Eliza şi Patrick

Publicat în Dilema Veche nr. 788 din 28 martie - 3 aprilie 2019
Eliza şi Patrick jpeg

● Eliza visează de Mihaela Michailov. Regia şi coregrafia: Florin Fieroiu. Scenografia: Corina Grămoşteanu. Asistent scenografie: Alexandra Constantin. Muzică şi sound design: Vlaicu Golcea. Ilustraţia: Corina Drăgan. Cu: Eliza Teofănescu, Marius Nănău, Gabi Costin / Voicu Hetel, Ilinca Atanasiu, Andra Mirescu, Denis Hanganu, Idris Clate, Mădălina Dorobanţu şi Nicolae Dumitru. Teatrul „Ion Creangă“.

Teatrul autohton pentru copii se află într-un proces de redefinire a modului de gîndire şi exprimare performativă. Ce teme pot fi abordate pe scenă astfel încît ele să răspundă nevoii de educare a copilului, dar şi unor probleme concrete cu care acesta se întîlnește în viaţa reală? Ce formule performative sînt potrivite pentru subiectele tratate? Cum se dezvoltă interesul pentru limbaje artistice noi, depăşind clişeele spectacolelor pentru copii (narativitate simplă, teatralitate infantilizantă)?

La Teatrul „Ion Creangă“ din Bucureşti, Florin Fieroiu a creat un basm modern, diafan ca imagine (datorită coregrafiei care fluidizează mişcările personajelor), surprinzător ca sunet (un univers sonor contemporan creat de Vlaicu Golcea, atipic în peisajul local al producțiilor pentru copii) şi consistent în conţinut. Eliza visează are la bază un text de Mihaela Michailov, o poveste despre modul în care un copil înfruntă unul dintre momentele nedrepte ale vieţii: pierderea mamei. Spectacolul nu este o tragedie, căci nu analizează pierderea în sine, ci felul în care fetiţa internalizează situaţia, gestionează durerea şi se adaptează unei realităţi astfel substanţial modificate. Eliza locuieşte împreună cu tatăl său, care preia rolul mamei în acţiunile zilnice (pregătit pentru şcoală, hrănit, făcut lecţii, adormit copila), fără a o putea înlocui perfect. Schimbările produse în obişnuinţele sale, dar şi dorul de mama fac ca Eliza să aibă coşmaruri în care tărîmul viselor, populat de „spiriduşi-visorogi“ eterici şi alte fiinţe magice, este în pericol din cauza unei caracatiţe îmbulinate. O luptă între binele şi răul astfel reprezentate aduce în visele Elizei nu doar personaje de lumină, culoare şi curbe, ci şi pe mama cea devenită inaccesibilă în spaţiul lumii materiale. Şi mama, ca orice mamă, chiar dacă trăieşte numai în vis, repune lumea în matcă, linişteşte copila şi îi alungă coşmarurile.

Spectacolul arată căile de evadare din suferinţă ale copilului – rolul fanteziei fiind important, mai ales în cazul copiilor mici, care pot relaţiona mai degrabă cu o poveste decît cu realitatea – şi felul în care adulţii îl pot ajuta concret în această situaţie. Feerie destinată copiilor peste 5 ani, Eliza visează este în egală măsură un spectacol instructiv pentru adulţii care trebuie să sprijine un copil în cazul unei traume. Pierderea cuiva drag, chiar şi a unui animal de companie, generează tsunami-uri emoţionale pe care cel mic nu le poate gestiona singur. Imaginaţia, poveştile şi sprijinul unui adult fac mai uşoară traversarea unei situaţii dificile de către copil, fără să lase (prea multe) sechele emoţionale.

