Tema săptămînii

Pagina 66
Socialism după comunism jpeg
Socialism după comunism
Însă partidele social-democrate din Vest treceau deja, în anii ’90 și 2000, printr-o criză de identitate ideologică/politică din care nu și-au mai revenit decît sporadic.
„Europa socială a devenit mai degrabă un slogan“ – interviu cu Vasile PUŞCAŞ jpeg
„Europa socială a devenit mai degrabă un slogan“ – interviu cu Vasile PUŞCAŞ
Astăzi, social-democrația se adresează într-un cu totul alt fel și spre o altă componentă, să spunem socio-economică, decît cea din urmă cu două decenii. Aceste lucruri se văd cît se poate de clar în lipsa viziunilor foarte coerente și asumate la nivel european sau foarte clar la nivelul statelor membre.
Ştiinţa socialismului ştiinţific jpeg
Ştiinţa socialismului ştiinţific
O să mă întrebați răutăcios: nu este orice formă de socialism „utopică“? Pentru Marx și Engels cel puțin, nu. Economia marxistă este „științifică“, adică ea surprinde legile istoriei precum surprinde fizica teoretică legile naturii și, susține Engels, poate fi modificată în funcție de faptele empirice cu care aceasta se confruntă.
Viitorul României va fi social democrat sau nu va fi deloc jpeg
Viitorul României va fi social-democrat sau nu va fi deloc
Din păcate, creșterea economică nu le rezolvă pe toate, chiar dacă credința cea mai larg răspîndită e că, dacă stimulăm creșterea economică, sărăcia se va reduce de la sine.
Darul şmecheriei jpeg
Darul şmecheriei
Pe cît de bine împămîntenite sînt la noi șmecherul și șmecheria, pe atît de nemțesc e cuvîntul „șmecher“, provenit, după toate aparențele, din germanul „Schmecker“ (cel care gustă/degustă).
Mic portret  Ce mare şmecherie? jpeg
Şmecheria şi hoţia sînt a filei două feţe...
Exemplele mele de șmecheri vin din rîndurile elevilor/studenților mei (unii, între timp, deveniți colegi de breaslă cu mine.
Lost in translation: jmecherul drept constantă intraductibil a identităţii jpeg
Lost in translation: jmecherul drept constantă intraductibil a identităţii
Încă din copilărie rețin titulatura de șmecher ca pe o învestitură la care aspiram cu toții. Dar ea nu le era dată decît cîtorva aleși. Le recunoșteam autoritatea și ne plecam în fața lor, curtîndu-le compania, în speranța că ceva din aura lor va adera și la nevolnicele noastre ființe.
Mic portret  Ce mare şmecherie? jpeg
Mic portret. Ce mare şmecherie?
Bacalaureatul şmecherului e barul, iar facultatea, cazinoul. Cu asemenea scrisori de acreditare, în calea şmecherului nu poate rezista nimic.
Era şmecherilor jpeg
Era şmecherilor
A greșit Steinhardt încărcînd astfel un cuvînt umil? Șmecheria, cu tonalitatea sa minoră, bagatelizează comunismul, pare că face din torționarii odioși niște mici găinari descurcăreți.
Şmecheria supremă, în două acte şi o bulă jpeg
Şmecheria supremă, în două acte şi o bulă
„Știința este șmechereala mea supremă. Am două doctorate, sînt rector, șef de secție la spital, 23 de doctoranzi (cu dispensă, că legal nu e voie, dar fiind prea bună, nu le pot refuza setea de cunoaștere). Sînt șefa mai multor comitete și comisii, am coordonat o agenție și sînt sau voi fi un excepțional ministru tehnocrat.“
Jmecherul român jpeg
Jmecherul român
Nu există întrebare la care jmecherul politic să nu aibă răspuns. Mai mult: la care să nu aibă răspuns pe loc, fără să stea o clipă pe gînduri. Reflecția, pauza meditativă, dubitația le consideră semne de slăbiciune. A răspunde „Nu știu, trebuie să mă documentez“ e de neconceput.
Feriţi vă de babe şi de draci jpeg
Feriţi-vă de babe şi de draci
În mitologia românească, responsabili cu șmecheria sînt dracii și babele, încă de la facerea lumii. Într-unul dintre miturile cosmogonice, Dracul încearcă prin tot soiul de vicleșuguri să zădărnicească planurile lui Dumnezeu de a zidi pămîntul.
