Culoarea Artei

Elena CURELARU
Publicat în Dilema Veche nr. 1027 din 14 decembrie – 20 decembrie 2023
Expoziția Victor Brauner
Expoziția Victor Brauner

„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede? Probabil ar trebui să detaliez, ca să nu fiți nevoiți să mă credeți pe cuvînt.

Să ne gîndim la o expoziție-eveniment organizată într-un un muzeu prestigios. De pildă, la retrospectiva Victor Brauner de la Muzeul Național de Artă din Timișoara, pe care-a făcut-o posibilă, pentru Timișoara – Capitală Europeană a Culturii, Fundația Art Encounters. Fiecare vizitator a rămas cu senzația pregnantă a ceva nu tocmai lesne de definit. Sigur, arhitectura expozițională a lui Attila Kim, care a combinat viziunea personală cu rigorile impuse de experții de la Centre Pompidou, a funcționat impecabil. Luminile care ofereau fiecărei lucrări un halou aveau un dublu rol – de a scoate în evidență, dar și de a păstra un anumit mister – și-au îndeplinit, impresionant, rolul. Dar a mai existat, la fața locului, ceva ce a desăvîrșit impactul. Pereții celor unsprezece săli ale muzeului au fost acoperiți cu o vopsea într-o culoare intensă, saturată, aleasă de echipa de arhitecți. Faptul că încăperile au fost „îmbrăcate” într-o nuanță anumită și nu în oricare alta a sporit efectul întregului. În paralel, în același muzeu al Timișoarei putea fi vizitată o altă expoziție antologică: cea dedicată marelui Paul Neagu. Odată ieșit de la Brauner, nimereai în camere „înecate” în lumeni, cu pereți văruiți plicticos. Noroc că Neagu e un artist care domină orice spațiu și n-are neapărat nevoie de sprijin artificios. Dar oare cum ar fi arătat creațiile lui fabuloase într-o lumină bine calculată și într-un decor atent colorat? 

După Brauner, Timișoara a fost luată cu asalt de fanii lui Brâncuși. Pentru că tot la Muzeul Național de Artă, oamenii de la Art Encounters au recidivat cu ceea ce este considerată cea mai importantă expoziție dedicată fabulosului sculptor în România. Reamintesc că „Brâncuși: surse românești și perspective universale” mai poate fi văzută pînă pe 28 ianuarie 2024. Și în această expoziție, o „scenografie” spectaculoasă a servit bine scopului. Soclurile și podiumurile pe care au fost așezate sculpturile sînt de o nuanță gri antracit, care a întregit decorul într-un mod pe cît de subtil, pe atît de eficient. Dar Art Encounters nu „contaminează” Timișoara cu arte doar anul acesta. Cu mult înainte ca orașul să-și capete rîvnitul titlu de Capitală Europeană a Culturii, Bienala Art Encounters îi obișnuise pe localnici cu modul în care peisajul vizual românesc (și chiar cel internațional) evoluează și se transformă. Așa se face că toate spațiile dedicate maratonului artistic s-au cerut adaptate corespunzător, iar locurile în care au avut loc evenimente – Fundația Art Encounters, Castelul Huniade, Garnizoana Timișoara, Isho D, Faber, Isho Office, STPT Multiplexity – și-au primit un update de ordin cromatic.

Prinși cu Capitala Europeană a Culturii, ne-am putea trezi că lăsăm în plan secund Capitala tradițională. Nici o grijă, cei care se îndeletnicesc cu arta și promovarea ei nu-și vor permite o asemenea greșeală. Așa se face că veteranul Art Safari își vede nestingherit de treabă, chiar în zilele acestea. Cel mai recent eveniment, „Art Safari Stars Edition”, îi aduce pe vizitatori față în față cu Corul Madrigal și cu istoria lui de șase decenii. În Palatul Dacia-România, o propunere complexă aduce laolaltă descoperiri muzicale interactive și senzoriale, culoare și chiar miros. Dar să nu trecem așa repede peste partea care ține de culoare. Fiindcă realitatea polifonică a acestui experiment inedit avea nevoie de nuanțele potrivite. Evident, tonurile vibrante ale pereților nu sînt acolo din întîmplare, ci dintr-un calcul precis, cu scop bine definit: să desăvîrșească experiența. Poate sună pompos, dar nu e cu nimic mai puțin exact.

Ce au toate locurile astea în comun? Faptul că vopseaua folosită pentru fiecare dintre ele, aceeași peste tot, este rezultatul unui amplu proces tehnologic în care un produs se colorează într-un sistem de nuanţare computerizată. Sistemul poartă numele ArtColor și are marele avantaj de a le pune designerilor la dispoziție nuanțe intense, ultradurabile și precise, cu posibilitatea de a alege din mii de variante. Și mai există un numitor comun: „Policolor” este entitatea responsabilă pentru faptul că marea artă are un „șevalet” pe măsură. De la marile muzee la zidurile acoperite cu picturi murale, „Policolor” susține în permanență ceea ce e creativ și colorat în România.

Cum spuneam, ceea ce nu se vede sau ceea ce trece, premeditat, în background e la fel de important ca ceea ce „sare în ochi” imediat, de la prima vedere, pentru că fundalul poate da consistență, profunzime și forță prim-planului. Sau îl poate concura în cel mai neprofitabil mod.

Elena Curelaru este expert în marketing și comunicare.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”
GRsnnKq5 jpeg

Adevarul.ro

image
Motivele cel mai des întâlnite pentru care se ajunge la divorț. Soluția oferită de un psiholog
Un studiu a dezvăluit motivele pentru care se ajunge cel mai des la divorț. Lipsa banilor este pe primul loc, dar și altele la care ne-am fi așteptat. Psihologul Maria Teherciu vine cu explicații
image
Cum salvezi situația dacă explodează un cauciuc al mașinii în mers. Sfaturi esențiale de la un fost polițist VIDEO
Explozia cauciucului, în timpul mersului, poate fi o experiență foarte periculoasă. Multe accidente grave s-au produs în urma acestei situații. Iar frânarea bruscă te-ar putea costa viața.
image
Orașul important din România unde nu există ambuteiaje în trafic. Cum explică situația celebrul pilot Titi Aur
Dacă la Brașov traficul era infernal încă din 2000, acum acesta este orașul din România în care se circulă cel mai bine la orele de vârf, în special în zonele centrale. Titi Aur a explicat de ce

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.