● Trucul lui Patrick de Kristo Šagor, traducerea: Ciprian Marinescu. Regia: Maria Colţeanu. Scenografia: Matei Vladimir Colţeanu. Grafica video: Andrei Stamate. Muzica: Ovidiu Savu. Coregrafie: Andreea Novac. Cu: Emilian Mârnea, Răzvan Krem Alexe. Teatrul de Comedie.

rosencrantz trucul lui patrick foto adi bulboac jpg jpeg

Foto: Adi Bulboacă

Trucul lui Patrick este tot o poveste despre un copil aflat într-o situaţie dificilă, pe care adulţii îl lasă să o gestioneze singur. Spre deosebire de Eliza, Patrick nu pierde pe nimeni, dimpotrivă, va primi un frăţior. Doar că acest frăţior, despre care află din întîmplare, va avea un handicap. La cei 11 ani ai săi, Patrick trebuie să se împace cu ideea de frate, cu toate bucuriile şi necazurile ce decurg de aici, dar şi să înţeleagă ce înseamnă dizabilitatea şi ce consecinţe are nu doar fizic, ci şi în societate. El traversează toată gama de perspective, mai mult sau mai puţin obtuze, asupra persoanelor cu dizabilităţi, şi fiecare dintre temerile sale este demontată de altcineva, un copil sau un adult. Astfel, Patrick îşi dezvoltă gîndirea şi empatia, parcurgînd un traseu, de la frică la înţelegere. El se stabilizează emoţional şi pricepe lucruri esenţiale: nu doar că dizabilitatea nu este opusă normalului, prin urmare trebuie tratată ca o realitate diferită, nu anormală, ci şi că ceea ce trebuie să se schimbe în raport cu fratele handicapat este perspectiva sa. A-l ajuta pe fratele său înseamnă a se ajuta pe sine, a-şi schimba abordarea faţă de handicapul acestuia, a-şi asuma un rol activ şi protector în relaţia cu el. Din acest punct de vedere, Patrick este expresia evoluţiei (de dorit) a mentalului colectiv în raport cu persoanele cu dizabilităţi. Şi cum atitudinile discriminatorii faţă de persoanele cu handicap se regăsesc pe scară largă în societatea românească, textul dramaturgului Kristo Šagor capătă aici alte nuanţe decît la el acasă, în Germania.

Spectacolul Ancăi Maria Colţeanu mizează pe universul copilăriei, care este supralicitat vizual, astfel încît include şi lumea adulţilor. Camera lui Patrick, creată ca un spaţiu de joacă, este ambivalentă: este destinată atît jocului realist, cît şi celui imaginar, în care copiii sînt maeştri, dar pentru care îşi pierd abilităţile pe măsură ce cresc. Astfel, Patrick nu este singur în demersul de pregătire pentru viitoarele schimbări din viaţa sa, chiar dacă părinţii nu îi sînt alături. Partener îi este chiar fratele nenăscut – un frate imaginar –, împreună cu care parcurge această aventură a cunoaşterii. Emilian Mârnea (Patrick) şi Răzvan Krem Alexe (fratele nenăscut, care „interpretează“ şi alte personaje) se joacă inventiv cu atributele copilăriei, cu inocenţa şi alintul, cu teama şi fanteziile (inclusiv cu personaje de animaţie), cu imitarea adulţilor ca modalitate de a învinge fricile (un rol important aici avîndu-l coregrafia Andreei Novac). Preluarea identităţii adulţilor în timpul jocului, pentru a reda discuţiile părinţilor, atenuează gravitatea informaţiilor şi duce la o înţelegere mai bună a deciziilor acestora. Este o formă instinctivă de terapie.

