„Să vezi și prin ochii unui scriitor locurile prin care treci zilnic“ – interviu cu Corina CIOCÂRLIE și Andreea RĂSUCEANU

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
„Să vezi și prin ochii unui scriitor locurile prin care treci zilnic“ – interviu cu Corina CIOCÂRLIE și Andreea RĂSUCEANU jpeg

Două autoare și un Dicționar de locuri literare bucureștene, apărut de curînd la Editura Humanitas. Un oraș ficțional și real deopotrivă, pe care Corina Ciocârlie și Andreea Răsuceanu l‑au cartografiat în acest volum. Am vorbit cu ele despre această călătorie fascinantă, care ar putea să împrietenească pe oricine cu Bucureștiul de ieri și de azi.

De unde a pornit această călătorie „ficțională“ bucureșteană?

Corina CIOCÂRLIE: De la faptul că ne interesau, pe amîndouă, geografia literară, în general, şi Bucureştiul interbelic, în special. Ştiam că va fi o plăcere să hoinărim pe strada Plantelor, pe bulevardul Elisabeta ori prin Cişmigiu, pe urmele lui Nory Baldovin, ale Daniei ori ale lui Pantazi. Mai puţin previzibil a fost că Andreea o să facă o pasiune pentru mahalalele Bucureştiului, începînd cu Groapa lui Ouatu, iar eu pentru fabrica de bere Luther şi depoul de tramvaie Bonaparte.

Cît de mult a contat experiența voastră anterioară de scriitoare și iubitoare de București?

Andreea RĂSUCEANU: A contat în măsura în care aveam deja un punct de plecare în cercetarea noastră, un nucleu de locuri, o imagine a Bucureștiului literar, în mare, pe care trebuia să o completăm: am pornit într-adevăr de la Bucureștiul interbelic, dar și de la cel al secolului al XIX-lea, sau de la cel contemporan, despre care eu mai scrisesem deja. Am avut acum ocazia fie să aprofundez lucrurile, fie să-mi întregesc imaginea despre un loc bucureștean sau altul: scriind despre Mîntuleasa, m-am întors și la Mateiu I. Caragiale, de pildă, despre care nu știu cîtă lume își mai amintește că plasează acolo „posomorîta locuință“ a unchiului Iorgu, pe care o va moșteni Pantazi. De asemenea, am vorbit de data asta pe larg, dedicînd cîte un articol fiecărui scriitor, despre una dintre „adresele mitice“ cărtăresciene, strada Maica Domnului din Orbitor, dar și din Solenoid, sau despre Gara de Est din nuvela omonimă a Gabrielei Adameșteanu.

Cum v-ați făcut traseul? Vorbesc despre selecția autorilor/cărților și a locurilor. Și cît ați lucrat la acest proiect?

C. C.: Aproape trei ani. Dar am mai fi lucrat încă pe-atît dacă am fi putut păstra tot ce notaserăm iniţial, sau măcar jumătate… Am procedat mai întîi prin acumulare/inventariere – aşa am ajuns la aproape două mii de locuri – şi apoi prin eliminare/selecţie – aşa am rămas cu 167. Au rezultat o serie de noduri romaneşti în jurul cărora s-au ţesut poveşti mai scurte sau mai lungi. Şi pentru că ne-am dorit ca cititorul să se poată plimba prin oraş cu dicţionarul în mînă, pe urmele personajelor, am imaginat – graţie talentului de desenator al lui Rareş Ionaşcu – un mic atlas cu 11 hărţi pe care am distribuit adresele reale sau fictive.

corina ciocarlie laurent bonzon jpg jpeg

Dacă ar fi să descrieți orașul acum, după ce ați citit și recitit sute de texte literare, care se întîmplă sau vorbesc despre el, cum l-ați descrie?