Un impostor moldo valah la Curtea lui Ludovic al XIV lea jpeg
Un impostor moldo-valah la Curtea lui Ludovic al XIV-lea
În ianuarie 1668, un straniu personaj își făcea apariția la Saint-Germain-en-Laye unde se găsea Curtea regelui Soare. Noul venit era un bărbat arătos de circa 40 de ani (el însuși mărturisea 43), cu ochi frumoși și îndrăzneți, cu o frunte bine desenată, barbă și părul lung și buclat, îmbrăcat după moda orientala a vremii.
Liked & shared! jpeg
Liked & shared!
Un lucru pe care n-o să ne săturăm niciodată să-l reamintim este că Dilema veche există şi în varianta online încă din anul 1996. Cum am spus-o şi cu alte ocazii, sîntem veteranii presei online din România şi, oricum, am fost în avangardă: studiile arată că în anul 1995 erau prezente în World Wide Web puţin peste o mie de publicaţii în toată lumea.
Invizibilii jpeg
Cupluri
E genul de cuplu în care el sau ea sînt tot timpul „noi“. „Nu ne place ciocolata“, o să-i auziți pe cei doi ciripei care se țin constant de mînă. „Ne place la mare, bem numai vin roșu, nu mîncăm sărat…“ – totul se face la comun, iar individualitățile fiecăruia s-au topit una în alta ca figurinele de ciocolată lăsate în soare.
Obiectul iubit jpeg
Vîrsta de mijloc e un şantier
„Nu vreau să-mi cresc copiii între betoane. Or să aibă spațiu, curte, loc de joacă. O să putem și noi, în sfîrșit, să respirăm!“ Aș vrea să-i atrag atenția, în glumă, că atunci cînd casa lor o să fie cu adevărat gata, copiii deja vor fi crescut și nu vor mai avea nevoie de un loc de joacă. Or să aibă nevoie de mașini ca să ajungă, din mijlocul cîmpului, în oraș, la facultate. Însă nu zic nimic, nu vreau să-i stric bucuria.
Cum trebuie să fie un ministru? jpeg
O „piatră de poticnire“ pe tema libertății
Putem accepta că trupul nostru e un sediu al răului? Nu, căci „Dumnezeu a pus mădularele în trup, pe fiecare din ele, aşa cum a vrut El“ (1 Corinteni, 12, 18), „ca să nu fie dezbinare în trup“ (Idem, 12, 25).
Cum poate fi Bucureştiul capitală europeană a culturii? jpeg
Elogiul mediocrităţii
Se vorbește de mult despre cele „două Românii“, cel mai adesea cu năduf, opunînd unei Românii harnice, progresiste și avansate o altă Românie, leneșă, înapoiată, retrogradă. Nu cred deloc că lucrurile stau așa. Dar este cert că devenim tot mai mult o țară a extremelor, ceea ce se cheamă U shape society.
Acasă de două ori jpeg
De ce nu mai citesc copiii?
Cititul nu mai e ceva dorit, ci, mai degrabă, etichetat şi plasat la capitolul „trebuie“. Un trebuie care omoară din start ideea plăcerii.
Oxford, premierul şi Isaura jpeg
Ceea ce noi, romii, nu sîntem
Afirmațiile de mai jos sînt lucruri care mi-au fost spuse despre romi („țiganii mei“) în diverse împrejurări, cu diverse ocazii.
Nu eşti de acord? Eşti prost  Sau primitiv jpeg
Ia să vedem cine e mai smerit!
Aveau și ei o părere despre Dumnezeu și despre smerenie. Bună, proastă, era părerea lor, era treaba lor. Imediat a explodat smerenia-n noi toți și ne-am apucat să explicăm cum e de-adevăratelea și cum stă treaba.
Frici şi fericiri jpeg
Frici şi fericiri
Aceasta este teama surdă, de adîncime, cu care rămîi toată viața, ca părinte: să nu i se întîmple ceva grav copilului.
Rămîne între noi jpeg
Rămîne între noi
Fericirea nu este eșec, dar sigur este absența succesului sau, mai degrabă, irelevanța lui cîtă vreme nu este și succesul comunității. Pentru că nu este despre tine, ci despre cei de lîngă tine, nu îți aparține, dacă nu le aparține și lor.
