Tema săptămînii

Pagina 98
Ce au în comun un druid, un oracol şi un necromant? png
Ce au în comun un druid, un oracol şi un necromant?
Echipa mea de mercenari din Atlantica Online este alcătuită din: o vrăjitoare (de modă veche, călare pe o mătură), un erou din Grecia Antică, o vampiriţă care cîntă la o mandolină, un druid, un oracol (de fapt, o „oracoliţă“ destul de sexi, cu pantofi cu toc şic), un necromant şi un soi de arhanghel, cu aripi şi cu o sabie.
Certuri vechi şi noi png
Certuri vechi şi noi
Totul pleacă, probabil, de la faptul că, aşa cum spune o formulă de mult intrată în uz, „am avut cea mai sîngeroasă despărţire de comunism din Europa de Est“. Ne-a marcat atît de tare ce s-a întîmplat în decembrie 1989, încît, de atunci, nu mai reuşim să încheiem războiul cu noi înşine.
Cine e duşmanul nostru?   diferenţa dintre "români" şi "români": 101% png
Cine e duşmanul nostru? - diferenţa dintre "români" şi "români": 101%
Cine este duşmanul? Încercarea de a numi cine ne este duşman ne ajută să ştim că, indiferent de cum sîntem noi, duşmanul nostru este cu certitudine diferit de noi, e altfel decît noi şi, cu cît e mai diferit, mai altfel, cu atît pare mai ameninţător.
"Politica a rămas la ce se făcea în anii '90: te înjuri tu cu celălalt şi atît"   dialog cu Liviu AVRAM jpeg
"Politica a rămas la ce se făcea în anii '90: te înjuri tu cu celălalt şi atît" - dialog cu Liviu AVRAM
Este jurnalist din 1990. A fost corespondent la BBC, secţia română, jurnalist de investigaţie la Adevărul, redactor-şef adjunct la Cotidianul. A obţinut un premiu important pentru jurnalism de investigaţie, Kurt Schork Award in International Journalism (2004). În prezent este redactor-şef adjunct la Adevărul.
Cine toarnă gaz pe foc  "Politica" jpeg
Cine toarnă gaz pe foc. "Politica"
În 2012, suspendarea preşedintelui Traian Băsescu a declanşat mari tensiuni şi pasiuni. Nu prea au ieşit oameni în stradă – nici pro, nici contra –, n-au ieşit în număr suficient nici la vot, astfel că, pînă la urmă, referendumul a fost invalidat.
Cine toarnă gaz pe foc  "Presa" jpeg
Cine toarnă gaz pe foc. "Presa"
Nimeni nu va şti vreodată cîte ziare şi reviste au existat la începutul anilor ’90. În primele luni de după căderea comunismului, cozile la ziare şi reviste erau la fel de mari ca acelea la alimente. Dacă pentru alte drepturi şi libertăţi democratice a trebuit să aşteptăm ceva mai mult timp, libertatea de exprimare ne-am cucerit-o instantaneu.
Pentru coalizarea opoziţiei jpeg
Pentru coalizarea opoziţiei
Fără îndoială, un guvern, fie compus din sfinţi şi mucenici, nu are să poată mulţumi pe toată lumea, şi este neapărat natural ca şi guvernul acesta, cu toată majoritatea de care se bucură, să aibă şi el nemulţumiţii săi. Unul dintre aceştia a emis o idee nouă şi luminoasă: constituirea lor în opoziţie cum se cade.
O "carte cult" png
O "carte-cult"
Despre Jurnalul de la Păltiniş, despre autorul său şi despre protagoniştii întîlnirilor cu Constantin Noica s-a scris mult între timp. Şi în toate felurile. Încercăm, în acest dosar, să reconstituim parcursul cărţii şi să discutăm despre semnificaţia ei, după trei decenii.
Cercul de studiu şi memoria creatoare png
Cercul de studiu şi memoria creatoare
Cercul de studiu, cînd studiul răspunde unei tematici interioare a participanţilor, e una dintre experienţele formative cele mai importante. În mediul românesc există două cazuri care au avut radiaţie publică tocmai prin izbutita lor punere în pagină, tocmai fiindcă au fost fenomene pe care s-a aplicat memoria creatoare.
