Eliza şi Patrick

Publicat în Dilema Veche nr. 788 din 28 martie - 3 aprilie 2019
Eliza şi Patrick jpeg

● Eliza visează de Mihaela Michailov. Regia şi coregrafia: Florin Fieroiu. Scenografia: Corina Grămoşteanu. Asistent scenografie: Alexandra Constantin. Muzică şi sound design: Vlaicu Golcea. Ilustraţia: Corina Drăgan. Cu: Eliza Teofănescu, Marius Nănău, Gabi Costin / Voicu Hetel, Ilinca Atanasiu, Andra Mirescu, Denis Hanganu, Idris Clate, Mădălina Dorobanţu şi Nicolae Dumitru. Teatrul „Ion Creangă“.

Teatrul autohton pentru copii se află într-un proces de redefinire a modului de gîndire şi exprimare performativă. Ce teme pot fi abordate pe scenă astfel încît ele să răspundă nevoii de educare a copilului, dar şi unor probleme concrete cu care acesta se întîlnește în viaţa reală? Ce formule performative sînt potrivite pentru subiectele tratate? Cum se dezvoltă interesul pentru limbaje artistice noi, depăşind clişeele spectacolelor pentru copii (narativitate simplă, teatralitate infantilizantă)?

La Teatrul „Ion Creangă“ din Bucureşti, Florin Fieroiu a creat un basm modern, diafan ca imagine (datorită coregrafiei care fluidizează mişcările personajelor), surprinzător ca sunet (un univers sonor contemporan creat de Vlaicu Golcea, atipic în peisajul local al producțiilor pentru copii) şi consistent în conţinut. Eliza visează are la bază un text de Mihaela Michailov, o poveste despre modul în care un copil înfruntă unul dintre momentele nedrepte ale vieţii: pierderea mamei. Spectacolul nu este o tragedie, căci nu analizează pierderea în sine, ci felul în care fetiţa internalizează situaţia, gestionează durerea şi se adaptează unei realităţi astfel substanţial modificate. Eliza locuieşte împreună cu tatăl său, care preia rolul mamei în acţiunile zilnice (pregătit pentru şcoală, hrănit, făcut lecţii, adormit copila), fără a o putea înlocui perfect. Schimbările produse în obişnuinţele sale, dar şi dorul de mama fac ca Eliza să aibă coşmaruri în care tărîmul viselor, populat de „spiriduşi-visorogi“ eterici şi alte fiinţe magice, este în pericol din cauza unei caracatiţe îmbulinate. O luptă între binele şi răul astfel reprezentate aduce în visele Elizei nu doar personaje de lumină, culoare şi curbe, ci şi pe mama cea devenită inaccesibilă în spaţiul lumii materiale. Şi mama, ca orice mamă, chiar dacă trăieşte numai în vis, repune lumea în matcă, linişteşte copila şi îi alungă coşmarurile.

Spectacolul arată căile de evadare din suferinţă ale copilului – rolul fanteziei fiind important, mai ales în cazul copiilor mici, care pot relaţiona mai degrabă cu o poveste decît cu realitatea – şi felul în care adulţii îl pot ajuta concret în această situaţie. Feerie destinată copiilor peste 5 ani, Eliza visează este în egală măsură un spectacol instructiv pentru adulţii care trebuie să sprijine un copil în cazul unei traume. Pierderea cuiva drag, chiar şi a unui animal de companie, generează tsunami-uri emoţionale pe care cel mic nu le poate gestiona singur. Imaginaţia, poveştile şi sprijinul unui adult fac mai uşoară traversarea unei situaţii dificile de către copil, fără să lase (prea multe) sechele emoţionale.

● Trucul lui Patrick de Kristo Šagor, traducerea: Ciprian Marinescu. Regia: Maria Colţeanu. Scenografia: Matei Vladimir Colţeanu. Grafica video: Andrei Stamate. Muzica: Ovidiu Savu. Coregrafie: Andreea Novac. Cu: Emilian Mârnea, Răzvan Krem Alexe. Teatrul de Comedie.

