Tema săptămînii

Pagina 99
Doamna de argint jpeg
Doamna de argint
Germanii, autorii unora dintre realizările majore ale Europei, dar şi ai rătăcirilor ei cele mai crunte, n-au uitat cele două conflagraţii pe care le-au declanşat chiar ei. Nu li s-a şters din memorie nici măcar aceea iscată de orgoliul kaiserului, în urma atentatului din Sarajevo, cînd, în nemăsurata lui ambiţie, riscase confruntarea cu Rusia şi cu Franţa, incendiind ţara, continentul, lumea.
Mitul Germaniei perfecte jpeg
Mitul Germaniei perfecte
A existat, odată ca niciodată, o Germanie de Est pe care reuşeam să o vizitez, o dată la doi ani, cu părinţii: tîrîş-grăbiş, după ce traversam o Ungarie care reprezenta deja paradisul, faţă de România anilor Ceauşescu, o Cehoslovacie şi ea înfloritoare, şi o Polonie, cert, cu resentimente faţă de vecinul foarte aproapiat, dar tot în clară dezvoltare, apoi intram în Germania de Est.
„Influenţa germană nu e o formă de dominaţie“   interviu cu Cristian PREDA jpeg
„Influenţa germană nu e o formă de dominaţie“ - interviu cu Cristian PREDA
"Germania e motorul economic al Europei, dar nu poate funcţiona fără restul partenerilor din Uniune. Unii dintre aceşti parteneri sînt într-o criză profundă şi prelungită dincolo de limitele răbdării. Mărfurile nemţeşti sînt foarte prezente nu doar în afara Uniunii, ci şi pe piaţa internă."
Patru ani cu Merkel, patru ani de eurocriză jpeg
Patru ani cu Merkel, patru ani de eurocriză
Rezumatul, după patru ani, al politicilor anticriză introduse de Angela Merkel: calea neoliberală a guvernului federal, spre o Europă competitivă, cu politici economice mai autoritare, promovate de Bruxelles, par să se impună – şi asta în dauna Europei.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Trei portrete
Cu germani ajunşi în România m-am intersectat mai degrabă episodic, dar au fost destule şi întîlnirile care au mers mai în profunzime. Evident, cu cît cunoşti mai mulţi dintre ei, cu atît mai puţin eşti tentat de generalizări antropologice.
Paradoxul românesc şi soluţia germană jpeg
Paradoxul românesc şi soluţia germană
„Noi“ sîntem germani, dar „ceilalţi români“ nu sînt. Studiul Result Development a evidenţiat antagonismul dintre cum sîntem „noi“ şi cum sînt „ceilalţi români“. Astfel, aproximativ 90% dintre români se descriu ca fiind civilizaţi, disciplinaţi, integri, competenţi, perfecţionişti.
De ce ia Germania premiul Nobel   interviu cu Alina MUNGIU PIPPIDI jpeg
De ce ia Germania premiul Nobel - interviu cu Alina MUNGIU-PIPPIDI
Superputerea economică a devenit, pe nesimţite, o superputere politică. Europa se clatină, dar Germania se ţine bine, ba chiar se străduieşte să-i sprijine şi pe cei năpăstuiţi. Profesor la Hertie School of Governance, Alina Mungiu-Pippidi descrie Europa aşa cum se vede de la Berlin.
Atenţie! Popor emoţional! png
Atenţie! Popor emoţional!
Într-un interviu recent, acordat cotidianului britanic The Guardian, Woody Allen observa că lumea se află într-o stare imposibilă din cauza faptului că aproape toate deciziile noastre se iau pe baza sentimentelor, nefiind motivate de raţiune, bun-simţ sau alţi factori.
Pasiuni mici, pasiuni mari png
Pasiuni mici, pasiuni mari
Încă de pe timpul „celor şapte înţelepţi“ ai Greciei, omului şi mai ales omului politic i s-a cerut să fie raţional, adică să-şi stăpînească umorile şi pasiunile, dacă doreşte să trăiască bine, respectiv să guverneze bine. Şi tot de atunci a fost certat cu regularitate de filozofi cînd nu a făcut-o.
