Tema săptămînii

Pagina 68
După douăzeci de ani de tăcere jpeg
După douăzeci de ani de tăcere
Revenind totuși la cifra 100; pentru cei care se întreabă, secretul longevității ar putea fi, ca să-l parafrazăm pe Mai Știutor, „să trăiești asemenea unui arbore, fără a înceta prin aceasta să fii om“. Mihai Șora, iată, a reușit.
Prin Muzeul Domnului Gusti jpeg
Prin Muzeul Domnului Gusti
Îmi place să vin aici pentru frumusețea locului. Aș vrea să definesc cuvîntul «frumusețe». Nu este vorba despre o frumusețe spectaculoasă, năucitoare, cu mari clădiri, simetrii neașteptate, efecte vizibile, care să te dea peste cap. Este un fel de a te simți acasă.
Despre Şora, din viaţă jpeg
Despre Şora, din viaţă
Oamenii foarte înzestrați și cu experiență de viață, oamenii de cultură precum domnul Șora, care și atunci, ca și acum, știa foarte multe, ies mai puțin din ei înșiși și mai rar le place să vorbească. Ei vorbesc așa, printre rînduri…
Mihai Şora sau Despre foşnetul abstracţiilor jpeg
Mihai Şora sau Despre foşnetul abstracţiilor
Neavînd ce-i dărui Domnului Mihai Șora la aniversare, îi dăruiesc din tot sufletul vorbele acestea stîngace. Tot ce am scris pînă aici este doar un pretext: o bîlbîială. De fapt, doresc să povestesc o întîlnire a mea cu Domnul Mihai Șora.
La centenar jpeg
La centenar
Omagiind astăzi centenarul domnului Șora, sărbătorim în același timp triumful unei anumite formule de viață, care combină bucuria de a fi, libertatea și curiozitatea pentru toate aspectele culturii și ale vieții cu deschiderea generoasă către alteritate. O astfel de combinație e rarisimă în lumea noastră de astăzi și se cuvine apreciată la justa ei valoare.
Din adîncul verbelor esenţiale jpeg
Din adîncul verbelor esenţiale
Cea mai remarcabilă calitate a ontologiei lui Șora este despărțirea, atunci și de atunci pînă azi, de ontologiile care au dominat gîndirea românească interbelică, înrădăcinată într-o lectură metafizică a identității naționale și în antimodernismul german.
De ce nu are Şora mai mulţi discipoli? jpeg
De ce nu are Şora mai mulţi discipoli?
Şora nu se autopromovează zgomotos, potrivit modei culturale locale, nu se risipește în autoprezentarea propriului său rol cultural, nu își susține imaginea culturală de sine.
Ataşamentul detaşat sau arta de a te menţine în autenticitate jpeg
Ataşamentul detaşat sau arta de a te menţine în autenticitate
La nivel ideatic și al valorilor, am putea să spunem că practicarea atașamentului detașat este și un fel de exercițiu de cucerire și păstrare a unei „neutralități metafizice“ sau de aplicare a unei „reducții fenomenologice“.
Un transcendental fericit jpeg
Un transcendental fericit
M-a frapat, de la distanță, aerul său vesel și ștrengăresc, fiindcă mi-a făcut cu mîna, săltîndu-se cumva pe un picior, ca un copil cînd joacă șotron. Eram sub impresia agitației disperate la care asistasem cîteva ceasuri bune și credeam că Filozoful ar fi trebuit să fie afectat.
Episoade cu Mihai Şora jpeg
Episoade cu Mihai Şora
După perioada de conducere de la Editura Pentru Literatură („Biblioteca pentru toți“ a acelor ani a fost, să nu uităm, o realizare majoră), Mihai Șora s-a văzut la Ministerul Învățămîntului.
Bufoni periculoşi pe scena mondială jpeg
Bufoni periculoşi pe scena mondială
Populismul nu e doar simpla demagogie cu care adesea e suprapus. Dacă un lider populist nu e doar un simplu demagog, el nu este nici chiar un dictator sau un tiran. E mai puțin de atît.
Despre originile populismului jpeg
Despre originile populismului
Atunci cînd vorbim de populism ne gîndim fie la o formă de guvernare, specific instituționalizată, bazată pe democrația electorală, fie la un curent politic avînd niște caracteristici ce-l singularizează și-l scot din consensul stînga-dreapta al democrației liberale contemporane.
Ce e populismul? jpeg
Ce e populismul?
Sînt însă, în general, politicienii de azi mai corupți și mai incompetenți decît cei de acum douăzeci sau patruzeci de ani? Probabil că nu, dar publicul larg știe mult mai multe lucruri despre ei, mulțumită televiziunilor, hackerilor, marii accesibilități a tehnologiei de înregistrare audio-video.
