Cordonul ombilical

Publicat în Dilema Veche nr. 677 din 9-15 februarie 2017
Cordonul ombilical jpeg

De cîțiva ani, am sentimentul că România dizolvată prin lume a început să precipite. Am experimentat-o pe viu, la Paris, stînd zece ore și jumătate la rînd la Ambasadă, alături de alte mii de români, pentru a putea vota la alegerile prezidențiale din noiembrie 2014, cînd Klaus Iohannis a devenit președinte și datorită diasporei. Dar fervoarea aceasta n-a fost doar la Paris. Mobilizarea de atunci a diasporei, masivă, patetică, eficace, a avut ca agent de răspîndire și mediu de coagulare rețelele sociale. Românii de la rînd din Torino știau că sînt români la coadă în München. Românii din Paris au aflat de „fetiţa de rînd“ de la Londra. Skype-ul a pîlpîit de mesaje, telefoanele mobile au vibrat în draci, Facebook-ul a zbîrnîit ca o jucărie de copil surescitat. „Acasă“ s-a lărgit, mult dincolo de Berceni. Ca și cum comunicarea virtuală, instantanee, pentru o cauză comună, în jurul unei revolte comune, ar întinde și ar reașeza pămîntul național sub picioarele celor plecați.

Ca să-și afirme eventual românitatea, dacă despre identitate națională ar fi vorba, de exemplu ziua națională n-a strîns totuși nicăieri în Paris zece mii de oameni împreună, cîți au votat, cu o îndîrjire fabuloasă, la alegerea lui Klaus Iohannis. Aș spune că diaspora plecată la muncă sau la studii e capabilă de un patriotism aplicat, de un patriotism pragmatic și simbolic în egală măsură.

Mobilizarea pentru alegerea președintelui se explică și printr-un complex „pe invers“ al fiului rătăcitor: acesta nu se-ntoarce acasă și fiindcă simte că n-ar fi primit cu brațele deschise, și-atunci poate își face rost de un tată care să vină el să-l îmbrățișeze și să-l reprezinte, acolo unde fiul s-a risipit și acolo unde fiul l-a validat drept părinte iubitor și legitim.

Dar la Paris românii au organizat manifestații de solidaritate cu ce se întîmplă în țară și pe subiecte ca Roșia Montana, tragedia de la Colectiv sau, foarte recent, ordonanțele care depenalizează faptele de corupție. Aș numi patriotism aplicat această capacitate de proiecție a celor plecați într-un viitor din care România nu numai că nu se estompează, ci se precizează, se conturează și mai apăsat, conform unor standarde de nenegociat, de care cei plecați s-au molipsit în societățile străine în care activează. Resentimente și un fel de iubire-ură, pasională, față de spațiul de origine, răzbat la fiecare pagină în mărturiile publicate în volumul colectiv Revoluția din depărtare (Curtea Veche, 2011), în care 30 de expatriați după 1989 își spun povestea unei despărțiri individuale dureroase, și pe aceea a unui eșec de țară. Între timp, vremurile s-au precipitat și s-au întîmplat lucruri la antipod: pe de o parte, plecările s-au banalizat (în sensul că ele fac cumva parte din imaginarul colectiv: asta e, se pleacă); pe de altă parte, Europa, neviabilă decît ca piață de desfacere, ca și lumea globalizată subminată de tensiuni identitare și religioase, și-a atins limitele odată cu tragediile atentatelor teroriste. Acest complex generează un reflex de repliere naționalistă. Întoarcerea cu fața către țară, către națiune, e un reflex al timpului. În acest context de tensiuni între națiuni care se redescoperă, se reidentifică în creuzetul unui amestec nelegat, injoncțiunea celor plecați e pragmatică, ei își pregătesc, inconștient, refugiul: eu am plecat pentru că nu-mi era bine cu tine, dar între timp tu ai datoria să te faci bine, strigă plecații, peste umăr, țării de origine.