C. C.: Dintre zecile, sutele de romane care descriu Bucureştiul de ieri şi de azi – apropo, n-am dat nicăieri peste vreo viziune futuristă, orwelliană, a oraşului de mîine –, două mi se par esenţiale: Bietul Ioanide şi Solenoid. Probabil pentru că şi unul, şi altul subliniază, în stiluri şi din unghiuri total diferite, un fenomen tulburător: absenţa unui reper, a unui monument fundamental în jurul căruia să pivoteze oraşul, precum Domul din Milano ori Luvrul la Paris. „Nu-mi pasă ce va fi“, explică Ioanide cui vrea să-l asculte, dar „anume puncte trebuie curăţate, şi pe ele înălţate edificii cardinale, indiferent ce destinaţie li s-ar da ulterior“. Naratorul Solenoidului îi dă dreptate, văzînd Bucureştiul ba ca pe „un animal extraplat, un calcan lipit de fundul mării“, ba ca pe „un mare labirint în stare de avansată ruină“. În compensaţie, Ioanide propune o viziune piranesiană a Căii Victoriei – cu foruri circulare şi statui ecvestre – pe post de coloană vertebrală a oraşului, iar alter ego-ul lui Mircea Cărtărescu distribuie şase solenoizi în subteranele a şase dintre cartierele Bucureştiului, oferindu-i astfel o geometrie şi o temelie: „Fiindcă mi-a fost clară de mult simetria şi coerenţa lor în spaţiul putrid al marelui oraş“.

Spuneați că acest dicționar pare să fie „cartea cea mai de succes“ de pînă acum la care ați lucrat. De ce credeți?

A. R.: Mă refeream atunci la un succes comercial. Cartea a fost bestseller Humanitas la Gaudeamus, s-au vîndut aproape o mie de exemplare în cinci săptămîni. Pentru o carte de acest tip, de istorie literară, e ceva neașteptat, indiferent cît de atrăgătoare ar fi tema. E important pentru că arată un simptom: cititorul de astăzi e interesat de spațiul în care trăiește, de istoria, dar și de literatura lui – pe scurt, de informația care îmbină dimensiunea istorică, geografică, „reală“ cu cea literară. Cred că important a fost și caracterul sintetic al cărții, denumirea de „dicționar“ îți dă garanția măcar a unei imagini de ansamblu, dacă nu a unei imagini complete a celor mai semnificative locuri literare bucureștene.

Mi se pare că „dicționarul“ pe care l-ați făcut e și un fel de istorie literară și sentimentală, care poate împrieteni pe oricine și cu autorii români, și cu Bucureștiul real și ficțional. Are și rigurozitate, și poveste, deopotrivă. Un fel de roman-puzzle, accesibil, fascinant și pasionant. Cum arată „personajul“ care citește cartea voastră?

A. R.: E o definiție foarte bună, asta a fost și ideea de la care am plecat. De fapt, cred că am plecat de la o nevoie proprie, de a avea într-un singur loc, la îndemînă, toate informațiile despre locurile bucureștene, așa cum au fost ele reprezentate în literatură. Cu siguranță, multe dintre informații își vor găsi locul în cărțile noastre viitoare, a fost o cercetare extrem de utilă. Sperăm, de fapt, să fie un instrument util și pentru studenți sau cei care vor să cerceteze literatura și din acest unghi, al geografiei literare, și pentru cititorul obișnuit, care vrea să vadă și altfel, prin ochii unui scriitor, locurile prin care trece în fiecare zi. Oricum ar fi, „personajul“ care ne citește cartea e îndrăgostit deopotrivă de oraș și de literatura română.

14 andreea rascuceanu foto ema cojocaru 3 jpg jpeg

Care e punctul din oraș cel mai ofertant pentru scriitori?