Distanţa emoţională sau pledoarie pentru raţionalitate png
Distanţa emoţională sau pledoarie pentru raţionalitate
Este iraţional să vrei să fii complet raţional. Raţional este să accepţi că avem zonele noastre de iraţionalitate, că ele sînt acolo şi vor fi acolo, indiferent de cît de mult am vrea să ne raţionalizăm complet comportamentul şi gîndirea.
Un amestec delicat png
Un amestec delicat
În matematică, probabil şi în alte ştiinţe, emoţia şi raţiunea pot sta perfect alături. În proporţie rezonabilă (sic!), nu se deranjează una pe alta. Există, pe de o parte, senzaţia de uluire, de mirare pe care ţi-o dau înţelegerea unui raport neaşteptat între lucruri diferite, descifrarea enigmei.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Lacrimi în direct
Televiziunile noastre sînt pline de personaje care plîng în direct, după cum se vede din foarte scurta şi selectiva trecere în revistă de mai jos. Dacă în înşiruirea de mai jos apar şi nume de care auziţi pentru prima oară, nu vă faceţi griji, acest lucru nu e decît o confirmare că, în zilele noastre, notorietatea se cîştigă şi prin plîns.
Vai, ce am plîns! png
Vai, ce-am plîns!
Manualele de jurnalism pomenesc despre ziariştii care, dacă aud de o catastrofă aeronautică, feroviară sau rutieră, plecînd în viteză spre locul nenorocirii, au grijă să-şi pună-n traistă şi un ursuleţ sau o păpuşică, păstrate special pentru asemenea ocazii, jucării pe care să le plaseze printre rămăşiţele împrăştiate, pentru o fotografie dramatică... Efectul e garantat.
Sentiment şi gîndire (sau cine are dreptate) png
Sentiment şi gîndire (sau cine are dreptate)
Tema acestui dosar m-a trimis cu gîndul la personajul lui Marin Preda, care afirma calm şi răspicat „Nu-mi pot comanda sentimentelor.“ Cu alte cuvinte, „acţiunea mea este ghidată de ceea ce simt.“ Cred că aceeaşi afirmaţie se poate aplica în egală măsură şi gîndirii.
Emisferele tîrgului   manipulatorii manipulaţi png
Emisferele tîrgului - manipulatorii manipulaţi
În manualele de publicitate se găseşte o schemă numită „grila FCB“ (după agenţia americană care a patentat-o cu decenii în urmă – Foote, Cone & Belding), menită să ajute la conceperea reclamelor. În stînga şi în dreapta unei axe verticale sînt reprezentate cîmpul raţiunii, respectiv al pasiunii.
O credinţă duioasă sau o credinţă vie? png
O credinţă duioasă sau o credinţă vie?
L-am ascultat ani la rînd pe părintele Galeriu predicînd la biserica Silvestru. Avea un ton de pasiune riguroasă. Avea interpretări puternice, un cuvînt foarte viu. Citesc cu bucurie studiile părintelui Ioan I. Ică, unde seriozitatea credinţei se îmbină cu o judecată necomplezentă a fenomenelor religioase.
Reportajul e viaţă jpeg
Reportajul e viaţă
Polonia este o superputere în arta reportajului. Celebrul Ryszard Kapuscinski a creat o adevărată şcoală, motiv pentru care, în semn de recunoaştere, Primăria Varşoviei a instituit un prestigios premiu pentru reportaj, purtînd numele lui.
Ca şi cum ai mînca pietre – crime de război în Munţii Herţegovinei jpeg
Invitaţie la întîlnirea cu reportajul polonez
Împreună cu revista Dilema veche, am dori să prezentăm cititorilor români fenomenul reportajului polonez contemporan. S-ar părea că popularitatea neobişnuită a acestui gen, în Polonia, se datorează, pe de o parte, fenomenului Kapuscinski însuşi, iar pe de altă parte – curiozităţii înnăscute a omului pentru lume.
Scene din lagărul de ţigani (II) jpeg
Scene din lagărul de ţigani (II)
Ajunşi la Auschwitz, au fost însemnaţi cu un triunghi negru: fiinţă asocială. Numărul tatuat începea cu majuscula Z: ţigan [Zigeuner, în germ.]. Sugarilor li se tatua numărul pe picioare, care se întindea de la vintre pînă la genunchi.