rosencrantz trucul lui patrick foto adi bulboac jpg jpeg

Foto: Adi Bulboacă

Trucul lui Patrick este tot o poveste despre un copil aflat într-o situaţie dificilă, pe care adulţii îl lasă să o gestioneze singur. Spre deosebire de Eliza, Patrick nu pierde pe nimeni, dimpotrivă, va primi un frăţior. Doar că acest frăţior, despre care află din întîmplare, va avea un handicap. La cei 11 ani ai săi, Patrick trebuie să se împace cu ideea de frate, cu toate bucuriile şi necazurile ce decurg de aici, dar şi să înţeleagă ce înseamnă dizabilitatea şi ce consecinţe are nu doar fizic, ci şi în societate. El traversează toată gama de perspective, mai mult sau mai puţin obtuze, asupra persoanelor cu dizabilităţi, şi fiecare dintre temerile sale este demontată de altcineva, un copil sau un adult. Astfel, Patrick îşi dezvoltă gîndirea şi empatia, parcurgînd un traseu, de la frică la înţelegere. El se stabilizează emoţional şi pricepe lucruri esenţiale: nu doar că dizabilitatea nu este opusă normalului, prin urmare trebuie tratată ca o realitate diferită, nu anormală, ci şi că ceea ce trebuie să se schimbe în raport cu fratele handicapat este perspectiva sa. A-l ajuta pe fratele său înseamnă a se ajuta pe sine, a-şi schimba abordarea faţă de handicapul acestuia, a-şi asuma un rol activ şi protector în relaţia cu el. Din acest punct de vedere, Patrick este expresia evoluţiei (de dorit) a mentalului colectiv în raport cu persoanele cu dizabilităţi. Şi cum atitudinile discriminatorii faţă de persoanele cu handicap se regăsesc pe scară largă în societatea românească, textul dramaturgului Kristo Šagor capătă aici alte nuanţe decît la el acasă, în Germania.

Spectacolul Ancăi Maria Colţeanu mizează pe universul copilăriei, care este supralicitat vizual, astfel încît include şi lumea adulţilor. Camera lui Patrick, creată ca un spaţiu de joacă, este ambivalentă: este destinată atît jocului realist, cît şi celui imaginar, în care copiii sînt maeştri, dar pentru care îşi pierd abilităţile pe măsură ce cresc. Astfel, Patrick nu este singur în demersul de pregătire pentru viitoarele schimbări din viaţa sa, chiar dacă părinţii nu îi sînt alături. Partener îi este chiar fratele nenăscut – un frate imaginar –, împreună cu care parcurge această aventură a cunoaşterii. Emilian Mârnea (Patrick) şi Răzvan Krem Alexe (fratele nenăscut, care „interpretează“ şi alte personaje) se joacă inventiv cu atributele copilăriei, cu inocenţa şi alintul, cu teama şi fanteziile (inclusiv cu personaje de animaţie), cu imitarea adulţilor ca modalitate de a învinge fricile (un rol important aici avîndu-l coregrafia Andreei Novac). Preluarea identităţii adulţilor în timpul jocului, pentru a reda discuţiile părinţilor, atenuează gravitatea informaţiilor şi duce la o înţelegere mai bună a deciziilor acestora. Este o formă instinctivă de terapie.

Dacă Eliza visează se adresează copiilor şi adulţilor deopotrivă, Trucul lui Patrick este mai degrabă un spectacol pentru adulţi. Dramele de familie nu sînt trăite exclusiv de părinţi, dar aceştia tind uneori să uite că şi cei mici resimt pierderile sau schimbările majore şi că au nevoie de sprijinul adulţilor pentru a le face faţă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cătălin Olteanu

