Un alt drum al magilor

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
Un alt drum al magilor jpeg

O călătorie pe care am făcut-o la Florența acum mai mulți ani mi‑a stîrnit o curiozitate care nu m-a părăsit de atunci încoace, îndemnîn-du‑mă să scotocesc și să aflu mai multe în jurul  temei călătoriei magilor spre Betleem. Curiozitatea mea a fost stîrnită cînd am putut constata la fața locului că tema magilor era de-a dreptul obsesivă pentru familiile bogate ale Florenței. Picturile cu tema magilor, fie că e vorba despre călătoria lor sub stea, fie că e vorba despre scena adorației Pruncului, abundă. Cînd familia De Medici a decis să-și facă un palat propriu în centrul orașului, capela privată a palatului a fost pictată toată, circular, cu frescă în care se povestește călătoria magilor pînă la picioarele Pruncului – e o vastă expediție, evident, cu totul imaginată de autor. De altfel, De Medici era printre liderii unei confrerii locale foarte puternice, foarte influente, numită „La Compagnia dei Maggi“. La Uffizi am putut vedea celebra lucrare a lui Botticelli, „Adorația magilor“, în care chiar întemeietorii marii dinastii De Medici se închină Pruncului în chip de magi, sub privirea altor doi prinți din aceeași familie. Și nu numai familia De Medici a avut această obsesie; toate marile familii florentine pot fi văzute „jucînd“ rolul magilor în multe picturi. Membri ai familiilor Pazzi, Albezzi, Pitti, Salviati, Strozzi, Brancacci sînt lesne de identificat în aceste ipostaze. S-ar zice că finanțatorii Renașterii, dacă tot își permiteau să-și aroge vreun rol din marele scenariu biblic, pe cel al magilor îl considerau cel mai potrivit.

M-am întrebat, așadar, de ce tocmai tema magilor avea, la acea epocă, atîta popularitate, de ce era la modă. Răspunsul, atîta cît am putut să-l aflu din cîte am studiat, este că magii sînt singurele personaje bogate din Vechiul Testament care se mîntuiesc sigur. După cum știți, între creștinism și bogăție există, la nivel pastoral măcar, o tensiune. Mesajul lui Iisus este mai degrabă unul care favorizează săracii și îi defavorizează pe bogați, or Florența secolelor XIV-XVI este un oraș cu mulți oameni bogați – se fac în acel timp averi colosale în cel mai faimos oraș toscan de pe urma unor afaceri care se întind în toată Europa. În același timp, acești oameni bogați erau și foarte credincioși. Ei bine, cum puteau ei împăca impulsul lor interior pentru bani și putere (căci toți erau înflăcărați și de demonul politicii) cu dorința sinceră și arzătoare de mîntuire? Citind Scriptura, nu prea aveau motive de optimism soteriologic. Așa că au căutat cu mare atenție exemple de bogați „buni“ cu care să se identifice. Și, dacă s-ar putea, să nu fie dintre cei care și-au abandonat ori donat întreaga avere ca să urmeze în sărăcie Mîntuitorului, nu! Oare niște bogați care se închină lui Iisus și îl recunosc de Fiu al lui Dumnezeu, dar au rămas bogați după o evlavioasă întîlnire cu El nu găsim? Ba da: ei sînt magii, chiar singurii bogați care i se închină, rămîn cu averea lor și nu e nici un dubiu că, în orice ecuație a mîntuirii, ei ies de partea bună a procesului. Așadar, magii au devenit favoriții bogaților Florenței. Și mai era un avantaj: nu exista nici un canon iconografic cu privire la chipurile lor, existau doar reguli cu privire la culorile diferite ale veșmintelor lor, dar nici acelea unanim acceptate. Cum bogații creștini ai Florenței voiau să joace rolul magilor, dar și să-și vadă chipurile imortalizate în fresce, iarăși magii au devenit favoriți. Chipurile apostolilor, sfinților sau ale altor figuri din istoria biblică erau, totuși, canonizate imagologic – nu puteai să-i pictezi pe Petru sau pe Ioan evanghelistul în prea multe feluri, căci ei trebuiau să fie imediat recunoscuți de oricine vedea lucrarea. În general, chipurile comanditarilor ori ale apropiaților acestora se văd în scenele biblice în personaje secunde, de multe ori inventate de pictori. Magii, însă, sînt personaje principale fără chip. Poți să-i faci de orice rasă și culoare, de orice vîrstă, cu orice date anatomice. Iarăși, o disponibilitate care a plăcut bogaților care au finanțat Renașterea. Așadar, tema magilor este deopotrivă felixibilă și clară în sensul ei.

