⬆
Tema săptămînii
Pagina 72

E suficient să citim, nu e important suportul lecturii
Cei mai mulți dintre ei sînt nemulțumiți că nu se mai citește ce citeau ei, că, odată cu schimbarea suporturilor de lectură, se schimbă – a se citi se pervertesc – și gusturile, se strică lumea. Iar viteza de circulație a textelor pe care o au device-urile electronice de azi conduce automat la răspîndirea prostiilor, vulgarităților etc.

Nu e suficient să citim, important e să avem experienţa lecturii
Cred că îndemnul uşor propagandistic „Citiţi, băieţi, numai citiţi!“ nu trebuie să inducă o iluzie. Nici celor cărora li se adresează, nici celor care îl propagă. După ce-l rostim, onest ar fi să adăugăm, chiar dacă numai în barbă: „Citiţi, desigur, dar nu vă păcăliţi că, dacă nu citiţi cărţi, chiar citiţi!“

Ce am putea citi
I-am întrebat pe membrii redacţiei noastre ce ar recomanda dacă ar fi librari, cuiva care spune că vrea să cumpere nişte cărţi pentru a citi în vacanţă.

Cărţi pentru valiză, rucsac & nisip
Aici vacanţa înseamnă nu doar liniştire, aerisire, turism cultural, ascensiuni, piscină şi huzur pe terase, ci şi recuperare, recalibrare, frăgezire emoţională, informare şi încărcare spirituală.

Ce voi citi vara asta?
Dacă aș putea pleca, vara asta, pe o planetă dintr-alte dimensiuni, unde ziua are cîte 100 de ore, orele au cîte 1000 de minute, iar concediul e de 1000 de zile nepăzite de șefi, unde Internetul nu bate, în schimb cîntă neîntrerupt mierlele, miroase a trandafiri în arșiță și curg rîuri de cafea turcească...

De ce aleargă un maratonist căruia nu-i place alergatul
Oricît de îndrăgostit ai fi de lectură, cititul cu sufletul la gură, biciuit de termenele foarte strînse, îți cam omoară plăcerea. Nu ai timp să savurezi textul, să reiei un pasaj care-ți place, să te oprești și să cugeți puțin pe marginea celor citite. Pentru un pasionat al lecturii, asta poate fi o metodă subtilă de tortură.

Nedreptate şi sfială
Două sînt sentimentele care mă însoţesc de fiecare dată cînd îi invit pe oameni să se dea la o carte. Nu-mi dau seama care e mai puternic, mai influent, mai apăsător. Primul e nedreptatea; al doilea, sfiala. Le iau pe rînd.

Malnutriţia
Lipsa mîncării, calitatea slabă a acesteia, bolile gastrointestinale sau cele care produc o slabă absorbţie a nutrienţilor, nerespectarea regulilor de igienă sînt cîteva dintre cauzele care pot conduce la deficienţă de macronutrienţi şi, implicit, la malnutriţie.

O premieră pentru mediul rural
În sate în care majoritatea familiilor au venituri medii sau submedii, mersul la școală al copiilor nu e, neapărat, o prioritate. Și, oricum, e complicat. Iar regulile privind o alimentație echilibrată nu sînt încă destul de clare, în ciuda bunăvoinței părinților.

O investiţie pe termen lung – interviu cu Daniela BUZDUCEA, director executiv World Vision România
În cei 26 de ani de activitate în România, World Vision a contribuit, prin amploarea celor 200 de programe implementate, la transformarea şi evoluţia a 400 de comunităţi din România, oferind sprijin pentru educaţie, sănătate şi protecţia copilului, agricultură şi dezvoltare rurală.

Sănătatea şi educaţia, doi dintre pilonii fundamentali ai societăţii
Sănătatea și educația corect dezvoltate sînt două dintre sistemele vitale pentru a avea o societate prosperă. În România, situația în aceste domenii este mai mult decît îngrijorătoare.

Dreptul la educaţie, în sate – interviu cu Maria PÂRVULEASA
Proiectul „Pîine și Mîine“ le dă copiilor de la sate șansa de a se dezvolta armonios atît în sens fizic, cît și educațional. Dacă ne dorim ca România să crească sănătos ca țară și societate, trebuie să o privim ca pe un tot și să nu ne îndreptăm atenția doar către orașe.

Sărăcia şi abandonul şcolar
O știre care a trecut neobservată la sfîrșitul anului trecut a fost că, potrivit datelor UE, România are cei mai săraci copii din Uniune, respectiv 51%. Implicațiile sărăciei asupra copiilor, studiate și documentate de instituții foarte serioase, arată spre consecințe dramatice, pe termen lung, nu doar asupra copiilor.

