Despre Pericle

Publicat în Dilema Veche nr. 416 din 2-8 februarie 2012
Despre Pericle jpeg

Ochiul sever al filozofilor este mereu dispus să privească ascuţit şi cu reproş ori de cîte ori gîndul nostru nu stă orientat spre principii, gata să le exprime, să le dea glas sau măcar să le invoce voalat. Principialitatea e un semn de bună-creştere intelectuală, de spaţiu public sănătos, iar capacitatea minţilor noastre de a spune generalităţi este de la sine asociată unei bune prezenţe publice, unei instalări civilizate în spaţiul discuţiei în care intimul este rezervat opiniei, iar publicul este rezervat universalului. Bineînţeles, foloasele imense ale unei asemenea atitudini sînt indiscutabile: a vehicula universalul presupune un antrenament de lungă durată, uneori cîte un salt pe care îl fac, o dată la cîteva sute de ani, toţi cetăţenii unei comunităţi, parcă ţinîndu-se de mînă. Iar singuraticii plasaţi nefericit între aceste momente de precipitare sînt predicatori ai universalului, fie în gol, fie profetic, fie doar traumatic. 

Dar, subteran, mai e ceva: un spaţiu al opiniei răzvrătite, care nu se lasă topită în nici o universalitate, a cărei fiinţă nu se subsumează universalului, care nu se predică despre mai mulţi şi care rămîne opinie, oricît de frecvent am folosi-o, oricît de mulţi am fi cei care o invocăm şi oricît de vecină s-ar face universalităţii, prin exersarea ei. Mai precis: dacă ne imaginăm că principiile universale se referă, prin esenţa lor, la multe lucruri, sau, prin accident, la cîte unul singur, iar dacă opinia se referă şi ea, la rîndul ei, fie la mai multe, fie la un singur lucru, mintea noastră poate face o ierarhie rapidă a necesităţii acestor enunţuri: cele mai sigure ne par a fi universalele predicate despre mai multe, mai puţin sigure ne apar universalele predicate despre un singur lucru, apoi vin opiniile enunţate despre multe şi, în fine, opiniile enunţate despre un singur lucru. Să dăm deoparte primul şi ultimul nivel al ierarhiei: rămîn principii universale care îşi topesc universalitatea fiindcă se referă la un singur caz, neputînd încă proba valabilitatea pe noi cazuri, precum şi opiniile care se referă la multe cazuri, dar nu pot face saltul spre o universalitate în care să nu mai depindă de cazurile la care se referă. Despre acestea două, despre rudenia lor, despre subtila lor intermediaritate, despre practica lor în comunitatea civilă de zi cu zi merită să vorbim aici.

În esenţă, nu e nimic nou sub soare. De cînd există filozofie practică, spaţiul inviolabil al opiniei care nu este universală este un spaţiu sigur. Aşa spune Aristotel în Etica nicomahică despre lecţiile sale: că la cele de filozofie primă, pentru că e universală, pot veni tinerii, dar la cele de morală, să nu vină decît oameni trecuţi prin viaţă măcar patruzeci de ani, fiindcă altfel nu vor înţelege opiniile vehiculate şi indicate prin exemple, ci vor încerca, în mod abuziv, să le generalizeze. Însă experienţa noastră nu se poate generaliza, pentru că mereu ni se întîmplă altceva şi pentru că nici o regulă nu e atît de bună încît să prevadă singularitatea evenimentului. La fel, în politică, acelaşi Aristotel crede că ne poate conduce un om pe care el îl zugrăveşte foarte straniu, drept unul care stă şi deasupra legilor, şi mai prejos de ele, pentru a ne asigura că singularitatea evenimentelor vieţii noastre şi opiniile despre ele nu se vor topi niciodată într-o universalitate interpretabilă şi lipsită de umanitate, adică una proprie zeilor, aşa cum lipsa oricărui efort de a formula opinii este o trăsătură a fiarelor. Nimic mai firesc, în fond: aşa este şi viaţa noastră „modernă“. Cu toţii am văzut copii-minune la pian, la şah sau la mate’, dar nimeni nu a văzut şi nu va vedea copii-minune în morală. Aceasta, pentru că ea este subiectul opiniei, care nu derivă din şi nu se comunică prin legi universale.

Spaţiul public e plin de asemenea ocurenţe. Voi comenta una singură, iar ea se referă la practicile electorale. De pildă, în oraşul meu, avem ocazia alegerii unui nou conducător al instituţiei şi, natural, se discută, se discută, se discută. Fiecare încearcă să îşi formuleze principiile cît mai universal cu putinţă, să dea dovada unei elocinţe şi a unei puteri admirabile de universalizare a idealurilor sale de schimbare, reformă, performanţă. Adesea, principiile sînt formulate atît de universal, încît nu poţi să nu fii de acord cu toată lumea, căci fiecare spune: vrem să dialogăm, vrem să fim performanţi, vrem să fim transparenţi, vrem să fim buni, vrem să fim competenţi, vrem să fim corecţi şi vrem să promovăm valorile, vrem să dăm burse şi vrem să accesăm tot ce se poate accesa. Capcana foarte actuală a acestui tip de discurs este replica pe care orice posibil oponent o va da: dar pînă acum a fost la fel, idealurile erau aceleaşi, reafirmarea lor nu schimbă cu nimic lucrurile. 