Programul întîlnirilor cu reporterii polonezi jpeg
Programul întîlnirilor cu reporterii polonezi
19 noiembrie – workshop de reportaj cu Wojciech Tochman pentru studenţii de la Jurnalism din cadrul Universităţii din Bucureşti
Leagăne şi sicrie jpeg
Leagăne şi sicrie
Crainicul Televiziunii Române anunţă că secretarul general al partidului, Nicolae Ceauşescu, deplînge profund faptul că româncele nu doresc să aibă copii. Pentru a le putea ajuta să-şi schimbe această atitudine egoistă, tovarăşul Ceauşescu promulgă Decretul 770, prin care avortul se va pedepsi de acum înainte cu închisoare.
11 reporteri curioşi jpeg
11 reporteri curioşi
1) De ce anume aveţi nevoie pentru a face un reportaj bun? 2) Ce lipseşte la noi pentru a face reportaje? 3) Care este subiectul preferat căruia i-aţi dedicat (sau căruia i-aţi dedica) un reportaj?
Reportajul e viaţă jpeg
"În România am toate simţurile treze“ - interviu cu Malgorzata REJMER
Absolventă a Studiilor Individuale Interdisciplinare Umaniste şi Sociale din cadrul Universităţii din Varşovia, Malgorzata Rejmer (n. 1985) este laureată a Premiului Planete Doc Review pentru reportaj scris în 2008.
Ritualuri, iniţieri, (mică) industrie png
Ritualuri, iniţieri, (mică) industrie
Încet-încet, produsele tradiţionale ale bunicii au devenit industrie – mică industrie. Le cumpărăm la preţuri destul de piperate şi în mici şi delicate borcane, de pe unde reuşim să le găsim. Dosarul de faţă îşi propune să observe în ce măsură înlocuim proviziile home made cu o... industrie gospodărească de mic consum. Cum, de ce şi cît facem asta. Şi dacă e cazul să punem întrebarea: „E bine sau e rău aşa
O preumblare prin Seraiul Toamnei jpeg
O preumblare prin Seraiul Toamnei
Prin opulenţa roadelor sale şi prin fastul culorilor, distilînd în alambicuri de aramă luminile amurgului, toamna îmi pare că poate fi asemuită cu un palat oriental, un serai. Toamna (cuvîntul derivă din latinescul autumnus,-i şi este de origine etruscă) ne deschide porţile sale aurite, în septembrie şi octombrie.
Roade de toamnă jpeg
Roade de toamnă
Una din bucuriile noastre de toamnă cînd eram copii era să ajutăm la pregătirea porumbului pentru iarnă. Cînd se aduceau de pe cîmp ştiuleţii de porumb, îi desfăceam din pănuşi, pe care nu îi rupeam, şi îi legam cîte cinci-şase bucăţi împreună, în „păpuşi“.
O preumblare prin Seraiul Toamnei jpeg
Cavarmaua şi "dilema omnivorului"
Aţi mîncat vreodată cavarma? Este toamnă şi, ca în fiecare an, furnicile cele harnice pun deoparte în cămară ce au agonisit peste vară. Sau cumpără de la supermarket, după putinţă şi nevoi. Sîntem şi trăim din plin în mijlocul vieţii noastre.
Mic exerciţiu de gospodărit urban jpeg
Mic exerciţiu de gospodărit urban
La ţară, toamna are culoare şi miros. De parcă s-ar pregăti de sărbătoare. Şi într-un fel, aşa şi este, fiindcă e timpul să arăţi cît de mult şi de bine ai roadele peste an. Este momentul în care toate rudele se reunesc în jurul gospodăriei, pentru roadele cîmpului.
Mîncarea "ca acasă"   interviu cu Ioana PIROŞ jpeg
Mîncarea "ca acasă" - interviu cu Ioana PIROŞ
Restaurantul Nicoreşti este unul dintre primele „tradiţionale româneşti“ pe care le-am cunoscut după ’89. Dl Piroş, patronul de atunci, a fost una dintre figurile celebre ale bucătăriei de dinainte de ’89. Fiica lui, Ioana, care a preluat restaurantul şi i-a schimbat în mare măsură look-ul, i-a păstrat, însă, aproape neschimbată mîncarea. Pe care ea o defineşte simplu: „Ca acasă.“
O gospodărie chiar tradiţională   interviu cu Csáki BÉLA din Cernat jpeg
O gospodărie chiar tradiţională - interviu cu Csáki BÉLA din Cernat
Cred că niciunde prin ţară nu am întîlnit oameni mai pasionaţi, în mod real, de gospodăria tradiţională, decît la pensiunea Eniko din Cernat. Csáki Béla şi soţia sa, Eniko, reuşesc nu doar să trăiască din agroturism, ci chiar să-l practice ca la carte, dar şi în mod mai mult decît plăcut.
