Un tip de încordare

Ana NEGOIȚĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 1020 din 26 octombrie – 2 noiembrie 2023
image

 Részegh Botond, Everyday drawings, Muzeul Banatului Montan din Reșita, 6-31 octombrie 2023.

Részegh Botond (n. 1977, Miercurea-Ciuc) este unul dintre cei mai activi artiști români ai generației sale, se manifestă în diverse medii artistice: pictură, desen, fotografie etc. S-a impus ca un nume de referință în expoziții și colecții din muzee ​​și galerii private din țară și internaționale. A dezvoltat o serie de proiecte artistice care interoghează teme și subiecte sociale, științifice, psihologice specifice, iar practica sa artistică implică o puternică componentă de cercetare vizuală interdisciplinară.

Expoziția Everyday drawings aduce privitorul în lumea cotidiană a turnului de fildeș al artistului, îl introduce în zona închisă, intimistă a spațiului de lucru. Această imersiune extrem de personală în laboratorul artistic are capacitatea de a construi și de a face să prevaleze o relație mai degrabă stranie între artist și public.

Expoziția prezintă o serie de lucrări, în mare parte desene în tuș monocrom, dar și desene colorate, care transcriu o dihotomie interioară: o stare de tensiune, de anxietate, disconfort; percepute în relație cu ceilalți sau cu sine, fiind totuși inserate, în mod contrastant, și stări de exuberanță sau bucurie. Fără a descrie în mod direct vreun tip de agresivitate, aceste lucrări induc privitorului o stare de tensiune, prin dinamica lor, prin cromatică sau prin structura compozițională, utilizînd contraste cromatice sau fizionomice.

Fiecare imagine relevă un tip de încordare prin înfățișarea unor postúri anatomice contorsionate, nenaturale, declamatorii. Prin aceste prototipuri, artistul redă o întreagă suită de personaje neidentificabile, anonime, care au capacitatea de a reprezenta diverse tipologii umane întruchipînd frica, disconfortul, singurătatea sau, paradoxal, chiar exuberanța.

Selecția prezintă un proces cumulativ, structurat cronologic, menit să exemplifice un discurs artistic unitar care cuprinde o serie de lucrări organizate în jurul unui model de cercetare vizuală care structurează o temă specifică, de altfel o constantă în practica artistului. Privitorul este deja familiarizat cu siluetele antropomorfe, expresioniste-minimaliste ale lui Részegh Botond, însă există întotdeauna ceva surprinzător în fiecare serie nouă. Deși se poate identifica existența unei tipologii compoziționale, fiecare dintre lucrări conferă o dinamică specifică traseului expozițional, narînd experiențe cu semnificație autobiografică.

Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste, folosind fie efectul cromatic contrastant – roșu-negru, albastru-galben, negru-alb –, fie anumite dimensiuni în antiteză, cu scopul de a genera puncte de tensiune și încordare. 

Structura generală a lucrărilor se înscrie în registrul figurației minimaliste, transmițînd o lejeritate instabilă, o dinamică dificilă; aceste desene gestuale, cu o linie fluidă, cursivă, cu grade diferite de încărcare, păstrează totuși o postură clasică, definind o atmosferă arhetipală, sobră. Personajele transmit tensiune, disconfort, par a fi suspendate într-o stare de incertitudine, fără alți indicatori de mediu. Redau aceste tipologii umane contorsionate efectul nemulțumirii și al traumei sau, dimpotrivă, încordarea este generată de entuziasm și exuberanță?

Contemplînd această galerie de personaje, cu postúrile lor anormale, non-gravitaționale și fără carnalitate, privitorul este implicat într-un proces automat de feedback. Contactul brusc cu lucrările declanșează în mod direct un mecanism de introspecție care se desfășoară în etape, secvențial: care necesită mai întîi o fază de acomodare vizuală cu lucrările, apoi calibrarea cu vocabularul stilistic propus de artist, iar mai tîrziu o fază de reconstrucție care pornește de la citirea întregului context și continuă pînă la descompunerea în micro-narațiuni cu relevanță personală.

