⬆
Regimul artelor și munițiilor
Pagina 6
„Un copil și-a făcut autoportretul cu mască” – anchetă
Am strîns zece mărturii din diverse colțuri ale lumii, despre cum trăiesc oamenii această poveste, numită izolare. Distanțele s-au mărit, dar istoriile noastre sînt asemănătoare. Ca și cînd lumea exterioară s-ar fi topit și tot ce contează acum sînt interioarele. În spatele acestei anchete e multă emoție, pe care am simțit-o în fiecare dintre schimburile noastre de mesaje.
Viitorul lumii artei
Într-o lume care caută în continuare soluții pentru depășirea crizei provocate de epidemia noului coronavirus și încearcă să se adapteze restricțiilor din ce în ce mai ample, arta nu stă deloc bine.
În apărarea lui Harold Bloom – despre nevoia studiilor umaniste
În apărarea lui Harold Bloom – despre nevoia studiilor umaniste
Rîsul și fuga
Cultura ca antidepresiv. Deseori am utilizat-o ca atare, însă, consecință a virusului, nu îmi imaginam recursul la ea ca la un medicament general prescris și adoptat.
Înăuntru și în afară
Pe stradă bat mingea cîțiva băieți. Deși aflate în centrul orașului, casele sînt vechi și sărăcăcioase. Tencuielile au căzut, balcoanele au ruginit, soclurile au putrezit, iar din subsoluri vine un aer fetid.
„Bernea a fost pentru breasla pictorilor ca o pîine bună din care te poți hrăni“ – interviu cu pictorul Mihai SÂRBULESCU
O spunea ca un îndemn: nu-i mai băga pe gît picturii ce vrei tu, mai las-o să facă şi ce vrea ea!
„Timpul s-a făcut foarte dens“ – anchetă
Am întrebat șaisprezece scriitori români ce ar citi/reciti în vremurile astea. Nu sînt doar recomandări de lectură, ci mici capsule de viață, în care speranța, neliniștea, incertitudinea și literatura fac casă bună împreună.
„Copilăria nu este o temă minoră în literatura noastră“ – interviu cu scriitoarea Ștefania MIHALACHE
Reflectat prin lentilele trecutului personal, al vieții domestice, al ritualurilor comunitare, comunismul a fost „îmblînzit“, reașezîndu-se bazele pentru o reflectare mai puțin încrîncenată a sa.
Vecinătăţi paradoxale - Simone Weil & N. Steinhardt
În versantul anilor ’40, atît Steinhardt (în articolele din Revista Fundaţiilor Regale, din Victoria sau din Libertatea), cît şi Simone Weil se preocupă intens cu privire la procesul politic al scriitorilor colaboraţionişti, la „trădarea cărturarilor“, la provocările gidiene ale „artei pentru artă“.
Vindecarea prin zidire
Pe 20 iulie, venețienii celebrează ajutorul lui Dumnezeu în combaterea ciumei care le-a luat o treime din suflete, iar frumoasa bazilică Il Redentore privește protector spre Veneția.
Hoinari printre continente
Trăim într-o eră geologică specială. Este o perioadă ce se distinge printr-o singură caracteristică dominantă: gheața. Ar putea părea surprinzător, avînd în vedere îngrijorarea noastră privind încălzirea globală.
Mozart ca metaforă – interviu cu actorul Lari GIORGESCU
Personajul pe care îl interpretez este și nu este doar Mozart. Gigi Căciuleanu nu a vrut să mă transforme neapărat în compozitorul austriac – a plecat, ce e drept, de la acest subiect, spectacolul fiind construit pe muzica lui Mozart, dar a filtrat prin propriile trăiri de artist întregul spectacol. Este, dacă vreți, un mod personal de a simți și a transmite muzica și personalitatea lui Mozart.
„În toate țările autocrate viața celorlalți este o opțiune“ – interviu cu Alexander NANAU
Important este că oamenii au început să vadă că adevărul iese la suprafață din ce în ce mai mult și că am început să luăm decizii libere. Filmul nu este atît despre Colectiv, cît despre 2016, anul trezirii de după Colectiv.
Însemnări de la Berlinale
În film vedem doar fețe de oameni care ne vorbesc, ochi în ochi, citînd cuvînt cu cuvînt din rapoarte de Securitate.
Peter Brook, emoția unor ultime seri
Pe Brook l-am auzit și văzut la capătul anului trecut în țara sa natală, vorbind în limba lui natală, un Brook definitiv englez.
Note şi fotografii (2)
Paris, Montmartre. Urcînd sau coborînd străzile în trepte, cu balustrade metalice inconfundabile pe mijloc, ajungi uneori în piațete plate unde poți să-ți tragi răsuflarea.
Dumnezeu. O istorie umană
Religia nu este aproape nimic mai mult decît un „limbaj“, alcătuit din simboluri și metafore, care îi ajută pe credincioși să comunice altora și lor înșiși acea experiență inefabilă a credinței.
