Tema săptămînii

Pagina 53
Bătutul în țeavă și alte remedii jpeg
Bătutul în țeavă și alte remedii
O oră și jumătate de zgomot de bormașină. Pur și simplu. Cine știe, cunoaște.
Vecin vecinului vecin jpeg
Vecin vecinului vecin
De-a lungul vremii am schimbat locuința de cîteva ori – de la bloc la curte şi invers –, iar percepția mea asupra oamenilor care locuiesc în imediata apropiere s-a schimbat, aşa cum e normal să fie. În locuri noi, lîngă oameni noi, nu poți rămîne acelaşi; am constatat că există anumite repere: un proces de acceptare, unul de adaptare, urmate de un proces de integrare.
Românii, printre cei mai certăreţi vecini din Europa jpeg
Românii, printre cei mai certăreţi vecini din Europa
Jumătate dintre europeni se ceartă cu vecinii din diverse motive, în cazul românilor principalele cauze fiind zgomotul, produs de copii sau petreceri, şi mirosurile provenite de la gătit.
O etichetă jpeg
O etichetă
A aruncat o scurtă privire icoanei mele, apoi a întors coala și a scris cu un pix roșu și cu litere mari doar atît – KITSCH. Nu mi-a pus nici o notă, mi-a zis doar să refac desenul.
Dulcea adiere a kitsch ului jpeg
Dulcea adiere a kitsch-ului
Mergem la tîrgul de vechituri și căutăm cu febrilitate acele obiecte de care fugeam pînă mai ieri. Tablourile cu pepeni mai că ne înduioșează: așa că ne fotografiem cu ele, nu? Kitsch-ul atrage în mod inconștient, produce zîmbete, duioșie și, mai mult de atît,
„Gioconda“ cu obrajii roz jpeg
„Gioconda“ cu obrajii roz
Am rămas tablou: era „Gioconda“ lui Da Vinci. Poate ceva mai mare (originalul măsoară 77 x 53 cm), cred că avea cam un metru înălțime. Altminteri, o copie desăvîrșită, exact ca în descrierea lui Vasari din Viețile pictorilor, sculptorilor și arhitecților
Cu duioşie jpeg
Cu duioşie
Nu îmi place kitsch-ul hard, strident și agresiv, ca manelele sau hipsterii care își conduc bicicletele scumpe pe Calea Moșilor, pe trotuar, printre pietoni. Gen.
Un selfie cu peştele de pe televizor jpeg
Un selfie cu peştele de pe televizor
Ne mîndrim chiar cu acel #nofilter, deși tehnologia actuală ne-ar permite să transformăm o imagine proastă într-una acceptabilă.
De la vedete şi Bravo, ai stil, la zilele oraşului jpeg
De la vedete şi Bravo, ai stil, la zilele oraşului
De ce televiziunea, mediu preponderent vizual, livrează mai ales ­kitsch auditiv? O face fiindcă, în TV, imaginea e funcțională, reproducere. Putem vorbi, e drept, de decoruri kitsch sau de „jocuri secunde“ ale kitsch-ului, ca Bravo, ai stil de la Kanal D.
Kitsch, kitsch, artă şi iar kitsch jpeg
Kitsch, kitsch, artă şi iar kitsch
Sîntem o mînă mare de oameni care se plîng în mod constant că lucrurile din jurul lor sînt kitsch, prin remarci de genul: de ce și-au transformat unii fațada unei clădiri vechi și frumoase într-o colibă 2D? De ce vinde fata aia tablouri sinistre chiar în Biblioteca Națională?
Arta decentă e ca reţeta de ciorbă a bunicii jpeg
Arta decentă e ca reţeta de ciorbă a bunicii
În colecția mea de purcei au loc și cei de sticlă, și cei din ceramică, plastic sau hîrtie. Purcelul de gresie din Barcelona nu suferă nici un pic în vecinătatea celui din plastic ce dă din cap.
„Kitsch ul îmblînzeşte lucrurile, e gingaş“ – interviu cu Cristian LICĂ, kitsch manager jpeg
„Kitsch-ul îmblînzeşte lucrurile, e gingaş“ – interviu cu Cristian LICĂ, kitsch manager
Imaginea lui Arsenie Boca în secolul XXI e foarte kitsch, se regăsește și în pata de igrasie a unei doamne din Berceni care a avut o țeavă spartă și acolo a apărut figura, dar și pe odorizantele de mașină, în cele mai variate locuri, el fiind totuși un simbol care ar trebui să ne îndemne la contemplație, la meditație, și nu la opulență.
