De la Brunea-Fox citire...

Publicat în Dilema Veche nr. 418 din 16-22 februarie 2012
De la Brunea Fox citire    jpeg

- argument -

Cînd am început să lucrez în presă, la început de ani ’90, ştiam cam un singur lucru despre jurnalism: că înseamnă reportaj... Visurile mele de atunci cuprindeau plecări spectaculoase pe terenuri periculoase şi descoperirea unor subiecte nu neapărat senzaţionale, cît pitoreşti, uitate de lume şi emoţionante.

Lucrînd pe la diverse publicaţii ale neaşezaţilor ani postrevoluţionari, am văzut că, din păcate, presa înseamnă şi o mulţime de alte lucruri, departe de viziunea mea... romantică, precum: documentare anostă, interviuri cu personaje pe care nu dădeai prea mulţi bani, redactare minuţioasă şi adesea plicticoasă. Asta pînă am ajuns la Dilema, care pe atunci nu era încă veche...

La Dilema, pot spune cu mîna pe inimă, a existat (şi încă mai există...) o şcoală reală de reportaj. Magdalena Boiangiu şi Tita Chiper, alături de Irina Nicolau au fost profesoarele mele într-ale reportajului. De la ele am învăţat să mă uit în jur şi să nu dispreţuiesc nimic din ce văd, oricît de insignifiant ar fi părut la prima vedere. Şi să scriu, apoi, despre lucrul respectiv în primul rînd cu onestitate, şi apoi nu lipsit de informaţie relevantă, ordine şi, dacă se poate, stil.

Astăzi, desigur, se mai scriu reportaje, chiar şi în cotidiane, în orice caz în reviste şi pe bloguri. Unele chiar foarte bune. Din păcate, nu foarte multe: dintr-o nerăbdare superficială a unui anumit tip de gazetărie care pune accentul pe viteză şi rating.

Tocmai de aceea ne-am hotărît să facem un număr despre reportaj. Nu ca să ne lamentăm, cum scria, de altfel, şi Liviu Iolu în articolul său, ci ca să semnalăm că reportajul încă există, în anumite locuri e chiar bine făcut şi îşi are, în continuare, rostul său.

Dar şi tradiţia sa: deja a intrat în vocabular, aproape, să spui „de la Brunea-Fox încoace“ – „prinţul reporter“, „părintele reportajului românesc“... Reportajul său „Cinci zile printre leproşi“, de pildă, parţial reprodus în dosarul de faţă, rămîne, şi astăzi, la fel de actual. 

Pentru mine, una, Brunea-Fox a fost cu atît mai mult un mit cu cît mama mea l-a filmat, prin anii ’70, pentru secţiunea „Letopiseţ“ a Studioului Sahia, şi apoi a făcut un film despre el, Reportaj despre reporter, împreună cu Erich Nussbaum, în anii ’90. Şi prin ea am cunoscut-o pe Lisette Daniel-Brunea, ziaristă la Viaţa românească şi o persoană specială ea însăşi, care mi-a marcat anii poststudenţeşti timpurii. De altfel, volumele de reportaj ale lui Brunea, Reportajele mele. 1927 – 1938 (1979) şi Memoria reportajului (1986), ambele publicate postum, au apărut sub îngrijirea soţiei sale.

Evocarea lui Brunea-Fox i se datorează jurnalistului Alexandru Gruian, care îşi scrie, cu dedicaţie, lucrarea de doctorat despre „prinţul reporter“. Şi care m-a ajutat la alcătuirea actualului dosar. Dosar care cuprinde, pe lîngă texte şi fragmentul din Brunea-Fox, şi alte fragmente din reportaje mai noi sau mai vechi, inclusiv din Dilema.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.