În jur de 200 de români s-au strîns pe 1 februarie, în fața Ambasadei României la Paris, seara, după orele de birou, după cursuri, după munca pe șantier. N-au scos nici o vorbă, dar purtau toți pancarte grăitoare, confecționate artizanal. Pe afișul Cristinei Sucală, arhitectă, scria: „Trezește-te, România, îți moare democrația!“ Cu această motivație: „Pentru că nu mi s-a mai strîns așa stomacul de la atentate. Pentru că mă indignează o guvernare care face legi la miezul nopții doar ca să îi aranjeze pe ei… mai ales după ce am simțit gustul a ceea ce înseamnă să ai un guvern care e interesat de cum poate îmbunătăți lucrurile în România.“ Scriitorul Dan Ciupureanu, și el stabilit în Franța de mai mulți ani, e amar: „Nu mă dă patriotismul afară din casă, însă este scandalos. Dacă sînt plecat de acasă de aproape zece ani din cauza sărăciei și a lipsei de perspective, nu înseamnă că nu urmăresc cu atenție și nu vreau, cîndva, să pot fi mîndru de ceea ce-am avut norocul sau nu să fiu. Am citit sute de comentarii pe Facebook, am văzut transmisiuni live și sînt surprins și scîrbit să observ cum unii nu înțeleg ceea ce se întîmplă.“

Pe rețelele sociale ale celor plecați, pancartele au fost la unison cu cele ale prietenilor din țară, ieșiți cu sutele de mii să protesteze în stradă împotriva depenalizării, prin ordonanțe de urgență, a faptelor de corupție ale politicienilor. Interfața lor virtuală e întoarsă către țară. De ce? Pentru scriitorul Ovidiu Nimigean, e un dat. Ca și cum, dacă putem oricînd ieși din țara de origine, nu putem niciodată ieși din noi înșine: „Pentru că – fără patetism, în mod natural, «organic», de la sine – nu se poate altfel. Poate chiar există un «cordon ombilical»“, crede scriitorul care trăiește în Franța din 2010.

Între diasporă și țară, cordonul ombilical e derulat, la infinit, de rețelele sociale. Cînd pleci de acasă nu lași ușa descuiată (îți pasă). Lași eventual cheile la un vecin de încredere (votezi). Instalezi o cameră de supraveghere (Facebook). Iluzie pragmatică, patriotism aplicat. Ești unde ești și fiindcă îți întreții, în fiecare zi, speranța că ai unde te întoarce. 

