„Gioconda“ cu obrajii roz

Publicat în Dilema Veche nr. 740 din 26 aprilie – 2 mai 2018
„Gioconda“ cu obrajii roz jpeg

Cîndva, în vremurile de mult apuse ale vieții mele de elev, am întîlnit Măiestria și am privit-o de aproape, bouche bée ca oile, uimit și fermecat. Era la doi pași, doar un perete ne despărțea. N-aș spune că a fost o revelație, deși putea să fie, nu s-au desferecat deodată pentru mine porțile înțelegerii lă­sîndu-mă să deslușesc taina celor de nepătruns și nu s-au pogorît asupră-mi lumini nemaivăzute, dar (ca s-o zic pe-a dreaptă) a fost ceva care m-a zguduit nițel dacă mai am și azi în minte clipa aia. Căci, dintre mii de chipuri pe care le-ar fi putut împrumuta spre a-mi ieși în cale, Măiestria ­luase înfățișarea unui vecin de bloc. Năltuț, cu favoriți roșcați (de nu cumva memoria îmi joacă feste) și înțolit într-o pereche de pantaloni strîmți sus și largi la vale, cum se purtau prin ’70. Însă n-aș merge mai departe cu descrierea, fiindcă nu-mi stă în caracter.

Locuiam pe atunci, cu ai mei, pe strada Compozitorilor din frumosul cartier Drumul Taberei, într-un apartament cu patru camere care avea (sublim avantaj locativ) un balcon lung de vreo zece metri. Loc berechet pentru un june dedat artei, sclav cu carnet de note al Liceului „N. Tonitza“. Era vară, venise vacanța de pe unde vine ea, erau departe corvezile școlare, orele zilei împărțite sinistru între biologie, algebră și socialism științific. Dimineața, pe la zece, îmi instalam șevaletul pe balcon (ca să nu scald interiorul locuinței în mirosuri grele de uleiuri și terebentină), umpleam paleta de culori, cugetam cîteva clipe la ce aveam de gînd să fac și, plin de rîvnă, de-ai fi zis că eram vreun Luchian dinaintea unor tufănele, mă apucam de treabă. (Firește, nici vorbă de niscaiva tufănele ori alte flori sau fructe care să mă inspire, nu eram „naturmortist“, pictam numai închipuiri.) Lăsam ușa camerei deschisă, iar de acolo, de pe magnetofonul Grundig care o învîrtea la nesfîrșit, Lucy își lua zborul din cerul ei cu diamante și începea să plutească lin prin aerul călduț al verii. Azi așa, mîine la fel, poimîine identic. Și într-o zi, una dintre ferestrele apartamentului învecinat cu al nostru se deschide și apare un cap. „Ce faci, vecine, pictezi?“, mă întreabă capul. „Pictez“, îi spun, deși mi se părea evident că nu cîntam la acordeon. „Și eu pictez în timpul liber“, adaugă el (de-acum era o conversație ca-ntre confrați). Apoi trece la subiect: „Vii pe la mine să îți arăt ce fac?“. „Vin“, zic.

Și m-am dus. Mi-a deschis ușa, am intrat. M-a invitat să mă așez într-un fotoliu, m-am așezat (și bine am făcut, ce aveam să văd mi-a înmuiat genunchii). Pe urmă a luat o pînză care era întoarsă cu fața la perete și mi-a pus-o dinainte, pe un scaun. Am rămas tablou: era „Gioconda“ lui Da Vinci. Poate ceva mai mare (originalul măsoară 77 x 53 cm), cred că avea cam un metru înălțime. Altminteri, o copie desăvîrșită, exact ca în descrierea lui Vasari din Viețile pictorilor, sculptorilor și arhitecților: „Ochii aveau acele lumini și acele străluciri care se văd tot timpul la cei vii, iar în jurul lor erau acele cearcăne vineții-roșcate, precum și firele de păr, care nu pot fi făcute fără o uriașă îndemînare. […] Nasul, cu frumoasele lui deschideri trandafirii și gingașe, părea să fie viu. Gura, cu întretăierea ei, cu colțurile ei unite cu roșul buzelor, cu carnația feței, nu părea făcută din culori, ci din carne adevărată. Cel care se uita stăruitor la gîtul ei vedea pulsul zvîcnind, și se poate spune într-adevăr că tabloul acesta fusese astfel pictat încît să-l facă să tremure și să se teamă pe oricare artist cutezător […]“. N-am idee dacă vecinul meu era cutezător sau ba, însă pe el „Gioconda“ nu l făcuse nici să tremure, nici să se teamă. Chiar dimpotrivă: ca un veritabil artist, pentru care perfecțiunea, oricît de înaltă ar fi, păstrează întotdeauna un grăunte de imperfecțiune aproape insesizabil, îi sporise frumusețea, colorîndu-i obrajii într-un roz proaspăt și catifelat.