Pe serpentine, spre after-school
Acesta este, în fiecare zi, ritualul copiilor de la Urși după ce-și termină orele obligatorii. Rămîn să mănînce, apoi, tot acolo, la școală, sub îndrumarea celor doi învățători, își fac lecțiile. După care urmează alte activități, de la sport la desen și piese de teatru.

Malnutriţia
Pentru că nu au hrană suficientă, aceşti copii vor avea deficit de atenţie, alterarea performanţelor şcolare, IQ scăzut, deficit de memorare, dificultăţi de învăţare, abilităţi sociale reduse, limbaj limitat şi abilităţi scăzute de rezolvare a problemelor.

Angaja-m-aş şi n-am cui
Piața muncii a devenit astfel un soi de cîmp de luptă pe care angajatorii și cei dornici de angajare par a fi două echipe adverse care, în loc să stea la aceeași masă și să găsească soluții, preferă să arunce pisica moartă dintr-o curte în alta.

„România e însetată de speranţă“ - interviu cu Ionuţ STANIMIR, director executiv, direcţia de Comunicare, BCR
„Aș vrea să punctez de la început: lipsa reperelor a ajuns critică și dureroasă din cauza efectelor pe care le resimțim. Anume lipsa de performanță, lipsa de competitivitate, lipsa de direcție, iar în cel mai grav stadiu, dacă îmi e permis să spun astfel, lipsa de speranță.“

„Hai la olimpiadă!“ - interviu cu Tudor VLAD, preşedintele Fundaţiei eMAG
Ne-a atras atenția situația în care se aflau atunci echipele care se pregăteau pentru concursurile internaționale – deși în fiecare an obțineau rezultate remarcabile, resursele pentru susținerea pregătirii lor erau mai curînd simbolice.

Olimpicii şi profesorii lor
„Fizica, pentru mine, înseamnă o metodă de rezolvare a tuturor problemelor care ne înconjoară, în sensul că atunci cînd rezolvi o problemă de fizică rezolvi, de fapt, o problemă care se află undeva în jurul tău.“

„Munca responsabilă, calea de a face bine societăţii“ - interviu cu Nicoleta DELIU
Generația tînără își dorește foarte mult să își înțeleagă propria valoare. Din păcate, cred că societatea nu transmite, indiferent de mediu, valoarea muncii. Vorbim despre faptul că nu există repere sau elite, dar în același timp mentalitatea generală e că mergi la lucru ca la o corvoadă.

„În România încă nu este împămîntenit învăţatul online“ - interviu cu Silvia BOGDAN
„Învață, de exemplu, cum să lucreze în echipă, cum să comunice mai eficient, cum să-și planifice timpul, ce înseamnă management de proiect, ce presupune să fii voluntar, care sînt valorile, cum descoperi aceste valori, ce te ghidează, pînă la urmă, în viață.“

De ce am ales Laboratorul de cariere
Am aflat de Laboratorul de cariere de la Școala de valori, înainte de evenimentul de lansare. Am intrat pe pagina web și a fost dragoste la prima vedere, mi-am dat seama imediat că există un potențial major de impact al inițiativei, potențial la realizarea căruia poate contribui și Consiliul Tineretului din România.

Mic ghid de angajare (cum atragi atenţia angajatorului) - interviu cu Gabriela RÂŞNOVEANU
Să-și construiască CV-ul și scrisoarea de intenție punînd accent pe acele competențe care răspund profilului căutat. Indiferent de context sau metoda de selecție, recrutorul va dori să afle ce te recomandă pe tine ca fiind persoana potrivită pentru acel job. Să ofere o formă „prietenoasă“ CV-ului.

Fotbalist, avocat, gunoier, arhitect de jucării
Cînd voi fi mare, vreau să mă fac profesor. A fi profesor înseamnă o mare responsabilitate. A fi profesor înseamnă nu numai să le împarți copiilor cunoștințele tale. A fi profesor înseamnă și să te dedici elevilor și să le oferi respectul tău.

Viitor de aur, ţara noastră are
Pe la 7-8 ani, îmi doream să mă fac gimnastă, ca Ecaterina Szabó. Nu ca Nadia, ea aparținea unei alte generații. Gimnastele românce au reprezentat, în anii comunismului, modele de succes pentru mii de fetițe care se dădeau peste cap pe bara pentru bătut covoare, din spatele blocului.