A. R.: Mi-e foarte greu să mă opresc la unul singur. Aș zice Calea Victoriei, locul predilect de plimbare al personajelor interbelice, Dîmbovița, ale cărei maluri atrag ca un magnet perechi de îndrăgostiți, melancolici, contemplativi, Șoseaua, spațiu prin definiție erotizat, încărcat de senzualitate, Lipscanii și Oborul, locuri unde pulsează inima comercială a orașului. Dar îndemn cititorul să caute și să descopere și alte străzi și locuri bucureștene, mai puțin centrale și mai pitorești: strada Jarcaleți, de pildă, unde locuiește – cine altul dacă nu – Gore Pirgu, sau mahalaua Filantropiei, cu Tarapanaua, Cuțarida, Buzeștii etc.

Dar cel mai „real“ colț care n-a existat niciodată?

C. C.: Intersecţia dintre străzile Pacienţei, Marcu Aoleriu şi Catilina din Dealul Spirii, unde la orele trei după-amiază, cînd termometrul spune la umbră 33° Celsius, un domn coborît din trăsură caută bezmetic numărul 11 bis, iar la miezul nopţii furtunoase, un „bagabont“ calcă imprudent pe urmele a două cucoane respectabile, cu toată hărmălaia provocată de „haita de cîini de la maiorul din colţ“. Locul e de două ori fictiv, de vreme ce nu există decît pe harta Bucureştiului caragialian, într-un cartier, ce-i drept, real, Uranusul, însă distrus de buldozerele comuniste. Ceea ce nu ne împiedică – ba dimpotrivă – să-l vedem pe Chiriac fugărindu-l mai departe pe Rică Venturiano de-a lungul maidanului, în vreme ce Jupîn Dumitrache îi iese înainte peste uluci „pe la prăvălia lui Bursuc“.

Ce a rămas pe dinafară în acest ghid „turistic“?

A. R.: Din păcate, destul de multe, sute şi sute de locuri. Într-o primă etapă ne‑am dorit să le menționăm măcar numele și operele literare în care apar. În cele din urmă a trebuit să facem o selecție drastică, dicționarul are deja aproape patru sute de pagini.

Cum arată primul vostru București? Literar și real.

C. C.: Primul meu Bucureşti real are două repere: Hanul lui Manuc, unde am stat în săptămîna cînd am dat admitere la facultate – îmi amintesc că aveam televizor în cameră şi trăgeam cu ochiul la meciurile de fotbal de la Cupa Mondială, ediţia ’82, cînd Schumacher l-a faultat rău de tot pe Battiston – şi holul Facultăţii de Litere, unde aşteptam să se afişeze rezultatele. Bucureştiul literar era mai bine reprezentat încă din anii de liceu: vizualizam perfect apartamentul doamnei T. din parcul Filipescu ori casa lui Costache Giurgiuveanu de pe Antim, Observatorul pompierilor în jurul căruia se învîrtea Lefter Popescu şoptind „Viceversa!… da, viceversa!…“, ori Gara unde descindea dl Goe cu mamiţa şi mam’mare care‑i aranjau frumos beretul înainte de a‑l urca în trăsură şi… „La bulivar, birjar! la bulivar!“.

A. R.: Pentru mine, primul București „real“ se leagă de o stradă din cartierul Balta Albă, strada Stejarului (azi Ion Țuculescu). E strada copilăriei mele, cu marele bloc dejist pe care-l vedeam atunci alb, strălucitor, ale cărui etaje superioare se pierdeau undeva în nori – așa a intrat și în ficțiunea mea, în romanul O formă de viață necunoscută e unul din locurile importante. Cît despre Bucureștiul literar, am intrat în el prin strada Mîntuleasa, am citit nuvela lui Eliade cînd aveam 14 ani și mi s-a părut că acolo trebuie să fie centrul orașului, al orașului secret, magic, bineînțeles, care poate fi Bucureștiul.

a consemnat Ana Maria SANDU

Foto: Corina Ciocârlie (mijloc) -credit: Laurent Bonzon; Andreea Răscuceanu -credit: Ema Cojocaru (jos)

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.