Reacţionarul glorios jpeg
Reacţionarul glorios
Cînd a murit Aleksandr Sol­jenițîn, în vara lui 2008, ­Alain Besançon a scris că „oricine îl atacă pe Soljenițîn riscă să fie ingrat sau meschin“. Lumea, știm bine, nu duce lipsă de ingrați și nici de meschini. Hélas, nici de proști!
Celovek est’ celovek – Omul este om jpeg
Celovek est’ celovek – Omul este om
Acest principiu etic însemna pentru Soljenițîn că individul nu poate fi umilit de aparatele statale, că demnitatea sa este non-negociabilă, că ea nu poate fi trunchiată și înjosită după cum își doresc funcționarii Răului.
2018 – un an pe care Soljeniţîn şi l imagina altfel jpeg
Istoria soljeniţiană a Gulagului
Pavilionul canceroşilor este o arcă a lui Noe moralist constituită, fiindcă Soljeniţîn alege ca personaje cîte un individ din fiecare clasă şi castă privilegiată sau defavorizată din Patria Revoluţiei.
Acasă  La Moscova jpeg
Acasă. La Moscova
Pe masa camerei sale de lucru, cu ferestre uriașe, cît să capteze lumina ce-și făcea cu greu drum prin coroana pădurii de mesteacăn, lăsase o scrisoare neterminată și alte zeci de plicuri în care ordonase hîrtii de diferite dimensiuni, încărcate de notițe, scrise ordonat de mînă
2018 – un an pe care Soljeniţîn şi l imagina altfel jpeg
2018 – un an pe care Soljeniţîn şi-l imagina altfel
A scrie despre detenția din lagăr fără a-l face un loc al morții, ci dimpotrivă, al vieții, despre munca silnică fără a o detesta, ci a o vedea ca o datorie față de sine, a scrie despre condiția și limitele umane fără a încerca să emoționezi, despre suferința tăcută a celor părăsiți fără a-i face să scoată un strigăt, despre timpul care încremenește fără a-l blestema, a scrie despre toate acestea fără a încerca să faci din ele un elogiu al durerii,
Trei întrebări pentru trei scriitori ruşi jpeg
Trei întrebări pentru trei scriitori ruşi
În Rusia e război civil, deocamdată încă unul rece, în Internet, dar îl vedem deja revărsîndu-se în străzile și piețele orașelor. Și, ca la război, ești de o parte a liniei frontului sau de cealaltă. În ultimii ani am trăit foarte multe dezamăgiri dureroase atunci cînd oamenii pe care îi consideram cumsecade, „normali“, deveneau dintr-odată oameni de încredere ai președintelui, semnau scrisori în sprijinul lui Putin,
Smulgerea solzilor de pe ochii noştri jpeg
Smulgerea solzilor de pe ochii noştri
Neputîndu-se contesta geniul lui literar și exemplaritatea lui zdrobitoare în ordine morală, s-au găsit cîteva lucruri care i se impută, nu ca acuze, ci ca niște trăsături rusești nevindecabile: panslavismul și populismul.
Tata avea dreptate, dar    jpeg
Tata avea dreptate, dar...
Din păcate, profeții nu sînt ascultați, iar inerția se dovedește cea mai redutabilă forță istorică. Putin a pozat în învățăcel al marelui înțelept, a preluat unele formule de la el, l-a înscris în panteonul marilor patrioți ruși, dar în fond e total străin de spiritul soljenițînian. De aceea, cred că opera lui Soljenițîn e la fel de actuală acum ca și în urmă cu 15, 30 sau 50 de ani.
Obsesia revenirii la clasicism jpeg
Obsesia revenirii la clasicism
Viziunea maniheistă a lui Soljeniţîn, după care oamenii de rînd se împart în buni şi răi; întrucît nu neapărat oamenii sînt sub timpuri, ci ei sînt cei care fac istoria, tocmai ei trebuie să fie blamaţi.
Prost cuvîntătorii jpeg
Prost-cuvîntătorii
Întrebarea „ne vorbește frumos pentru că într-adevăr are intenții bune sau pentru că vrea să ne păcălească?“ e deja depășită.