Aristotel, în termenii filozofiei practice, îl invoca pe Pericle ca un exemplu individual, bun substitut al oricărei universalităţi. Cine trebuie să ne conducă? El răspundea: de exemplu, Pericle. Atenţie, afirmaţia nu este echivalentă cu „unul ca Pericle“, pentru a nu aluneca spre formula unei reguli. De ce am accepta asemenea exemple? Pentru că ele dau dovada acţiunii practice în lipsa regulii universale. Tradus în termenii exemplului actual pe care mi l-am ales, aceasta ar însemna, în mod consecvent, că aş deveni cu adevărat sensibil la discursul celui care nu se va opri la generalităţile comune tuturor, ci va vorbi în exemple, înţelegînd cu subtilitate natura lor ireductibilă. El ar trebui, după mintea mea, să nu spună: voi avea grijă de bunul mers administrativ al raporturilor etc., ci să spună: voi numerota locurile din parcarea instituţiei (ca să nu stea acolo, domnule, orice tîrgoveţ cu treburi prin oraş), voi mări programul cu publicul al administraţiei de la două la patru ore pe zi, voi ridica o cafeteria unde student cu profesor să poată sta de vorbă (şi să nu ajungem ca la Bucureşti la Litere, am citit şi eu în „Derapajul“ dlui Manolescu), voi înconjura zidul clădirii cu o expoziţie de fotografie cu tematică din care să reiasă că ne preocupă problemele acestei lumi şi vrem să incităm la gîndire spaţiul public. Şi alte lucruri care cuceresc prin natura lor măruntă, corespondentă unei opinii instalate ca opinie între egali. Nu vreau să insist pe exemple, căci o minte cu mai multă fantezie decît a mea le va găsi cu mai multă uşurinţă, ci vreau să fac un ultim elogiu opiniei: cînd ea îşi acceptă statutul şi cînd întemeierea ei rezonabilă o conduce la aplicare, iar nu la transformarea în principiu etern într-un spaţiu al vieţii unde nu există eternitate, atunci comunitatea civilă va vieţui liniştită şi împăcată, fără spaima că universalitatea, odată atinsă, i se va încarna chiar individual între oameni.  

Alexander Baumgarten este conferenţiar universitar, şef al Catedrei de Istoria Filozofiei Antice şi Medievale şi cancelar al Facultăţii de Istorie şi Filozofie din Universitatea „Babeş-Bolyai“, Cluj-Napoca.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Bulevardul Magheru în perioada interbelică (© Wikimedia Commons)
Modernizarea României cu ajutorul produselor industriale importate din Germania în anii 1941-1943
Anul 1939 a adus un nou conflict în Europa și rapid s-a transformat în unul planetar prin dorința conducătorilor marilor puteri. România s-a proclamat neutră, dar liderii totalitari au vrut cu orice preț să implice statul din Carpați în conflict.
Nicolae Tonitza   Coada la paine jpg
Una dintre cele mai sângeroase și controversate greve din România. Armata a deschis focul, fără avertisment, împotriva muncitorilor
Una dintre cele mai sângeroase greve din istoria României a avut loc pe 13 decembrie 1918. Imediat după terminarea războiului, sute de muncitori români, în special tipografi, au intrat în grevă și au ieșit la proteste pentru a cere condiții decente de muncă. Au fost împușcați pe capete.
Radu miruta FB jpg
Radu Miruță: „Industria de apărare e o mlaștină”. Compania în care „s-a întâlnit un prost cu un deștept”
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a afirmat, duminică seară, că industria națională de apărare a României a funcționat zeci de ani fără investiții serioase, deși banii au existat an de an în conturi.
Markus Wolf, șeful spionajului est-german (© Bundesarchiv Bild 183-1989-1104-040)
Proiectul CANOPY WING, exploatarea vulnerabilității sistemelor de comunicații sovietice
În anii ’80, guvernele SUA și URSS încercau să răspundă la întrebarea cum ar putea să „câștige” un război nuclear global sau să supraviețuiască unor lovituri preventive sau unui conflict nuclear.
Europa intenţionează să lanseze prima rachetă Ariane 6 FOTO: ESA
Nu se mai face nimic în România? O parte din cea mai puternică rachetă europeană, fabricată în țara noastră
Cercetătorul Claudia Tănăselia a comentat un titlul de pe site-ul agenției spațiale europene: „Ariane 6 - Made in Romania”. Ariane 6 este cea mai puternică rachetă europeană construită vreodată și anumite părți din aceasta sunt fabricate în țara noastră.
O insulă izolată din Bermuda, în mijlocul Oceanului Atlantic FOTO Shutterstock
Structura uriașă descoperită sub Insulele Bermude, unică pe Pământ: ar explica de ce arhipelagul pare să plutească
O echipă de cercetători a identificat un strat de rocă neobișnuit, de peste 20 de kilometri grosime, sub crustă oceanică de sub Insulele Bermude, care ar putea explica de ce arhipelagul pare „să plutească” deasupra Oceanului Atlantic.
Inteligenta artificiala FOTO Shutterstock jpg
Cum folosesc românii Chat-urile AI și care au fost cele mai populare în 2025
O analiză realizată de agenția de specialiști, bazată pe date extrase din Google Trends, Ahrefs, DataForSEO, Statcounter ne arată care tool-uri AI sunt cele mai căutate și populare, cât și în ce scopuri sunt ele folosite de către utilizatori.
Traian Băsescu și Ilie Bolojan FOTO Mediafax
Băsescu cere desființarea Coaliției și-l atacă pe Grindeanu: „Crede că obligația lui e să servească doar PSD”
Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, duminică seară, că un guvern minoritar „nu poate funcționa” și susține că adevărata problemă nu este Ilie Bolojan, ci liderul PSD, Sorin Grindeanu, pe care îl acuză că pune partidul înaintea interesului național.
Cristi Chivu (Facebook) jpg