„Cine nu ştie să aibă dezamăgiri nu ştie să aibă nici succes“   interviu cu Mircea CĂRTĂRESCU jpeg
„Cine nu ştie să aibă dezamăgiri nu ştie să aibă nici succes“ - interviu cu Mircea CĂRTĂRESCU
Confuzia oamenilor tineri din acest moment vine și din lipsa obișnuinței lecturii, a disciplinei intelectuale. Nu-i poți scoate din deruta lor arătîndu-le cu degetul în ce direcție trebuie să se ducă, ci doar indirect, prin exemplu personal.
Lumea e exact așa cum vrei tu să fie jpeg
Zodii pe cale de apariţie
Drumuleţul spre limba ca şi superhaos e deschis gen.
Dacă doriţi să revedeţi    jpeg
Dacă doriţi să revedeţi...
…Selecțiuni din programul de Revelion. Așa suna celebrul titlu al emisiunilor din noaptea de Anul Nou, date în reluare în zilele următoare. Pe vremea comunismului, Revelionul ajunsese pe departe cea mai populară sărbătoare din an.
Last Christmas, I gave you my heart jpeg
Last Christmas, I gave you my heart
Melodia celor de la Wham ne urmărea pe drumul din Balta Albă, de la Gloria, pînă în Titan, în Macaralei. Am plecat pe jos, cu doi prieteni și colegi de bloc, spre petrecerea de Revelion 1987. Pierduserăm deja autobuzul 101 în stația de la Potcoava.
Moş Crăciun în exil png
Moş Crăciun în exil
În România comunistă, debarcarea lui Moş Crăciun are o dată precisă. E 24 decembrie 1948, cînd cuvîntul „Crăciun“ este interzis public.
Revelioanele şi reveioanele vremurilor trecute jpeg
Revelioanele şi reveioanele vremurilor trecute
Reveionul era altfel, era cu „gaşca“. (Cine nu avea gaşcă era trist şi petrecea Revelionul cu familia.)
Revelionul şi televizorul jpeg
Revelionul şi televizorul
„Era Revelionul 1990-1991 şi cei de la Divertis au avut patru ore din program. A fost foarte politizat. Se vorbea despre terorişti, despre falşii revoluţionari… Ion Iliescu a fost foarte deranjat de acel program şi, pe 3 ia­nuarie, preşedintele director general al TVR, Răzvan Theodorescu, a ţinut o şedinţă şi a zis să ne dăm dracu’ toţi demisia, că ăla n-a fost program! Cam aşa a fost tranziţia de la Revelionul comunist la cel din capitalismul sălbatic.“
„În comedie, actorul trebuie să ştie în cine dă“ – interviu cu Stela POPESCU jpeg
„În comedie, actorul trebuie să ştie în cine dă“ – interviu cu Stela POPESCU
Multe probleme se pot trata cu haz mare și în așa fel încît să-l mulțumești și pe spectator, care să zică „Are dreptate, domnule!“ și să spere că poate se schimbă ceva. Asta era zicala înainte: „Spuneți voi acolo, că poate se schimbă ceva“.
Bucuriile anilor ’80 jpeg
Bucuriile anilor ’80
Lista de invitaţi, Revelion de liceeni, de „tineret“, de „oameni ai muncii“. Ghirlande, stele, lampioane, fanioane colorate. Pelicanol şi lipici cu gust dulceag, îl mîncam cu linguriţa atunci cînd eram mici, spre disperarea părinţilor.
În desfătarea sindrofiei    jpeg
În desfătarea sindrofiei...
Mosafirlîcul se transformă în adevărate agape bahice, în „carnavalul“ (Lăsata Secului) dinaintea Posturilor mari.
De la sarma la nem fresh jpeg
De la sarma la nem fresh
Dintre toate Revelioanele copilăriei, cel mai bine îl țin minte pe cel din 1989. Amintirea este legată, mai ales, de „boom-ul“ culinar de pe masă.