Cum se vorbea în Senatul roman jpeg
Vorbirea în public, democraţia şi dezvoltarea personală
Funcții ale Vorbirii în public precum predicatorul, speaker-ul, purtătorul de cuvînt, profesorul, comentatorul, moderatorul sînt, la noi, de pildă, lipsite de cultura, antrenamentul specific, formarea în mediul profesional corespunzător care să permită performanța.
Funcţia falică a limbajului verbal jpeg
Funcţia falică a limbajului verbal
În vorbire, femeia devine agent, devine activă, este ea acum cea care-l domină, verbal, pe cel care o domină sexual. De obicei, bărbatul știe instinctiv acest lucru și deseori vedem o stare deosebită, uimitoare, de pasivitate a cîte unui bărbat, de altfel foarte activ și masculin.
Retorica trebuie învăţată în şcoli – interviu cu Theodor PALEOLOGU jpeg
Retorica trebuie învăţată în şcoli – interviu cu Theodor PALEOLOGU
Avem multiple exemple de retorică manipulatorie pe care Socrate sau Platon ar considera-o prostituție.
Şase categorii de vorbitori jpeg
Şase categorii de vorbitori
Gîngavul peltic, atotcunoscător a ceea ce e omenesc, iar nimic din ce este omenesc nu poate scăpa nemurdărit.
Cum se vorbea în Senatul roman jpeg
Cum se vorbea în Senatul roman
Pînă cînd în sfîrșit, Catilina, vei abuza de răbdarea noastră? Cît timp această furie a ta își va mai bate joc de noi? Pînă unde se va arunca îndrăzneala ta neînfrî-nată? Oare întru nimic nu te au făcut să tresari: nici garda de noapte de la Palatin,
Un scurt excurs istoric jpeg
Un scurt excurs istoric
În România anului de graţie 2018, oratoria politică este un gen extinct. Postările de pe Facebook au luat locul argumentelor elaborate.
Cum se vorbeşte astăzi în Parlament jpeg
Cum se vorbeşte astăzi în Parlament
Țin să subliniez totodată că pentru mine, ca prim-ministru, criticile aduse guvernului de către opoziția parlamentală, și în mod special de către Partidul Național Liberal, reprezintă un element foarte important în evaluarea activității guvernului.
Rem tene, verba sequentur jpeg
Rem tene, verba sequentur
Orator se aşază, prin orare („a vorbi“), în familia de cuvinte ce-l are în cap pe os, oris („gură“), aşa cum rhetor (împrumutat în latină cu o grafie explicit străină) se află în descendenţa verbului grecesc al zicerii, eiro.
Cum se vorbea în Parlament în urmă cu aproape un secol şi jumătate jpeg
Cum se vorbea în Parlament în urmă cu aproape un secol şi jumătate
D-lor deputați, în Constituțiunea noastră este înscrisă libertatea presei. Cuvîntul libertate a presei nu e un cuvînt care să fi luat naştere în această latitudine geografică, ci a luat naştere în statele civilizate ale Apusului
Public speaking, private thinking jpeg
Public speaking, private thinking
E cumva tautologic să vorbeşti de vorbire publică şi gîndire privată, căci, prin esenţa ei, vorbirea este publică, este rostirea a ceea ce gîndim, după cum gîndirea este eminamente privată, este discursul nostru interior.
Curat digitalizare! jpeg
Creşterea şi descreşterea televiziunii mele jpeg
Creşterea şi descreşterea televiziunii mele
Am văzut Odiseea spațială 2001, Decameronul lui Pasolini, și acolo am pierdut Ultimul tango la Paris, fiindcă în noaptea cu pricina am dormit și probabil că am fost singurul din sat care a făcut-o.
„Principalul avantaj pe care îl oferă tehnologia este posibilitatea de a controla conţinutul“ – interviu cu Bogdan BUCUREI jpeg
„Principalul avantaj pe care îl oferă tehnologia este posibilitatea de a controla conţinutul“ – interviu cu Bogdan BUCUREI
Şi noi, cînd eram la școală, preferam să ne uităm la filmul Ion în loc să citim romanul lui Rebreanu. Și televiziunea, și Internetul oferă acest confort de a învăța fără efort.
