Domnul Teorie şi doamna Practică

Publicat în Dilema Veche nr. 670 din 22-28 decembrie 2016
Domnul Teorie şi doamna Practică jpeg

Multă vreme m-a intrigat su­per­stiția legată de cine îți trece pragul de Anul Nou: dacă te vizitează un bărbat, pasămite îți va merge bine tot anul; dimpotrivă, primirea unei femei în casă cică îți va aduce ghinion. Am încercat să îmi explic acest tabu ca pe un auspiciu răsturnat: e preferabil să te calce un bărbat, mai ales ca gazdă femeie, într-un cadru simbolic legat de sărbătorile cosmice ale fertilității. Citisem că sorcova însăși este urmașa nuielușei înflorite a Saturnaliilor (indubitabil un falus transfigurat), cu care bărbații le augurau rodnicie femeilor: o fecundare simbolică, sublimată coregrafic. Am constatat că, în mod tradițional, bărbatul e cel care, în timpul sărbătorilor de iarnă, se deplasează, colindă (în toate sensurile), îndeplinește munci în afara casei, în timp ce femeia rînduiește casa și gătește felurile rituale. Bărbatul taie porcul, ceea ce trece drept operație anevoioasă. Dar frămîntatul aluatului de cozonac, care solicită fizicul cu prisosință, îi revine femeii. În schimb, în multe gospodării de azi e încetățenită, ca strictă specializare de gen, datina ca bărbatul să pună murăturile de toamnă; chipurile, dacă le așază în borcan femeia, se strică, se fleșcăiesc. O fi pentru că bărbatul ar întrupa principiul tare, viguros, în timp ce femeia închipuie tandrețe, dar și acea moliciune care, în anumite contexte, este evitată?

De obicei, flăcăii sînt cei care merg cu colindul, fetele și femeile – cele care primesc. Bărbătești sînt plugul, biciul și zurgălăul. Buhaiul, în schimb, acea membrană supusă vibrațiilor profunde, se vădește ca un atribut feminin. Vedetă a Crăciunului modern, Moș Crăciun apare rareori acompaniat de Baba sau, mai burghez spus, Doamna Crăciun. În contexte comercial-carnavalești, Moșului i se atribuie un alai de Crăciunițe, tinere și atrăgătoare, care, dincolo de travesti, se dovedesc a fi hostessele și samplerițele de peste an.

Toate aceste arhetipuri de sezon nu pot fi relativizate fără a a atrage confuzia sensurilor, fără a duce la o zădărnicire a sărbătorii însăși. Publicitatea care, în numele originalității, ni l-a arătat în deceniile din urmă pe Moș Crăciun beat, karatist sau scălîmbăiat caricatural a înregistrat tot atîtea experimente eșuate. Tot așa, un Moș Crăciun femeie ar fi de neconceput, chiar și în numele comandamentului egalității de gen: e un tabu de neîncălcat.

Dincoace de arhetipuri și legende, în lumea reală a gospodăriilor românești contemporane, soțul și soția își divizează mult mai puțin contribuțiile în economia căminului. În decursul interviurilor pe care le-am luat consumatorilor tradiționaliști din mediul urban, am aflat că alegerea porcului, uneori și tranșarea acestuia, îi implică pe amîndoi (deși, „arhetipal“, ar fi căzut în partea virilă, expansiv vînătorească, a diadei casnice). În mod complementar, multe dintre îndeletnicirile din bucătărie, considerate în mod tradițional femeiești, sînt preluate de soț.

Ce rămîne inerent genizat este discursul celor două tabere despre tradiții, găteli și alte rînduieli festive. Bărbaţii verbalizează, conştientizează în mod declarativ tematica tradiţiilor. Cu doamnele am purtat predominant discuţii practice despre consum şi preparare, într-o perspectivă tradiţională foarte prezentă, dar implicită, nemanifestă („aşa făcea mama“, „aşa se găteşte la noi“, „îmi place smîntîna mai grosuţă“, „parizerul ăstălalt e mai bunicel“ etc.). În schimb, domnii ajung repede şi neabătut la problematizări, teoretizări şi schematizări politice. Le-am dat prilejul să rostească ei primii, înaintea mea, termeni precum tradiţie/tradiţional sau patriotic/naţional – şi au făcut-o fără tăgadă. Spre deosebire de femei, care văd continuitatea/tradiția/moştenirea familială ca pe o necesitate, bărbaţii tind să o vadă ca pe o datorie (faţă de înaintaşi, neamurile de la ţară, chiar şi patria, naţiunea, „tradiţia“ însăşi).

Schematizînd la maximum, atunci cînd femeia spune „aşa făcea mama“, bărbatul spune „aşa fac românii“. 

Florin Dumitrescu este textier, publicitar, doctor în socio-antropologie. Cea mai recentă carte publicată: Dodii, Editura Nemira, 2016.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.