„Iluzia că am trăit miracolul unui destin“   interviu cu Gabriel LIICEANU jpeg
„Iluzia că am trăit miracolul unui destin“ - interviu cu Gabriel LIICEANU
"Nu m-am gîndit nici la succes, nici la insucces, pentru că nu am scris Jurnalul cu gîndul la publicarea lui în imediat, ci la urgenţa consemnării experienţei în care eram prins. Ştiam că, dacă nu voi pune pe hîrtie, la capătul fiecărei zile, ceea ce trăiam la Păltiniş, tot ce se petrecuse acolo va dispărea, pur şi simplu"
Jurnalul de la depozit png
Jurnalul de la depozit
În 1983, eram încă un poet-gestionar. Aşa am aflat că, în mare secret, cu proptele de la protectorii din Cenzură (unde îngerul păzitor cu ochi albaştri purta numele Elena Docsănescu), avea să apară o carte specială. Ce carte? Un jurnal? Ei, ce jurnal? Las’ c-ai să vezi tu. Al lu’ cine? Şşt! Al lu’ Liiceanu!
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
„Mesajul exuberant al unui cărturar încărunţit prematur“ - interviu cu Sorin VIERU
Păltinişul a fost locul privilegiat al unor delectabile petreceri de idei, al unor discuţii înflăcărate despre cărţi şi despre viaţa ideilor, unde se dezbăteau lucrări şi proiecte de viitor ale protagoniştilor. Într-un interval de şapte ani, multe lucruri s-au petrecut în acel „Munte vrăjit“ al filozofiei.
În jurul unei instrumentări inadecvate jpeg
În jurul unei instrumentări inadecvate
Aflaţi, în deceniul al patrulea al secolului trecut, de părţi opuse ale baricadei, Steinhardt şi personajul principal al Jurnalului de la Păltiniş se regăsesc acum, în 1983, prieteni, după ce amîndoi fuseseră „temeinic scuturaţi de Istorie şi Timp“.
„Iluzia că am trăit miracolul unui destin“   interviu cu Gabriel LIICEANU jpeg
Şoarecele din sertarul memoriei
Experienţa paideică a „Şcolii de la Păltiniş“ este invocată de către Liiceanu în „Ce înseamnă a fi european...“ ca o mărturie edificatoare asupra condiţiei insului trăitor în universul concentraţionar românesc din anii ’70-’80.
Înapoi la Jurnalul de la Păltiniş png
Înapoi la Jurnalul de la Păltiniş
Jurnalul de la Păltiniş era pe piaţă de aproape doi ani şi iscase, în mediile intelectuale din România, suficiente dezbateri private – cele publice erau confiscate, pe atunci, de aparatul de stat –, încît să aibă deja o rezonanţă masivă la cititori.
„Cît timp va exista filozofia…“ png
„Cît timp va exista filozofia…“
Cum mai percep tinerii, azi, la 30 de ani de la apariţie, Jurnalul de la Păltiniş? Mai există relaţia dintre un mentor şi discipolul său, în contextul în care, în prezent, există mentorship-uri, adică studii care să-ţi confere patalamaua de mentor? Cît de autentică şi cît de dorită mai este această relaţie?
Un personaj png
Un personaj
1990. Eram în clasa a IX-a, cînd profesorul nostru de română ne-a încolonat şi ne-a dus pe toţi la cinematograful Victoria din Tîrgu-Jiu, la De ce trag clopotele, Mitică?. Parcă îl aud: „O clasă de filologie n-are voie să nu vadă filmul ăsta.“
Prima întîlnire jpeg
Prima întîlnire
Decembrie 1967. Într-o adolescenţă întîrziată, descopeream cu pasiune România. În culmea emoţiei – în ciuda sau din cauza dezastrului din jur –, ameţită de literatura rusă, nu conteneam să repet, spre exasperarea tuturor: „E nemaipomenit, trăim aici în plin Dostoievski şi în plin Cehov.“
„În viaţă să nu faci nimic la fel ca alţii“   interviu cu regizorul Andrei ŞERBAN jpeg
„În viaţă să nu faci nimic la fel ca alţii“ - interviu cu regizorul Andrei ŞERBAN
"Trăind şi lucrînd în Occident, într-o lume atît de competitivă, paradoxal, nu a existat la nici unul dintre noi nici cea mai mică urmă de competiţie; dimpotrivă, ne bucuram toţi trei de succesele celuilalt, ne bucuram şi că sîntem români, lucru rar în diaspora noastră."
