Tema săptămînii

Pagina 95
Cine poate face curăţenie   publicul, CNA sau clienţii de publicitate? jpeg
Cine poate face curăţenie - publicul, CNA sau clienţii de publicitate?
Am auzit chiar de la un membru CNA această soluţie: puneţi mîna pe telecomandă. Nimic mai comod. Explozia mocirloasă pe care o vedem scurgîndu-se pe ecran în zoaie aducătoare de rating nu ar fi fost posibilă fără decăderea CNA.
Cîte ceva despre jemenfichismul dureros jpeg
Arena cu lei
Există un aspect care îl jenează pe oricare cititor al presei din România. Al unui mare segment al presei din România: violenţa discursului. Uşurinţa cu care din pana celui care scrie curg insulte, injurii, cuvinte insuportabile pentru orice dicţionar. Este un aspect pus în valoare de orice cititor al acestui produs.
„Nu se va întîmpla nimic“ jpeg
„Nu se va întîmpla nimic“
Am selectat fragmente din comentariile apărute în presă în legătură cu atacurile Antenei 3 la adresa dlui Andrei Pleşu şi manifestările de solidarizare care au urmat. O asemenea scurtă antologie de texte oferă o radiografie a situaţiei şi încearcă să explice nivelul de degradare a peisajului public.
De la galerie adunate  jpeg
De la galerie adunate
La meciul România-Ungaria din septembrie 2013, de pe Arena Naţională, suporterii români au scandat: „E România / Nu-i ţara voastra / Şi ne p... pe Ungaria voastră!“ La acelaşi meci s-a strigat: „Afară, afară, cu ungurii din ţară!“ şi au fost afişate pancarte pe care scria „1918“.
„N am ajuns la fundul sacului, degradarea va continua“   dialog cu Petre BARBU jpeg
„N-am ajuns la fundul sacului, degradarea va continua“ - dialog cu Petre BARBU
În fiecare an, Kantar Media face publice cifrele de audienţă pentru 70 de posturi TV. Aproape 50% din cota de piaţă TV în 2013 au fost furnizate de 9 televiziuni generaliste – în principal posturile din Media Pro şi Intact. Mi se pare un fenomen îngrijorător de concentrare a puterii în televiziune.
Cultura: misiune imposibilă png
Cultura: misiune imposibilă
Şase miniştri ai Culturii în doi ani e o performanţă. E o performanţă pentru că, deşi nici unul dintre miniştri nu se poate lăuda cu vreo performanţă anume, deşi cu toţii au fost criticaţi de societatea civilă şi de comunitatea artistică, ei au fost schimbaţi din funcţie şi apoi înlocuiţi ca urmare a unor conjucturi politice.
"Cîteva lucruri fără însemnătate, plus Cultura   “ jpeg
Cînd accesul la cultură devine la fel de firesc precum respiraţia
În mod evident, România se află în „spiritul“ unui model fondator al politicilor culturale de inspiraţie franceză şi de moştenire totalitară. De aceea, poate, ideea de a „desfiinţa“ sau a restructura prin liberalizare Ministerul Culturii pare un afront ininteligibil masei critice de administratori, intelectuali, creativi ai generaţiilor mai vechi.
Diplomaţia pentru toţi jpeg
Produsul cultural brut
Se vorbeşte mult despre „modelul francez“ în afacerile culturale. Unii admiră angajamentul pentru susţinerea culturii şi subvenţiile generoase acordate de stat. Alţii, dimpotrivă, critică dirijismul şi etatismul, văzute ca o formă de „colonizare“ a producţiei culturale.
La un braţ distanţă de Ministerul Culturii jpeg
La un braţ distanţă de Ministerul Culturii
Nu aş vorbi despre principiul arm’s length dacă nu aş şti cît de puţin vehiculat este în România, ce parcurs glorios a avut în jurul lumii şi în ce punct ne aflăm astăzi cu Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Pentru cine facem teatru jpeg
Pentru cine facem teatru
Ultimul barometru cultural – oficial şi ministerial – a apărut în 2010. De atunci încolo, avem cercetări de piaţă/public ale unor teatre şi, bineînţeles, „vocea patriotului naţionale“ – fiecare dintre noi se erijează, în felurite ocazii, în purtător de cuvînt al celor pentru care facem teatru.
La ce foloseşte Ministerul Culturii? jpeg
La ce foloseşte Ministerul Culturii?