Partidul şi televiziunea jpeg
Partidul şi televiziunea
În 2012, la aniversarea de 20 de ani, CNA-ul se lăuda cu 750 de televiziuni și 3.727 de rețele de cablu. Piața TV din România e democratizată pînă-n pînzele albe
A citi sau „a da click“? Aceasta i întrebarea? jpeg
A citi sau „a da click“? Aceasta-i întrebarea?
Does The Internet Make You Dumber? Does The Internet Make You Smarter?
Epoca „hiper“ jpeg
Tranziţia. O (scurtă) pauză de publicitate
Trăim ultimii ani ai televiziunii de tip broadcasting, înainte de completa digitalizare. Ne așteaptă un viitor mai democratic? Sau mai bogat în opțiuni? E de așteptat oare, din partea consu-cetățenilor, o nouă revoluție?
Profesorul Internet şi viciile sale jpeg
Profesorul Internet şi viciile sale
Avem, practic, răspunsul la orice întrebare de natură științifică în buzunar. Atîta vreme cît smartphone-ul are semnal, bineînțeles.
Epoca „hiper“ jpeg
Epoca „hiper“
Există două ecrane: ecranul-informaţie şi ecranul-divertisment.
Merge MGS ul! jpeg
Merge MGS-ul!
Am crescut în televiziune. În clădire, în locurile ei speciale și printre oamenii ei. Dar telespectator nu am devenit decît mai tîrziu și nu neapărat al emisiunilor pe care le vedeam născîndu-se sub ochii mei. Cînd am început să consum televizor intens, referința mea era alta.
Digitalizarea şi furatul calului jpeg
Digitalizarea şi furatul calului
Mărturisesc că nu-mi imaginam amploarea, importanța și ramificațiile temei digitalizării patrimoniului, înainte să fi parcurs acest Dosar, pe care l am alcătuit la imboldul dlui Emanuel Conțac, un vechi luptător în slujba acestei cauze.
Memoria locală la un click distanţă jpeg
Memoria locală la un click distanţă
Biblioteca clujeană a continuat proiectele de digitizare a colecțiilor, prin participarea în proiecte europene, dintre care voi aminti doar unul, este vorba de proiectul pan-european „Europeana 1914-1918“, biblioteca, muzeul și arhiva culturală digitală a Europei.
Manuscrisele medievale în era digitală jpeg
Scrisoare deschisă adresată dlui George Ivaşcu, ministrul Culturii şi Identităţii Naţionale
Ssă lăsăm visul despre cele „șapte vaci grase“ pe care ni l-a împărtășit recent Faraonul PSD.
Legiuitorii să se consulte cu specialiştii jpeg
Legiuitorii să se consulte cu specialiştii
Dincolo de chestiunea actelor normative, contează, de bună seamă, cine, cînd și cum inițiază proiectul sau proiectele de digitizare, astfel încît banii publici să nu fie cheltuiți fără discernămînt, pentru o nouă porție de „varză“, vorba distinsului coleg aflat la conducerea Bibliotecii Centrale Universitare din Cluj, dl Valentin Orga. Dar, despre aspectele administrative, în alt episod.
Parcurs la Biblioteca Academiei jpeg
Parcurs la Biblioteca Academiei
Parcurs la Biblioteca Academiei
O lungă întîrziere jpeg
O lungă întîrziere
Digitalizarea patrimoniului de carte veche din bibliotecile României se impune ca prioritate națională.
Biblioteca Digitală a României aşteaptă să facă al treilea pas jpeg
Biblioteca Digitală a României aşteaptă să facă al treilea pas
Patrimoniul cultural românesc, fie că este vorba de tablouri, statui, „Cloșca cu puii de aur“ sau articole scrise în anii ’80 în revista Teatrul, va fi reprodus în mediul virtual printr-un proces numit digitizare.
Manuscrisele medievale în era digitală jpeg
Manuscrisele medievale în era digitală
Domeniul așa-numitelor Digital Humanities, în care se înscriu și proiectele de digitalizare de manuscris, este nelimitat.
De ce este importantă conservarea digitală a manuscriselor jpeg
De ce este importantă conservarea digitală a manuscriselor
Centrul pentru Studierea Manuscriselor Noului Testament (CSNTM) este o organizație mică, dar cu o misiune ambițioasă: digitalizarea tuturor manuscriselor grecești ale Noului Testament.