„Dom’le, nu mi mai puneţi placa cu «Maestre, nu se poate!»“ jpeg
„Dom’le, nu-mi mai puneţi placa cu «Maestre, nu se poate!»“
Nici nu ştiu cum să mă adresez. Acum mulţi ani, în timpul postproducţiei la De ce trag clopotele, Mitică?, am asistat la următorul dialog: „Maestre, nu putem avea sala de postsincron înainte de ora 17, nu avem maşina mîine decît după 11“, maestre, nu se poate aia, nu se poate ailaltă.
Autoportret al artistului la maturitate jpeg
Autoportret al artistului la maturitate
Cînd am văzut această conferinţă de presă de la Prea tîrziu (susţinută în 1996), mi-am dat seama că există acolo un autoportret Lucian Pintilie: inconfortabil, tăios, sclipitor şi ironic în egală măsură. Am ales cîteva fragmente, sper, semnificative.
O operă rezistentă la oficializare   „Protestez cu indiferenţă!“ jpeg
O operă rezistentă la oficializare - „Protestez cu indiferenţă!“
În 9 noiembrie 2013, Lucian Pintilie a împlinit 80 de ani; două zile mai tîrziu, la Teatrul Bulandra, a fost omagiat de o mînă de oameni: cîţiva actori (nu mulţi), cîţiva regizori (puţini), cîţiva scriitori şi artişti (foarte puţini), cîţiva – cum se spune – „oameni de cultură“, cîţiva prieteni, doi regizori din noul val.
Locul 17 jpeg
Locul 17
Primul film de Lucian Pintilie pe care l-am văzut a fost Balanţa. Versiunea lungă. Al doilea a fost Balanţa. Versiunea scurtă. Al treilea a fost Balanţa – versiunea lungă. Toate în aceeaşi zi, la data premierei româneşti din 1992.
România şi liniile ei de surpare jpeg
România şi liniile ei de surpare
Reconstituirea este inclus într-o retrospectivă de două săptămîni care va începe joi la Muzeul de Artă Modernă (MoMA) din New York. Programul consistent oferă publicului american de asemenea şansa de a vedea filmele mai recente ale domnului Pintilie, printre care şi Niki Ardelean, colonel în rezervă.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
"Cred că am făcut bine cît se putea face“
"Pentru Reconstituirea, în 1969, cînd a fost filmul realizat, cu prelungiri şi în 1970, după mai multe vizionări, iar pentru Revizorul, într-adevăr, în 1972. În ambele ocazii era vorba de realizări importante ale aceluiaşi talentat şi neliniştit regizor de film şi teatru, Lucian Pintilie."
"El era liber, noi eram mai puţin liberi“   interviu cu Florin MIHĂILESCU jpeg
"El era liber, noi eram mai puţin liberi“ - interviu cu Florin MIHĂILESCU
M-am întîlnit cu Florin Mihăilescu la UNATC, unde este profesor, să vorbim despre cum a lucrat cu Lucian Pintilie la De ce trag clopotele, Mitică? Au trecut nişte ani de atunci, dar cînd a început să povestească, totul părea că s-a întîmplat ieri.
Bagatela noastră (cea de toate zilele) png
Bagatela noastră (cea de toate zilele)
De cîte ori nu vi s-a întîmplat ca la sfîrşitul unei zile obositoare să nu exclamaţi retoric: „Nici nu ştiu cum s-a dus şi ziua de azi“? Chiar dacă, de cînd v-aţi trezit, nu aţi stat o secundă? Este ca atunci cînd plătiţi o sumă enormă la un supermarket, fără să vă daţi seama pe ce s-au dus banii.
Despre nimic, dincoace de bine şi rău jpeg
Despre nimic, dincoace de bine şi rău
Nimic nu se lasă organizat mai bine decît nimicul – pe policioare, în etui-uri şi casete, în registre, scrinuri, truse, rasteluri, în rafturi de bibliotecă, ba chiar şi în cărţi –, pe cînd lucrurile cu adevărat importante aproape că nu-şi găsesc locul, fiind tendenţial imateriale şi ubicue.
