Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –

Silviu PĂDURARIU
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
Abziehbild. Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor
Abziehbild. Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor

Atît o mare parte din creația vizuală de azi, numită în mod impropriu artă contemporană, o denumire cu pretenție de natură tipologică, cît și majoritatea inițiativelor artistice își datorează existența, într-o mare măsură, resurselor și fondurilor publice. Dacă afirm că mai toată arta contemporană, în prezent, e o artă creată și dirijată de instituția publică, nu fac o mare eroare.

Totodată, locurile în care această artă este expusă și curatoriată sînt denumite oricum altfel decît galerie sau muzeu. Sînt preferați termeni precum spațiu de artă, salon, institut, centru etc., reflectînd o ambiguitate structurală, respectiv o împletitură între organizația non-profit și pentru profit. Dar, chiar dacă majoritatea proiectelor expoziționale sînt susținute cu fonduri publice, acestea pot vinde artă în regim privat. De altfel, nimeni nu le întreabă dacă sau cui vînd și, nu în ultimul rînd, nimeni nu le cere socoteală. Odată ce un juriu de specialiști aprobă un proiect, nu mai sînt chestionate calitatea și efectele proiectului. Nimănui nu-i pasă dacă la un vernisaj organizat cu un buget de peste 10.000 de euro invitații sînt doar membrii organizației, prietenii apropiați, cîțiva rătăciți sau mai nimeni. 

În ultimii zece ani, harta organizațiilor care expun artă e dominată în mod considerabil de cele non-profit, chiar dacă demersul acestora cuprinde, cum spuneam mai sus, și acțiuni comerciale. În schimb, organizațiile private, dedicate expunerii și vînzării de artă în mod explicit și asumat, sînt cu mult mai puține și nu foarte durabile în timp. Iar cele durabile sînt și mai puține. Totodată, pentru a supraviețui, multe galerii private de artă aleg să-și dubleze identitatea cu un ONG și să ceară ajutorul public, lucru care vine împotriva profitabilității. 

Cu toate că și unii, și alții au intenții bune față de societate și ajută în mod egal artiștii, există o diferență uriașă și semnificativă între organizațiile care se autosusțin din resurse proprii și cele care trăiesc din fonduri publice. Ideea că instituția publică e datoare și responsabilă să sprijine organizațiile culturale și ideea că artistul e o specie care trebuie asistată și ajutată sînt mai degrabă simptome ale unor vremuri care nu mai apun. Desigur că statul e un partener necesar, dar ajutorul lui nu ar trebui să fie și vital. În plus, intervenția și sprijinul său ar trebui să urmeze strategiile și inițiativele private, nu să le dirijeze. 

Dacă ai doar bune intenții fără să ai capitalul necesar pentru a pune pe picioare o viziune sau pentru a susține o comunitate, atunci mai bine cauți un loc de muncă sau te întorci la studii. Altfel, dacă lași instituția publică să intervină în mod fundamental în politica și existența organizației tale, atunci pregătește-te să gîndești și să ți se întîmple ce decide statul. Totodată, cînd instituția publică devine autorul dominant și patronul principal al artelor, piața principală de artă sucombă. Același risc are loc și în sens invers, cînd mirajul succesului pe piața de artă și puterea colecționarului pot influența și devia libertatea artistului, pînă la transformarea lui într-un producător de decorațiuni interioare. 

Părăsind pentru moment critica instituțională și revenind la lucrurile importante de zi cu zi, slăbiciunile arhitecturii instituționale prezentate mai sus se reflectă în mod direct asupra a două sfere extrem de vulnerabile, pe care birocrația proiectelor adesea le ignoră — pe cea a artistului, a cărui treabă ar fi libera exprimare și supraviețuirea economică din libertatea lui, și pe cea a pieței de artă, care reprezintă societatea și iubitorul de artă activ. Cînd apariția artei e instrumentată de jurii de specialiști și curatori instruiți în birocrație și discurs (adică în text), și cînd ochiul public e redus la cercetători și prieteni fideli, artistul și colecționarul devin specii pe cale de dispariție. Curatorul substituie rolul artistului, iar juriile substituie opinia critică și achiziția. 

Cred că, în acest timp în care discursul e absorbit de morală și politici culturale, asistăm tocmai la un punct culminant în care arta e creată de non-artiști și e apreciată de non-investitori. Dar acest lucru poate fi și îmbucurător. De obicei, după ce este atins „vîrful”, entropia urmează să scadă și, cu speranță, lucrurile să se redreseze. Instituția artei (probabil) va tinde să revină artiștilor și pieței principale de artă.

Locul și memoria

Cu speranța că nu am atins prea multe probleme întristătoare și că nu am deschis prea multe teme de dezbatere, rîndurile de mai sus pot fi înțelese ca argument și răspuns personal la întrebarea (oricărui absolvent al Facultății de Istoria și Teoria Artei, pregătit să devină curator): ce tip de organizație merită să înființezi sau să urmezi în aceste vremuri, un colectiv non-profit sau o galerie privată de artă? 

Ce tip de organizație ar putea stimula libera exprimare, punînd artistul în front și nu birocrația curatorială, și care ar avea cel mai mare impact în revigorarea pieței principale de artă? 

În mod evident, consider că înființarea unei galerii de artă, oricît de greu și riscant ar fi acest lucru, chiar dacă ar lua zece ani s-o realizezi și doar trei s-o închizi, este singurul mod în care se poate participa la restabilirea unei legături durabile și vii între cultură și economie. Această legătură, făcută cu onestitate și cu inteligență, în beneficiul artistului, producătorul de imagine, și al colecționarului, creatorul de instituție, este mai înstărită să poată angaja și activa în jurul ei noi legături durabile și formatoare de iubitori de artă implicați și activi. Și, nu în ultimul rînd, îi poate întări pe acei (puțini) artiști care preferă să se exprime liber și consistent, dincolo de dogmatismul proiectelor și politicilor culturale. 