Sînt ţări, într-adevăr, în care nu există un minister al culturii, iar cultura stă mult mai bine decît la noi, graţie unor alte mecanisme de finanţare. Cred însă că în cea mai mare parte dintre ţările europene, deci şi la noi, nu se poate fără. Sînt domenii întregi care nu pot fi finanţate decît predominant din fonduri publice.
Delete jpeg
Delete
N-am înţeles niciodată de ce se dă delete masiv, fără discuţii, analize sau studii de specialitate, la tot ceea ce alţii au construit atît de dificil. Din păcate pentru sectorul cultural şi publicul larg consumator al actului de cultură, se pare că aceasta este viziunea şi politica Ministerului Culturii.
Pentru cine facem teatru jpeg
Pagină în construcţie (Momentan conţinutul nu poate fi accesat. Vă rugăm reveniţi.)
Am primit invitaţia de a scrie un articol pentru acest Dosar chiar în seara în care se rupea alianţa USL, eveniment ce a avut drept consecinţă demisia, în chiar ziua următoare, a tuturor miniştrilor PNL. Cînd m-am apucat să scriu articolul, nu aveam încă un ministru al Culturii.
Statul de drept fictiv   consecinţe asupra patrimoniului construit png
Statul de drept fictiv - consecinţe asupra patrimoniului construit
Nu e niciodată inutil să repet că patrimoniul construit are două valenţe. Prima, pentru cine o percepe, este cultural-identitară. Am ales să trăiesc aici, şi nu la Singapore sau Adelaide. Patrimoniul este depozitul simbolic al acestei identităţi colective, iar patrimoniul construit este partea cea mai vizibilă a patrimoniului.
Ministerul şi patrimoniul jpeg
Ministerul şi patrimoniul
● Elaborarea, supunerea spre dezbatere publică şi promovarea legislativă a Codului Patrimoniului Cultural, în vederea realizării unei protecţii efective şi eficiente a patrimoniului cultural şi a introducerii sale în circuitul naţional şi internaţional. ● Instituirea Sistemului Naţional de Educaţie şi Formare în domeniul patrimoniului construit, cu integrarea mecanismului de atestare a specialiştilor şi experţilor în domeniu.
De la Mihai Ralea la Suzana Gâdea   Minister, cultură, propagandă si cenzură jpeg
De la Mihai Ralea la Suzana Gâdea - Minister, cultură, propagandă si cenzură
Mihai Ralea a fost fără îndoială unul dintre numele proeminente din rîndurile intelectualităţii care s-a alăturat Partidului Comunist. Înainte de a fi trimis în diplomaţie, acest tovarăş de drum a fost instalat ca ministru al Artelor în Guvernul Petru Groza.
Ţopăita şi mitocăneasca* png
Ţopăita şi mitocăneasca*
A te minuna peste măsură în faţa mîrlăniei e, pînă la urmă, o formă de candoare trufaşă. E ca şi cum te-ai cruci, băbeşte, de cît de răi sînt oamenii, referindu-te cu precădere la ceilalţi. Să arăţi cu degetul neamul prost, convins de propria imunitate, e, în fond, o mitocănie.
Politeţe, curtoazie, civilitate jpeg
Politeţe, curtoazie, civilitate
Asperitatea relaţiilor interumane este, după mine, una dintre cauzele majore ale disfuncţionalităţii societăţii româneşti. Politeţea, curtoazia, protocolul nu sînt doar chestiuni ornamentale, superficiale şi, în fond, inutile. Lipsa lor e un simptom al unor probleme profunde şi totodată o sursă de ineficienţă.
Mîrlanul academic şi ţoapa universitară jpeg
Mîrlanul academic şi ţoapa universitară
Deşi poate nu ne-am aştepta la aşa ceva, parvenitismul este la el acasă, şi în spaţiul nostru universitar. Am spus că nu ne-am aştepta la aşa ceva pentru că un asemenea spaţiu ar trebui să fie, poate, cel mai ferit de intruziunile imposturii. Dar, din păcate, lucrurile nu stau aşa şi această „breaslă“ e tributară metehnelor unei societăţi guralive şi lipsite de planuri de anvergură.