Fragmente dintr un tratat de fleacologie jpeg
Fragmente dintr-un tratat de fleacologie
Aşa cum arătam în introducerea acestui tratat (pe care treburi mai importante m-au împiedicat s-o scriu), o definiţie a fleacului este departe de a se fi conturat cu limpezime şi de a se fi impus universal.
Nimicurile sau neantul îmblînzit jpeg
Nimicurile sau neantul îmblînzit
Angoasaţi de spectrul nimicului absolut şi de chipurile sale – negaţia tăioasă, nimicul anihilant, neantul devorator –, riscăm să pierdem din vedere beneficiile unui „nimic“ relativ, cumsecade şi folositor. Merită să amintim cîteva ipostaze onorabile ale acestuia din urmă.
Despre bucurie sau pledoarie pentru simplitatea vieţii jpeg
Despre bucurie sau pledoarie pentru simplitatea vieţii
Există bucurii simple şi bucurii complexe, bucurii intense şi bucurii palide, bucurii majore şi bucurii minore. Toate ne bucură şi ne dau acea stare de bine mult dorită. Ce le diferenţiază este atît obiectul bucuriei cît şi intensitatea ei.
Capete care nu folosesc la nimic png
Capete care nu folosesc la nimic
Tata mi-a povestit că un cunoscut de-al lui avea o cutiuţă de chibrituri împodobită cu o etichetă pe care scria „Capete de aţă care nu folosesc la nimic“. Înăuntru se afla exact asta: capete de aţă prea scurte ca să poată folosi la orice, fie şi să le legeni în aer ca să arăţi că ţi se fîlfîie.
„Nimicurile“ unei ţări jpeg
„Nimicurile“ unei ţări
Serviciu, program, şcoală, copii, prînz, teme, curăţenie, cina, serviciu, bani, probleme, masă, chirie, teme, curăţenie, rată, serviciu, şedinţă, bani, benzină, reparaţii, taxe, facturi... Tăvălugul de fiecare zi, al fiecăruia.
Fiinţe întrebătoare jpeg
Fiinţe întrebătoare
Oamenii înţelepţi au decis că la marile întrebări ale lumii nu se poate găsi răspuns: De ce am fost creaţi? Spre ce ne îndreptăm? Ce se presupune că trebuie să facem, odată aruncaţi la întîmplare sau puşi cu grijă în mijlocul acestei lumi?
Dictatura nimicului şi alte fleacuri jpeg
Dictatura nimicului şi alte fleacuri
Unul dintre cele mai cunoscute meme-uri exclusiv româneşti este o fotografie repetată la nesfîrşit în care vedem oameni de toate felurile ţinînd în mînă un afiş pe care se poate citi „neam saturat“.
Fleacuri = Facebook jpeg
Fleacuri = Facebook
Există oare pe lume ceva mai derizoriu decît textele de pe Facebook? Sînt mai efemere decît musculiţele de oţet. Destinate uitării în mai puţin de cîteva minute. De cîtăva vreme încerc cu încăpăţînare să le dau formă, greutate, să le iau în serios, chiar şi pe cele care par neserioase.
Curiozitate şi etichete png
Curiozitate şi etichete
Pe la sfîrşitul anilor ’90, l-am cunoscut pe John – un american care se pripăşise (şi cred că e cuvîntul cel mai potrivit) prin Bucureşti. Avea aproape 40 de ani şi un aer boem, de fapt, chiar era un artist în felul său – cînta în corul Operei (române) şi compunea muzică.
Detaliul românesc: ca sarea în bucate png
Detaliul românesc: ca sarea în bucate
România a fost dintotdeauna „văzută“ ca detaliu, exotic chiar, misterios şi abscons, ca acel ceva care dă o nuanţă de insolit, de îndepărtat, de misterios unui tot deja alcătuit, închegat, închis. Poate chiar prea sobru. Dar foarte caracteristic.
Diplomaţia pentru toţi jpeg
Banalizarea xenofobiei
În Franţa, România e cunoscută prin figurile importante ale exilului: Brâncuşi, Cioran, Ionesco, Eliade. La imaginea de mare cultură din Est au contribuit, în ultimii ani, şi filmele din „noul val“, care au avut succes la Cannes.
