⬆
Tema săptămînii
Pagina 65

Pe barba noastră
Ciclicitatea modei face ca barba să revină după ce nu mai cunoscuse gloria fashionistă din anii flower-power.

Dictatura părului
Acest joc al opozițiilor între păros și neted este departe de a lua sfîrșit.

„Văd barba, văd mantaua, dar pe filozof nu-l zăresc!“
Oricît m-am străduit și am cercetat, n-am găsit deocamdată o legătură prea strînsă între istețime și barbă, între barbă și înțelepciune, între profunzimea silogismului și lungimea firului de păr facial.

Părul bărbaţilor
În funcţie de gen, conotaţiile sexuale ale părului sînt destul de simetrice. Simplificînd lucrurile, podoaba capilară reprezintă senzualitate la femeie şi virilitate la bărbat.

Casting de bărboşi
Dacă nu cauți Adonişi pensaţi (culmea, cocălărei din ăștia mai găsești!), e dezastru absolut la casting-ul de bărbați.

Faruk
„Certam nevastă, la politică, la fotbal şi vedem aşa supărat! Io zicem: stai jos liniştit, bea un ceai, cafea, povesteam, cîntam ceva… şi abia după aia treci la tuns! După tuns, uitam în oglindă, frumos s-a făcut şi atuncea rîde şi e fericire!“

Băieţii zilelor noastre
Look-ul și imaginea au fost, astfel, transpuse în medii digitale, unde iGenerators sau Millennials se grupează, prin selfie-uri și hashtag-uri, poze perfect editate sau fotografii dinadins neretușate, în tipologii mai mult sau mai puțin evidente.

Lux la masculin
Se poate ușor citi și pe fața bărbaților că sînt mereu cu cîțiva pași în urma femeilor pe scara evoluției. Mai ales dimineața, înainte să meargă în baie.

Ce ţie nu-ţi place
Toleranța nu implică milă, ci înțelegerea unor aspecte mai complexe. Dacă în clasa în care învață copilul tău este un elev care suferă de ADHD, ce faci? Dacă un om în vîrstă îți spune că Iohannis este nazist pentru că e neamț, cum reacționezi? Dacă o persoană gay își cere aceleași drepturi legale cu una heterosexuală, care este primul impuls?

De la un deceniu la altul: protestele în România
Cu alte cuvinte, chiar dacă ar fi mai puțini cei ce cedează locul bătrînilor în autobuze, acest lucru nu ar fi un semn de scădere a politeții de acest fel. Pur și simplu ar fi o reflexie a schimbării structurii populației ce merge cu autobuzul.

„Pe Facebook, individul proiectează o imagine personală idealizată“ – interviu cu Teodor BACONSCHI
Like-minded people participă la o „bisericuță“ care capătă aspecte de intransigență sectară. Cel de cu totul altă opinie față de gîndirea dominantă a grupului e imediat exclus ca „troll“.

Educaţia pentru toleranţă
Mătuşa unuia dintre colegii de clasă ai copilului din Piteşti povesteşte despre ameninţări în timpul orelor, cum sînt agresaţi copiii şi cum unul dintre copii îşi păzește fratele mai mic în fiecare pauză, pentru că a fost ameninţat că va fi omorît.

Cum ne îngrijim bătrînii?
„Ar trebui să ne comportăm cu persoanele vîrstnice așa cum ne-am dori să se comporte tinerii din viitor cu noi cînd vom fi bătrîni.“

La firul ierbii
Un administrator: „Avem în bloc o persoană cu dizabilități, au venit unii să construim o rampă, altfel luăm amendă ca asociație; cu atîția restanțieri, becurile de pe paliere le schimb din banii mei; să ne dea amendă. Nu mă înțeleg cu oamenii, nu le trebuie rampă.“

Cultura agresivităţii
Obișnuiau să-i ia cîrjele și să i le pună la distanță, obligînd-o să sară într-un picior ca să și le recupereze.

Sîntem o naţie de mironosiţe?
Iubeam un alt bărbat, tulburam deci ordinea macrocosmică și buna rînduială a societății de tranziție.

Politicienii despre toleranță
● Liviu Dragnea: „Eu sînt un om tradiționalist. Dacă pentru asta pot fi considerat fanatic religios, sînt un fanatic religios. Sînt creștin-ortodox și eu văd familia formată dintr-un bărbat și o femeie și, cînd vrea Dumnezeu, și cu copii.“ (HotNews, declarație din 21 octombrie 2016)

Distanţe relative
Subiectul emigrației rămîne în continuare unul sensibil, nu doar în România. Este interesant de analizat și în contextul actual – în ultimii ani, solidaritatea emigranților față de ceea ce se întîmplă în România (participarea la vot, proteste etc.) a fost una fără precedent. Oamenii vor să demonstreze că le pasă.

„Va fi bine şi la noi. Va fi!“
Adevărul e că prima generație de imigranți nu vor putea spune niciodată că sînt 100% integrați în țara de adopție. Nu au cum. Rădăcinile nu se uită.