Vă implor, tăceţi mai tare jpeg
Vă implor, tăceţi mai tare
Există pe lume oameni dispuşi să justifice faptele semenilor prin toate argumentele posibile: bioritm, alinierea planetelor, istorie recentă, contaminări mentalitare, ghinion, specific naţional, impuls necontrolabil etc. Nimic nu se naşte din nimic, iată deviza acestor înţelepţi cu sau fără deget la tîmplă.
Ţoapa religioasă jpeg
Ţoapa religioasă
Ţoapa, religioasă sau nu, trebuie să se afişeze, ea este organic legată de privirea celuilalt. În cazul ţoapei religioase, orice accesoriu este bun pentru a contribui la atragerea atenţiei: voaluri mari, grele, de culoare neagră, care curg pe umerii ţoapei, cu mîinile împreunate patetic, ca Madonele cusute pe etamină.
Portret de mitocan etern jpeg
Portret de mitocan etern
Veţi întreba cine e mitocanul. Vă răspund. E cel care zace în fiecare din noi, mai leneş sau mai activ, umbra noastră, cum ar spune ilustrul. De acolo, din profunzimi, zbiară, înjură, bîrfeşte, scoate zgomote necuviincioase şi hohoteşte. Oamenii bine crescuţi îl ţin în frîu pe fratele lor barbar.
Zapping printre mitocani jpeg
Zapping printre mitocani
E, mai întîi, nevoie de un om cu greutate, de preferinţă unul care să aibă o poziţie cît de cît importantă: ministru, şef de agenţie, preşedinte de partid, „guzgan“ influent sau măcar om de afaceri cu aură uşor mistică, cultivată prin editorialele publicaţiilor economice. El va fi centrul de greutate al emisiunii. De aici vor ieşi ştirile.
Ciocoii vechi şi noi   sau ce naşte din slugă stăpîn devine jpeg
Ciocoii vechi şi noi - sau ce naşte din slugă stăpîn devine
În „Prologul“ celebrului său roman Ciocoii vechi şi noi, Nicolae Filimon schiţează un model de ascensiune socială al cărui erou este ciocoiul. De origine obscură, ciocoiul îşi caută norocul în casele bogate, îndeobşte boiereşti, unde se infiltrează ca slugă de rînd.
Zapping printre mitocani jpeg
Ţoape şi ghiolbani europeni şi de aiurea
De cîteva zile tot încerc să decid cum să încep textul acesta. Problema este că cel mai bun început poate părea uşor misogin. Cum este însă atractiv pentru ce am de gînd, o să caut să îl îndulcesc un pic şi las cititorul să judece în ce măsură este discriminator.
Ţoapa (cîteva definiţii) jpeg
Ţoapa (cîteva definiţii)
1) Cum aţi defini ţoapa/neamul prost? 2) Ce mîrlănie vă irită cel mai mult? 3) Ce ţopenie aţi făcut / vă imaginaţi că aţi putea să faceţi.
Back to electronica! png
Back to electronica!
Muzica electronică românească de dinainte de ’89 înseamnă, din păcate, o mînă de discuri rare, ştiute de un număr atît de mic de oameni, încît dosarul de faţă are datele unui ritual de iniţiere. Cît, dar, mai ales, ce anume ştim despre muzica electronică de ieri? Putem vorbi, oare, de aşa ceva? A existat o şcoală?
O scurtă istorie a instrumentelor jpeg
O scurtă istorie a instrumentelor
Zorii muzicii electronice pot fi plasaţi cu mult timp înainte de era tranzistorilor, a circuitelor integrate sau a procesoarelor digitale, pe vremea lămpilor electronice, a căror „căldură“ nu va putea fi simulată probabil niciodată.
Legenda primului sintetizator   o întîlnire cu Bibi IONESCU jpeg
Legenda primului sintetizator - o întîlnire cu Bibi IONESCU
Pentru mine, fenomenul muzicii electronice a început cu Dan Andrei Aldea. Eram colegi la Conservator cînd am ascultat într-o noapte, la Radio Vocea Americii, o prelucrare electronică de muzică simfonică a lui Isao Tomita. Aparatul – aveam să aflu mai tîrziu – purta numele inventatorului său: Moog.
„Am vrut ca muzica mea să fie personaj“   interviu cu Adrian ENESCU jpeg
„Am vrut ca muzica mea să fie personaj“ - interviu cu Adrian ENESCU
Muzica electronică a apărut prima dată în 1936, la Universitatea Tehnică din Bologna. Vorbim de verism. Compozitori afiliaţi acestui curent au început să manipuleze înregistrările pe benzi de magnetofon. Concret: tăiau banda şi făceau cu ea tot felul de năzdrăvănii.