Acest balans între figurativ și abstract este un factor esențial al dinamismului intern al fiecărei lucrări, avînd, în același timp, capacitatea de a defini un tempo disonant, dar constant al traseului interior al expoziției. Procesul de lucru al lui Részegh Botond, atît în ​​desenele de mari dimensiuni, cît și în pictură, face referire la iconografia lui Inci Eviner și Marcel van Eeden. Demersurile interdisciplinare abordate de Részegh Botond implică desenul, prin intermediul unei practici neo-conceptuale, într-un laborios proces de explorare continuă a subiectului: de lacerare sau euforie. Anatomiile personajelor sale intrigante, robuste, dar și fragile marchează un fel de negociere a iminenței morții, artistul manifestînd un interes puternic pentru topografia corpului uman.

Lucrările lui Részegh Botond nu au o liniaritate narativă și nici nu sînt organizate conform unui sistem ierarhic, artistul subminează relația figurii cu fundalul sau pe cea care reglementează spațialitatea de tip interior versus exterior, pentru a crea un context întreg, o poveste polimorfă, indicînd modul în care pictura și desenul sînt împletite sau se pot contamina și influența reciproc.

Ana Negoiță este istoric și critic de artă, lector în cadrul CESI – Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, din cadrul Universității din București.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”
GRsnnKq5 jpeg

Parteneri

Fasole jpg
Iahnie de fasole, rețeta străbunilor din anul 1930: Ingredientul care îi dădea un gust aparte
Când vorbim despre tradițiile culinare românești, iahnia de fasole este una dintre mâncărurile care a reușit să treacă testul timpului.
ceata png
Județele în care se circulă în condiţii de ceaţă. Aglomeraţie la intrarea pe autostrada A1 Bucureşti-Piteşti
Circulaţia se derulează în condiţii de ceaţă şi pe autostrada A10 Sebeş-Turda, anunţă, miercuri dimineaţă, Centrul Infotrafic.
Covaliu
Ungurii, dați ca exemplu de urmat pentru sportul românesc. COSR a trasat liniile unei federații
Mihai Covaliu i-a băgat în ședință pe cei din handbalul românesc.
yubari jpg
Top 5 fructe care costă o mică avere! Ajung chiar și la zeci de mii de dolari
Cu toții suntem obișnuiți ca fructele să fie un aliment accesibil, care se găsește ușor în mai toate piețele și magazinele din țară. Iar, în cele mai multe cazuri, acest lucru este adevărat. Însă, există și unele excepții cu totul surprinzătoare!
drona trump jpg
Rusia testează o nouă dronă de transport militar „TRUMP”
Forțele armate ale Rusiei testează un nou vehicul aerian fără pilot (UAV) pe care îl numesc TraMP (Transport Aviation Multipurpose Platform), dar pe care îl numesc neoficial TRUMP – cine spune că rușii nu au simțul umorului?
Elon Musk FOTO EPA EFE jpg
Elon Musk, dat în judecată pentru că nu ar fi dezvăluit în mod corespunzător participaţia sa la Twitter
Comisia pentru Bursă şi Valori Mobiliare (SEC) din SUA l-a dat în judecată, marţi, pe Elon Musk pentru că nu ar fi dezvăluit în mod corespunzător participaţia sa la X, cunoscut atunci sub numele de Twitter, aşa cum prevede legea.
Donald Trump și Mike Johnson Foto Getty Images jpg
Un proiect de lege din SUA interzice accesul studentelor transexuale în sporturi feminine, un obiectiv de campanie al lui Donald Trump
Camera americană a Reprezentanţilor a SUA a adoptat un proiect de legecare restrânge puternic participarea femeilor transsexuale în competiţii sportive universitare feminine, potrivit news.ro.
image png
Spovedania la telefon, pe cale să devină un trend? Ce spun preoții despre acest fenomen
Spovedania, taina prin care oamenii se pot destăinui preoților pentru a le fi iertate păcatele, mai nou se poate face și prin telefon. O femeie cu frică de Dumnezeu a dorit să afle dacă se poate spovedi prin telefon, așa că i-a adresat o întrebare unui preot.
Vă mai aduceţi aminte  cu ce fast se sărbătorea,  înainte de 1989, ziua  de 23 August?! jpeg
Ultima masă de „23 August” a dictatorilor și invitaților lor. „Adevărul”: „Vedeți cum acești criminali se ghiftuiau în toate ocaziile”
În primele zile din ianuarie 1990, în presa vremii apăreau noi și noi amănunte legate de condițiile în care familia Ceaușescu și nomenclaturiștii trăiau, în contrast cu lipsurile din țară. Trecuseră mai puțin de 10 zile de execuția soților Ceaușescu în unitatea militară din Târgoviște.