Între două sau mai multe revoluţii
Cu ajutorul lui Putin, s-a molipsit o lume întreagă de naţionalism şi boală pe migranţi. Zidurile, inclusiv şi mai ales cele mentale, se înmulţesc şi ele ca şi ei. Românilor rămaşi pe loc li se rezervă foamea de dreptate şi mîndria de a dispune de o democraţie mai originală decît oriunde şi oricînd. Pînă le ajunge cuţitul la os şi se ridică să demonstreze că au învăţat, în fine, să-şi preţuiască libertatea.

Detaşarea nu există
De ce nu vă „detaşaţi“ voi odată de România, măi, plecaţilor? Ce mai aşteptaţi? Ori vă întoarceţi, ori vă integraţi, naibii, acolo unde v-aţi dus! De parcă ataşarea de aici şi integrarea în acolo s-ar exclude una pe alta.

Exil, mobilitate şi transformări colective
Ecourile universului totalitar rămîn multă vreme prezente în conștiința celor care circulă liber după căderea comunismului.

Cordonul ombilical
De cîțiva ani, am sentimentul că România dizolvată prin lume a început să precipite. Am experimentat-o pe viu, la Paris, stînd zece ore și jumătate la rînd la Ambasadă, alături de alte mii de români, pentru a putea vota la alegerile prezidențiale din noiembrie 2014.

În cumpănă, între două lumi
Cînd alegi să renunți la spațiul în jurul căruia îți construiești granița, devenind emigrant, alegi să trăiești între două lumi.

Efectul sinoptic
Aceste noi generații de imigranți (plecați fie cu burse de studiu, fie atrași de locuri de muncă decente pe măsura cunoștințelor lor) sînt în perfectă sincronizare. Tehnologia îi leagă în continuare de familiile din România, unde WhatsApp a înlocuit telefonia, și ajung să țină legătura mai strîns cu părinții decît o făceau cînd erau studenți la București.

Mi-ar plăcea Estul dacă ar fi situat în Vest
Trăiesc, se poate spune, între două lumi. Faptul acesta are, simultan, un mare avantaj și un mare dezavantaj. Dezavantajul e că aparțin sufletește atît unei lumi, cît și celeilalte și, atunci cînd sînt în Vest, aș vrea adeseori să fiu în Est și invers.

Românii care pleacă, dar care se şi întorc
Chiar dacă rămîn sau pleacă, mulți continuă să se implice într-un fel sau altul în ceea ce se întîmplă în țară. Au organizat proteste la Bruxelles de fiecare dată cînd au simțit că e nevoie de ei: cînd secțiile de votare nu au fost suficiente, după incendiul de la Colectiv, cînd Guvernul Grindeanu a emis ordonanța de modificare a Codurilor Penale.

Cottbus, RDG
În Dosarul de acum o să descoperiți cît de multe distanțe există și în cîte feluri le putem simți. Vorbesc despre noi la fel de mult cum o fac și apropierile.

Şotron printre stele
Pe lîngă cealaltă poveste celebră, care spune că sîntem toți praf de stele, pentru mine scara cosmică a distanțelor e cea mai impresionantă lecție din astronomie.

„Distanţele nu pot fi recuperate“ – interviu cu scriitorul Andrei CODRESCU
Ne-am jucat cu ziua și cu noaptea cum le știam noi înainte de poezie. Ne-am jucat și ne-am certat pe teme de poezie, amintiri, limbaj. A fost ca o căsnicie prin email, bulversată și ieșită din obișnuințe și chiar din limbaj.

Dilatări şi contracţii
Înainte de 1989, eram convinsă că voi locui întotdeauna în țară. Crescusem în Timișoara, unde plecările din România, deși din ce în ce mai frecvente începînd cu anii ’70, erau percepute ca traumatice.

Ronduri pe punte
Mă ridic, fac cîțiva pași, mă uit și în urmă și plec mai departe, spre zgomot. Sînt eroul dispensabil dintr-un film de groază. A avut dreptate tipul ăla cînd a spus că totul e relativ. Mai ales timpul e.

Poveşti, trenuri şi omizi
Distanţa dintre mine şi Miranda, uriaşă la primele pagini, s-a topit treptat şi-am devenit perfect conştientă de asta abia după predarea manuscrisului, după tipărirea cărţii, în acel interval magic şi înspăimîntător de după publicare.

Moştenire de familie
Cu gîndul la poziția de start a unui privilege walk made in RO, mi-am întrebat prieteni și cunoscuți ce-au moștenit mai de valoare ei în familie.

„În lipsa distanţei, două fiinţe umane nu se pot descoperi una pe cealaltă“ – interviu cu psihoterapeutul psihanalist Mihnea POPESCU
Cei care nu s-au despărțit de ființa primară, mama, niciodată n-or să poată să se angajeze cu adevărat într-o relație.