Paradoxalul populism românesc jpeg
Paradoxalul populism românesc
Privit din unghiul evoluţiilor europene, peisajul politic românesc apare ca unul liniştitor, lipsit fiind de extravaganţa retorică a populiştilor ce asaltează continentul. În România, s-ar părea, familiile europene nu sînt confruntate cu provocarea pe care o întruchipează, dramatic, Frontul Naţional în Franţa.
Orbán la butoane jpeg
Orbán la butoane
După victoria din alegerile din 2014, Orbán și staff-ul său de campanie – simțind perfect momentul adecvat – au aruncat pe piața politică tema imigrației cu mult înainte de apariția refugiaților la granițele Ungariei.
Populismul anglo saxon jpeg
Populismul anglo-saxon
Noțiunea de populism are o conotație negativă. Populiștii antisistem apar însă cînd partidele tradiționale nesocotesc nemulțumiri legitime sau convingerile mai mult sau mai puțin întemeiate ale electoratului.
Vînzătorii de iluzii jpeg
Vînzătorii de iluzii
Aşadar, populismul vinde iluzia că poţi guverna mulţumind pe toţi, în egală măsură, că poţi favoriza pe cineva fără a defavoriza pe nimeni. De cele mai multe ori, costurile ascunse sînt mai mari decît beneficiile. Doar că ele vor fi plătite mult după ce politicienii populişti îşi vor fi îndeplinit obiectivele electorale.
Iubirea de arginţi a domnilor şi „murmurisirea“ norodului jpeg
Iubirea de arginţi a domnilor şi „murmurisirea“ norodului
Epoca fanariotă este traversată de o serie de personaje excentrice care încearcă prin metode cît mai diverse să obţină popularitate, „reinventînd“ populismul.
La ce să fim atenţi în campanie jpeg
La ce să fim atenţi în campanie
Atunci cînd sacrificăm interese colective legitime pe termen lung pentru satisfacții rapide, e posibil să persecutăm minorități, să distrugem instituții necesare sau să transformăm nociv societatea într-un mod pe care-l vom regreta mai tîrziu.
Democraţie digitală? jpeg
Democraţie digitală?
Orice politician își poate ataca adversarul politic etichetîndu-l „populist“, îi poate critica programul de guvernare sau politicile numindu-le „populiste“.
Sunetul clasic al tehnologiei de ultimă oră jpeg
Sunetul clasic al tehnologiei de ultimă oră
Tinerii care termină Conservatorul în secolul XXI nu mai pot fi artiști adevărați decît dacă se aliază cu tehnologia. La rîndul ei, tehnologia a găsit în artă o onorantă provocare. Tehnologia face o reverență artei și, generoasă, înțelege să o susțină nu doar pentru că arta este o necesitate pentru toată lumea, ci pentru că arta, la rîndul ei, stimulează tehnologia.
Parabola de generozitate a lui George Enescu jpeg
Parabola de generozitate a lui George Enescu
Violonistul George Enescu, aflat printre răniții care nu-l cunoșteau, a fost confundat cu un lăutar și rugat să le cînte melodiile „Am un leu și vreau să-l beu“, „Hora Unirii“ sau „Ciocîrlia“! Bineînțeles că violonistul anonim s-a conformat, părăsind repertoriul inițial (Bach, Mozart, Paganini).
Concursul Internaţional „George Enescu“ – o demonstraţie jpeg
Concursul Internaţional „George Enescu“ – o demonstraţie
Nume dintre cele mai mari au fost de-a lungul istoriei laureați ai Concursului „George Enescu“, sigur, mulți dintre ei români, însă acest lucru arată, cred, în primul rînd, că școala românească interpretativă a fost – și sper că va mai fi – de foarte înalt nivel.
„Muzica lui Enescu – o permanentă căutare“ – interviu cu violonistul Vlad STĂNCULEASA jpeg
„Muzica lui Enescu – o permanentă căutare“ – interviu cu violonistul Vlad STĂNCULEASA
Vioara mea e o Sanctus Serafin din 1739. Pe lîngă valoarea istorică, are o poveste cu totul aparte. Este prima vioară pe care George Enescu a cumpărat-o cu banii cîştigaţi din activitatea concertistică. Un instrument drag maestrului, pe care, mai apoi, l-a dăruit elevului său preferat, Yehudi Menuhin.
Cum am ajuns să mi trăiesc visul – dialog cu Anna TIFU jpeg
Cum am ajuns să-mi trăiesc visul – dialog cu Anna TIFU
Șostakovici, «Concertul pentru vioară nr. 1», care este şi concertul meu preferat. Există multe concerte pentru vioară care sînt dramatice, dar întunecimea şi durerea pe care le poţi simţi de la prima notă a acestui concert sînt unice.
