Sunetul clasic al tehnologiei de ultimă oră

Publicat în Dilema Veche nr. 661 din 20-26 octombrie 2016
Sunetul clasic al tehnologiei de ultimă oră jpeg

„Într-un moment de ne­a­tenție, am prezis despre concerte că, peste un secol, nu vor mai exista în forma pe care o știm noi astăzi, pentru că funcția lor va fi integral preluată de media electronică. Mie nu mi s-a părut că această declarație este o afirmație radicală în mod deosebit. Eu am privit o ca pe un adevăr evident și, în orice caz, ca pe un efect colateral al dezvoltărilor din era electronică. Și totuși, nici o altă declarație a mea nu a fost mai mult citată și mai intens disputată“, scria, la începutul anilor 1980, unul dintre pianiștii despre care toată lumea admite că a avut geniu, Glenn Gould. Nu a trebuit să treacă un secol. Astăzi, tehnologia duce concertele în afara sălilor în care au loc în condiții audio-video, adesea, superioare celor disponibile cuiva care asistă „pe viu“. Dau un singur exemplu: un spectator al unui concert din cadrul Festivalului Enescu, aflat în Sala Palatului în sectoarele J sau M ori pe ultimele rînduri de la balcon, ori în lojele mai îndepărtate de scenă, aude și vede cu mult mai precar decît altul care primește o transmisie HD în apartamentul lui. Aceasta este o realitate. Sigur că sala de concert are mirajul ei, ritualul ei social și atmosfera ei imposibil de reprodus într-o locuință, dar condițiile de audiție sînt, nu în puține cazuri, mult îmbunătățite dacă intervine, între artist și spectator, tehnologia.

Gould era un mare entuziast al rolului pe care tehnologia îl joacă în muzică. De pildă, susținea puternic superioritatea înregistrărilor de studio față de concertele live. În studio, artistul găsește liniște, se poate concentra, poate reveni asupra unor pasaje care nu i-au ieșit de la bun început așa cum a vrut – nici unul dintre aceste răgazuri nu îi este la îndemînă în concert. În opoziție cu el, Sergiu Celibidache, un geniu de aceeași anvergură, dar cu concepții total opuse, pleda dimpotrivă: înregistrarea trădează muzica, sunetul înregistrat este o blasfemie, muzica se naște, irepetabil, doar în sala de concert. Ba chiar, într-un elan filozofic care l-a ținut o viață întreagă, Celibidache elaborase teoria că sunetul este tridimensional și că, înregistrat, oricît de curat, devine bidimensional – tehnologia distruge una dintre dimensiunile sunetului. Dincolo de această dispută de la distanță (Celibidache și Gould nu au polemizat niciodată direct, deși ar fi putut, pentru că au fost perfect contemporani), nu putem să nu notăm o realitate: muzica este, astăzi, de neconceput în afara tehnolgiei. În acest context, apare o nouă generație de muzicieni. Tinerii care termină Conservatorul în secolul XXI nu mai pot fi artiști adevărați decît dacă se aliază cu tehnologia. La rîndul ei, tehnologia a găsit în artă o onorantă provocare. Tehnologia face o reverență artei și, generoasă, înțelege să o susțină nu doar pentru că arta este o necesitate pentru toată lumea, ci pentru că arta, la rîndul ei, stimulează tehnologia. Arta cere tehnologiei tot mai mult!

Sîntem, încă, o civilizație care simte o corespondență adîncă între a­vansul tehnologic și tinerețe. Prezentăm în acest Dosar cinci tineri interpreţi de top. Pare că tehnologia de ultimă oră este destinată să fie la îndemîna tinerilor și ceva mai dificil de asimilat de către cei mai în vîrstă. Tinerețea circulă prin circuitele oricărei tehnologii. Și, dacă facem puțină liniște, s-ar putea să auzim că tensiunea acestei circulații sună clasic, foarte clasic, atît de clasic încît ajunge să fie, în fiecare moment, chiar muzica de ultimă oră… 