Nomenclatorul meseriilor pentru cei săraci cu duhul
La o vîrstă alarmant de fragedă, visasem să mă fac medic ginecolog – meserie altminteri onorabilă, dar nu din motivele pentru care tînjeam eu s-o practic la etatea de 4 anișori. Apoi am visat să mă fac șomer – văzusem un film al cărui protagonist era șomer și mi se părea că duce o viață minunată.

Un inventator ca Leonardo da Vinci şi o actriţă
Prima dată, eu am vrut să mă fac Corina Chiriac – m-a ţinut destul de mult. Apoi, am vrut doar „scriitoreasă“. Copiii mei au idei mult mai complicate şi le schimbă de la an la an, în funcţie de ultimele preferinţe în materie de filme, cărţi, hobby-uri, jocuri. I-am provocat la o discuţie, și asta e cea mai recentă variantă.

Cînd la pas, cînd la galop
Eu mă văd un procuror care ajută binele să scape de rău. Biroul meu, unul foarte spațios, o să fie la etaj, o să am un loc de recreere și televizor. O să am o secretară care o să facă aproape toată treaba pentru mine, iar eu doar o să scriu niște acte și o să merg la Judecătorie.

Despre omarită, boala crescutului în exces - interviu cu Laura GRUNBERG
„Eu zic că nu am inventat o boală, ci doar am dat nume unor simptome tot mai des întîlnite în jurul meu – acreală, nervozitate, neatenţie civică, conformism, binging nelimitat – că tot sîntem asediaţi cu reclama asta. Nici măcar nu pot spune că am descoperit eu omarita.“

Tractoristul, scriitorul şi dansatoarea
Atunci cînd eram copil, ziceam că vreau să mă fac tractorist. Nu m-am făcut tractorist, m-am ratat, practic, căci am devenit scriitor, adică un fel de scriitorist, care rimează la perfecție cu tractorist.

Semafor, pensionar, agent secret, murătură
Să mă gîndesc... gata... ştiu, pot să mă fac televizor! Eu vorbesc foarte mult de îi înnebunesc pe toţi, aşa că deja sînt televizor! Ar trebui să mă gîndesc la altceva. Pot să mă fac un bec. Se aprinde mai mereu, deci are multe idei.

Menghina
Pileam sîrguincios, ne coordonam alert mișcările, izbucneam cînd și cînd în hohote de rîs, simțind însă cu toții că adevărata menghină nu era aceea spre care ne înclinam răsuflînd aburi înghețați, ci una mult mai mare, care mesteca între fălci nu doar ateliere de liceu, fabrici, instituții și orașe.

Pe măsură ce creşti, devii mai trist
Niciodată nu am știut care va fi meseria mea, fiindcă nu mi-a plăcut ideea de meserie, adică de ceva care îți înghite timpul în schimbul banilor. Așa că, la doar cîțiva ani, am decis să rămîn toată viața copil.

Apă cu suc de roşii
Întrebarea „Ce vrei să te faci cînd o să fii mare?“ a făcut parte, la vremea ei, pentru mine, din categoria de întrebări indezirabile, alături de „Cu cine semeni mai mult, cu mama sau cu tata?“ și „Pe cine iubești mai tare, pe mama sau pe tata?“.

Generaţii şi răzvrătirile lor
Cînd ești copil, îți dorești tot felul de lucruri. De la mașinuțe, jocuri și prințese Barbie, la să fii pilot de curse, gamer profesionist sau prințesă. Și eu am avut o grămadă de tendinţe, în special legate de sport. Voiam să fiu ba tenisman, ba fotbalist, ba înotător (ceea ce am şi fost, pînă la terminarea liceului).

O viaţă de om, întreagă
Mă simțeam în trecere, spre un „acasă“ pe care nu mai știam prea bine unde să-l găsesc. Nu puteam să mă apuc de nimic, nu-mi venea să-mi desfac bagajele, cu gîndul că, în curînd, o să plec mai departe. Starea de provizorat mă înnebunea. Am mai căutat.

Acolo unde nu mergi tot timpul pe sîrmă
Cînd am venit în Franța cu o bursă postdoc, am locuit o vreme într-o cameră de cămin studențesc cu o chicinetă minusculă și un linoleum atît de ponosit, încît, ca să nu-l mai văd, am început să-l scriu, mîzgălind cu markerul tot felul de citate sau definiții de cuvinte din dicționar.

