Ţoape şi ghiolbani europeni şi de aiurea

Publicat în Dilema Veche nr. 527 din 20-26 martie 2014
Zapping printre mitocani jpeg

De cîteva zile tot încerc să decid cum să încep textul acesta. Problema este că cel mai bun început poate părea uşor misogin. Cum este însă atractiv pentru ce am de gînd, o să caut să îl îndulcesc un pic şi las cititorul să judece în ce măsură este discriminator.

Am în minte o ţoapă autentică. Habar nu am cum o cheamă, dar ştiu bine cum arată, cum se mişcă, ce face. Conduce o maşină de teren bej, pe care o parchează în fiecare dimineaţă pe o cale de acces în pantă, în mijlocul drumului, enervant de mult timp. Să ai maşină de teren, în Köln, e lucru rar. Aici oamenii nu simt nevoia să arate că au. Dimpotrivă, a folosi bicicleta sau transportul public e ceva natural. În oraş se folosesc mai ales maşini mai mici, de mic litraj. Iar acesta e un oraş destul de bogat, al patrulea ca mărime în Germania, cel mai mare din partea cea mai urbanizată a ţării, cosmopolit, bine conectat cu Europa.

Să parchezi în mijlocul drumului fără motiv iar e rar. Ea acolo pune maşina, pe drumul de acces către şcoala fiicei mele. Sînt măcar 30 de automobile care se împiedică de ea în fiecare dimineaţă. Oameni care lucrează în birourile din clădirea din apropiere. Oameni care îşi aduc copiii la şcoală. Mulţi dintre ei nu sînt germani, astfel că în familiile lor ambii parteneri lucrează.

Ţoapa „mea“ nu lucrează. E casnică. Aduce copilul la şcoală, pune maşina în mijlocul pantei, ţopăie pe tocuri, uşor ostentativ, se instalează în faţa porţii şcolii şi conversează cu alte cîteva casnice care vin cu copiii la şcoală. Doar ea e îmbrăcată de parcă ar merge la o cină festivă. Şi care pare a vrea să arate neapărat cine e. Şi pe care, dacă o vezi în supermarket, e sigur că va vorbi afectat despre ceea ce cumpără. Iar dacă vine la serbare cu al doilea copil, nou-născut, iar acesta începe să plîngă în mijlocul serbării, se va amuza de cît de tare e ea şi va spera ca plînsul celui mic să se repete, ca privirile lumii să se aplece din nou asupra ei.

Mă întreb dacă nu cumva ţoapa e ţoapă pentru că are nevoie de mai multă atenţie şi nu ştie cum să o obţină altfel. Poate că acasă e complet altfel. Poate că, de fapt, refulează suferinţe din copilărie, cînd nu a fost băgată în seamă. Sau cînd a fost prea mult băgată în seamă.

E greu să îţi închipui o ţoapă vestică. Încerc să mă plasez în Suedia. Sau în Olanda. Sau în Köln. În mediul meu, oamenii merg cu bicicleta, se îmbracă bine, dar nu ostentativ, nu caută să arate cîţi bani au, caută să fie prietenoşi. Vorbesc vrute şi nevrute, te ascultă. Nu caută să iasă în evidenţă neapărat. Nu sînt talk-show-uri unde sînt şase invitaţi care se duelează verbal care să iasă primul în evidenţă. Societatea nu le oferă des prilejul să îşi arate ţopia.

Dar asta nu înseamnă că ţoapele lipsesc. Îmi vine în minte o alta, cu o fantastică nevoie de a arăta cît e de inteligentă, dar cu reuşite departe de ceea ce pretinde prin atitudine şi înfăţişare. Lansînd opinii aparent savante, dar găunoase, uneori puerile. O recunoşti de la distanţă, auzind zgomotul tocurilor, simţind parfumul folosit prea din belşug, izbindu-te mersul voit apăsat, special ales ca să ştii că vine. Ştii că ea e cea care va desface picioarele larg cînd stă pe scaun, cu fusta ei scurtă, ca să fie văzută de cei aflaţi în cealaltă parte a sălii, mai toţi bărbaţi, unii mai aproape de vîrsta copiilor ei decît de a ei.

Poate că deja umblu cu o altă definiţie a ţopiei decît cea pe care o aşteptaţi. Habar nu am dacă e aşa sau nu. Nu cred însă că există o ţoapă unică, sau o definiţie bătută în cuie a ţoapei. Există mai degrabă sentimente difuze legate de ţoape. Sentimente derivate din modul în care socializezi, din modul în care eşti educat, din cultura căreia îi aparţii. Oare într-un mediu plin de ţoape mai există ţoape definite ca atare? Sau ţopia fiind norma, definiţia ţoapei este deja alta?

