Orbán la butoane

István PATAKY
Publicat în Dilema Veche nr. 662 din 27 octombrie - 2 noiembrie 2016
Orbán la butoane jpeg

Oare există un stat în Europa în care majoritatea votanților ar fi de acord ca Uniunea Europeană să poată dispune şi fără consimțămîntul Parlamentului autohton relocarea obligatorie în țara respectivă a unor persoane de altă cetățenie? Nu cred. Desigur, știm foarte bine că întrebarea care a fost formulată de guvernul ungar la referendumul din 2 octombrie se referea la cotele obligatorii de relocare a refugiaților, sau, mai pe larg, dacă cetățenii Ungariei vor sau nu imigranți în țară. Însă din simpla întrebare nu a reieșit acest lucru, ceea ce înseamnă că persoanele de altă cetățenie decît cea ungară pot fi orice. Imigranți, teroriști, pedofili sau hoți. Sau toți cei menționați anterior laolaltă. Căci cam asta a sugerat campania care a precedat consultarea populară.

Mai pe scurt, am avut de-a face cu populismul pur care poate fi prezentat ca exemplu în manualele de politologie. Dacă vrei să fii sigur că poți întări capitalul tău politic, formulează inteligent o întrebare cu care nu poți să dai greș la marea majoritate a populației. Fără a intra în detaliile referendumului – care a fost unul nevalidat, cu o participare sub 50%, dar cu o majoritate zdrobitoare, de 98% din voturi, în favoarea poziției cabinetului de dreapta condus de Viktor Orbán – și în cunoștința campaniei dure, cu accente naționaliste și anti-islam, care a precedat consultarea populară, putem afirma fără dubii că populismul a ajuns la apogeu în Ungaria.

Aici trebuie menționat repede faptul că nu Orbán a început acest mod de a face politică. În Ungaria, prima victimă a populismului accentuat a fost chiar actualul premier. La sfîrșitul primului mandat la putere, în 2002, Orbán și partidul sau, Fidesz, au pierdut alegerile în fața socialiștilor după ce candidatul la poziția de șef al guvernului, Péter Medgyessy, a promis o majorare cu 50% a salariilor bugetarilor. Nici în perioada guvernării de stînga al lui Ferenc Gyurcsány nu s-a dus lipsă de populism. La referendumul din 5 decembrie 2004 pe tema privatizării spitalelor, respectiv dubla cetățenie a maghiarilor din statele învecinate Ungariei, liderul socialist de atunci a derulat o campanie prin care a încercat să alarmeze populația, prin propagarea unei eventuale imigrații în masă a românilor care ar fi afectat grav piața forței de muncă.

Viktor Orbán, revenit la putere în 2010 – învățînd din succesele retoricii cu tentă populistă a socialiștilor –, a decis că se va folosi la maximum de comunicarea simplă care are drept țintă necesitățile, temerile omului de rînd. Mai întîi, teama cea mare a fost cauzată de situația economică, una precară, cauzată de criza globală, dar și de o guvernare socialistă defectuoasă. După ce Orbán, cu o majoritate de două treimi în Parlament, a schimbat tot ce se putea – inclusiv Constituția –, a ajuns rapid o țintă a „Bruxelles-ului“. Acest nume de oraș, sub umbra căruia a apărut din acel moment diavolul cu copite, care este incapabil să rezolve probleme, dar care este gata să înfigă un cuțit în spatele Ungariei. Viktor Orbán a găsit în „Bruxelles“ cauza tuturor problemelor, țapul ispășitor. Împotriva căruia maghiarii trebuie neapărat să înceapă un război de eliberare. Cu comandantul pe măsură. Sigur, accentele populiste nu înseamnă că premierul ungar a inventat o problemă care nu exista. Cunoaștem foarte bine criza decizională a Uniunii Europene și nemulțumirea crescîndă în rîndurile oamenilor, cauzată de acest lucru.

După victoria din alegerile din 2014, Orbán și staff-ul său de campanie – simțind perfect momentul adecvat – au aruncat pe piața politică tema imigrației cu mult înainte de apariția refugiaților la granițele Ungariei. Cînd imigranții au ajuns în țară, temerile populației erau deja inflamate la maximum. Iar Orbán a ieșit pe scenă cu rezolvarea: gardul. Zis și făcut. După ridicarea gardului, Ungaria a fost ocolită de valul imigranților. Comandantul care își apără patria și nu se teme de urletele amenințătoare venite din Bruxelles-ul depășit de situație a învins. Cine nu e cu noi este de partea celorlalți, a dușmanilor din UE, a imigranților posibili teroriști, a celor a căror religie le permite să aibă mai multe soții. O retorică clară și eficientă pentru mobilizarea votanților fideli. Dar nu mai mult. Referendumul a fost un semi-eșec surprinzător pentru Viktor Orbán, în condițiile în care rata de participare a fost una scăzută. Acum, marea întrebare este dacă guvernul și partidul Fidesz vor continua nuanțarea temei imigranților pînă la alegerile din 2018 sau vor fi nevoiți să găsească și alte subiecte care pot fi comunicate prin metode populiste.

