Pentru cine ridicaţi cortina?

Publicat în Dilema Veche nr. 419 din 23-29 februarie 2012
Pentru cine ridicaţi cortina? jpeg

Teatrul se face pe bani publici. Teatrele depind în foarte mare măsură de subvenţii sau finanţări din partea statului sau din partea autorităţilor publice locale. Într-un fel, ele sînt menite să ofere un serviciu public. În beneficiul cui şi cu ce rezultate? Am adresat mai multor teatre aceleaşi trei întrebări. 
1) Care e publicul căruia i se adresează teatrul dvs.?
2) Ce priorităţi repertoriale are teatrul dvs.?
3) Care e spectacolul dvs. cu cel mai mare succes la public (din această stagiune)?


Codruţa Popov
Programe adaptate 

1) Prin proiectul managerial, Teatrul Naţional din Timişoara şi-a definit repertoriul în funcţie de diferitele categorii de public, prin programe dedicate. Astfel, ne structurăm activitatea pe mai multe paliere, pe segmente de vîrstă şi pe domenii de interes. O parte importantă a publicului teatrului o formează segmentul central de vîrstă al societăţii: vorbim despre un spectator informat, implicat, dinamic, cu opţiuni estetice definite, în general cu studii superioare, cu o apetenţă crescută pentru o componentă vizuală hi-tech. Din această categorie se detaşează un public adult, cu opţiuni orientate către spectacolul clasic, cu un orizont de aşteptare în care prevalează tradiţia. De asemenea, Teatrul Naţional a identificat o categorie de public avangardistă, nonconformistă, care apreciază experimentul, formule inedite de montare pentru textele contemporane, dar şi pentru cele clasice, interesat, de asemenea, de proximitatea cu spaţiul de joc, cu un tip de apropiere directă şi concretă de actor în desfăşurarea spectacolului. Un segment de public cîştigat în ultimii ani este format din copii şi adolescenţi. În sfîrşit, se poate preconiza un segment de public cu specializare diferită, atras de tipul de spectacol sincretic. În practică, această analiză se traduce prin faptul că repertoriul stagiunii este format din proiecte (spectacole) incluse în programe dedicate. De exemplu, programul Universalis accesează textul clasic de teatru şi se adresează în special publicului adult, interesat de textul de teatru clasic, şi celui tînăr, preocupat mai ales de titlul clasic într-o lectură regizorală modernă; programele „Teatrul nou“ şi „România de azi“ se adresează cu precădere unui public avangardist, nonconformist, care apreciază experimentul teatral bazat pe teme sociale importante, contemporane, majore, dar profilul spectatorului prezent la aceste spectacole include din ce în ce mai mult publicul adult – cu opinii sociale, politice, culturale şi civice formulate –, informat, independent financiar. Alte programe dedicate sînt „Infant“, „MixArt“, „Mari romane pe scenă“, „România clasică“, „Faţă în faţă“, „Împreună“. 

2) TNTM îşi stabileşte priorităţile repertoriale în funcţie de publicul căruia i se adresează, încercînd în permanenţă să menţină, în oferta sa artistică, echilibrul dintre cerere şi valenţele sale formatoare şi civice. În esenţă, teatrul are misiunea de a pune în valoare dramaturgia naţională şi universală, clasică şi contemporană, precum şi orice formă de expresie artistică – ceea ce se traduce prin spectacole pe texte româneşti şi universale contemporane şi clasice, spectacole pentru copii, spectacole de teatru-dans şi musical, adaptări pentru teatru ale unor scrieri literare etc.

3) Stagiunea este la mijloc, nu ştiu dacă se poate face un astfel de top. Aproape toate spectacolele Teatrului Naţional sînt vîndute integral, la toate cele trei săli. De asemenea, sînt spectacole care au avut premiera în anii trecuţi şi se joacă în continuare cu mare succes: Iulius Caesar (de W. Shakespeare, regia Alexander Hausvater), Povestea de iarnă (de W. Shakespeare, regia Alexander Hausvater), Boala familiei M (de Fausto Paravidino, regia Radu Afrim), Piaţa Roosevelt (de Dea Loher, regia Radu Afrim) etc. Dacă ne referim la spectacolele care au avut premiera în această stagiune, mi-e imposibil să fac o departajare între comedia O scrisoare pierdută (de I.L. Caragiale, regia Ada Lupu) şi musicalul The Full Monty (de Terrence McNally şi David Yazbek, un spectacol de Răzvan Mazilu). În orice caz, în situaţia în care Teatrul Naţional din Timişoara a înregistrat în 2011 aproape de trei ori mai mulţi spectatori decît în 2010, cred că e mai potrivit să vorbim despre stagiunea cu cel mai mare succes la public, mai degrabă decît de spectacolul favorit.

