Invitaţie la întîlnirea cu reportajul polonez

Maja WAWRZYK
Publicat în Dilema Veche nr. 507 din 31 octombrie - 6 noiembrie 2013
Ca şi cum ai mînca pietre – crime de război în Munţii Herţegovinei jpeg

Agonia imperiului, Abanos, Călătorind cu Herodot, Şahinşahul sînt titluri ale cărţilor traduse şi publicate în limba română, graţie cărora cititorul din România a putut cunoaşte creaţia lui Ryszard Kapuscinski (1932-2007). Remarcabilul reporter este, alături de Stanislaw Lem, autorul polonez cel mai frecvent tradus. Jurnaliştii polonezi de astăzi care scriu reportaje îl numesc „cel mai mare din profesia lui.“ Cînd explică propria lor pasiune pentru acest gen, citează cuvintele maestrului „cu toţii ştim puţine despre toate“, adăugînd că una dintre căile de a ajunge să ştim mai mult este reportajul.

Împreună cu revista Dilema veche, am dori să prezentăm cititorilor români fenomenul reportajului polonez contemporan. S-ar părea că popularitatea neobişnuită a acestui gen, în Polonia, se datorează, pe de o parte, fenomenului Kapuscinski însuşi, iar pe de altă parte – curiozităţii înnăscute a omului pentru lume, căci fiecare reportaj citit reprezintă o bucăţică de lume într-o pilulă.

În anul 1997, Gazeta Wyborcza, cotidianul de cea mai largă audienţă din Polonia, a început să publice săptămînal un supliment special, intitulat Duzy Format (Format Mare), cuprinzînd reportaje literare. Primul număr al acestui supliment conţinea un scurt manifest pentru reportaj, care suna astfel:

„Reportajul este, de fapt, un nonsens. Este lent. Reporterul care vrea să relateze un eveniment important urmăreşte cu disperare cum ştirile de seară şi primele pagini ale ziarelor îi devoră subiectul bucată cu bucată. Reportajul nu este doar întîrziat, ci şi imobil şi orb, dacă e să-l comparăm cu ceea ce reuşeşte să facă imaginea televizată, vie. Costă mult. Presupune deplasări în delegaţii şi cheltuieli neprevăzute dintre cele mai diverse, uneori dificil de contabilizat. Naşterea lui este un proces de durată. Productivitatea reporterilor este, în general, deznădăjduitor de scăzută în raport cu productivitatea altor jurnalişti. Ocupă foarte mult loc, măsurat în presă cu greutatea lui în aur. Uneori este problematic din punct de vedere moral. Cu cît este mai bun, cu cît îşi prezintă eroii într-un mod mai autentic, cu atît dă naştere mai multor probleme.

De acest nonsens public se preocupă Gazeta Wyborcza din chiar momentul apariţiei sale. În acest demers, ziarul găseşte sprijinul extraordinar, impresionant, al cititorilor. În mod evident, reportajul spune mai mult decît informaţia, fie ea şi susţinută de imagine, şi o face altfel decît jurnalismul. Poate satisface nevoia de a inter-relaţiona cu protagoniştii (căci inter-relaţionarea cu ideile a devenit chinuitoare sau zadarnică), nevoia de poveste contemporană, nevoia de co-participare la întîmplări, prin intermediul eroului, care în reportaj este autorul.“

În jurul acestui titlu s-a format elita reporterilor polonezi, dintre care doi au fost invitaţi în România, în această perioadă: Lidia Ostalowska şi Wojciech Tochman. Alţi doi reporteri, Malgorzata Rejmer şi Filip Springer, aparţin celei mai tinere generaţii de adepţi ai acestui gen de scriere, care s-au bucurat de apreciere chiar de la debutul lor.

În 2009, Wojciech Tochman, împreună cu doi colegi de meserie (unul dintre cei doi este Mariusz Szczygiel, a cărui serie de reportaje intitulată Gottland va fi publicată anul viitor în româneşte), a pus bazele Institutului Reportajului, care organizează anual cursuri de scriere de reportaj, atrăgînd la fiecare ediţie numeroşi participanţi, atît profesionişti cît şi amatori.

Între timp, specificitatea reportajului polonez a ajuns să fie reflectată în limbă: în cazul textelor lui Kapuscinski şi ale urmaşilor acestuia, vorbim despre „reportajul literar“, iar pe jurnalistul care scrie reportaje literare îl numim „reporter“ (reportazysta în limba polonă, în original), dar îl deosebim de reporterul (reporter în limba polonă, în original) care realizează materiale informative scurte, consemnări ale unor evenimente.