Dar nu aceasta este esenţa, ci importantă este întrebarea asupra locului de unde vine ţoapa. Sau ghiolbanul.

Pentru că nu e firesc să discuţi despre ţoape fără să pomeneşti măcar în trecere de ghiolbani. Un prieten mi-a spus de curînd că nu le poţi înţelege pe femei, ele gîndesc diferit. Am rîs cu cea mai bună prietenă a mea despre asta. Femeile nu sînt parte a altui regn, din cîte ştim noi. Şi ele, şi bărbaţii sînt oameni. Cu nevoi, dorinţe, sentimente, emoţii, opinii, atitudini, moduri de a face.

Precum ţoapele, şi ghiolbanii sînt peste tot. Precum posesorul de BMW care era să dea peste mine azi-dimineaţă, pe cînd venea pe contrasens, pe o stradă cu sens unic. În Köln, asta e un lucru rar. Aici – după cum remarca un amic francez –, şoferii rar încalcă regulile, aşteaptă mereu pietonii la stop, nu claxonează. Sînt unii care fac însă excepţie, şi adesea conduc un BMW, şi vor să arate cine sînt.

Ei sînt, ca şi în România, acei bărbaţi care apreciază ţoapele, care li se potrivesc. La noi, au uneori o unghie ceva mai mare şi îi recunoşti după transpiraţie sau după aftershave. La nemţi, transpiraţia dispare, dar rămîne aftershave-ul.

Diferenţele nu sînt doar de bani sau de definire culturală. În principiu, cu variaţii date de obiceiurile locului, ai putea găsi cele două feţe ale aceluiaşi prototip uman cam la fel de des, adică în aceeaşi proporţie în totalul populaţiei. Nu am date pe care să mă bazez, dar observaţia mea e simplă: comparînd aceleaşi grupuri profesionale şi de status social cu care am venit în contact în varii colţuri ale lumii, şi cu precădere în Europa, am constatat că sînt locuri cu mai multe ţoape şi ghiolbani decît altele. Aş pune Rusia la una din extreme, asta dacă Rusia este Europa. Mai spre Vest, ţoapele şi ghiolbanii sînt mai rari. România este pe undeva între extreme, dar las cititorul să decidă dacă e mai aproape de o extremă sau de alta.

Am inclus implicit, în cele de mai sus, răspunsul la întrebarea privind frecvenţa apariţiei personajelor noastre. Am spus că ele au nevoia de a arăta cine sînt, ce au ajuns, şi o fac emiţînd păreri gugumănoase, mirosind a parfum, troncănind din toace, purtînd anumite haine, un ruj ţipător, prea multă pudră de talc, vorbind afectat, expunînd maşini scumpe sau haine nepotrivite cu ocazia.

De ce ai avea însă nevoie să faci asta? De ce să optezi pentru consum ostentativ?

Pe la finalul secolului al XIX-lea, sociologul american Thornstein Veblen observa prezenţa consumului ostentativ, definit prin cheltuirea de bani, cu scopul de a impresiona, la noua clasă de îmbogăţiţi. Între timp, comportamente similare s-au observat şi la clasa de mijloc sau la cei săraci. Ele au fost explicate prin nevoi psihologice de adaptare, de a ieşi din sărăcie, de a indica succesul.

Aş defini comportamentul de ţoapă sau ghiolban în mod similar consumului ostentativ. Aici nu e însă vorba de cheltuirea de bani, ci de a investi energie în nevoia de a arăta cine eşti – prin comportament, prin îmbrăcăminte, prin modul de a vorbi, prin invadarea spaţiului public, prin acapararea lui. Atît şi nimic mai mult. Iar asta se petrece mai des în societăţi unde a arăta cine eşti, a impresiona pe alţii, a căuta să sugerezi că ai putere este mai important. În societăţi tradiţionaliste, mai sărace, mai puţin educate. Şi reprezintă un soi de semnal despre o nevoie umană nesatisfăcută.

Nu aş condamna, prin urmare, pe ţoape şi pe ghiolbani. Mai degrabă i-aş duce la şcoală şi le-aş oferi mai multă înţelegere.

Bogdan Voicu este sociolog şi îl puteţi găsi pe site-ul www.BogdanVoicu.ro.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.