958 15 15 Irina Leca jpg
„Patrimoniul din Băile Govora poate fi salvat” – interviu cu STUDIOGOVORA –
Stațiunea are mai multe comori, dar Pavilionul de băi se distinge în mod special, pentru că a fost multă vreme punctul central și este azi abandonat, ceea ce are un impact negativ puternic asupra felului în care vizitatorii și localnicii percep stațiunea.
957 15 Fanny Chartres jpg
CC jpg
A nu trăi (doar) din trecut
Muzica celor de la Soft Machine (numele e preluat de la romanul lui William Burroughs) s-a dorit de la început un fel de happening, utilizînd lumini psihedelice și folosind influențe diverse.
957 21 Ligia Ciornei foto din arhiva personala jpeg
„Generația de acum minimalizează schizofrenia perioadei comuniste” – interviu cu Ligia CIORNEI
„Am încercat să surprindem efervescența interioară a unei femei însărcinate care e obligată să ia o decizie din cauza circumstanțelor.”
956 16 Cazacu1 jpg
Un maestru al jazz-ului spiritual
La cei 84 ani ai săi, Charles Lloyd a fost decanul de vîrstă al invitaților ediției de anul acesta a Festivalului de Jazz de la Gărîna.
c sebastian marcovici 1 jpg
O pădure, trei călăreți, o fată frumoasă. Și „Persona” lui Andryi Zholdak la FITS
Cîteva note fugare pe marginea spectacolului „Femeia mării”, prezentat pe scena Festivalului de Teatru de la Sibiu de trupa Teatrului Național Marin Sorescu.
955 15 Razvan Scurtu jpg
954 15 Jinte Deprez & Maarten Devoldere jpg
„Cîntecele de dragoste n-o să fie niciodată depășite” – interviu cu muzicianul Maarten DEVOLDERE
„Pentru mine, albumele cu cea mai mare însemnătate sînt despre dragoste și despărțiri.”
953 15 Gabriel Achim jpg
953 21 Banu2 jpg
Peter Brook, dispariția
El a ştiut întotdeauna cum să injecteze energie şi să însufleţească un public care a resimțit dorinţa regizorului de a-l erija în partener.
p 22 Monica Stan credit Lorand Vakarcs jpg jpg
„Cînd nu mai ai droguri, te hrănești cu afecțiunea celorlalți” – interviu cu Monica STAN
„Și relațiile de familie pot fi foarte toxice. Se creează relații codependente, toată lumea încearcă să extragă ceva de la celălalt, doar că aici nu sînt bani.”
p 23 credit P  Dalea jpg
Mai rău ca moartea
Datorită acțiunii de la Reșița, am observat cum opinia publică poate fi stîrnită printr-un demers artistic, asumîndu-și o postură interogativă sau reflexivă în raport cu lumea socială și dramele ei.
951 15 Marius Giura foto Andrei Becheru jpg
„Generațiile de muzicieni se schimbă“ – interviu cu Marius GIURA
„Sîntem mîndri de artiștii pe care am reușit să îi invităm. Ei au adus faimă acestui festival.”
951 16 Credit foto Adi Molnar 1 jpeg
„Trec printr-o perioadă crem cu abțibilduri” – interviu cu OIGĂN
Am umblat pe străzi cu sens unic, m-am uitat în casa liftului cînd el era plecat la supermarket și mi-am găsit un fel de voce doar a mea.
p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”
p 15 coperta2 jpg
Nota traducătorului
Seria romanelor „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust va apărea, începînd din acest an, la Editura Cartier în noua traducere a lui Cristian Fulaș.
p 21 jpg
David Lynch: fuga psihogenică
La David Lynch există o doză bine echilibrată de mister și de inexplicabil, de gangsteri și femei în pericol, de dedublare și subconștient.
945 15 Sebastian Strasser png
„Mi s-ar părea fabulos să fac un film SF în România” – interviu cu regizorul Sebastian STRASSER
Tehnica învățată în ultimii zeci de ani aș vrea să o aplic la poveștile autentice care sînt parte din sufletul țării în care m-am născut.
945 22 Christian Badea jpeg
„Voiam să aud ceva care să-mi dea încredere că există potențial” – interviu cu dirijorul Christian BADEA
„Tehnic, muzicienii tineri sînt buni, atitudinea lor e bună. Trebuie timp.”
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE jpeg
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE
„Cînd viața începe să te cutremure și ești în pericol să te prăbușești e bine să te agăți de ce-ai făcut pînă atunci.”
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII jpeg
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII
„Aș investi în educație și apoi aș trăi o sută de ani să văd roadele ei într-o societate sănătoasă.“
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ
„Sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem.”
Istoria culturală a lumii povestită de culori jpeg
Istoria culturală a lumii povestită de culori
Albastrul prosperă doar pe tărîmurile nepămîntești ale cerului, ale mării și ale orizontului.

Adevarul.ro

image
Cu cât vor creşte salariile bugetarilor. OUG cu majorări şi sporuri a fost retrasă, un nou proiect a fost publicat de Ministerul Muncii
Ministerul Muncii a publicat, miercuri, în dezbatere publică un nou proiect de ordonanţă de urgenţă, care prevede majorarea salariilor tuturor bugetarilor, începând din luna august, cu un sfert din diferenţa dintre salariul prevăzut pentru anul 2022 în legea salarizării bugetare şi cel din luna decembrie 2021.
image
Fetiţa luată de curenţi la Vama Veche, salvată de Salvamar. Plutea pe o saltea pneumatică, spre Bulgaria
Salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al Judeţului Constanţa au fost solicitaţi pentru salvarea unui minor care plutea pe o saltea pneumatică pe mare.
image
Misterul decesului unui opozant al lui Putin, găsit mort în SUA. Soţia neagă varianta sinuciderii, susţinută de o jurnalistă rusă
Dan Rapoport (52 de ani),  un om de afaceri cu dublă cetăţenie letonă / americană, care a făcut o mulţime de bani în Rusia înainte de a deveni un critic al lui Vladimir Putin, a fost găsit mort în SUA.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.
image
Iuliu Maniu, „un om de extremă rigiditate morală, în timp ce partidul s-a arătat dispus la tranzacţii“
Cea mai mare provocare politică internă PNŢ a primit-o nu de la muncitorii nemulţumiţi de scăderea salariilor și de șomaj sau de la opoziţia liberală, ci de la fostul principe Carol, îndepărtat de la tron prin actul din 4 ianuarie 1926.