Nimicurile sau neantul îmblînzit

Publicat în Dilema Veche nr. 511 din 28 noiembrie - 4 decembrie 2013
Nimicurile sau neantul îmblînzit jpeg

Angoasaţi de spectrul nimicului absolut şi de chipurile sale – negaţia tăioasă, nimicul anihilant, neantul devorator –, riscăm să pierdem din vedere beneficiile unui „nimic“ relativ, cumsecade şi folositor. Merită să amintim cîteva ipostaze onorabile ale acestuia din urmă.

Nimicul este, înainte de toate, o premisă a creaţiei: în mod activ, ca materie primă a „creaţiei din nimic“, fie că vorbim de vid cosmic sau de pămînt; şi pasiv, ca receptacul generos care găzduieşte lumea, ca absenţă binevoitoare care face loc creaţiei.

În ipostaza de vid, de gol, nimicul e precursorul şi latenţa conţinutului. „Umplerea“, în toate ipostazele ei – a neantului cu lumea, a liniştii unei săli de concerte cu acordurile muzicii, a unei cupe cu vinul – nu ar fi cu putinţă fără nimicul, vidul, golul prealabil. Nimicul se înscrie aici în orizontul posibilului, al disponibilităţii şi aşteptării active. În plus, lumea fără goluri, fără lacune, ar fi un monolit parmenidian, un continuum fix, imobil, identificabil, în cele din urmă, cu neantul însuşi. Una fără alta, neantul şi existenţa ar fi indiscernabile, ca noaptea fără zi.

Vorbind de forme, volume şi conţinuturi, nimicul are un rol delimitant şi definitor: conturul care permite unui obiect să fie perceput ca atare – ca formă distinctă, delimitată de fundal, decupată din context – este limita, întîlnirea dintre obiect şi aerul, golul, nimicul, altfel spus, din jurul său.

O altă ipostază a nimicului este şpanul, reziduul, materia sacrificată, transformată în nimic pentru a da naştere unui obiect, ca în cazul unei sculpturi „extrase“ din blocul inert de materie brută.

Ar mai fi nimicul ca excipient, ca materie pasivă, secundară, care permite principiului activ, componentei principale, să funcţioneze, să folosească sau să placă. Nimicul e aici solventul care asigură diluţia propice utilizării: îndoi cu apă, dizolvi, dozezi, diluezi un pigment, o esenţă sau o aromă, pentru a o putea utiliza. În raport cu substanţa diluată, diluantul e o formă relativă de nimic. Apa e nimicul vinului, diluantul e nimicul pigmenţilor, amidonul inert, excipientul din compoziţia unei pastile, e „nimic“ faţă de substanţa activă a medicamentului.

Dacă nimicul preexistă sau se constituie pur şi simplu, faţă de obiectul pe care îl găzduieşte sau defineşte, nimicurile sînt fabricate de om. Mulţimea nimicurilor e populată de entităţi subiective, alese şi numite de noi, cu afectuoasă modestie, ca atare. De aici fac parte nimicurile care pasionează, preocupă, motivează, bucură, apucăturile, tabieturile, obiectele maniilor, fetişurilor şi colecţiilor de tot felul.

Dar cum de pot stîrni nimicurile pasiuni şi afecte? Pesemne că voluptatea îndeletnicirii cu nimicuri împărtăşeşte ceva din frisonul jocului cu focul, al căderii în gol, cu fiorul abisal al confruntării cu un monstru: neantul. Nimicurile sînt, în cele din urmă, neant dresat, luat în grijă, sînt nimic domesticit, transformat în pet, în animal de companie. Dacă Dumnezeu a creat lumea din nimic, omul construieşte universuri întregi din nimicuri, într-un efort zadarnic de a îmblînzi neantul.  

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Comisia Europeană (foto: Pixabay)
Europa nu are un „plan B” bun în cazul în care finanțarea pentru Ucraina se încheie
Timp de luni de zile, oficialii Uniunii Europene s-au concentrat pe un plan de utilizare a activelor rusești înghețate pentru a oferi Ucrainei un împrumut care ar putea ajuta Kievul să poarte următoarea fază a războiului.
mircea lucescu fb frf1 jpg
deszăpezire Moldova foto DRDP Iaşi jpg
Vreme de iarnă în nordul Moldovei. DRDP Iași a scos utilajele de deszăpezire pe drumurile naționale
DRDP Iași îi atenţionează pe şoferi să circule cu prundenţă, deoarece în nordul Moldovei au fost semnalate ninsori ce au făcut necesară prezenţa pe drumuri a utilajelor de deszăpezire.
image png
Garda de Mediu avertizează asupra unui „pericol de accident major” în Satu Mare. Unde au găsit comisarii mii de tone de azotat de amoniu de calciu
Garda Naţională de Mediu atrage atenţia asupra unui „pericol de accident major” în judeţul Satu Mare, după ce comisarii au descoperit mii de tone de azotat de amoniu de calciu depozitate în condiţii care nu respectă normele legale.
roman bataie politie austria arest klagenfurt 851811 jpeg
O mamă și fiica sa de 10 ani, găsite moarte într-un apartament din Innsbruck. „Cadavrele lor erau ascunse într-un congelator mare”
O femeie de 34 de ani și fetița sa erau dispărute din iulie 2024. Cadavrele au fost găsite marți dimineață, în zori, într-un apartament din Innsbruck, Austria, ele fiind ascunse într-un congelator.
gemenele kessler profimedia (2) jpg
Celebrele gemene Kessler s-au sinucis la 89 de ani: „Au fost de nedespărțit până la capăt”
Ultimul lor duet! Gemenele Kessler, un duo artistic german care a devenit celebru atât în SUA, cât și în întreaga Europă începând cu anii ’50, au murit la vârsta de 89 de ani, după ce au ales să își pună capăt vieții împreună. Alice și Ellen Kessler au recurs luni la suicid asistat
Gina Pistol Smiley FB jpg
Gina Pistol își va petrece Revelionul fără Smiley. Ce și-a propus cuplul pentru 2026: „Trebuie să construim două case”
După un an „foarte bun” petrecut alături de Smiley și fiica lor, Josephine, Gina Pistol a mărturisit cum încheie 2025 și ce proiecte are pentru anul viitor.
pensionari shutter jpeg
„Banii la saltea vă sărăcesc”. Ce alternative mai sigure recomandă un expert fiscal
Inflația, principalul inamic al economiilor, a revenit, iar cel mai riscant lucru este să păstrați banii "la saltea", a avertizat consultantul fiscal Gabriel Biriș. Pe lângă faptul că își pierd valoarea în timp, păstrarea lor în casă poate reprezenta și un risc pentru siguranța personală.
O figurină paleolitică „extrem de rară”, descoperită în Israel (© Laurent Davin / Live Science, CC BY-NC-ND 4.0)
O figurină paleolitică „extrem de rară”, descoperită în Israel
Cu mult înainte ca vechii greci să-și imagineze că Zeus lua forma unei lebede pentru a se împreuna cu prințesa Leda, cultura Natufi din sud-vestul Asiei reprezenta deja această scenă.