Prefix 0040 jpeg
Prefix 0040
Găsirea unor protagonişti care să „joace“ în cîte un episod de o jumătate de oră, produs de TVR Internaţional, mi-a dat bătaie de cap trei ani la rînd. Emisiunea care avea drept titlu prefixul României îşi propunea să facă un portret al străinilor stabiliţi aici, temporar sau pentru totdeauna.
Neîncredere şi intoxicare   un dialog cu Luca NICULESCU jpeg
Neîncredere şi intoxicare - un dialog cu Luca NICULESCU
"Au trecut aproape 25 de ani de la căderea lui Ceauşescu. Totuşi, există mulţi ziarişti francezi care sînt încă marcaţi de ce s-a întîmplat atunci, dintr-un motiv foarte simplu: au fost înşelaţi."
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Ce scriu germanii despre noi
În presa germană, România este percepută – adesea, alături de Bulgaria – ca o ţară cu o natură frumoasă, filme premiate, dar urmărită permanent de spectrul sărăciei, cu neajunsurile aferente: infracţionalitate, trafic de carne vie, prostituţie şi migraţie economică masivă – romi, în cea mai mare parte.
Codru i frate cu străinul jpeg
Codru-i frate cu străinul
Asamblez şi administrez proiecte educaţionale cu parteneri europeni încă din anul 2000 şi, deşi am călătorit prin mai toată Europa în acest context (de fapt, tocmai din cauza asta), mi-am convocat, reticent, prima întîlnire de proiect în România de-abia în 2004.
Cînd nu prea existăm, fie buni, fie răi jpeg
Cînd nu prea existăm, fie buni, fie răi
Pentru mine, pauzele publicitare de pe canalele TV irlandeze sînt o adevărată binecuvîntare. Nu sînt un fanatic al advertising-ului. Sînt însă un iubitor al conotaţiilor, ca român născut şi crescut, timp de 30 de ani, în Bucureşti, şi stabilit apoi, cumva brusc, în Irlanda.
„La Pungeşti îţi vine să săruţi pămîntul“   interviu cu Lech KOWALSKI jpeg
„La Pungeşti îţi vine să săruţi pămîntul“ - interviu cu Lech KOWALSKI
"Eu am mai multe rădăcini. M-am născut în Marea Britanie, dar am trăit în SUA şi în alte cîteva locuri, printre care, bineînţeles, la Paris şi în Polonia. Părinţii mei sînt polonezi şi eu vorbesc limba polonă destul de fluent. Nu am simţit însă niciodată că aparţin unei ţări sau culturi anume."
Documentare made in Romania jpeg
Documentare made in Romania
În fiecare an, la Astra Film Festival de la Sibiu există, în selecţia oficială, documentare realizate de regizori străini în România. Secţiunea Made in Romania cuprinde filme cu subiecte şi teme româneşti, ai căror protagonişti sînt români, filmate atît de documentarişti români, cît şi de străini.
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png
Românii în presa britanică
Pe parcursul anului trecut, în Marea Britanie, numărul de furturi din ATM-uri s-a triplat. Informaţiile oferite de poliţia britanică sugerează că un procent de peste 90% din aceste furturi sînt comise de imigranţii români – scrie Daily Mail.
Imagine distorsionată png
Imagine distorsionată
„Sunday 24 March 2013. Am rezervat bilete în septembrie pentru martie următor. Bineînţeles, înainte de asta, aţi avut o Revoluţie! S-a răspîndit în toată lumea şi, evident, toate vacanţele au fost anulate. (Trebuie să spun că am răsuflat uşurată.)"
Europa şi modelul german png
Europa şi modelul german
Cea mai puternică economie din Europa este astăzi principalul motor al Uniunii Europene. Germania pare să conştientizeze rolul de lider pe care l-a dobîndit în perioadă de criză. Dar sînt politicile de austeritate ale Germaniei soluţia pentru rezolvarea crizei, sau o măsură care o adînceşte?
Oare nemţii ne plac pe noi, românii? jpeg
Mică enciclopedie a vieţii politice germane
Toată lumea cunoaşte creatura numită „Merkelul“ – adică tartorul acela care zice ceva, din cînd în cînd, apropo de statul de drept din România, care, în opinia unor televiziuni „de ştiri“ de pe la noi, îl ţine în braţe pe Băsescu şi doar datorită ei, creaturii, mai avem noi un monstru la Cotroceni.