Și, pe măsură ce ne gîndim la impactul excepțional pe care practicile economice ale florentinilor l-au avut asupra economiei Europei în acel timp, recunoscînd clar că îi putem socoti printre părinții fondatori ai capitalismului, rememorarea compatibilității pe care ei o resimțeau cu magii ne face să ne gîndim la modul în care capitalismul însuși este compatibil cu creștinismul. Astfel, drumul deschis de magi capătă și un sens prin istorie, nu doar în narațiunea sacră, adică în afara istoriei.

956 16 Cazacu1 jpg
Un maestru al jazz-ului spiritual
La cei 84 ani ai săi, Charles Lloyd a fost decanul de vîrstă al invitaților ediției de anul acesta a Festivalului de Jazz de la Gărîna.
c sebastian marcovici 1 jpg
O pădure, trei călăreți, o fată frumoasă. Și „Persona” lui Andryi Zholdak la FITS
Cîteva note fugare pe marginea spectacolului „Femeia mării”, prezentat pe scena Festivalului de Teatru de la Sibiu de trupa Teatrului Național Marin Sorescu.
955 15 Razvan Scurtu jpg
954 15 Jinte Deprez & Maarten Devoldere jpg
„Cîntecele de dragoste n-o să fie niciodată depășite” – interviu cu muzicianul Maarten DEVOLDERE
„Pentru mine, albumele cu cea mai mare însemnătate sînt despre dragoste și despărțiri.”
953 15 Gabriel Achim jpg
953 21 Banu2 jpg
Peter Brook, dispariția
El a ştiut întotdeauna cum să injecteze energie şi să însufleţească un public care a resimțit dorinţa regizorului de a-l erija în partener.
p 22 Monica Stan credit Lorand Vakarcs jpg jpg
„Cînd nu mai ai droguri, te hrănești cu afecțiunea celorlalți” – interviu cu Monica STAN
„Și relațiile de familie pot fi foarte toxice. Se creează relații codependente, toată lumea încearcă să extragă ceva de la celălalt, doar că aici nu sînt bani.”
p 23 credit P  Dalea jpg
Mai rău ca moartea
Datorită acțiunii de la Reșița, am observat cum opinia publică poate fi stîrnită printr-un demers artistic, asumîndu-și o postură interogativă sau reflexivă în raport cu lumea socială și dramele ei.
951 15 Marius Giura foto Andrei Becheru jpg
„Generațiile de muzicieni se schimbă“ – interviu cu Marius GIURA
„Sîntem mîndri de artiștii pe care am reușit să îi invităm. Ei au adus faimă acestui festival.”
951 16 Credit foto Adi Molnar 1 jpeg
„Trec printr-o perioadă crem cu abțibilduri” – interviu cu OIGĂN
Am umblat pe străzi cu sens unic, m-am uitat în casa liftului cînd el era plecat la supermarket și mi-am găsit un fel de voce doar a mea.
p 15 Delta Bucurestiului 0778 jpg
„Încerc să încetinesc dispariția amintirilor din acest loc” – interviu cu regizoarea Eva PERVOLOVICI
„Pentru mine era important să arăt în film acest trecut simbolic, în același timp artistic și spiritual, al închisorii Văcărești.”
947 15 Alexandru Belc jpeg
„Mă interesează legătura dintre trecut și prezent” – interviu cu regizorul Alexandru BELC
„Cît de mult putem să ne luptăm pentru a nu lăsa compromisul să se instaleze în noi?”
p 15 coperta2 jpg
Nota traducătorului
Seria romanelor „În căutarea timpului pierdut” de Marcel Proust va apărea, începînd din acest an, la Editura Cartier în noua traducere a lui Cristian Fulaș.
p 21 jpg
David Lynch: fuga psihogenică
La David Lynch există o doză bine echilibrată de mister și de inexplicabil, de gangsteri și femei în pericol, de dedublare și subconștient.
945 15 Sebastian Strasser png
„Mi s-ar părea fabulos să fac un film SF în România” – interviu cu regizorul Sebastian STRASSER
Tehnica învățată în ultimii zeci de ani aș vrea să o aplic la poveștile autentice care sînt parte din sufletul țării în care m-am născut.
945 22 Christian Badea jpeg
„Voiam să aud ceva care să-mi dea încredere că există potențial” – interviu cu dirijorul Christian BADEA
„Tehnic, muzicienii tineri sînt buni, atitudinea lor e bună. Trebuie timp.”
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE jpeg
„Altfelul este de multe ori mai ademenitor și, uneori, mai trainic” – interviu cu Horațiu MĂLĂELE
„Cînd viața începe să te cutremure și ești în pericol să te prăbușești e bine să te agăți de ce-ai făcut pînă atunci.”
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII jpeg
„Cred că adevăratul personaj a fost textul” – interviu cu actrița Marina PALII
„Aș investi în educație și apoi aș trăi o sută de ani să văd roadele ei într-o societate sănătoasă.“
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ jpeg
Bienala, un loc al fugii continue – interviu cu Cosmin COSTINAȘ
„Sperăm ca un anumit tip de relație să se stabilească între obiectul artistic, între personajele de pe ecran și conversațiile interioare pe care fiecare dintre noi le avem.”
Istoria culturală a lumii povestită de culori jpeg
Istoria culturală a lumii povestită de culori
Albastrul prosperă doar pe tărîmurile nepămîntești ale cerului, ale mării și ale orizontului.
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe jpeg
Jafar Panahi – film și cenzură, de aproape și de departe
Debutul cinematografic și scenariile metaforice care vorbeau despre sistemul totalitar apar și în urma propriilor experiențe politice.
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu jpeg
În preajma și totodată în inima Ansamblului brâncușian de la Tîrgu Jiu
Noua carte trebuie percepută ca o sinteză esențială, consacrată devenirii singurei opere monumentale transmise nouă de Constantin Brâncuși, dar și semnificației acesteia.
Poetul într un oraș de graniță jpeg
Poetul într-un oraș de graniță
Despre Petre Stoica cineva mai prețios ar putea spune că a îngenuncheat în fața poeziei și a plecat din cele lumești exact de ziua ei.
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI jpeg
„Original înseamnă să găsești personaje verosimile și să le pui în situații adevărate” – interviu cu regizorul Bogdan George APETRI
„Plec la drum cu o idee, cu o poveste, gîndindu-mă strict doar la personaje, la situațiile în care se află ele, la problemele cu care se confruntă, la deciziile pe care trebuie să le ia.”