Cristina Hermeziu este jurnalistă şi doctor în filologie. Din 2004 s-a stabilit la Paris.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Burleanu
„Casa minciunilor“: culisele întunecate ale înlocuirii lui Iordănescu, o insultă la adresa românilor ANALIZĂ
„Casa Fotbalului“, cum e denumit sediul FRF, a transformat procesul numirii unui selecționer într-o sarabandă a unor declarații fără nicio legătură cu realitatea. Acest sistem bolnăvicios a fost „moștenit“ de pe vremea lui Mircea Sandu și acum asistăm doar la prelungirea sa.
admitere la liceu repartizare la liceu elev absolvent clasa a viii a jpeg
Explicațiile „accidentelor” de la repartizare. Elevi cu medii sub 5 admiși la licee teoretice de top. „Dacă era o cotă la pariuri...”
Diferența între mediile de la Evaluarea Națională și mediile cu care elevii au absolvit gimnaziul atrage și în acest an atenția. Mai mult, elevi cu medii mici și-au încercat norocul și chiar au fost admiși la licee teoretice de top, cazurile fiind considerate „accidente”.
Israel Katz facebook, foto Facebook
Israelul afirmă că are informaţii privind ameninţări teroriste în legătură cu delegaţia sa de la Jocurile Olimpice
Joi, ministrul de Externe din Israel a avertizat Franţa că, potrivit informaţiilor pe care le deţine, sportivii săi prezenţi la Jocurile Olimpice de la Paris ar putea fi ţinta unor atacuri teroriste.
nori romania renata jpg
Vineri, vremea va fi capricioasă, cu ploi torenţiale locale
Vineri, temperaturile maxime se apropie de cele normale entru această perioadă, dar vremea rămâne în continuare instabilă, cu ploi torenţiale şi intensificări ale vândului, mai ales în regiunile sudice.
Creme și pilule de protecție solară Colaj
Pastilele de protecție solară: mit sau descoperire revoluționară
Pastilele de protecție solară care filtrează razele UV de la interior sunt cea mai nouă tendință în îngrijirea pielii. Dețin atractivitatea incontestabilă a confortului, dar avem oare cu adevărat nevoie de ele?
Retsuri de drone prăbușite în România  Foto Alex Costache  Facebook jpg
Cad drone rusești și nu putem reacționa. Expert militar: Trebuie să luăm în calcul și posibilitatea unor rachete care ajung în România
Rămășițele unor drone rusești, de tip Geran 1/2, au ajuns din nou pe teritoriul României, după ce Rusia a reluat atacurile împotriva Ucrainei în zona portuară aflată în apropierea graniței Ucrainei cu România.
Lolaia, cascada formată sub patru foști ghețari din Retezat mp4 thumbnail png
Mamaia, Miami Beach-ul României comuniste. Occidentalii, uluiți de prețul luxului: „Își puteau cumpăra și liberatea” FOTO
Peste trei milioane de străini vizitau anual România în anii '70. Turiștii occidentalii aveau parte de un tratament special, chiar și atunci când comiteau infracțiuni. Unii însă erau uluiți de ce descopereau în România și comparau Mamaia cu Miami Beach.
Corneliu Zelea Codreanu. FOTO marturisitorii.ro
Pedeapsa primită de bărbatul care a lipit poze cu Corneliu Zelea-Codreanu pe sediile Poliției Capitalei și SRI
Judecătoria Sectorului 5 din Capitală a dat zilele trecute sentința în primă instanță în cazul unui bărbat care a scris pe blogul său peste 10.000 de articole rasiste, xenofobe și pro-legionare, lipind în plus pe sediile mai multor instituții publice sute de autocolante cu Corneliu Zelea-Codreanu.
fidias mp4 thumbnail png
Legătura cu România a singurului YouTuber din Parlamentul European. „Vreau să fac politica cool” VIDEO
Fidias Panayiotou (24 de ani), singurul YouTuber ales în Parlamentul European, a explicat pentru „Adevărul”, cum vrea să schimbe politica europeană, care este acum plictisitoare. Cum a ajuns un influencers de 24 de ani cunoscut pentru farsele sale în legislativul european.
image
George Restivan, dezvăluiri grave despre ce a trăit fiul lui: „Dreptate pentru Blake. Dacă mai există în România acel avocat cu sânge de ...” Adriana Bahmuțeanu, răspuns tăios:„Ne faci un rău imens tuturor!”
George Restivan a făcut o serie de mărturii în spațiul public cu care a derutat complet pe toată lumea, iar de două zile în spațiul public sunt numai speculații cu privire la despărțirea dintre Adriana Bahmuțeanu și fostul partener de viață. Actualitate.net a luat legătura cu George Restivan, care ne-a spus că nu mai dorește să facă declarații publice, după care a făcut o postare pe Facebook cu care a derutat audiența și mai mult. La această postare a comentat și Adriana Bahmuțeanu, deranjată de afirmațiile fostului. L-am întrebat și noi despre ce este, totuși, vorba în postare, însă George Restivan nu a dat un răspuns clar.
image
Marile site-uri pun bariere accesului liber la informații: Reddit interzice toate motoarele de căutare, cu excepția Google
Google a devenit singurul motor de căutare care poate afișa rezultate recente de pe Reddit.  Controlul tot mai mare al marilor companii asupra conținutului online devine evident.
image
Filme bune: Brad Pitt sfârșește într-un mod dramatic (Babylon 2022)
„Babylon” este un film din 2022 regizat de Damien Chazelle, cunoscut pentru lucrări anterioare ca "La La Land" și "Whiplash". Acest film ambițios și extravagant explorează perioada tumultuoasă a tranziției de la filmele mute la cele vorbite în Hollywood-ul anilor 1920. Jack Conrad, interpretat de Brad Pitt, este un actor de mare succes în era filmelor mute din Hollywood. Pe parcursul filmului, el trece printr-o serie de evenimente care ilustrează atât culmile succesului, cât și inevitabilul declin cauzat de tranziția industriei către filmele sonore. Până la urmă, moare prin sinucidere.