„După cum spuneam ieri“
Spre norocul meu, plecările mele au început de la o vîrstă destul de fragedă, fiindcă părinții mei au hotărît să mă trimită în străinătate cîte o lună în fiecare vară. Țin minte că prima dată (aveam 11 ani) nu am vrut să fac asta, am plîns întruna, am amenințat că intru în grevă, că nu o să mai vorbesc cu ei.

Acolo unde nu e bine
Un copil moare mușcat de cîini în mijlocul orașului. Vînzătoarea de la supermarket îmi dă cumpărături la caiet, dacă mi-am uitat portofelul în cealaltă geacă. Tomberoanele de gunoi sînt totdeauna pline. Dezinfectantul cu care s-a spălat doctorul pe mîini, înainte de a-l opera pe tata, e posibil să fi fost apă chioară.

Acasă în limba română
Acasă nu mă mai simt nicăieri. Mă simt bine aici, pentru că strada, mîncarea, chipurile, limba, clădirile chiar, totul, îmi aduc aminte de o perioadă a tinereții care s-a dus definitiv. Mă simt bine și în alte părți, cînd sînt primit cu prietenie și cu afecțiune și, uneori, chiar și cu admirație.

Preşuri, case, suflete
De cîțiva ani, am căpătat acest obicei de a lăsa încălțări și piese vestimentare în locuri cu rezonanță sentimentală. De obicei, acestea sînt de două feluri – casele în care am locuit suficientă vreme și locurile amprentate de persoane importante din viața mea.

Există o casă pentru mine în poemele tale
Îmi plac hotelurile. Cîndva îmi plăcea în vizită, pentru că asta însemna că cineva te primește la el acasă. Iar la altcineva era altundeva, în locul în care regulile nu sînt cele de acasă, acolo unde nici măcar tu nu ești cel de acasă.

„Nicăieri şi oriunde sînt singură, cu amintirile mele“ - interviu cu Dana ENULESCU
Nu am simţit niciodată nevoia ca un loc să-mi semene. Prefer mai degrabă locurile care nu-mi seamănă deloc. Vreau să mă adaptez, să mă transform, să mă reinventez, să iau forma locurilor în care mă aflu. Şi ca să faci asta este nevoie de un mare efort, trebuie să te concentrezi.

Acasă la jurnalişti
M‑am mutat la Casă pe 1 august 2014. Lumea din jur nu prea înțelegea de ce am renunțat la confort grad II ca să locuiesc cu niște golani grad I. La 30 de ani, te muți în general la casa ta, nu la casa altora. Am primit prima cameră pe dreapta, vizavi de bucătărie. Acolo am reînvățat să scriu.

Patria ca o umbră
Paradoxal, primăvara anului 1990 m‑a găsit la Berlin. Valul emigrării mă lovise din plin. Cum construcţia precedă proiectul, ca la mai tot românul, la întrebarea „ce caut pe acea bancă de pe malul Havelului (undeva în Spandau)?“, răspunsul mă ocolea.

Table pe vapor
Zvîrr! Zvîrrrrrr! Șase-doi… n-ai ce face, mai stai una! Stau, mă, stau. Că parcă aș avea unde să plec… Zvîrrr! Cinci-trei. Na, c-am plecat – și acu’ chiar te-nchid de tot. Bine, mă, te-ai găsit să faci tu pe deșteptul după cîte marțuri ți-am dat ieri, de nu te spală de rușine toată Dunărea… Zvîrrr…

Ale vieţii două feţe
Şahul și tablele sînt cele două fețe obișnuite ale unei table de joc. Uneori, piesele de șah sînt cele care te încurcă la deschiderea tablei, așa cum spune o cunoscută vorbă, alteori pulurile și zarurile pentru table sînt date la o parte cu dispreț, în timp ce cutia e întoarsă cu pătratele albe și negre în sus.

Strategia îl face pe om...
Şahul și tablele nu sînt foarte diferite între ele. Ambele jocuri presupun o abordare strategică, capacitatea de a respecta anumite reguli și confruntarea cu mutările adversarului. Ele implică nevoia de planificare, de a te conforma regulilor, precum și capacitatea de a controla acțiunea.

Computerul a şi stricat - interviu cu Vladimir DANILOV, secretar general al Federaţiei Române de Şah
Am ajuns ca în echipa națională de seniori, care deja a participat anul trecut la campionatul european, să avem un titular de 15 ani, ceea ce nu ar fi fost posibil fără o dezvoltare serioasă a șahului juvenil. Se numește Bogdan Deac, are ELO 2501 și două norme de mare maestru internațional.