„Pusu’ pe iarnă“   interviu cu Mircea GROZA jpeg
„Pusu’ pe iarnă“ - interviu cu Mircea GROZA
"La noi în casă se gătea foarte bine – mama, de asemenea, era o gospodină desăvîrşită. Ţin minte cum discutau vecinele între ele despre gătit, despre reţete, schimbau reţetele noi, în funcţie de posibilităţile materiale ale fiecărei familii, le adaptau – aceste socăciţe aveau o inventivitate deosebită."
Scurtmetraj: Popor pentru ogor jpeg
Scurtmetraj: Popor pentru ogor
Anul acesta s-a întîmplat să răsfoiesc numerele revistei Albina din perioada 1954-62. Erau legate în nişte registre din carton tare, rezistent, numai bun pentru a salva tipăriturile de proastă calitate ale acelei vremi.
Mic exerciţiu de gospodărit urban jpeg
"Try to remember the kind of September"
E natură 100%. O iubim pentru că este frumoasă. Pur şi simplu frumoasă. Nici urmă de cochetărie. Asortează culori extraordinare, fără ajutorul vreunui designer. Nu se fardează, nu se uită la Fashion TV, nu e dependentă de tendinţe.
O preumblare prin Seraiul Toamnei jpeg
Cum se văd murăturile din borcanul de feminism
Mi-am cumpărat acum cîtăva vreme un frigider mare, exagerat de mare – îmi spun cei mai mulţi dintre cei care îmi calcă pragul casei. Dar eu am întotdeauna în mînecă argumentul: un accesoriu cool, dragilor&dragelor, pentru că hardughia ce îmi ocupă jumătate din bucătărie este, de fapt, reflexia unei formule de emancipare în ceea ce priveşte stilul sănătos de viaţă.
"Mă apuc imediat de dulceaţă" jpeg
"Mă apuc imediat de dulceaţă"
„A venit toamna, acoperă-mi inima cu ceva“, cu nişte borcane cu murături ale bunicii sau cu vinetele proaspăt coapte de mama pentru salata din toiul iernii.
Gogoniada jpeg
Gogoniada
În arborele extins al familiei, matriarhatul nu s-a pierdut... s-a ascuns, s-a disimulat cameleonic, s-a convertit şiret, dar nu s-a pierdut niciodată! Abilităţile de guvernare şi de război ies la iveală în fiecare toamnă, cînd începe campania murăturilor.
Zacuşti & sincronicităţi jpeg
Zacuşti & sincronicităţi
De cînd cu supermarketurile, s-a zis cu anotimpurile. Există un singur Anotimp Universal, în care ex-anotimpurile „sînt date/ deodată toate“. Toate cele patru, vreau să spun. Indiferent că tu crezi că afară e vară sau iarnă.
Distanţa de la ochi la deget png
Distanţa de la ochi la deget
Memoria noastră individuală intangibilă cuprinde emoţii, amintiri răzleţe, frînturi de imagini, culori, gusturi şi mirosuri. Memoria noastră colectivă, în schimb, e formată de cele mai multe ori din obiecte, documente, dovezi, mărturii vizuale sau scrise ale unor evenimente şi întîmplări.
Fotojurnalismul în România jpeg
Fotojurnalismul în România
Dincolo de instantaneitatea accesului la imagine, folosirea aparatelor foto digitale nu a transformat fundamental modul de lucru al fotojurnalistului, dar a redus semnificativ incertitudinea mereu prezentă înainte de developarea unui film... „A ieşit sau nu? A surprins sau nu acea fotografie?“
"Fotojurnalismul nu e despre tine"   interviu cu Vadim GHIRDĂ jpeg
"Fotojurnalismul nu e despre tine" - interviu cu Vadim GHIRDĂ
"Fotojurnalismul nu e un mijloc de a ajunge cunoscut în societate, ci e un mijloc de a face societatea – chiar în aspectele ei intime şi aparent nespectaculoase (dar nu mai puţin importante) – cunoscută membrilor ei. Mi-ar plăcea să văd mai mulţi oameni care să înţeleagă că fotojurnalismul şi jurnalismul nu sînt despre tine. În mintea mea, succesul suprem în această meserie e să generezi empatie, să-i faci pe oameni să se imagineze unii în locul altora, să le oferi sau să le măreşti puterea de î
"Mîndrie şi Beton" jpeg
"Mîndrie şi Beton"
La început, în octombrie 2010, cînd am obţinut o bursă fotografică Robert Bosch & World Press Photo pentru a arăta o ţară balcanică dintr-o perspectivă nouă, m-am gîndit să ilustrez schimbările galopante care se întîmplă în comunităţile tradiţionale.