Cînd aici e acolo
Distanța are întotdeauna două capete. Unul aici și altul acolo. Unul acolo și altul aici. Aici și acolo sînt mereu volatile și aparent interșanjabile, esențiale în desenarea distanței.

Ca apa şi uleiul
În timp, procesul propriei îngrijiri a devenit tot mai complex. Poate că acum un veac sau două erau suficiente săpunul, pieptenele și un parfum.

Din ce în ce mai frumoşi
Astăzi, mai mult ca niciodată, grija față de corp este un imperativ redutabil. Cochetăria masculină a devenit o preocupare legitimă, care nu mai stîrnește suspiciuni, nu mai este privită ca un semn de devirilizare. Dimpotrivă, conformarea la codul actual al masculinității presupune o preocupare constantă acordată pielii și îngrijirea regulată a tenului.

„Tupilaţi prin iarbă / Cinci sute cu barbă...“
Adevărul este, ca de fiecare dată, undeva între fronda bărbii lui Rousseau, primul intelectual hirsut, și sprîncenele lui Ronaldo, primul deținător al Balonului de Aur pensat la sînge și cu capul îngreunat de cîte două tuburi de gel pe meci.

Micile plăceri ale vieţii
Mă număr în continuare printre cei care, de modă veche sau nouă, ies din casă doar proaspăt bărbieriți, șamponați și frezați. La costum și cravată ori în ținută casual sau sport, cu un strop de Eau de Cologne și o licărire jucăușă în privire.

De la dandysm la metrosexualitate
Hainele sînt, bineînțeles, un accesoriu important, dar șarmul, derivat din bunele purtări și arta conversației, este de fapt principalul accesoriu al unui dandy.

„Stilul rămîne un lup singuratic“ – interviu cu Maurice MUNTEANU
În anii ’30, inclusiv la București, bărbații obișnuiau să își facă costume la comandă, să își personalizeze cu diferite esențe coloniile, aveau adevărate ritualuri în ceea ce privește serviciile de frizerie. Nu era o pedanterie ieșită din comun, ci o realitate, o chestiune firească.

Dandy, o hieroglifă vie – interviu cu Adriana BABEŢI
George Brummell. Cînd a apărut în cadrul uşii din marea sală, cînd a făcut primii paşi, întreaga asistenţă, în frunte cu viitorul rege George al IV-lea, a amuţit. O curte întreagă a putut vedea ceva cu totul şi cu totul nou: un bărbat nici măcar frumos, îmbrăcat însă cu o eleganţă aparte, de o simplitate discretă, de neimitat, în contrast masiv cu împopoţonarea aurită a nobilimii, cu fastul ei excesiv.

Despre adolescenţi şi obsesia pentru „imagine“
„Bărbații“ adevărați erau cei de a XII-a – frezați (sau cu pletuțe studiate), bărbieriți, parfumați. Dacă ne cădea cu tronc cîte unul, eram obsedate pînă și de mirosul deodorantului sau after-shave-ului pe care îl folosea.

Unisex
Ce ar ajunge o plăcută sesiune de shopping, în care cumpărăm produse unisex din magazinele frumos luminate și agreabil înmiresmate ale mall-urilor, dacă ne-am gîndi că, de fapt, sîntem în plină tînguire inconștientă și inutilă după starea paradiziacă?

Două paradoxuri
Cît de social-democrat e PSD? Cît de îndreptăţiţi sînt pesediştii de azi să se revendice de la părinţii fondatori ai social-democraţiei româneşti? În ce măsură practica guvernării pesediste, aşa cum o cunoaştem deja, e compatibilă cu social-democraţia contemporană europeană? În fine, ce relevanţă mai au în România şi în Europa valorile sociale?

„Ce vor socialiştii români?“ – crearea PSDMR în 1893
Spre deosebire de anvergura actuală a social-democrației PSD-iste, în a doua jumătate a secolului al XIX-lea socialismul era un curent politic mai degrabă necunoscut în România.

Feţele social-democraţiei postbelice
Istoria social-democrației postbelice se împletește cu destinul politic al lui Constantin Titel Petrescu, președintele PSDR, un personaj caracterizat de o remarcabilă consecvență în privința susținerii unor principii.

De cînd vrem (sau ştim) să fim solidari?
Violența a devenit la un moment dat consubstanțială cu societatea modernă. Conflictul, opoziția, lupta unei clase împotriva celeilalte au generat și au potențat externalizarea și tehnologizarea conflictului.

PSD, în dreapta stîngii europene
Aici starea de fapt este cea a unei economii dirijate și controlate de stat, hipercentralizate; adepții controlului asupra economiei vor favoriza autoritarismul politic, iar promotorii schimbării (ai privatizării) vor fi și adepți ai libertarianismului. Iată explicate, așadar, resorturile teoretice ale stilului autoritar al FSN/FDSN/PDSR/PSD, dincolo de afilierea acestuia la o ideologie egalitară.