Democratizarea informației
În lumea politică (și nu numai) toată lumea vorbește despre „polarizare“ (și, de fapt, toată lumea este polarizată).
„Putem vorbi azi de o criză a omului și de instaurarea unei epoci «post-umane»“ – interviu cu Mircea CĂRTĂRESCU
Nu e de mirare că intelectualul din lumea actuală se simte furios și frustrat, și asta nu datorită unui ego exacerbat, ci sentimentului de neputință.
Artiștii independenți și liberi – oportunități și dificultăți de carieră
La nivel continental, percepția publică dominantă în privința freelancer-ilor este acea categorie pentru cei fără „un job adevărat“.
„Sînt singurii oameni care pot supraviețui și pe o insulă pustie“ – interviu cu Radu CIORNICIUC
Uman, filmul vorbește despre căutarea, pe care o avem cu toții, a unui loc – în noi și în jurul nostru – pe care să-l putem numi al nostru, acasă.
„La început au fost doi, Iancu și Creangă“ – interviu cu Ana Maria ZAHARIADE și Ștefan GHENCIULESCU
Valoarea acestei arhitecturi e aproape imposibil de recunoscut sub întreținerea neadecvată din perioada comunistă, sub neglijența crasă și incultura actualilor edili și sub nepăsarea sau intervențiile sălbatice ale proprietarilor actuali.
„Încă nu sîntem foarte conștienți că trăim în comunitate“ – interviu cu Lavinia BRANIȘTE
Nu trăiesc din scris, de fapt, și cred că nici cei mai vizibili dintre scriitorii noștri nu trăiesc din asta. Îți trebuie și alte activități, și alte surse de venit.
„Europa are o memorie scurtă“ – interviu cu scriitoarea belgiană Geneviève Damas
În momentul în care alegi un subiect despre o minoritate care n-are posibilitatea să se apere ea însăși simți responsabilitatea acestei alegeri. Te transformi în ambasadorul problemei respective.
Sîmburele îndoielii
Pentru cei născuți în spatele vechii Cortine de Fier părea un adevăr de necontestat că tot ce se spune în presa oficială e minciună, așa încît tendința lor de a se îndoi de actualele teorii la modă în mass-media din Occident e cu atît mai naturală.
„Să vezi și prin ochii unui scriitor locurile prin care treci zilnic“ – interviu cu Corina CIOCÂRLIE și Andreea RĂSUCEANU
Două autoare și un „Dicționar de locuri literare bucureștene”, apărut de curînd la Editura Humanitas. Un oraș ficțional și real deopotrivă, pe care Corina Ciocârlie și Andreea Răsuceanu l‑au cartografiat în acest volum. Am vorbit cu ele despre această călătorie fascinantă, care ar putea să împrietenească pe oricine cu Bucureștiul de ieri și de azi.
Fiicele lui Milton
Sper ca scriitoarele să nu aleagă să se trădeze pe sine pentru niște mituri care le vor mutila și le vor ține captive, discrete și cuminți.
Un alt drum al magilor
Magii sînt singurele personaje bogate din Vechiul Testament care se mîntuiesc sigur.
Ialta: Prețul păcii
Momentul și locul întîlnirii au fost printre secretele cel mai bine păzite ale războiului. În seara zilei de 3 februarie 1945, la adăpostul întunericului, o coloană de automobile Packard i-a adus pe cei mai puternici doi lideri ai lumii democratice, Franklin Delano Roosevelt și Winston Leonard Spencer Churchill, la destinație – cîteva vile situate lîngă stațiunea Ialta, pe malul Mării Negre, cîndva aflate în posesia țarilor Rusiei și a unor aristocrați de rang înalt.
Singur, într-o companie amestecată
În fiecare capitală est-europeană, se găsește – sau se găsea – cîte un club al scriitorilor. În Varșovia și în Belgradul comuniste, aceste cluburi erau mobilate frumos, încît puteai să te așezi într-un fotoliu de piele și să sorbi dintr‑un ceai sau să faci schimb de vederi.
Filmele lui 2019
Ce filme păstrați din 2019? Aceasta e întrebarea la care au răspuns invitații mei. A fost un an cu multe titluri, așa că e important să ne amintim ce-am văzut, ce ne-a plăcut și ce am putea recupera din ce am pierdut în materie de cinema.
Anul teatral 2019 – o anchetă
Și anul 2019 a fost bogat în spectacole noi – deși recolta a fost parcă mai puțin abundentă ca altădată. Scăderea subvenției acordate teatrelor de stat și reducerea fondurilor destinate independenților au afectat calitatea și cantitatea producțiilor. Dar ce rămîne din sutele de spectacole produse anul trecut în România?
Moș Crăciun vine în oraș!
Pe măsură ce crește, copilul începe să observe că, excluzînd excepțiile, cadourile sînt produse în fabrici de jucării și ele se găsesc pe rafturile magazinelor, acolo unde le vede în timpul anului, cînd își însoțește părinții la cumpărături.