Cum am învăţat să opresc timpul în loc jpeg
Cum am învăţat să opresc timpul în loc
Am avut primul aparat de fotografiat serios în clasa a VIII-a, la 14 ani – un Zenit, supersculă. Mi-l pusese tatăl meu în mîini, pentru că nu mă putuse opri, la mare, să-mi iau o pocnitoare de plastic cu care apucasem să compromit vreo două filme.
Nu mai merge jpeg
Nu mai merge
Să ai pretenţia ca cititorul tău s-aştepte să-ţi reîmprospătezi ştirile o dată la o imprimare e nerealist. Are informaţia la degetul mare, acum, oriunde şi pe multiple platforme. Tot ce-i perisabil se va perima.
"Pentru mine, memoria e adeseori vizuală"   interviu cu James WELLFORD jpeg
"Pentru mine, memoria e adeseori vizuală" - interviu cu James WELLFORD
"În esenţă, fotojurnalismul reprezintă actul de a sta mărturie pentru un eveniment, înregistrîndu-l în cel mai corect şi exact mod cu putinţă. Aici, lucrurile devin interesante. Există multe stiluri de fotografie, iar mediul reflectă inevitabil o gamă largă de estetică şi abordări."
"Un act subiectiv responsabil"   interviu cu Mihai VASILE jpeg
"Un act subiectiv responsabil" - interviu cu Mihai VASILE
"În general, un ziar are un număr de fotografi care acoperă numai subiectele proprii ziarului, (foto)reportaje, anchete etc. În rest, ziarul lucrează cu agenţii. Iar pentru asta îţi trebuie un editor pe măsură, care să ştie ce să aleagă de la agenţii, cum ar trebui tratat din punct de vedere vizual un subiect..."
Agenţii de presă   jpeg
Agenţii de presă
Agence France-Press. Începuturile AFP datează din 1835, cînd parizianul Charles Havas creează Agence Havas, prima agenţie de ştiri din lume. În aprilie 2003, AFP a intrat într-un parteneriat cu Getty Images.
Profil de fotoreporter jpeg
Profil de fotoreporter
Fie că ne referim la un cotidian, o agenţie de presă, un ziar tabloid sau unul de sport, textul se îmbină în mod obligatoriu cu fotografia. Astfel, am stat de vorbă cu 9 fotoreporteri români, cărora le-am pus 3 întrebări legate de meseria lor.
Pe muchie de cuţit jpeg
Pe muchie de cuţit
Încă mai cred că adolescenţa e vîrsta cea mai tulbure, mai bulversantă şi mai pe muchie de cuţit dintre toate. Nu ştii ce e cu tine, nici cine eşti, nici ce-ţi doreşti. Trăieşti totul cu un dramatism întotdeauna pus în scenă cu multe focuri de artificii.
Cine a inventat adolescenţa? jpeg
Cine a inventat adolescenţa?
Sîntem obişnuiţi să credem că adolescenţa a existat dintotdeauna. Dacă ar fi să-i dăm crezare istoricului Philippe Ariès, nici copilăria n-a existat din toate timpurile, este o „invenţie“ a secolului al XVI-lea. În Evul Mediu, copilul era văzut ca un adult în miniatură.
Fără Cioran şi fără Mariana jpeg
Fără Cioran şi fără Mariana
Am fost un adolescent fără adolescenţă în ce are ea mai exciting. Nu tu incertitudini în ce priveşte orientarea sexuală, nu tu revolte faţă de lumea celor maturi, nici măcar vreo vagă intenţie de suicid. Adevărul e, însă, că pe vremea aia n-aveam de unde să-l citesc pe Cioran.