plac sau să fiu util. De convins, nu-mi propusesem oricum să conving pe nimeni. Multă lume nu reuşea să lege numele publicistului de persoana mea. Cum vine asta: un universitar serios să se-ncurce cu ceva aşa de frivol? Alţii mi-au mărturisit că nu mă pot citi decît cu dicţionarul, iar eu, refuzînd să sesizez vreo ironie, mă simţeam flatat că le-am lărgit vocabularul şi, implicit, orizontul cunoaşterii. Rămîneam, însă, cu convingerea intimă că, în România, era şi este în continuare enorm de criticat, iar atît timp cît variile păreri nu sînt mînate de ură, ele sînt binevenite. La nevoie, publiciştii îşi pot mereu procura legitimitatea gestului de a opina în scris despre orice, recurgînd la fundamentul antropologic, la dictonul terenţian: „Om sînt şi nimic din ce e uman nu-mi este străin“. Pesemne chiar aşa stau lucrurile. Doar că, la noi, ce s-a reţinut de majoritatea împricinaţilor este că publicistica ar fi un loc de secretat umori, unde „rubrica“, odată căpătată, devine „lubrică“, unde îţi rezolvi duşmanii sau, uneori, şi viitorii foşti prieteni. Cel puţin aşa a arătat publicistica anilor ’90, în care s-au format marii guru de profesie ai societăţii postdecembriste – seminţe incomplete sub toate raporturile, dar nimerite pe un căldicel pat germinativ de expectaţie mesianică.

Totuşi, într-o societate mai aşezată, publicistul trebuie să fie mult mai mult decît un spadasin iscusit, el trebuie să fie şi un înghiţitor de săbii. Ca să poţi atinge un oarecare grad de obiectivitate (dar şi de graţie sufletească în comunicare), trebuie să fi îngurgitat multe păreri subiective – uneori tăioase, dar fără să fi sîngerat – ale „celuilalt“, fie că acest „celălalt“ poartă un nume şi are o faţă, fie că el prinde viaţă doar din jocul abstract al argumentelor pro şi contra; pentru că altminteri, dacă am vorbi mereu singuri, n-ar mai fi necesară nici o artă a vorbirii...

Rezumînd, se poate spune că nu e rău să ai păreri, atît timp cît ţii cont şi de părerea celorlalţi. De fapt, în a-ţi expune public o părere este şi o doză bună de vulnerabilizare. O părere exprimată public este o şansă în plus de a zădărnici un complot. Renunţînd la caracterul privat al cîrtelii de crîşmă sau de apartament confort III, publicistul îşi sacrifică o frîntură de viaţă personală. Pentru a-l parafraza pe Nichita Stănescu: doar soldaţii, poeţii şi – adaug eu – publiciştii nu au viaţă personală, ei neavînd voie să-şi refuze nici o (închipuită) expertiză, din nici un domeniu. Că unii reunesc toate aceste ipostaze, măcar într-un continuum autobiografic, nu miră în absolut, dar e din ce în ce mai greu de atins în concret – şi nu pentru că poeţii sau publiciştii ar fi mai slab pregătiţi pentru viaţă, ci pentru că serviciul militar obligatoriu a fost desfiinţat. 

Mai nou, de cînd presa a migrat în bună măsură pe Internet, a apărut moda de dat cu părerea la părere, semn clar că părerea iniţială nu e întru totul obiectivă. Aşa s-a impus categoria „postacului“, a cărui prioritate este, la adăpostul anonimatului, mînjirea cu catran din cap şi pînă-n picioare a opinentului – fulgi se vor găsi alţii să azvîrle... Abia aici democraţia noastră scîrţîie sinistru, întrucît aspectul participativ nu are voie să se realizeze niciodată în concubinaj cu anonimatul. În ţările civilizate, postacul este obligat să introducă o adresă de e-mail şi abia atunci cînd aceasta este validată, mesajul său va fi afişat – dacă şi numai dacă nu conţine injurii şi incitare la ură de orice fel. 

Dar – se vor întreba unii – ce este nesănătos în a-ţi da cu părerea despre orice, chiar şi împroşcînd cu ură? E simplă defulare, de ce să nu se defuleze poporul? Şi totuşi: chiar şi în cel mai evlavios jargon democratic, cel lincolnian, nu se poate formula mai mult decît un pseudosilogism: Oricine poate opina despre cîte ceva. Cîte cineva poate opina despre orice. Dar nu oricine poate opina despre orice. Cu alte cuvinte: nu poate exista o communis opinio, un bun simţ relativ la orice. 