„Dar nu auzi ce frumos sună?“ – interviu cu violoncelistul Valentin RĂDUŢIU jpeg
„Dar nu auzi ce frumos sună?“ – interviu cu violoncelistul Valentin RĂDUŢIU
Această muzică are un idiom atît de unic, incomparabil, încît nu îţi permite să fii leneş, să te bazezi pe reflexele şi aşteptările muzicale obişnuite. Cînd pui pentru prima dată pasul în această lume, ești ca un nou-născut: te uiţi de jur-împrejur, cu mirare, cu ochii larg deschişi, cu toate simţurile la atenţie maximă.
Pianul poate crea iluzia unei întregi orchestre – dialog cu Mihai RITIVOIU jpeg
Pianul poate crea iluzia unei întregi orchestre – dialog cu Mihai RITIVOIU
Deşi nu m-am născut într-o familie de muzicieni, părinţii mei sînt melomani, iar în casă se asculta foarte des muzică clasică. Eram fascinat în special de simfoniile lui Beethoven, iar pianul mi s-a părut atractiv poate tocmai din cauză că este singurul instrument la care se poate crea iluzia unei întregi orchestre simfonice
Trei întrebări pentru violonistul Ştefan TARARA jpeg
Trei întrebări pentru violonistul Ştefan TARARA
Cînd aţi descoperit-o şi cînd v-aţi îndrăgostit de muzica lui Enescu? Pot spune că muzica lui Enescu a existat dintotdeauna în mine. M-am născut într-o familie de muzicieni români, deci nu aveam cum să nu fiu îndrăgostit de muzica lui!
Fiţi pe fază, fiţi treji, wake up!“ – interviu cu Răzvan POPOVICI jpeg
Fiţi pe fază, fiţi treji, wake up!“ – interviu cu Răzvan POPOVICI
Învăţăm împreună şi cîntăm împreună într-o atmosferă plăcută. Lucrăm intensiv. Construim o relaţie discipol-maestru. E şi un soi de cantonament, o etapă de pregătire pentru viitor. Eu încerc să le deschid nişte uşi. Bursierii noştri primesc apoi felurite invitaţii ca să cînte.
Piaţa muzicală a muncii şi Shrek Forever After jpeg
Piaţa muzicală a muncii şi Shrek Forever After
Și totuși, în această relație de iubire – ură, și universitatea, dar și industria muzicală ajung să dialogheze. Cele două se ajută reciproc, prin infuzia de absolvenți capabili și prin primirea lor întru folosință provizorie.
Muzică şi tehnologie jpeg
Muzică şi tehnologie
În asta constă provocarea tehnologiei. Ea sporește enorm posibilitățile artistului fără să-i spună vreodată cam pe unde începe și pe unde se sfîrșește, de fapt, imperiul necesității…
De 2 ianuarie* jpeg
De 2 ianuarie*
De 1 ianuarie 2009, mi-a „sunat“ foarte bine Daniel Barenboim dirijînd Strauss (tatăl şi fiii) la Viena. Dar, ah!, unde era domnul Alecu Paleologu cu care seara, în fiecare an, comentam şi forfecam îndelung „cum a fost concertul“...?
Alte săli, aceleaşi emoţii jpeg
Alte săli, aceleaşi emoţii
Sălile de cinema de astăzi au, și ele, poveștile lor. În fond, filmul emoționează, aprinde imaginația, zgîndăre sufletul și provoacă mintea și astăzi, așa cum o făcea și ieri. Sala de cinema a rămas un sanctuar al marilor emoții și, cînd se stinge lumina, magia se întîmplă și acum.
„Spectatorii vor tot mai mult“ – interviu cu Ioana IONESCU, marketing manager la Cinema City România jpeg
„Spectatorii vor tot mai mult“ – interviu cu Ioana IONESCU, marketing manager la Cinema City România
Avatar a schimbat aproape totul! Succesul filmului a fost antologic, iar impactul asupra vizionării unui film a fost pe măsură. Am avut spectatori care au revenit să-l vadă de cîte opt ori. A stat șase luni în cinematografe!
Experienţa multiplexului jpeg
Experienţa multiplexului
Sala de cinematograf va cîștiga întotdeauna competiția cu propriul living-room. Un film văzut în sală este cu totul altceva decît un film văzut acasă.
Prima dată la cinematograf  Pe cînd multiplexul nu exista jpeg
Prima dată la cinematograf. Pe cînd multiplexul nu exista
Nu e nevoie să mă întind pe un divan freudian ca să dezleg mesajul primului meu film văzut la Cinema Roxy, pe Lipscani (sediul Ansamblului „Ciocîrlia“ în anii ’50). Stan şi Bran veneau de pe ecran spre mine cu o maşină şi eu – agăţîndu-mă de mîna tatălui meu – încercam să mă feresc, să nu dea cu maşina peste mine şi să mă calce. Pînă la urmă, m-au călcat, cu vîrf şi îndesat, pe viaţă.