În anul 2010, Primăria Varşoviei a instituit Premiul „Ryszard Kapuscinski“ pentru reportaj literar. El are ca scop evidenţierea şi promovarea celor mai valoroase cărţi de reportaj, care abordează teme importante pentru contemporaneitate, obligă la reflecţie şi aprofundează cunoaşterea despre lumea altor culturi. Premiul, a cărui valoare se ridică la aproximativ 3500 de euro, poate fi acordat şi autorilor străini (caz în care este premiat şi traducătorul cărţii). Poate va reveni cîndva unui autor român. Pînă atunci, vă invităm să participaţi la concursul de reportaj, avînd Polonia ca fundal.

Cînd mă prezint în România spunînd că sînt poloneză, mi se întîmplă adesea să aud o relatare cu caracter personal a interlocutorului meu român legată de o vizită în Polonia, de relaţia sa cu polonezii sau, pur şi simplu, de felul în care îşi imaginează ţara mea. Un cunoscut jurnalist român mi-a povestit cîndva foarte pitoresc despre polonezii care făceau, în anii ’70, comerţ cu articole aflate la mare căutare pe plajele pentru nudişti (doar acolo nu pătrundea miliţia) de pe litoralul românesc. Altcineva mi-a povestit despre felul în care prietenia din copilărie cu o turistă poloneză l-a făcut să aleagă să studieze filologia polonă la Bucureşti.

Împărtăşiţi-ne poveştile voastre! Regulamentul concursului se află pe culturapoloneza.ro şi dilemaveche.ro

Maja Wawrzyk este directorul Institutului Polonez din Bucureşti. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025. Cum se vor desfășura probele de competențe. Reguli în sala de examen
Trei zile îi mai despart pe elevii claselor a XII-a de primele probe ale Bacalaureatului, cele de competențe. Acestea vor avea loc în perioada 27 ianuarie - 7 februarie.
Banner Monica Popescu psiholog
vlad oprea primar sinaia
DNA a cerut în cazul lui Vlad Oprea control judiciar și cauțiune de 600.000 de lei. Oprea nu mai are voie să exercite funcția de primar
Direcția Național Anticorupție (DNA) a stabilit control judiciar și o cauțiune de 600.000 de lei în cazul primarului orașului Sinaia, Vlad Oprea, care miercuri a fost percheziționat, iar joi a fost reținut.
Adrian Șut a marcat două goluri pentru FCSB jpg
FCSB a legitimat și norocul în echipă: s-a impus cu 3-2 în Azerbaidjan, după un meci slab
FCSB a obținut o victorie mare după un joc „mic” în Azerbaidjan, impunându-se cu scorul de 3-2 în fața lui Qarabag, în penultima etapă a grupei principale a Ligii Europa. Calificarea în faza preliminară e asigurată.
nicusor dan mesaj craciun jpg
Nicușor Dan, despre genul masculin și feminin: „Dacă problema asta apare în societate, este rolul preşedintelui s-o medieze”
Nicușor Dan, candidat la alegerile prezidențiale, a spus că în România există un articol în Codul Civil privind numărul genurilor, făcând referire la declaraţia preşedintelui SUA, Donald Trump, conform căreia există doar două genuri: masculin şi feminin.
Declarații de presă susținute de președintele Senatului, Ilie Bolojan, în paralel cu un protest spontan al funcționarilor publici angajați în Senatul României, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Scandalul concedierilor la stat. Concluzia unui expert HR: „Este foarte ușor de spus, greu de pus în practică”
Președintele Senatului, Ilie Bolojan, a anunțat că o parte dintre angajații instituției vor fi concediați, iar ulterior anunțuri similare au venit și din alte instituții de stat. Doru Șupeală, specialist în resurse umane, crede că e un demers populist, cu șanse mici de a fi pus în practică.
floarea adusa de ceausescu jpg
Floarea adusă în România de Nicolae Ceaușescu. A fost un simbol al regimului și era preferata tovarășei
Deși a trecut atât de mult timp de la căderea regimului comunist, această perioadă din istoria românească rămâne una plină de semne de întrebare, pe care oamenii doresc să o înțeleagă cât mai bine.
Elena Lasconi Foto Captură Video TVR jpg
Lasconi a anunțat că va discuta miercuri cu Nicușor Dan. „L-am tot auzit la televizor că a vorbit cu mine”
Candidata USR la prezidențiale, Elena Lasconi, a declarat că va discuta cu Nicușor Dan, care și-a anunțat la rândul său candidatura la algerile din luna mai.
daniel david ubb fb jpg
Daniel David asigură că a venit la minister nu din interese politice, „ci să facă lucrurile să funcţioneze bine”
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David consideră că un ministru nu trebuie să facă „micro-management”, având în vedere sistemul complicat și complex.