Codruţa Popov este secretar literar la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“ din Timişoara. 


Attila Vizauer
300.000 de ascultători

1) Teatrul Naţional Radiofonic îşi constituie repertoriul în funcţie de publicul-ţintă al principalelor posturi de radio în grila cărora se difuzează spectacole radiofonice. Astfel, pe frecvenţele postului Radio România Actualităţi se difuzează dramatizări radiofonice după marile capodopere ale literaturii româneşti şi universale (zilele acestea sînt programate adaptări după Castelul pălărierului de Archibald Joseph Cronin, Pe aripile vîntului de Margaret Mitchell, Pădurea spînzuraţilor de Liviu Rebreanu, Sfîrşit de veac în Bucureşti de Ion Marin Sadoveanu), savuroasele comedii de sîmbătă seara şi tradiţionalele poveşti pentru copii difuzate în serii de zece minute sub genericul Noapte bună, copii sau într-un program duminical de o jumătate de oră. La Antena satelor sînt programate în serial marile legende româneşti şi, o dată pe săptămînă, o capodoperă a dramaturgiei universale. La Radio România Cultural paleta este mult mai diversificată, teatru clasic, dramaturgi contemporani, teatru pentru copii, docu-drama, documentare radiofonică dedicată fenomenului teatral, spectacole „ars acustica“ – rezultatul unor ateliere experimentale, care, de altfel, aduc cele mai multe şi prestigioase premii de la festivalurile internaţionale.

2) Principala noastră prioritate este relansarea şi instituţionalizarea Teatrului Naţional Radiofonic ca un teatru cu reală deschidere naţională, un teatru al marelui repertoriu şi o rampă de lansare pentru dramaturgia românească, o scenă a marilor talente actoriceşti din întreaga ţară (fie ele din Bucureşti sau Cluj, Iaşi, Timişoara etc.) – această largă diversificare a distribuţiilor spectacolelor fiind şi una dintre trăsăturile distincte ale Teatrului Naţional Radiofonic.

3) Cea mai mare audienţă o au spectacolele pentru copii difuzate duminică dimineaţa (300.000 de ascultători la o singură difuzare, ceea ce ar însemna publicul însumat de la aproximativ 1000 de reprezentaţii ale unui spectacol jucat pe scena unui teatru clasic). Dar acesta este rezultatul audienţei pe care numai postul public de radio îl are. O altă modalitate de analiză a preferinţelor iubitorilor de teatru radiofonic este site-ul www.eteatru.ro, unde se difuzează exclusiv teatru radiofonic, într-o formulă repertorială care se schimbă lunar. În stagiunea curentă dar şi în cea care a trecut, programarea unui repertoriu format din adaptări după operele lui I.L. Caragiale a dus la dublarea sau chiar triplarea numărului de vizitatori. Acesta este răspunsul fără echivoc la întrebarea dumneavoastră: opera lui Ion Luca Caragiale (fie ea interpretată în versiuni ale anilor ’50, ’70, sau după 2000).

Attila Vizauer este regizor şi director al Teatrului Naţional Radiofonic. 


Rodica Antonescu
„Integrarea prin repertoriu în peisajul european“

1) Publicul căruia ne adresăm cu precădere este cel al comunităţii brăilene datorită căreia existăm. Imaginea şi prestigiul teatrului sînt consolidate însă şi de reprezentaţiile susţinute în faţa altor spectatori din ţară, dar şi din străinătate. Nu am stabilit o categorie de vîrstă căreia să ne adresăm în mod special, fiind interesaţi să acoperim toată plaja, dar în mod firesc sîntem interesaţi de publicul tînăr, tinerii fiind în atenţia specială a noastră, a tuturor.

2) Priorităţile noastre urmăresc politica repertorială stabilită prin contractul de management şi se apleacă în principal asupra dramaturgiei naţionale clasice şi contemporane, fără a neglija modernul, actualul şi integrarea, şi prin repertoriu, în peisajul european.

3) Nu putem spune că un anume spectacol ar avea cel mai mare succes la public, dar este cert că ultimele producţii – Scandal în culise (de Michael Frayn, regia Radu Nichifor), Domnului profesor cu dragoste (scenariu de Horia Suru după o idee de E.R. Braithwaite, regia Horia Suru), O scrisoare pierdută (de I.L. Caragiale, regia Lucian Sabados) şi Gaiţele (de Alexandru Kiritescu, regia Radu Nichifor) – se joacă cu casa închisă.

Rodica Antonescu este secretar literar la Teatrul „Maria Filotti“ din Brăila.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.