Back to electronica!

Publicat în Dilema Veche nr. 526 din 13-19 martie 2014
Back to electronica! png

- argument -

Muzica electronică românească de dinainte de ’89 înseamnă, din păcate, o mînă de discuri rare, ştiute de un număr atît de mic de oameni, încît dosarul de faţă are datele unui ritual de iniţiere.

Cît, dar, mai ales, ce anume ştim despre muzica electronică de ieri? Putem vorbi, oare, de aşa ceva? A existat o şcoală? Cînd anume a început şi în România să se cînte cu sintetizatoarele şi cine au fost acei (primi) synthesizer heroes de la noi?

O expoziţie americană din anul 1970 de la Sala Dalles este un episod invocat de multă lume, căci acela a fost momentul în care primul sintetizator Moog a „andocat“ pe solul României comuniste. Atunci, cu acel moment de fascinaţie, cu construirea şi procurarea ulterioară a primelor sintetizatoare, „a început aventura muzicii electronice la noi, o muzică pe atunci nu foarte gustată, ca să nu spun mai mult“ – după cum afirmă Adrian Enescu, pionierul sunetelor sintetice de la noi. Am spus „construit“ pentru că, da, există legenda unui prim sintetizator hand-made construit de basistul unei mari trupe rock, căci synth-urile au intrat în acelaşi timp, deopotrivă în arsenalul instrumental folosit şi în pop-dance, şi în rock-ul progresiv, şi în muzica electronică propriu-zisă.

Ca şi în cazul rock-ului de dinainte de ’89 (căruia Dilema veche i-a dedicat un dosar „geamăn“ în 2011), din care arhivele TVR păstrează extrem de puţine filmări, albumele cu sintetizatoare din epocă sînt rarităţi cult, niciodată reeditate („graţie“ lipsei de interes şi de viziune a semi-defunctului Electrecord), de negăsit decît pe piaţa de second-hand a vinilurilor.

Însă muzica electronică din anii ’70-’80, cu explorările pop-dance ale lui Adrian Enescu, cu experimentele sonore şi manifestările alternative multimedia puse în scenă de Mircea Florian, cu încercările de rock electronic ale lui Rodion Roşca şi contribuţiile, în diverse genuri, ale unor claviaturişti, unii legendari, precum Günther Reininger, Dan Andrei Aldea, Adrian Enescu, Nansi Brandes, Nicolae Enache, Gabi Litvin, regretatul Doru Căplescu, Fraţii Nanu şi mulţi alţii (pentru că au fost mult mai mulţi decît s-ar putea crede), aşadar muzica electronică şi cea cu sintetizatoare din comunism reprezintă un (alt) important capitol din cultura pop românească, rămas încă obscur.

13 albume esenţiale cu sintetizatoare din comunism, alese de colaboratorii acestui dosar (Mihai Plămădeală, Alexandru Brătianu, Paul Breazu şi Marius Chivu):

- Mircea Florian, Pădure de voie bună (1975)

- Phoenix, Cantofabule (1975)

- Sfinx, Lume albă (1975)

- FFN, Zece paşi (1975)

- Adrian Enescu, Basorelief - Poem pop (1977)

- Sfinx, Zalmoxe (1979)

- Adrian Enescu, Funky Synthesizer Volume 1 (1982)

- Grupul Stereo, Grupul Stereo (1983)

- Holograf, Holograf 1 (1983)

- Adrian Enescu, Funky Synthesizer Volume 2 (1984)

- Sfinx, Albumul albastru (1984)

- Florian din Transilvania, Tainicul vîrtej (1986)

- Pro Musica, Rockul Baroc (1989)

Ilustraţie realizată de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Motivele uciderii lui Corneliu Zelea Codreanu. Cine l-a vrut mort pe liderul legionar
Corneliu Zelea Codreanu, liderul Mișcării Legionare, un personaj deopotrivă faimos și controversat al perioadei interbelice a fost ucis la vârsta de 39 de ani. Liderul legionar se afla la apogeul puterii politice iar cel care a dat ordinul asasinatului ar fi fost chiar regele Carol al II-lea
image
Angajator criticat, după ce un tânăr a refuzat să acorde 90 de minute unui test de selecție pentru că „părea multă muncă"
Un angajator a stârnit dezbateri aprinse după ce a fost șocat de faptul că o persoană din Generația Z care se afla în căutarea unui loc de muncă a refuzat să acorde 90 de minute unui test de angajare pentru că „părea multă muncă", relatează Fortune.
image
Pește uriaș prins pe o baltă din Vestul României. De patru ani pescarii încearcă să-l captureze FOTO VIDEO
Un somn uriaș a fost prins pe o baltă de pescuit din Vestul României. Este vorba despre un pește de peste doi metri lungime și aproape 50 de kilograme. „Uriașul” era dorit de pescari de mulți ani.

HIstoria.ro

image
Atacul japonez de la Pearl Harbor, o surpriză strategică pentru SUA
Personalului SIGINT din cadrul US Navy urmărea acțiunile și deplasările flotei japoneze prin analiza traficului radio.
image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.