Cum se văd murăturile din borcanul de feminism

Diana Elena NEAGA
Publicat în Dilema Veche nr. 506 din 24-30 octombrie 2013
O preumblare prin Seraiul Toamnei jpeg

Mi-am cumpărat acum cîtăva vreme un frigider mare, exagerat de mare – îmi spun cei mai mulţi dintre cei care îmi calcă pragul casei. Dar eu am întotdeauna în mînecă argumentul: un accesoriu cool, dragilor&dragelor, pentru că hardughia ce îmi ocupă jumătate din bucătărie este, de fapt, reflexia unei formule de emancipare în ceea ce priveşte stilul sănătos de viaţă. Pe scurt, mama creşte la ţară curcanul – liber şi fericit pînă la tăiere, ca să se supere mai puţin vegetarienii –, după care eu îl decorez cu diverse, în procesul de alimentare sănătoasă, devenit, astăzi, un laitmotiv al discuţiilor din bodegile hipstereşti. La fel şi cu legumele şi fructele, ferite atent de „chimicale“, de „E-uri“ şi de metode de procesare care le distrug proprietăţile nutritive şi care, prin criogenie, îşi găsesc viaţă tihnită pînă la îngurgitare.

Al doilea argument este extrem de relevant pentru identitatea mea feministă, pe care o afişez cu mîndrie în toate ocaziile. Frigiderul este şi un manifest pentru natura identităţii amintite mai sus, tradus prin minibarul destinat răcoririi serilor de taclale în care punem la cale deşirarea patriarhatului, în spaţiul în care contraopinenţii noştri ne-ar spune că ne asortam cel mai bine – lîngă cratiţe. Este, însă, pentru mine, o formă de apropriere prin contestare a unor practici asociate în special cu masculinul, o modalitate de a pune ţara la cale lîngă tigaia reinterpretată ca manifestare a autonomiei – îmi gătesc, deci exist; îmi gătesc, deci sînt independentă; îmi gătesc, deci hrana mea nu are la bază munca „ne-“ sau prost plătită a altei femei.

„Mofturi!“ aţi putea spune, fără a greşi în mod necesar flagrant. Puţine femei au privilegiul de a găsi în frigiderul lor un motiv de analiză feministă cu direcţia emancipare! Multe speră să găsească ceva în frigider, altfel, romanticizata masă în familie se poate uşor transforma într-una de skandenberg. Normalul? Ne ajută Google să îl găsim, la o simplă căutare după cuvinte-cheie – care altele, în plină toamnă, decît „murături“, „femei“ şi „gospodine“? (Şi recunosc că am avut oarecare emoţii la asocierea „femei“ şi „murături“.) Pe scurt, în cele ce urmează – rezultatele cercetării şi analiza privilegiat feministă a acestora: 

● Categoria roluri de gen tradiţionale

„Sezonul murăturilor pune gospodinele pe drumuri“ – „Am intrat în sezonul murăturilor şi al produselor pentru iarnă, iar în pieţe ar trebui, cel puţin teoretic, să fie o forfotă continuă în această perioadă, fiecare gospodină căutînd să găsească cele trebuincioase pentru proviziile de iarnă, la cel mai bun preţ.“

Feminisme. Normalitatea patriahală împarte lumea în roz şi albastru, în femei şi bărbaţi, reducînd astfel masiv plaja de alegere a indivizilor. Roz înseamnă că fetele se nasc cu borcanul şi reţeta de murături în mînă, dar şi cu înclinaţia instinctivă de a-i îngriji şi de a-i hrăni pe cei din jur. Neconformarea te lipseşte de multrîvnitul titlu de „gospodină“. Nemaivorbind de faptul că gogoneaua poate genera o competiţie acerbă între femei, diluînd astfel suroritatea feminină&feministă. 

● Categoria „Despre emanciparea femeilor prin tripla zi de muncă“

„Iată o femeie simplă, cu instincte de om de afaceri!“ – „Sînt muncitoare. Fac murături în timpul liber, după serviciu. Cultiv legume la noi, în grădina de la ţară. Mie îmi place foarte mult să pun legume la murat. În fiecare an, am pus atît de multe pentru familie, încît nu le puteam consuma. Erau exagerat de multe şi mi-a venit ideea să vînd.“

Feminisme. Şi dacă de muncile casnice şi de îngrijire nu poţi scăpa (prima zi de muncă), şi dacă munca plătită ţi-o asumi pentru că îţi aduce punerea în valoare în principal ca individă autonomă şi nu numai ca mamă, soţie, fiică a cuiva – (a doua zi de muncă), de ce să nu pui şi murături ca să mai aduci un ban în casă (a treia zi de muncă)? Că doar eşti principala responsabilă de bunăstarea familiei şi nu va sări nimeni ca ars că te speteşti cam mult, aşa cum o fac în momentul în care propui cote de reprezentare pentru femei în Parlament sau scoaterea violului şi a violenţei domestice din Legea medierii. Nu în ultimă instanţă, a fi femeie presupune, în foarte multe cazuri, şi luarea unor decizii care se pot înscrie uşor în categoria managementului subzistenţei. Ai bani puţini, nu îţi permiţi să cumperi – şi atunci, ce faci în timpul liber? Munceşti, desigur, acasă – un răspuns atît de des întîlnit în rîndul femeilor pe care le-am intervievat de-a lungul timpului. 