Dacă Eliza visează se adresează copiilor şi adulţilor deopotrivă, Trucul lui Patrick este mai degrabă un spectacol pentru adulţi. Dramele de familie nu sînt trăite exclusiv de părinţi, dar aceştia tind uneori să uite că şi cei mici resimt pierderile sau schimbările majore şi că au nevoie de sprijinul adulţilor pentru a le face faţă.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cătălin Olteanu

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Parteneri

blocuri ic bratianu pitesti foto denis grigorescu jpeg
Analiza pieței imobiliare din România. Cum vor influența alegerile prețurilor locuințelor și ce orașe vor fi foarte atractive
Anul 2024 a fost unul bun pentru piața imobiliară, iar numărul scăzut al proprietăților de vânzare a dus la o creștere a prețurilor. ”Adevărul” a discutat cu expertul imobiliar Răzvan Marinescu privind evoluția și perspectivele pieție imobiliare.
Mahmureala femeie mahmura alcool FOTO Shutterstock jpg
Ce este și cum se manifestă drunkorexia, cea mai nouă tulburare de alimentație în rândul femeilor
Drunkorexia, renunțarea la mâncare în favoarea băuturilor alcoolice, a devenit un fenomen din ce în ce mai îngrijorător, atrag atenția medicii. Motivul? Această nouă modă, pe care o întâlnim mai ales în rândul femeilor, este extrem de periculoasă pentru sănătate.
saguna jpg
Unde în România se află singurul liceu în care elevii dau BAC-ul internațional. Examenul este recunoscut oriunde, fără echivalări
În România, schimbarea sistemului de învățământ este posibilă, iar un exemplu remarcabil în acest sens este Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, recunoscut drept unul dintre cele mai bune licee din țară.
Lupi în Parcul Național Retezat. Foto: Parcul Național Retezat. Facebook
Imagini inedite surprinse în Parcul Național Retezat. Lupii au ieșit din ascunzișuri
Aproximativ 3.000 de lupi trăiesc în Munții Carpați, iar unii dintre prădători au fost observați frecvent în ultimii ani în ținuturile sălbatice ale Retezatului. Recent, două astfel de animale sălbatice au fost surprinse în imagini, pe camerele de monitorizare a faunei.
mugla destinatie paradisiaca jpg
O destinație paradisiacă din Turcia s-a saturat de britanici: „Ei vor doar să bea și să se distreze la prețuri mici. Suntem împotriva turismului sălbatic”
În ciuda faptului că în Turcia au „curs” anul acesta 46 de miliarde de dolari din turism, există administrații precum cea din Mugla care vor să schimbe modelul de „turism sălbatic”, care distruge natura și-i face pe localnici să se revolte împotriva turiștilor, precum în Barcelona și Veneția.
image png
Cum arăta prima soție a lui Silviu Prigoană. A murit de cancer și l-a lăsat singur cu doi copii: „După ce îți tai un picior, îți îngropi nevasta și...”
A avut o viață marcată de tragedii, iar felul în care a pierit de pe fața acestui Pământ a fost și el unul tragic pentru Silviu Prigoană. Și-e pierdut prima soție în tinerețe și a rămas tată și mamă pentru primii băieți, Honorius și Silvius.
shutterstock 2173013769 jpg
Armata hackerilor din China eclipsează America
Responsabilii americani avertizează asupra deficitul tot mai mare de competențe cibernetice, care pun America într-un dezavantaj strategic, față de China prezentând riscuri pentru securitatea națională.
profimedia 0931627933 jpg
Ucraina desfășoară cele mai bune unități pentru o rezistență pe termen lung în Kursk
Kievul este hotărât să mențină ocupația provinciei Kursk, în timp ce forțele Moscovei avansează pe frontul Donețk și amenință cu o nouă ofensivă în sud, relatează El Pais.
Mina Lonea din valea jiului Hunedoara Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (4) jpg
Agonia mineritului, prelungită cu noi angajări. Cum au dispărut cele mai multe dintre minele de cărbune din Valea Jiului
Cele mai recente angajări în minerit, privite cu interes de localnici, țin în activitate minele Lonea și Lupeni din Valea Jiului care în ultimii ani păreau că vor avea soarta pecetluită. Zece mine au fost închise în zonă, în ultimii ani, iar zeci de mii de oameni au fost disponibilizați.