"Try to remember the kind of September"

Andreea PLEŞOIANU
Publicat în Dilema Veche nr. 506 din 24-30 octombrie 2013
Mic exerciţiu de gospodărit urban jpeg

E natură 100%. O iubim pentru că este frumoasă. Pur şi simplu frumoasă. Nici urmă de cochetărie. Asortează culori extraordinare, fără ajutorul vreunui designer. Nu se fardează, nu se uită la Fashion TV, nu e dependentă de tendinţe. Efectul e întotdeauna răvăşitor. Dacă o ajutăm cu hărnicie de furnicuţe peste an, e extrem de bogată şi generoasă. De fapt, şi frumuseţea ei depinde de cum o tratăm între septembrie şi octombrie. Cu cîtă atenţie, grijă, galanterie.

De aceea, vreau o toamnă ca în compunerile pentru şcoală. Cu toate platitudinile, cu covorul de aur al frunzelor şi lumina de miere care scaldă întreaga fire. Vreau să văd în jur tot ce găseşti pe www.compunerionline.com. Nu ştiu dacă toamnele au fost întotdeauna ca în caietele noastre de teme sau ca în primul meu paragraf, dar mi-aş dori o învăţătoare sau o profesoară care să mă oblige să mă uit în jur şi să caut frumuseţea. Şi să scriu despre ea. Chiar şi despre borcanele cu murături, ornate cu vesele rondele din morcovi, care împodobeau altădată beciuri, pivniţe şi balcoane. Chiar şi despre ploi, dar nu din acelea care te lasă fără umbrelă sau fără casă.

Simt această nevoie de lirism deşănţat pentru că toamnele mele au devenit, cu timpul, narative. Pot să vă relatez cu detalii discuţiile mele anuale cu RADET-ul, în legătură cu cele trei nopţi consecutive cu temperaturi sub 10 grade Celsius şi dorinţa mea înfrigurată de a simţi mîngîierea agentului termic, nu doar mila unui soare debil de octombrie. Discuţiile despre cît de frig este noaptea şi cît de cald poate fi, uneori, la orele amiezii. Discuţiile despre deşertizare.

La televizor, septembrie – octombrie – noiembrie sînt apocaliptice. Pe 11 septembrie 2001, are loc atentatul din SUA, pe 15 septembrie 2008, Lehman Brothers anunţă oficial falimentul, acţiunile AIG se prăbuşesc şi se declanşează criza mondială. Pe 27 octombrie 2004, în România are loc un cutremur de 6 grade. 29 octombrie 2012 – uraganul Sandy loveşte Coasta de Est a Statelor Unite. România, octombrie 2013 – un cutremur, două cutremure, trei cutremure... Încă nu ştim cîte altele vor mai avea loc. Tot octombrie 2013 – Statele Unite în pragul falimentului. Mă opresc aici.

E ca şi cum omenirea întreagă ar fi trăit peste ceea ce-şi permite, iar acum, culege ce a semănat. A semănat o imensă centrare pe sine şi un la fel de imens dispreţ faţă de tot ce o înconjoară. A intrat într-o competiţie arogantă şi inconştientă cu cineva mai puternic. Ziua Recoltei nu mai e ziua belşugului; e ziua lipsei, ziua plăţii. Primim înapoi, în fel şi chip, tot dispreţul pe care l-am cultivat. Neglijată, prost tratată, ignorată, a devenit o zgripţuroaică. Dă cu noi de pereţi, cît vrea ea de tare. Ultima dată – cu o intensitate de 5,5 grade. (Vă amintiţi, nu? Era în zori.)

Mi-a trecut prin minte că lecturile canonice despre toamnă (Bacovia, Arghezi, Nichita Stănescu) sau playlist-ul consacrat (începînd şcolăreşte, cu „A, a, a, acum e toamnă, da“, continuînd cu „Lasă-mi, toamnă, pomii, verzi“, „Try to remember“, „November rain“... – completaţi dumneavoastră linia punctată) ar fi soluţia de reînviere a unei autentice emoţii de toamnă. Dar ar reprezenta o interacţiune a noastră pur mentală cu ea. Marile provocări pe care ni le propune în ultimul timp cer soluţii pragmatice. Culegem acum roadele prostiei, ale lăcomiei şi ale relei intenţii de peste an. Nu putem schimba intensitatea şi impactul pe termen lung al acestora prin reveriile şi tristeţile provocate de un vers sau o frază muzicală, decît dacă le însoţim şi de promisiunea fermă faţă de noi înşine că, pînă în septembrie următor, ne vom gospodări cum se cade sufletul, ograda şi planeta. Doar dacă vom face gesturile minime ca să ne achităm de această promisiune.

Nu mai avem vîrsta pentru compuneri, dar putem reacţiona ca poliţistul cu care m-am intersectat pe stradă la începutul lui septembrie. Veneam din sensuri opuse. O frunză a căzut între noi. „A venit toamna“, spuse. Şi îşi continuă drumul. Remarcase. Omagiase. Poate că forţele noastre de ordine o vor restabili şi pe cea cosmică. Fără respectarea legilor, nu vom supravieţui niciunde. Nicicînd.

Andreea Pleşoianu e profesoară la Liceul bilingv „Miguel de Cervantes“.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.