Revelion 1979 jpeg
Revelion 1979
Eee, cu chiu, cu vai, ajunserăm noi la București, da’ nu-nainte de a plăti o amendă pe măsură, că al dracu curcan, cînd veni comtrolu, nu statu și iel ca lumea, liniștit, sub bancă, că controloru avea niște ciorapi vișinii și, cînd îi văzu Bismarc, începu să-i ciugoală, de se sperie omu și sări în brață la Veta.
Vremea tradiţiilor, vremea consumului jpeg
Vremea tradiţiilor, vremea consumului
Pentru omul arhaic viitorul constituia un motiv de angoasă: va fi un an rodnic sau păgubos? Unul bogat în precipitații sau, dimpotrivă, neprielnic, secetos, aducător de foamete?
Roluri, de Crăciun jpeg
Roluri, de Crăciun
Tot bărbații sînt, de multe ori, cei care aleargă după cadouri imposibile și în ultimul moment (vorba filmului Jingle all the way, 1996, Brian Levant, cu Arnold Schwarzenegger) pentru odraslele lor. Sau pentru partenerele lor.
Roluri şi schimburi jpeg
Roluri şi schimburi
Prezența bradului natural de Crăciun în casă este ca un fir invizibil care mă leagă de bunicul meu.
O istorie personală a Crăciunului jpeg
O istorie personală a Crăciunului
1989: Crăciun cu ochii lipiţi de ecrane, cele mai multe alb-negru, puţine color.
Un pluguşor jpeg
Un pluguşor
Lecția se numea „Plugușorul“ și trebuia știută pe de rost, ca toate celelalte poezii din carte.
Pregătirile de Crăciun, la patru mîini jpeg
Pregătirile de Crăciun, la patru mîini
Așa cum mă fofilez de la tăierea porcului, sînt reticent și cînd vine vorba de tăierea bradului.
Domnul Teorie şi doamna Practică jpeg
Domnul Teorie şi doamna Practică
Spre deosebire de femei, care văd continuitatea/tradiția/moştenirea familială ca pe o necesitate, bărbaţii tind să o vadă ca pe o datorie (faţă de înaintaşi, neamurile de la ţară, chiar şi patria, naţiunea, „tradiţia“ însăşi).
Plăcerea de a i hrăni pe alţii – interviu cu Mircea RADU jpeg
Plăcerea de a-i hrăni pe alţii – interviu cu Mircea RADU
Romantismul e bun oriunde, în orice altă cameră, dar nu în bucătărie.
Peisaj de Crăciun jpeg
Peisaj de Crăciun
Crăciunul din România mă în­so­țeș­te oriunde aș fi. Împodobesc bra­dul în Ajun, niciodată mai devreme, iar plăcerea declanșată de metamorfoza unui copac aparent banal într-un obiect de artă are și sîmburele de regret al despărțirii de el după abia cîteva săptămîni.
Porcul, palinca, bradul şi corinda jpeg
Porcul, palinca, bradul şi corinda
Brazii sînt artificiali, ornamentele se modifică an de an și majoritatea sînt din China. Masa de Crăciun o comandă, bineînțeles, bărbatul și o aduce, cum zice Cozmuța morarul, catering-ul.
Plagiat sau plagiatori? jpeg
Plagiat sau plagiatori?
Fenomenul plagiatului nu e prezent doar în România. Iar dezvoltarea Internetului nu face decît să-l accentueze.
Efectul Tartuffe jpeg
Efectul Tartuffe
Vă plac impostorii? Dacă nu, puteți să îi scoateți pe toți Tartuffe-ii din scenă. Au furat textul altora și spun că e al lor. Și profită.
Mitul lui Internetheuth jpeg
Mitul lui Internetheuth
Îmi place să copiez. De cînd a apărut Internetul în viața mea îl folosesc ca să copiez tot ce prind. Copiez adrese, copiez referințe, copiez documente, copiez fragmente. Aceasta e natura mea de strîngător digital și mi-o trăiesc cu pasiune estetică și, aș zice, morală. Cititul și scrisul sînt încă ceva nou pentru mințile din specia noastră.
Copiatul şi plagiatul în era Internetului – o dezbatere jpeg
cultura jpeg
O boală a societăţii
Mi se pare destul de limpede că plagiatul este o suferință a societății; este o boală a societății – atît a celor care practică plagiatul, pentru că ei nu știu să facă altceva (dacă ar putea, ar face), dar este și a celor care admit plagiatul.