România electronică? jpeg
România electronică?
A ajuns România la întîlnirea triplă pe care muzica electronică şi-a dat-o cu istoria, la începutul, mijlocul şi sfîrşitul secolului trecut? Unii muzicieni români ar susţine că a existat un interes, o comunitate restrînsă care a urmărit şi a reuşit acest lucru, folosind achiziţiile tehnologice în opera lor.
Anvergură jpeg
Artiştii old school
În ceea ce priveşte albumele maestrului Adrian Enescu, vrem să reedităm un album aflat în pionieratul muzicii electronice din România, şi mă refer la deja celebrul Funky Synthesizer. Nu vrem să ne oprim aici, însă proiectele sînt în desfăşurare şi le vom anunţa imediat ce prind contur.
„Exerciţiul invenţiei ne motiva pe toţi“   interviu cu Mircea FLORIAN jpeg
„Exerciţiul invenţiei ne motiva pe toţi“ - interviu cu Mircea FLORIAN
„Aveam 14 ani, cîntam deja la chitara electrică şi aveam o trupă, Zburătorii, cu care am participat la cîteva spectacole electrizante pe scena teatrului din Satu-Mare. Am ajuns astfel în lumea unor oameni care se chinuiau să-şi facă echipamente – amplificatoare, chiar şi instrumente.“
Condiţia muzicianului outernaţional jpeg
O noapte la muzeu - Rodion şi minunatele lui maşinării muzicale
Un bărbat cu părul încărunţit gesticulează nervos pe scena festivalului bucureştean Rokolectiv. Sîntem în 2012. Un moment de linişte pare a ne pregăti pentru ceea ce va urma. În faţa lui, pe un pupitru, stau două magnetofoane Tesla, teleportate acolo dintr-o altă eră, şi un microfon. Play.
Imaginile din visul lui Rodion jpeg
Imaginile din visul lui Rodion
În anul 2007, înainte să înceapă criza economică şi în România, în plin extaz consumerist marca postintegrare europeană, am reuşit să îmi fac un credit substanţial şi să achiziţionez tot echipamentul minim necesar producţiei de film documentar.
Luxul luminii png
Luxul luminii
Sîntem nişte indivizi electrificaţi. Din braţele noastre ies fire care ne leagă de telefon, laptop, robot de bucătărie, aspirator, prin inimile noastre trec, în momentele de stres, cabluri de înaltă tensiune, funcţionăm pe bază de energie electrică, iar vieţile noastre din ce în ce mai agitate ar fi cuprinse de panică dacă cineva ar apăsa pe întrerupător şi ar stinge lumina.
Noaptea fără curent   feerie în trei mişcări jpeg
Noaptea fără curent - feerie în trei mişcări
În feeriile din capul meu nu ninge. Nici aprig, nici viscolit, nici molcom. Nu, nu: feeria mea e cu soare şi cu apă care-mi clipoceşte la glezne. Pe timp de feerie, n-am altă treabă decît să-mi fac planuri picotite, despre cînd ar fi mai bine să dezgrop sticla aia de vin, din cambuza săpată în nisip. Feeriile mele nu se întîmplă iarna.
La drum – propriul road movie jpeg
Aşa nu
Recunosc, de la bun început, că nu am fost niciodată o persoană responsabilă în ceea ce priveşte energia electrică. Nu mi-am adus niciodată aminte la timp să sting luminile în camerele din care ieşeam sau să scot încărcătorul mobilului din priză (unde poate să zacă zile întregi).
Nuanţele unei educaţii jpeg
Nuanţele unei educaţii
Auzim întruna că învăţămîntul românesc este la pămînt. Se justifică slaba calitate a sistemului de educaţie, prin lipsa unor profesori bine pregătiţi. Se invocă salariile mici, ca motiv pentru dezinteresul dascălului, dezinteres care provoacă letargie în rîndul elevilor, elevi despre care nu aflăm cînd sînt olimpici internaţionali, ci mai degrabă cînd intră în comă alcoolică sau cînd îşi mai bat cîte un profesor.
Economia veselă jpeg
Economia veselă
Institutul Empa din Elveţia a realizat un studiu despre impactul cafelei asupra mediului. Metoda cea mai eco de a face o cafea e în filtrele clasice de hîrtie. Aceste filtre se obţin la costuri de mediu reduse şi se descompun uşor.