Povestea unui performance filozofico-poetic – dialog cu Sanda ROȘESCU
„Despre interior-exterior”, insolitul dialog cu Gellu Naum al Sandei Roșescu, tocmai stă să reapară, la Polirom, în seria „Opere Gellu Naum” coordonată de Simona Popescu.
„Ne grăbim în orice facem, ca să ce?“ – interviu cu Virgil IANŢU
Sîntem un popor mult prea permisiv. Încă trăim în adîncul sufletului nostru cu teama că, dacă deschidem gura, ni se întîmplă ceva, vin cei de sus și ne iau slujba, bunurile etc.
Momentele unui oraș
Zilele acestea, comunitatea ieșeană are sarcina de a dezbate proiectul propus de firma Palas în vederea extinderii, prin construirea unui număr de clădiri înalte pe arterele adiacente amplasamentului actual, din spatele Palatului Culturii.
„Fără România îți pierzi timpul vorbind despre Europa“ – interviu cu Richard DEMARCO
„Expoziția asta este o speranță pentru viitor“, declară în dimineața de după vernisaj Richard Demarco, o figură emblematică deopotrivă pentru scena de artă britanică, cît și pentru scena românească de artă în comunism, venit la București cu ocazia expoziției.
Dincolo de frontiere… pe „scena lumii“
La Sankt Petersburg, spre sfîrşitul anului, o manifestare efectuată în spirit de promovare „putiniană“ a reunit zeci de „actori“ culturali din cele mai diverse domenii şi ţări – de aceea poliţia eliminase orice turist din zona Ermitajului, pe care l-am putut vedea pustiu şi melancolic ca şi cum Revoluţia din Octombrie nu avusese loc, în timp ce, la intrarea invitaţilor pentru forumul cultural, precauţiile de securitate se exercitau cu autoritatea agresivă a Rusiei de azi.
Colina Verde de la Bayreuth
Clădirea concepută și ridicată conform viziunii și dorinței lui Richard Wagner este absolut unică în istoria teatrului muzical, fiind singura de acest fel construită conform voinței unui compozitor. Te
Filmele din capul nostru
Uzina Filmelor de Amatori (uzinadefilme.com) este un proiect internațional al renumitului regizor, scenarist şi producător francez Michel Gondry.
La teatru, lumea începe cu o întrebare: De ce?
De ce fac teatru, se întreabă Peter Brook prin acest spectacol, și răspunsul e simplu și complicat în același timp, ca această călătorie, dramatică, lejeră și plină de tîlc.
Ce citesc elevii
Practic, aproape jumătate din tinerii care trec prin sistemul preuniversitar nu reuşesc să înţeleagă şi să comenteze un text citit şi nici nu ştiu care ar putea fi beneficiile lecturii.
Craiova regizorilor
Din cele patru spectacole vizionate, mi-a atras atenţia Revizorul, regizat de Slava Sambriş, masterand UNATC, venit din Republica Moldova.
Utopiile colective și individul exclus
Relația pictorului cu modelul n-a fost indiferentă, anonimă, cum ne pot lăsa să credem portretele de prestigiu cu regi și menine, ci adesea profund personalizată. E ceea ce revela expoziția intitulată Modelul negru, care expune figuri de servante sau de amante, negre sau albe, dar toate identificabile, revelînd impactul exercitat asupra artiștilor. Olympia și Domnișoarele de pe malul Senei au făcut scandal nu doar pentru motive plastice, ci și pentru că în protagonistele pînzelor s-au
De ce are nevoie cinematografia română de premii și în țară - După Gala Gopo
O gală precum Premiile Gopo este importantă pentru că le permite oamenilor din lumea filmului să se bucure de o apreciere din partea colegilor din România pentru reușitele lor.
Radu Penciulescu şi viaţa
Radu rămîne un model de verticalitate, nu religioasă, ci pămînteană, concretă şi umană. Fără a se constitui în exemplu, el ne-a servit de model şi ne va servi. Şi poate nici o frază nu-l poate defini mai bine decît o constatare proprie: „Mi-am plătit tributul, dar nu am trădat“.
Poetul în universul Star Wars
Radu Andriescu se simte incomod atunci cînd trebuie să se prezinte pe sine, deși poezia e genul subiectiv, n-ai ce-i face. El detestă egotismul și refuză mitul personal, ceea ce-l face atipic într-un peisaj plini de douămiiști automitologizanți.
Eliza şi Patrick
Dacă Eliza visează se adresează copiilor şi adulţilor deopotrivă, Trucul lui Patrick este mai degrabă un spectacol pentru adulţi.
„Cînd îți privești corpul, îl vezi cît de depășit este“ – interviu cu Stelarc, artist vizual
Mereu m-am referit la corp ca la un obiect, nu un obiect al dorinței, ci unul care poate fi reproiectat.
1968… O jumătate de secol
De Gaulle plecase, Manea îmi murmura vestea, afară era soare… dar nici eu, nici alții nu știam că în urmă cu o jumătate de secol, pentru generația noastră, isoria își schimba cursul!