Despre Pericle

Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
Despre Pericle jpeg

Ochiul sever al filozofilor este mereu dispus să privească ascuţit şi cu reproş ori de cîte ori gîndul nostru nu stă orientat spre principii, gata să le exprime, să le dea glas sau măcar să le invoce voalat. Principialitatea e un semn de bună-creştere intelectuală, de spaţiu public sănătos, iar capacitatea minţilor noastre de a spune generalităţi este de la sine asociată unei bune prezenţe publice, unei instalări civilizate în spaţiul discuţiei în care intimul este rezervat opiniei, iar publicul este rezervat universalului. Bineînţeles, foloasele imense ale unei asemenea atitudini sînt indiscutabile: a vehicula universalul presupune un antrenament de lungă durată, uneori cîte un salt pe care îl fac, o dată la cîteva sute de ani, toţi cetăţenii unei comunităţi, parcă ţinîndu-se de mînă. Iar singuraticii plasaţi nefericit între aceste momente de precipitare sînt predicatori ai universalului, fie în gol, fie profetic, fie doar traumatic. 

Dar, subteran, mai e ceva: un spaţiu al opiniei răzvrătite, care nu se lasă topită în nici o universalitate, a cărei fiinţă nu se subsumează universalului, care nu se predică despre mai mulţi şi care rămîne opinie, oricît de frecvent am folosi-o, oricît de mulţi am fi cei care o invocăm şi oricît de vecină s-ar face universalităţii, prin exersarea ei. Mai precis: dacă ne imaginăm că principiile universale se referă, prin esenţa lor, la multe lucruri, sau, prin accident, la cîte unul singur, iar dacă opinia se referă şi ea, la rîndul ei, fie la mai multe, fie la un singur lucru, mintea noastră poate face o ierarhie rapidă a necesităţii acestor enunţuri: cele mai sigure ne par a fi universalele predicate despre mai multe, mai puţin sigure ne apar universalele predicate despre un singur lucru, apoi vin opiniile enunţate despre multe şi, în fine, opiniile enunţate despre un singur lucru. Să dăm deoparte primul şi ultimul nivel al ierarhiei: rămîn principii universale care îşi topesc universalitatea fiindcă se referă la un singur caz, neputînd încă proba valabilitatea pe noi cazuri, precum şi opiniile care se referă la multe cazuri, dar nu pot face saltul spre o universalitate în care să nu mai depindă de cazurile la care se referă. Despre acestea două, despre rudenia lor, despre subtila lor intermediaritate, despre practica lor în comunitatea civilă de zi cu zi merită să vorbim aici.

În esenţă, nu e nimic nou sub soare. De cînd există filozofie practică, spaţiul inviolabil al opiniei care nu este universală este un spaţiu sigur. Aşa spune Aristotel în Etica nicomahică despre lecţiile sale: că la cele de filozofie primă, pentru că e universală, pot veni tinerii, dar la cele de morală, să nu vină decît oameni trecuţi prin viaţă măcar patruzeci de ani, fiindcă altfel nu vor înţelege opiniile vehiculate şi indicate prin exemple, ci vor încerca, în mod abuziv, să le generalizeze. Însă experienţa noastră nu se poate generaliza, pentru că mereu ni se întîmplă altceva şi pentru că nici o regulă nu e atît de bună încît să prevadă singularitatea evenimentului. La fel, în politică, acelaşi Aristotel crede că ne poate conduce un om pe care el îl zugrăveşte foarte straniu, drept unul care stă şi deasupra legilor, şi mai prejos de ele, pentru a ne asigura că singularitatea evenimentelor vieţii noastre şi opiniile despre ele nu se vor topi niciodată într-o universalitate interpretabilă şi lipsită de umanitate, adică una proprie zeilor, aşa cum lipsa oricărui efort de a formula opinii este o trăsătură a fiarelor. Nimic mai firesc, în fond: aşa este şi viaţa noastră „modernă“. Cu toţii am văzut copii-minune la pian, la şah sau la mate’, dar nimeni nu a văzut şi nu va vedea copii-minune în morală. Aceasta, pentru că ea este subiectul opiniei, care nu derivă din şi nu se comunică prin legi universale.

Spaţiul public e plin de asemenea ocurenţe. Voi comenta una singură, iar ea se referă la practicile electorale. De pildă, în oraşul meu, avem ocazia alegerii unui nou conducător al instituţiei şi, natural, se discută, se discută, se discută. Fiecare încearcă să îşi formuleze principiile cît mai universal cu putinţă, să dea dovada unei elocinţe şi a unei puteri admirabile de universalizare a idealurilor sale de schimbare, reformă, performanţă. Adesea, principiile sînt formulate atît de universal, încît nu poţi să nu fii de acord cu toată lumea, căci fiecare spune: vrem să dialogăm, vrem să fim performanţi, vrem să fim transparenţi, vrem să fim buni, vrem să fim competenţi, vrem să fim corecţi şi vrem să promovăm valorile, vrem să dăm burse şi vrem să accesăm tot ce se poate accesa. Capcana foarte actuală a acestui tip de discurs este replica pe care orice posibil oponent o va da: dar pînă acum a fost la fel, idealurile erau aceleaşi, reafirmarea lor nu schimbă cu nimic lucrurile. 