Prima dată la cinematograf  Pe cînd doar multiplexul exista jpeg
Prima dată la cinematograf. Pe cînd doar multiplexul exista
Îmi amintesc și acum de parcă ar fi fost ieri. Tocmai se deschisese un centru comercial în cartier, iar odată cu el şi cinema-ul. Aveam 6-7 ani și eram împreună cu tata și cu vărul meu. Am intrat în cinema, iar mirosul irezistibil de popcorn m-a lovit.
Viaţa la mall jpeg
Viaţa la mall
Ani de zile, cinema-ul a fost pentru mine un mod de viață. Filmele, cu personajele, întîmplările și atitudinile lor, mi-au fost, de multe ori, repere. Funcționam precum personajul dintr-un mai vechi serial PRO TV, Viața bate filmul (Dream on, 1990), care și compara mai orice gest din viață cu unul dintr-un film.
„Producătorul e spătarul scaunului regizorului“ – interviu cu producătorul de film Ada SOLOMON jpeg
„Producătorul e spătarul scaunului regizorului“ – interviu cu producătorul de film Ada SOLOMON
Cred că problema cea mai mare la noi e faptul că, în accepțiunea populară, cinema-ul nu e văzut ca artă, ci mai degrabă ca divertisment. De aici întreaga discuție și întrebarea de ce filmele astea nu sînt ca filmele americane și așa mai departe.
Ghidul sunetelor în sala de cinema jpeg
Ghidul sunetelor în sala de cinema
Sala de cinema e un teritoriu minunat pentru un exerciţiu de antropologie sonoră. În cele ce urmează vă propunem un scurt ghid al celor mai frecvente interjecţii – şi cîteva comentarii cinematografice.
"Explorați Grădina Carpaților" jpeg
"Explorați Grădina Carpaților"
Întîmplarea face ca, în timp ce pregăteam acest Dosar despre turismul în România, Ministerul Mediului să demareze Proiectul de Ordin de Ministru prin care se dorea împuşcarea a 1691 de animale strict protejate (urşi, lupi şi pisici sălbatice).
Un călător britanic în România interbelică jpeg
Un călător britanic în România interbelică
Aventurier, globe-trotter pasionat, exmatriculat de la King’s College din Canterbury pentru că se comportase neadecvat, ţinînd de mînă, în văzul lumii, o fată de negustor, Patrick Leigh Fermor porneşte, în anul 1934 (avea 19 ani), într-o călătorie de la De Hoek către Constantinopol.
O anatomie a putorii jpeg
O anatomie a putorii
Am mers cu trenul de atîtea ori că nici fire nu mai am în cap, cum ar zice românul. De fiecare dată, mi-am exprimat repulsia pentru tot ce înseamnă CFR, de la vagoanele murdare la întîrzierile halucinante.
Ghiduri turistice învechite jpeg
Ghiduri turistice învechite
De fiecare dată cînd plec în afara țării mă impresionează modul în care-și promovează alte orașe sau țări atracțiile turistice, care nu sînt, de cele mai multe ori, atît de impresionante.
Comori culinare anulate de grabă, lene, diete & snobism jpeg
Comori culinare anulate de grabă, lene, diete & snobism
În lupta asta nebună după arborele genealogic al sarmalei şi al micului, au ajuns bietele zdrenţuite şi terfelite, nu mai ştiu ale cui sînt și de ce.
„Sîntem trădaţi zilnic de autorităţi” jpeg
„Sîntem trădaţi zilnic de autorităţi”
Am traversat Bucegii, am coborît în satele dinspre Țara Branului (am dormit prin sate direct în gospodăriile oamenilor), am urcat în Piatra Craiului și de acolo în Făgăraș (am dormit pe la stîne).
Trenuri, microbuze, autostopuri jpeg
Trenuri, microbuze, autostopuri
Prin liceu mă apucase febra citatelor motivaționale, iar preferatul meu era ceva de genul că important e drumul, nu destinația.
Fain e drumul jazzului jpeg
Fain e drumul jazzului
La patru luni şi jumătate distanţă, într-o seară splendidă de iulie, ajungeam în premieră în micul sat de pemi din Masivul Semenic.
Un drum la Turda jpeg
Un drum la Turda
Salina din Turda este lucrul cel mai uimitor pe care l-am văzut în ultimii ani, la noi și aiurea.
Unde plecăm de acasă? jpeg
Unde plecăm de-acasă?
Acuma, locuri frumoase insuficient cunoscute de români nu e neapărat un lucru rău.