De la „luarea curentului“ la Antropocen jpeg
De la „luarea curentului“ la Antropocen
Anii ’90 au adus schimbări majore. Privind în urmă, începutul acelei decade pare unul irepetabil, aproape duios: preţuri mici la curent, gaz şi încălzire, atenţie crescută acordată reparaţiilor, extinderea reţelelor de gaz, lipsa disciplinei financiare impuse consumatorului.
Consum, resurse şi dreptate png
Consum, resurse şi dreptate
„Nu cred că există vreun argument absolut convingător pentru a nu folosi nemăsurat resursele naturale. Cel puţin nu într-o lume în care aceste resurse comune sînt exploatate privat.“ Să zicem că facem parte dintr-o organizaţie ecologistă care militează pentru conservarea şi păstrarea unui echilibru în natură.
Zone neelectrificate din România jpeg
Zone neelectrificate din România
În prezent, în România există localităţi izolate, amplasate la distanţe mari de centrele comunale şi dispersate pe tot teritoriul ţării, rămase în urmă din punct de vedere economic şi chiar al civilizaţiei, aceste localităţi nefiind electrificate (circa 30% dintre acestea sînt cătune cu 5-10 gospodării).
„Există matematică, există şi poezie“  jpeg
„Există matematică, există şi poezie“
A absolvit Universitatea Media din Bucureşti, Secţia Cinematografie, în 2003. Din 2005, Adrian Silişteanu lucrează ca director de imagine pentru numeroase filme româneşti, printre care Pescuit sportiv, Din dragoste cu cele mai bune intenţii, Domestic – de Adrian Sitaru, şi Undeva la Palilula – de Silviu Purcărete.
Zîna Electricitate png
Zîna Electricitate
Alaiul zînelor e vast şi el străbate întinderi necuprinse, în paşi de dans, care îl poartă de la basm la ştecher. Către sfîrşitul veacului al XIX-lea (într-o vreme cînd miraculosul devenea ştiinţific), i s-a alăturat, cu drepturi depline, Zîna Electricitate, întruchipare feminină a luminii.
Lumină pentru România jpeg
Lumină pentru România
La Ursici am ajuns în iarna lui 2008, ca participant la o acţiune organizată de mai multe cluburi de offroad. 20 de maşini burduşite cu alimente greu perisabile, haine şi încălţăminte au mers la Ursici pentru aşa-numita Umanitară de Crăciun.
"Este vorba despre valorile în care credem   “ jpeg
"Este vorba despre valorile în care credem...“
"Identificam nevoile cele mai urgente ale comunităţii şi apoi creăm proiecte care urmăresc nu doar obţinerea unui efect vizibil pe termen scurt, ci şi un efect mai profund, de exemplu schimbarea unor mentalităţi, inducerea unui stil de viaţă sănătos, responsabilizarea individului în faţa problemelor generale ale societăţii."
Cum ne mai „salvăm“ png
Cum ne mai „salvăm“
Oamenii din jurul nostru (şi noi printre ei...) îşi văd, în general, cuminţi sau nu, de vieţile lor uniforme şi înecate în rutină. Se scoală de dimineaţă, se duc la serviciu, se hrănesc, pe ei şi pe copiii lor, se culcă. Între... mai citesc, se mai distrează, mai cumpără, mai învaţă, mai fac sport, mai călătoresc, mai creează cîte ceva.
De ce avem nevoie de ideologii salvatoare? jpeg
De ce avem nevoie de ideologii salvatoare?
E o întrebare pe care nu am putut să nu mi-o adresez uitîndu-mă în jur şi observînd inflaţia de reclame la produse şi servicii care promit că pot rezolva o multitudine de probleme – de la nevoia imperioasă a banilor care vor veni dacă Mercur nu este retrograd, pînă la simptome grave de sănătate care vor dispărea într-un timp bine delimitat.
Dezvoltarea personală jpeg
Dezvoltarea personală
De multe ori, cînd mă gîndesc la felul în care a decurs viaţa mea, descopăr cum anumite încercări m-au ajutat să cresc şi să fiu mai conştientă de mine. Descopăr cum felul în care vedeam viaţa s-a schimbat în prezent şi observ modul în care m-am dezvoltat.