Aristotel, în termenii filozofiei practice, îl invoca pe Pericle ca un exemplu individual, bun substitut al oricărei universalităţi. Cine trebuie să ne conducă? El răspundea: de exemplu, Pericle. Atenţie, afirmaţia nu este echivalentă cu „unul ca Pericle“, pentru a nu aluneca spre formula unei reguli. De ce am accepta asemenea exemple? Pentru că ele dau dovada acţiunii practice în lipsa regulii universale. Tradus în termenii exemplului actual pe care mi l-am ales, aceasta ar însemna, în mod consecvent, că aş deveni cu adevărat sensibil la discursul celui care nu se va opri la generalităţile comune tuturor, ci va vorbi în exemple, înţelegînd cu subtilitate natura lor ireductibilă. El ar trebui, după mintea mea, să nu spună: voi avea grijă de bunul mers administrativ al raporturilor etc., ci să spună: voi numerota locurile din parcarea instituţiei (ca să nu stea acolo, domnule, orice tîrgoveţ cu treburi prin oraş), voi mări programul cu publicul al administraţiei de la două la patru ore pe zi, voi ridica o cafeteria unde student cu profesor să poată sta de vorbă (şi să nu ajungem ca la Bucureşti la Litere, am citit şi eu în „Derapajul“ dlui Manolescu), voi înconjura zidul clădirii cu o expoziţie de fotografie cu tematică din care să reiasă că ne preocupă problemele acestei lumi şi vrem să incităm la gîndire spaţiul public. Şi alte lucruri care cuceresc prin natura lor măruntă, corespondentă unei opinii instalate ca opinie între egali. Nu vreau să insist pe exemple, căci o minte cu mai multă fantezie decît a mea le va găsi cu mai multă uşurinţă, ci vreau să fac un ultim elogiu opiniei: cînd ea îşi acceptă statutul şi cînd întemeierea ei rezonabilă o conduce la aplicare, iar nu la transformarea în principiu etern într-un spaţiu al vieţii unde nu există eternitate, atunci comunitatea civilă va vieţui liniştită şi împăcată, fără spaima că universalitatea, odată atinsă, i se va încarna chiar individual între oameni.  

Alexander Baumgarten este conferenţiar universitar, şef al Catedrei de Istoria Filozofiei Antice şi Medievale şi cancelar al Facultăţii de Istorie şi Filozofie din Universitatea „Babeş-Bolyai“, Cluj-Napoca.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

sorana kalinskaya fb eurosport jpeg
Sorana Cîrstea, în fața celui mai important meci de dublu din carieră. De la ce oră joacă finala la Madrid
Românca a făcut un turneu excelent, alături de rusoaica Anna Kalinskaya.
Analize de sange jpg
Cine poate dona sânge şi cine nu
Există anumite criterii de îndeplinit de către cei care doresc să doneze sânge. Această acţiune este contraindicată celor cu anumite boli infecţioase, precum şi celor care se expun unor riscuri pentru sănătate.
warren buffet foto X @amitisinvesting
Sfârșitul unei ere: Warren Buffett se retrage de la conducerea Berkshire Hathaway, după o carieră de 60 de ani
Legendarul investitor Warren Buffett a anunțat că se va retrage din funcția de director general al Berkshire Hathaway la finalul anului 2025. Astfel, el va pune capăt unei cariere de peste 60 de ani, care a transformat compania într-un gigant de 1,16 trilioane de dolari.
fcsb bucurie fb jpg
image png
Cu ce se ocupă Dylan Paul, fiul Nadiei Comăneci? „Sunt mândră de el!”
Fiul Nadiei Comăneci a crescut văzând cu ochii și s-a transformat într-un tânăr remarcabil. Dylan Paul nu a urmat pasiunea pentru sport a părinților săi, însă s-a orientat către un alt domeniu, iar vedeta noastră a oferit mai multe informații despre viața lui.
Lavinia Șandru FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Lavinia Şandru a votat cum s-au deschis secţiile de votare. „Cu gândul că votul meu merge pentru o Românie reală"
Lavinia Şandru a fost printre primii alegători care şi-au exprimat votul la alegerile prezidenţiale de duminică, 4 mai, imediat cum s-au deschis secţiile de votare.
Nicolae Dobrin, fcarges ro jpg
Proces electoral într-o secție de vot în timpul turului I al alegerilor pentru funcția de președinte al României și pentru referendumul legat de Capitală, București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2025, prezența la vot în timp real
Prezența la vot alegeri prezidențiale 2025, primul tur. Peste 18 milioane de români sunt așteptați la urne, duminică 4 mai. Alegătorii vor avea de ales între 11 candidați înscriși în cursa electorală. Secțiile de votare se deschid duminică, la ora 7.00.
Proces electoral într-o secție de vot în timpul turului I al alegerilor pentru funcția de președinte al României și pentru referendumul legat de Capitală, București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2025. A început votul în România: peste 18 milioane de alegători sunt așteptați la urne
Românii merg la vot duminică, pe 4 mai, în primul tur al alegerilor prezidențiale 2025.