Dacă alegerea unei forme organizaționale pare mai simplă și ține mai mult de preferință, problema locului în care înființezi organizația e mai complicată. Locul e memorie. Moștenirea e un aspect pe care nu prea poți să-l schimbi după propria voință. Dacă te trezești într-un oraș în care majoritatea clădirilor și spațiilor poartă pecetea unor ideologii împotrivite libertății, cum revigorezi aceste spații, fiind liber să faci orice: le păstrezi titulatura sau o schimbi?

Memoria colectivă are o viteză de „rescriere” (de ștergere și de înnoire) cu mult mai lentă și, adesea, se manifestă împotriva intuiției și a factualității. Traumele, netratate la timp, pot dura și o veșnicie sub diverse forme de somatizare. Noile generații, în fața unei teme neîncheiate – prin muzeificare sau dezvăluire –, au tendința, se pare, să permanentizeze vechea traumă, confundînd cinismul cu revolta. 

Dacă, în realitate și în actualitate, înființezi un loc nou în Casa Presei, tentația cinismului e de-a spune că te afli în Casa Scînteii. Totuși, dacă vrei să lași senzația că-ți pasă de trecut, de ce nu ai spune că te afli pe hipodromul regal – fostul edificiu demolat pentru a face loc Casei Scînteii? Sîntem în situația complicată în care atît memoria monarhiei, cît și memoria sovietică sînt în egală măsură temele unor posibile muzee în actuala Casa Presei Libere – Muzeul Hipodromului și Muzeul Scînteia pot oricînd rupe bilete, ca formă de tratare a problemelor unui trecut care nu mai poate fi altfel înțeles decît prin studiu și etichetare. 

Dar dacă intenția e de-a trăi în timpul tău, conectat la contemporaneitate, și de-a renova un loc cu scopul de a-i conferi memorie nouă și inteligibilă pentru noile generații, tot ce poți face e să apelezi la inovație și la forme noi de conținut. Nu poți șterge trecutul, pentru că vei fi absorbit de el, și nu-l poți ignora, pentru că va reînvia. Așa că alegerea unui nume nou, care caută să exprime gîndurile noi pe care vrei să le pui în scenă, reprezintă cel puțin o atitudine lipsită de cinism și deopotrivă mai sigură pentru a nu stîrni fantomele care deja bîntuie locul și memoria colectivă. 

Modele de urmat/ocolit

Modelul Fabricii de Pensule – în care coexistau ateliere și galerii adunate sub un singur acoperiș –, care a funcționat în fapt ca o federație de ONG-uri, este cel care încă dăinuie și care este pomenit sau urmat, fie cu admirație, fie cu invidie, și în Capitală, chiar dacă acesta nu a funcționat. Dincolo de mirajul succesului unor artiști importanți în prezent care s-au lansat odată cu Fabrica, organizatorii au cunoscut un eșec fundamental de management cauzat de lupta pentru putere și fricțiuni interne. Însă, din tot acel amalgam de artist-run-space-uri și galerii comerciale, singurii supraviețuitori notabili sînt Galeria Plan B, migrată în Berlin, și Galeria Sabot, rămasă în Cluj, care, în esență, sînt organizații predominant private. În plus, reorganizarea Fabricii în mai recentul Centrul de Interes nu a reușit să restabilească o bună funcționare și o structură durabilă, Centrul trecînd printr-o ruptură care l-a scos de pe hartă. 

S-a făcut referire la modelul Fabricii atît în cazul renovării din Combinatul Fondului Plastic, împrejurare care totuși stă sub inițiativa conducerii UAP cu aliați privați puternici, care-i oferă durabilitate, cît și în cazul mai recent de la fosta închisoare Malmaison, care deja trece prin fricțiuni și schimbări, la nici doi ani de la formare și din care vor rămîne probabil doar galeriile care au resursele proprii să reziste, fiind conectate la piața de artă. Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei. Desigur, mai pot fi amintite inițiative precum cea de la Universul sau Scena 9, dar acestea diferă atît ca tip de organizare, cît și prin faptul că inițiativele au fost predominant private.

De parcă nimeni nu învață nimic din greșelile colegilor, sub un entuziasm sedativ și efemer care poate atrage fonduri, în mod aparent se caută repetarea unui eșec previzibil – renovare pe repede-înainte, reorganizare fără o structură organizațională de conducere durabilă și o titulatură care nu știi dacă recuperează sau reînvie o fantomă suspectă. Pur și simplu se pun bazele unui nou context în care lupta pentru putere între organizatori și fricțiunile interne între conducători vor avea un mediu prielnic de dezvoltare, cu un final atît de previzibil. Privind în urmă, supraviețuitorii, mai mult decît probabil, vor fi iar cei care au deja o stabilitate asigurată din resurse private, așa cum sînt galeriile susținute de colecționari sau atelierele care vînd servicii de creație în regim privat, la fel ca agențiile de publicitate.

În concluzie și într-o lumină mai pozitivă, mă gîndesc că ar fi potrivit ca galeriile private să-i informeze și să-i instruiască pe colegii cu inițiative non-profit cum să reziste în timp, iar proiectele publice ar trebui să-și completeze cerințele și să impună și obiective de autosustenabilitate. Poate că, în acest fel, măritișul dintre lumea artei pentru profit și lumea artei non-profit ar constitui o alianță durabilă și eficace între pragmatism și entuziasm.

Silviu Pădurariu este co-fondator al galeriei private de artă Arsmonitor (arsmonitor.ro).

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”
GRsnnKq5 jpeg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.