● Categoria forum şi reviste  pentru femei sau despre „Şi frumoasă, şi devreme acasă“

„Murăturile te ajută să îţi păstrezi silueta.“

Feminisme. Ca femeie, fă bine şi ai grijă cum arăţi, că doar nu degeaba ţi se spune „sexul frumos“. Aşa că vrem borcanele pline şi 90 – 60 – 90, altfel, soţul e îndreptăţit să mai calce şi cămara altei gospodine. Că doar nu îşi poate lăsa nesatisfăcute nevoi pe care o societate nedreaptă i le-a vîrît pe gît, lăsîndu-l parcă, astfel, într-un înec perpetuu.

Concluziile să le tragă bărbaţii că doar în asta i-a specializat natura. Nu cultura?! 

Diana Elena Neaga este lector dr. la Universitatea „Nicolae Titulescu“, membră a Societăţii de Analize Feministe AnA, editor al revistei academice Analize – Journal of Gender and Feminist Studies şi al volumului Gen şi cetăţenie în România, publicat la Polirom în 2013.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Fiica Loredanei Groza a dat lovitura în lumea modei! Imaginile postate cu Elena Boncea i-au luat pe toți prin surprindere
Loredana Groza, una dintre cele mai bune cântărețe ale României, se bucură de un succes remarcabil atât pe plan profesional, cât și personal. Fiica sa, Elena Boncea, o face mândră cu fiecare ocazie. Cu ce reușită și-a încântat mama, descoperiți din rândurile de mai jos.
Calin Georgescu Foto Mediafax (9) jpg
Călin Georgescu recunoaște că a fost la ferma de la Ciolpani: „Am fost pentru că m-au rugat. Nu am participat la discuție”
Călin Georgescu a recunoscut în această seară, la Realitatea Plus, că a fost sâmbătă la ferma de la Ciolpani, unde s-a aflat și Horațiu Potra. Acesta a spus, însă, că nu a participat la discuțiile dintre echipa sa de pază și Potra.
congres-sua-shutterstock
Congresul SUA cere evaluarea riscurilor retragerii sprijinului pentru Ucraina
Congresmanii americani doresc ca șefii serviciilor de informații să evalueze riscurile pentru securitatea SUA dacă Washingtonul încetează să mai furnizeze arme Ucrainei și Rusia câștigă războiul.
Nicu Sârghea, toboșarul trupei VUNK Foto   Vunk   Facebook jpg
Toboşarul trupei VUNK a murit la vârsta de 48 de ani. „Lumea noastră a devenit mai tăcută”
Nicu Sârghea, toboşarul trupei VUNK, a murit joi, 12 decembrie, la vârsta de 48 de ani. „Îi vom simți mereu ritmul în fiecare cântec și îi vom purta amintirea în suflete”, au scris colegii de trupă pe pagina de Facebook.
71031783 1004 webp
România a fost admisă pe deplin în spațiul Schengen
Consiliul JAI, reuniunea miniștrilor de Interne din UE, a decis în această dimineață aderarea totală a României și Bulgariei la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Austria și Țările de Jos au renunțat la veto.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Klaus Iohannis și Călin Georgescu s-au întâlnit pe vremea când președintele României era primar al Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, recent scos la lumină, dezvăluie un moment semnificativ din carierele publice ale lui Klaus Iohannis și Călin Georgescu.
Accident mortal Foto   Info Trafic 24 jpg
Șoferul care a murit în timpul unei întreceri a avut permisul suspendat de polițiști pentru conducere agresivă. Noi informații din dosar
Noi informații în cazul accidentului din Ploiești, de marți seară, în care au murit doi tineri. Șoferul care și-a pierdut viața în timpul cursei a avut permisul suspendat de polițiști. În cauză a fost audiat și celălalt tânăr care a participat la întrecere.
WhatsApp Image 2024 12 12 at 21 42 31 9c8f791e jpg
Cine este americanul dispărut care a fost găsit în Siria. A fost ţinut în închisoare, după ce a intrat în ţară ca pelerin
Un american, care a fost dat dispărut, a fost găsit în Siria. El spune că a fost ţinut în închisoare luni de zile după ce a intrat în ţară ca pelerin. Localnicii l-au văzut mergând desculţ pe străzile din sudul Damascului.
image png
Nicu Sârghea și-a prevestit sfârșitul! Ce a putut să spună cu doar o seară înainte de tragedie
Industria muzicală românească este în doliu după ce Nicu Sârghea, toboșarul trupei Vunk, s-a stins din viață la doar 48 de ani. Moartea lui fulgerătoare a iscat doar lacrimi și suferință în rândul familiei, al colegilor de breaslă și al fanilor lui. Artistul a fost activ pe rețelele de socializare c