Ilustraţie de Ion BARBU

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Tribunalul Poporului
Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică.
p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce rol mai au valorile?
Am aflat că valorile sînt cele care ne dau un sens, iar acest lucru ne face să fim perseverenți și să depășim obstacolele.
p 10 sus jpg
Dihotomia fapte/valori a fost greşit înţeleasă
Valorile sînt ingredientele indispensabile ale realităţii sociale.
Elevi jpg
StateLibQld 2 198959 Planting a tree for Arbor Day at Ban Ban Springs State School, 1920 jpg
Tot ceea ce vreau să fiu
„Prietenia înseamnă să împarți punga de chips-uri cu celălalt.”
p 12 sus jpg
Mesajul corect
Într-o clinică de toxicomani e barometrul cel mai fidel al suferinței unei societăți.
640px Islamic   Garden Scene   1987 360 4   Art Institute of Chicago jpg
Valori, virtuți, viață în islam
Societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții.
Social Media and Technology jpg
Social media și tribalizarea valorică
Viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale.
962 t 14 VArsene jpeg
Mîntuirea biogeografică jpeg
La dolce vita vs La deutsche vita
O recentă zicală germană evocă, plastic și concis, „relația” dintre Germania și Italia – țările care ilustrează îndeobște șablonul nord-sud la nivel european: „Italienii îi respectă pe nemți, dar nu-i iubesc; nemții îi iubesc pe italieni, dar nu-i respectă”.
Crédit Suisse Zermatt JPG
Calitatea ce-am poftit, dar și tihna ce-am tihnit
Elveția, spre exemplu, este pe primul loc în topul Numbeo, pe locul 5 în cel al US News și pe locul secund, la egalitate cu Irlanda, în indexul UNDP. Alți „suspecți de serviciu” sînt Islanda, Danemarca, Suedia, Olanda, Germania, Finlanda sau Norvegia.
Left Former Movie Theater Balkan Right Hotel Bulgaria (158046439) jpeg
Geografia relativă a bunăstării
Diferențele dintre un Nord bogat, în ultimele decenii asociat de cercetătorii științelor sociale capitalismului în expansiune, și un Sud sărac, aflat sub dominația totală (pernicioasă poate?) a celui dintîi, au intrat în limbajul profesional al reprezentanților științelor sociale.
p 10 sus jpg
Greierele sobru și furnica hedonistă, sau despre noul clivaj Nord/Sud
Autenticitatea nu presupune mari sacrificii, iar „societatea singularităților” se regăsește în noul Pămînt al Făgăduinței: diferită, dar nu brutală, accesibilă, dar nu mizeră, simplă, dar nu banală.
p 12 WC jpg
De-a lungul și de-a latul vieții
Percepem viața ca pe o datorie sau ca pe o plăcere? În ce domenii e datorie și în care e plăcere? Ce preț sîntem dispuși să plătim pentru a ne trăi viața în propriii termeni? Și cîți dintre noi au oare luxul alegerii?
p 13 sus jpg
„Incategorisibila” fericire
La urma urmei, așa cum o spunea Helliwell, „fericirea” este în bună măsură un produs de marketing, iar etichetele contează prea puțin. Iar adeseori, căutînd un lucru cu lumînarea, riscăm să uităm ceea ce căutam cu adevărat.
640px Beer optimator glass bottle jpg
Lumea văzută prin fundul sticlei: bere versus vin
Ne-am găsit voia bună în deprinderile culinaro-bahice strămoșești și am stabilit ca etaloane pentru calitatea vieții sarmalele, mititeii și pruna curată. Mai la nord sau mai la sud, gastronomic vorbind, lucrurile stau altfel.
640px Overzicht van de drukte op Mokum 700, Bestanddeelnr 928 0112 jpg
Cum măsurăm bunăstarea și de ce
Avem totuși un alt mod de a înțelege dezvoltarea și feluritele ei moduri de a contribui (sau nu) la o viață bună, împlinită, umană?

Adevarul.ro

atac nuclear FOTO Shutterstock buton nuclear
Războiul din Ucraina se află într-un punct de cotitură periculos - Analiză CNN
În ciuda gestionării dezastruoase continue de care Rusia a dat dovadă în războiul din Ucraina, abia acum se poate apropia cel mai periculos moment al conflictului, se arată într-o analiză realizată de CNN.
Drona Mohajer 6 FOTO Ministerul iranan al Apărării jpg
Dronele iraniene, o amenințare serioasă pentru spațiul aerian al Ucrainei. Rușii au întețit atacurile asupra Odesei
Introduse recent pe frontul din Ucraina, dronele iraniene reprezintă o amenințare serioasă pentru apărarea aeriană ucraineană, spun soldații ucraineni aflați pe front, relatează Politico.
WhatsApp Image 2022 09 27 at 16 41 53 jpeg
Presa maghiară, despre retrogradarea României. Ungurii nu râd de noi, deși au făcut furori în Liga Națiunilor
Ungaria a fost la un pas de câștigarea unei grupe infernale, cu Italia, Anglia și Germania pe post de adversari. Deși au bătut granzii Europei, vecinii noștri au rămas cu picioarele pe pământ și nu ne-au luat la mișto.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.