Adevarul.ro

image
Bătaie generală la Untold, în faţa scenei la concertul lui David Guetta VIDEO
În cea de-a treia zi a Festivalului Untold, când au fost prezente peste 95.000 de persoane din peste 100 de ţări ale lumii, a izbucnit o bătaie între mai mulţi tineri, în timpul concertului lui David Guetta. Filmarea a devenit virală pe Internet.
image
Pericolul frumos „ambalat“ care îi transformă pe tineri în victime. „Inima lor ajunge ca la 80-90 de ani“
Vârsta pacienţilor la care medicii au ajuns să trateze accidentul vascular cerebral sau infarctul miocardic acut a scăzut dramatic în ultimii ani. Produsele foarte populare printre tineri, consumate de la vârste mici, duc la un astfel de deznodământ.
image
Luptă contracronometru pentru a salva balena beluga blocată în râul Sena. Mamiferul refuză hrana VIDEO
Oficialii francezi încearcă cu disperare să salveze o balenă beluga blocată în râul Sena, cu o injecţie cu vitamine pentru a-i stimula apetitul. Observatorii ştiinţifici spun că balena pare să fie vizibil subnutrită, iar salvatorii speră totuşi să o ajute să-şi recapete apetitul şi energia necesară pentru a se întoarce pe mare.

HIstoria.ro

image
„Răceala diplomatică” dintre Bulgaria și România
Per ansamblu, climatul diplomatic de la sfârșit de secol XIX poate fi definit ca fiind „destins”. O dovadă o constituie și vizita lui Carol I, însoțit de fruntașul liberal D. A. Sturdza (un adept al Triplei Alianțe), la Sankt Petersburg, în iulie 1898, unde s-a bucurat de o foarte bună primire.
image
Dacia romană, o provincie puternic militarizată
Distribuţia armatei în interiorul teritoriului provinciei Dacia a servit scopului strategic principal al acestei provincii, şi anume de a separa şi supraveghea neamuri „barbare” care erau potenţial periculoase, în special dacă se aliau între ele contra Romei, cum au fost în special sarmaţii iazigi.
image
Stalin îl întreabă pe Jukov dacă va putea apăra Moscova
Îngrijorat de înaintarea germanilor și de cucerirea Solnechnogorsk (23 noiembrie 1941), Stalin l-a întrebat pe Jukov dacă va putea menține Moscova. Jukov a răspuns afirmativ, cu condiția trimiterii a încă două armate și furnizării a 200 de tancuri, dar Stalin a replicat că nu mai existau tancuri.