De la Brunea-Fox citire...

Publicat în Dilema Veche nr. 418 din 16-22 februarie 2012
De la Brunea Fox citire    jpeg

- argument -

Cînd am început să lucrez în presă, la început de ani ’90, ştiam cam un singur lucru despre jurnalism: că înseamnă reportaj... Visurile mele de atunci cuprindeau plecări spectaculoase pe terenuri periculoase şi descoperirea unor subiecte nu neapărat senzaţionale, cît pitoreşti, uitate de lume şi emoţionante.

Lucrînd pe la diverse publicaţii ale neaşezaţilor ani postrevoluţionari, am văzut că, din păcate, presa înseamnă şi o mulţime de alte lucruri, departe de viziunea mea... romantică, precum: documentare anostă, interviuri cu personaje pe care nu dădeai prea mulţi bani, redactare minuţioasă şi adesea plicticoasă. Asta pînă am ajuns la Dilema, care pe atunci nu era încă veche...

La Dilema, pot spune cu mîna pe inimă, a existat (şi încă mai există...) o şcoală reală de reportaj. Magdalena Boiangiu şi Tita Chiper, alături de Irina Nicolau au fost profesoarele mele într-ale reportajului. De la ele am învăţat să mă uit în jur şi să nu dispreţuiesc nimic din ce văd, oricît de insignifiant ar fi părut la prima vedere. Şi să scriu, apoi, despre lucrul respectiv în primul rînd cu onestitate, şi apoi nu lipsit de informaţie relevantă, ordine şi, dacă se poate, stil.

Astăzi, desigur, se mai scriu reportaje, chiar şi în cotidiane, în orice caz în reviste şi pe bloguri. Unele chiar foarte bune. Din păcate, nu foarte multe: dintr-o nerăbdare superficială a unui anumit tip de gazetărie care pune accentul pe viteză şi rating.

Tocmai de aceea ne-am hotărît să facem un număr despre reportaj. Nu ca să ne lamentăm, cum scria, de altfel, şi Liviu Iolu în articolul său, ci ca să semnalăm că reportajul încă există, în anumite locuri e chiar bine făcut şi îşi are, în continuare, rostul său.

Dar şi tradiţia sa: deja a intrat în vocabular, aproape, să spui „de la Brunea-Fox încoace“ – „prinţul reporter“, „părintele reportajului românesc“... Reportajul său „Cinci zile printre leproşi“, de pildă, parţial reprodus în dosarul de faţă, rămîne, şi astăzi, la fel de actual. 

Pentru mine, una, Brunea-Fox a fost cu atît mai mult un mit cu cît mama mea l-a filmat, prin anii ’70, pentru secţiunea „Letopiseţ“ a Studioului Sahia, şi apoi a făcut un film despre el, Reportaj despre reporter, împreună cu Erich Nussbaum, în anii ’90. Şi prin ea am cunoscut-o pe Lisette Daniel-Brunea, ziaristă la Viaţa românească şi o persoană specială ea însăşi, care mi-a marcat anii poststudenţeşti timpurii. De altfel, volumele de reportaj ale lui Brunea, Reportajele mele. 1927 – 1938 (1979) şi Memoria reportajului (1986), ambele publicate postum, au apărut sub îngrijirea soţiei sale.

Evocarea lui Brunea-Fox i se datorează jurnalistului Alexandru Gruian, care îşi scrie, cu dedicaţie, lucrarea de doctorat despre „prinţul reporter“. Şi care m-a ajutat la alcătuirea actualului dosar. Dosar care cuprinde, pe lîngă texte şi fragmentul din Brunea-Fox, şi alte fragmente din reportaje mai noi sau mai vechi, inclusiv din Dilema.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Samuel von Brukenthal, portret aflat în colecția Muzeului Național Brukenthal
Misterul mormântului baronului Brukenthal, descifrat după mai bine de 200 de ani?
Managerul Muzeului Național Brukenthal, Alexandru Chituță, a anunțat într-o conferință de presă că intenționează cu ajutorul arheologilor să descifreze misterul mormântului baronului Samuel von Brukenthal.
sala universitate istock jpg
Mai multe universități din România apar în cel mai nou clasament global Times Higher Education
Universitățile din România și-au extins prezența în cea mai recentă ediție a clasamentului Times Higher Education, publicat miercuri, care analizează performanțele pe domenii de studiu. Instituțiile românești au înregistrat 63 de apariții în cele 11 domenii evaluate.
BeFunky collage (34) jpg
Ce s-a ales de amanta lui Irinel Columbeanu. Cu ea a înșelat-o pe Monica Gabor
Flore Salalidis, cunoscută drept „blonda lui Iri”, ar fi fost motivul pentru care Irinel Columbeanu a divorțat de Monica Gabor. După episodul în care a ținut prima pagină a tabloidelor, tânăra a ales să se retragă într-un con de umbră. Cu ce se ocupă acum și cum și-a schimbat numele de familie.
victor ponta daciana sarbu jpg
Victor Ponta, prima declarație după divorțul de Daciana Sârbu: „Am învățat să nu mai fac absolut niciun fel de...”
Fostul premier Victor Ponta a divorțat de Daciana Sârbu, după un mariaj de 19 ani. Informațiile despre despărțirea politicianului de soția sa au început să circule încă din toamna anului trecut. Aflat în Statele Unite ale Americii, unde a participat la ceremonia de învestire a președintelui Donald T
cosma jpg
Încă un deces anunțat de clubul Armatei: a murit comentatorul finalei din 1986, rămas în istorie cu sintagma „Apără Duckadam”
Teoharie Coca-Cosma avea 84 de ani, la fel ca și celălalt mare dispărut al zilei de astăzi, Cornel Oțelea.
image png
Român căutat după ce ar fi ucis un bărbat și a dat foc casei fostei iubite, în Brazilia
Un bărbat în vârstă de 20 de ani, de naționalitate română, este căutat de poliție după ce a pătruns în locuința familiei fostei sale iubite și a împușcat un bărbat în vârstă de 28 de ani care lucra în casă.
Constantin Abăluță Foto Valentin Busuioc   Facebook jpg
Scriitorul Constantin Abăluţă a murit la vârsta de 86 de ani. „Literatura română suferă o ireparabilă pierdere”
Scriitorul Constantin Abăluţă a murit la vârsta de 86 de ani, a anunţat Filiala Bucureşti-Poezie a Uniunii Scriitorilor din România. A publicat un mare număr de volume fiind preocupat permanent de literatură de toate genurile și în special de poezie.
4   constructie casa santier curte casa Creșterea prețurilor imagine șantier Studio ae jpg
Cum să eviți obținerea autorizației de construire în România. Ce lucrări poți realiza doar cu o notificare la primărie, fără documente suplimentar
În 2025, o schimbare semnificativă în legislația construcțiilor din România promite să reducă birocrația pentru anumite tipuri de lucrări. Noul Cod al Urbanismului oferă posibilitatea realizării unor construcții fără a fi necesară autorizația de construire, simplificând astfel procesul pentru cetățe
Gripa - raceala - copil bolnav FOTO Shutterstock
Tusea convulsivă poate fi mortală la copiii mici. Dr. Mihai Craiu, avertisment: „Este ca și cum ai lua un pistol și joci ruleta rusească”
Pediatrul Mihai Craiu trage un semnal de alarmă cu privire la tuse convulsivă și complicațiile ei, care pot fi, din păcate, tragice.