Vom afla răspunsul curînd. Mult mai repede decît putem noi să ne formăm o părere fără echivoc referitoare la profilul politic al lui Orbán. Avem de-a face cu un populist desăvîrșit, care face orice pentru a rămane la putere, un profesionist în comunicare, un politician pursînge care simte pulsul poporului său, un refomator al Uniunii Europene, glasul care după o vreme va domina în majoritatea statelor de pe bătrînul continent? 

István Pataky este jurnalist și corespondent RFI la Budapesta.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

AD 4nXdpWBR95N3yvbFZK1Oc3OqWzvoGQ9KCTqLjn3FO0ADPr8 BvaM5oQqWGbeCqSfncBgtsvVqpt0QipU3GRNn8Ja8QP3blU8ox6HXb16XysOabxT2ln378eAxeBuEszd4i1 JipcqqA
Cinci modalități eficiente de a obține surse de finanțare rapidă pentru proiectele tale
În viața de zi cu zi, pot apărea adesea situații în care să ai nevoie de bani rapid pentru a-ți îndeplini un vis sau pentru a face față unor situații neprevăzute.
Samuel von Brukenthal, portret aflat în colecția Muzeului Național Brukenthal
Misterul mormântului baronului Brukenthal, descifrat după mai bine de 200 de ani?
Managerul Muzeului Național Brukenthal, Alexandru Chituță, a anunțat într-o conferință de presă că intenționează cu ajutorul arheologilor să descifreze misterul mormântului baronului Samuel von Brukenthal.
sala universitate istock jpg
Mai multe universități din România apar în cel mai nou clasament global Times Higher Education
Universitățile din România și-au extins prezența în cea mai recentă ediție a clasamentului Times Higher Education, publicat miercuri, care analizează performanțele pe domenii de studiu. Instituțiile românești au înregistrat 63 de apariții în cele 11 domenii evaluate.
BeFunky collage (34) jpg
Ce s-a ales de amanta lui Irinel Columbeanu. Cu ea a înșelat-o pe Monica Gabor
Flore Salalidis, cunoscută drept „blonda lui Iri”, ar fi fost motivul pentru care Irinel Columbeanu a divorțat de Monica Gabor. După episodul în care a ținut prima pagină a tabloidelor, tânăra a ales să se retragă într-un con de umbră. Cu ce se ocupă acum și cum și-a schimbat numele de familie.
victor ponta daciana sarbu jpg
Victor Ponta, prima declarație după divorțul de Daciana Sârbu: „Am învățat să nu mai fac absolut niciun fel de...”
Fostul premier Victor Ponta a divorțat de Daciana Sârbu, după un mariaj de 19 ani. Informațiile despre despărțirea politicianului de soția sa au început să circule încă din toamna anului trecut. Aflat în Statele Unite ale Americii, unde a participat la ceremonia de învestire a președintelui Donald T
cosma jpg
Încă un deces anunțat de clubul Armatei: a murit comentatorul finalei din 1986, rămas în istorie cu sintagma „Apără Duckadam”
Teoharie Coca-Cosma avea 84 de ani, la fel ca și celălalt mare dispărut al zilei de astăzi, Cornel Oțelea.
image png
Român căutat după ce ar fi ucis un bărbat și a dat foc casei fostei iubite, în Brazilia
Un bărbat în vârstă de 20 de ani, de naționalitate română, este căutat de poliție după ce a pătruns în locuința familiei fostei sale iubite și a împușcat un bărbat în vârstă de 28 de ani care lucra în casă.
Constantin Abăluță Foto Valentin Busuioc   Facebook jpg
Scriitorul Constantin Abăluţă a murit la vârsta de 86 de ani. „Literatura română suferă o ireparabilă pierdere”
Scriitorul Constantin Abăluţă a murit la vârsta de 86 de ani, a anunţat Filiala Bucureşti-Poezie a Uniunii Scriitorilor din România. A publicat un mare număr de volume fiind preocupat permanent de literatură de toate genurile și în special de poezie.
4   constructie casa santier curte casa Creșterea prețurilor imagine șantier Studio ae jpg
Cum să eviți obținerea autorizației de construire în România. Ce lucrări poți realiza doar cu o notificare la primărie, fără documente suplimentar
În 2025, o schimbare semnificativă în legislația construcțiilor din România promite să reducă birocrația pentru anumite tipuri de lucrări. Noul Cod al Urbanismului oferă posibilitatea realizării unor construcții fără a fi necesară autorizația de construire, simplificând astfel procesul pentru cetățe