Astfel, oamenii ar fi bine să se întrebe, înainte de toate, despre ce anume pot opina oricînd în impunitate. Despre vreme? Zi-le frate! Despre fotbal? Prego! Despre scobitul în nas? Numaidecît! Despre bărbaţi sau femei? Bărbaţii cu bărbaţii, femeile cu femeile, vă rog! Despre mîncarea bună sau vinul fin? De ce nu – atît timp cît nu ne scoatem ochii pledînd înfocat pentru propriul gust... Dar despre vinovăţia unui om? Dar despre eutanasie? Dar despre pedeapsa cu moartea? Aici se pare că democraţia îşi întîlneşte limitele. Mai ales cea consultativă (şi extrem-participativă) este iute în congres şi lentă în progres. Ea aduce oameni laolaltă din te miri ce motiv, organizînd cîte un referendum de fiecare dată, dar la reforme este foarte retractilă. Am văzut acest lucru în cazul unui canton elveţian care a acordat drept de vot femeii abia în... 1990 (lasă că primul canton care îl introdusese o făcuse abia în 1971...). Atît de mult are nevoie democraţia consultativă de confirmarea de către popor, încît am putea crede că ei i-a reuşit, în fine, ceva ce nu-i reuşise mitului antic: să-l unească pe narcisist cu propriul ecou...

Or, cum democraţia mediatică este directă (de multe ori chiar live), extrem-consultativă şi participativă şi nu se sfieşte să confunde votul cu sondajul şi procesele penale cu ştirile mondene, şi ea, la rîndul ei, se vrea permanent confirmată prin cotele de audienţă, pe care le confundă, din inerţie, cu comunicarea efectivă. Procedînd astfel, democraţia mediatică devine un Moloch devorator de opinii şi păreri de-a valma – diferenţa nici nu mai contează... În indistinctul murmur care decurge de-aici, pînă şi opinia fondată şi legitimă sfîrşeşte în neauzire sau, dacă e auzită, în răstălmăcire. Cel mai tîrziu în 2005 aveam să-mi dau seama: cea mai bună publicistică rămîne filozofia.

Gabriel H. Decuble este scriitor, traducător, germanist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Banner Marina Voica
banner cotabiță 1 2 2 2 png
Ce spunea Alina, soția lui Gabriel Cotabiță, în vara acestui an, despre starea de sănătate a artistului: „Nu ne-am putut descurca cu...”
Gabriel Cotabiță era internat la Spitalul Universitar București, iar sâmbătă dimineață, 23 noiembrie 2024, ar fi suferit un accident cerebral, potrivit unor informații venite din partea cunoscuților artistului. În vara acestui an, în luna iunie, Alina Munteanu, soția artistului, spunea care este, de
PNL CIUCA FB png
Ședință de mobilizare la PNL: „Totul a fost pe atacul asupra noastră cu mizerii. E nevoie să lăsăm deoparte aceste fake-news-uri”
Înaintea primului tur al alegerilor prezidențiale 2024, liderii PNL au lansat un apel la mobilizare. „Să avem dialog cu primarii. Să mai explicăm, dacă e nevoie, importanța vitală a momentului”, a îndemnat președintele partidului, Nicolae Ciucă.
marius batu jpg
Încă un artist a plecat la ceruri: Marius Bațu. „Aveai tu, Marius, o melodie care se numea "Voi fi stea"
Cântărețul de folk Marius Bațu a murit sâmbătă, 23 noiembrie. Avea doar 65 de ani. Anunțul a fost făcut de organizatorii unui concert care la care
Gabriel Cotabita
Marea cumpănă a lui Gabriel Cotabiță: „Nu trebuie să vă fie frică de moarte, dacă ai făcut bine, vei fi primit bine”
Marele artist, Gabriel Cotabiță, s-a stins din viață în urma unui accident vascular cerebral. În ultimii ani, îndrăgitul cântăreț a avut o sănătate fragilă, fiind internat de mai multe ori în spital.
image png
Artiștii români, val de reacții după moartea lui Gabriel Cotabiță: „Toată copilăria mea am încercat să îl imit”
Industria românească, în doliu după moartea artistului Gabriel Cotabiță. S-a stins din viață astăzi, 23 noiembrie, la vârsta de 69 de ani. Vestea tristă a fost oferită de compozitorul Ionel Tudor, unul dintre prietenii de suflet ai regretatului cântăreț. De asemenea, un șir de mesaje de „adio” curg
banner cotabiță 1 2 png
Cum arată acum prima soţie a lui Gabriel Cotabiţă. Cei doi au fost căsătoriți timp de 19 ani
Gabriel Cotabiță și Alina și-au unit destinele în 2016, devenind un cuplu care a uimit pe toată lumea. Însă, înainte de aceasta, în viața artistului altă femeie i-a fost alături: Ioana Nagy. Prima căsătorie a solistului a început în 1996 și a durat 19 ani.
vot tur 1 prezidentiale 2024 strainatate   foto FB MAE jpg
Alegeri prezidențiale 2024. Votul în zonele de conflict, după reguli stricte. „Procesul va fi întrerupt în timpul alertei aeriene”
Românii care votează la Alegerile prezidențiale 2024 în străinătate, în zone de conflict, sunt obligați să respecte câteva reguli suplimentare față de procesul electoral obișnuit.
Marous Bațu FB nicu Alifantis jpg
A murit folkistul Marius Baţu. „Unde vă repeziți așa, toți, că ne năuciți?”
Folkistul Marius Marius Baţu, o legendă a muzicii folk, a murit. Vestea vine în aceeași zi în care s-a stins și artistul Gabriel Cotabiță.