(Paranteză: am citit de curînd despre un studiu apărut în revista The Scientist, în decembrie 2005, potrivit căruia expresia de pe figura Giocondei are în compoziție 83% fericire, 9% dezgust, 6% teamă și 2% furie, și mi-am dat seama, abia azi, de uimitoarea măiestrie a vecinului meu: cu un strop de roz, el a redus procentele furiei, temerii și dezgustului de pe chipul Giocondei, crescîndu-le pe ale fericirii, spre mulțumirea privitorului.)

Revin: cum era normal, mi-am exprimat entuziast admirația pentru o asemenea capodoperă, iar gazda mi-a zîmbit, vădit încîntată de aprecierea unui cunoscător. Apoi, fiindcă îmi scăpase un detaliu, m-am uitat mai atent la colțul din dreapta jos al tabloului, unde autorul își caligrafiase, cu litere aurii, semnătura: Maximilian Fetița. Mi-a spus că lucra la Monetăria Statului ca gravor (grava monede și medalii) și că era pasionat de „Gioconda“, o picta întruna. Cînd termina o copie, o vindea și se apuca de alta. I-am zis bravo.

După care eu mi-am văzut de ale mele (în stil „modern“, cum a ținut să-mi spună odată), iar el de ale lui (în stilul „clasic“). Îl mai întîlneam uneori pe alee, îl întrebam în ce stadiu se afla actuala „Gioconda“ („lucrez la munții din fundal“ sau „am ajuns la degete“, spunea) și la revedere.

Anii au trecut repede, am abandonat, fără prea mari regrete, pictura de balcon, apoi am plecat de pe strada Compozitorilor pe alte străzi. Dar numele Maximilian Fetița mi-a rămas gravat în amintire, mi se părea un nume demn de reținut. Deunăzi m-am gîndit să-l caut pe net și am nimerit pe site-ul Societății Numismatice Române, unde am dat peste acest anunț: „Pe 13.09.2014 gravorul Maximilian Fetița (1947-2014) a părăsit această lume. A lăsat în urmă opera sa cuprinzînd numeroase insigne, plachete, medalii și alte piese numismatice realizate la Monetăria Statului. Prin toate acestea, Maximilian Fetița va trăi mai departe în amintirea și inimile colecționarilor“.

Ca un ultim amănunt, poate nu lipsit de semnificație, aș adăuga că Maximilian Fetița, pictorul „Giocondelor“ cu obrajii roz, a murit la 67 de ani, la aceeași vîrstă ca Leo­nardo.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

catalin scarlatescu urgenta spital accident 808545 jpg
Ce origini are Cătălin Scărlătescu. Nu s-a ascuns niciodată: „Mi-a arătat în copilărie ce înseamnă...”
Cătălin Scărlătescu a fost întotdeauna un om onest și nu s-a sfiit să recunoască multe lucruri despre familia sa. A răspuns de fiecare dată clar și fără să se ascundă după deget. Cu toate acestea, puțini oameni cunosc etnia acestui celebru bucătar.
„Imaginea personajului de culoare” – conferință la Muzeul Național de Artă al României
„Imaginea personajului de culoare” – conferință la Muzeul Național de Artă al României
Muzeul Național de Artă al României (MNAR) invită publicul să participe la o nouă conferință din seria „Opere în prim-plan”, susținută de Mălina Conțu în Galeria de Artă Europeană, în ziua de sâmbătă, 23 noiembrie 2024, ora 16.00, de această dată despre „Imaginea personajului de culoare”.
Swiatek jpeg
Colecția Constantin Orghidan (foto: Biblioteca Academiei Române)
Inaugurarea expoziției permanente de numismatică dedicată colecției Constantin Orghidan
Academia Română și Biblioteca Academiei Române organizează joi, 7 noiembrie, un eveniment cultural omagial și comemorativ dedicat împlinirii a 150 de ani de la nașterea și 80 de ani de la moartea inginerului Constantin Orghidan.
trump si MUsk, pe X captura Youtube png
Pericolul unei oligarhii trumpiste
Oligarhia trumpistă care prinde contur este mult diferită de tulpina post-sovietică.
Alegeri în SUA (foto: Pixabay)
Alegeri în SUA. Cine sunt şi cum sunt desemnaţi marii electori care îl aleg pe preşedintele Americii
Marii electori care în final îl vor alege pe preşedintele SUA sunt desemnaţi într-un proces în două etape din rândul membrilor de partid, lobby-iştilor, oficialilor locali sau chiar politicienilor retraşi din activitate.
oana roman ilinca vandici teo trandafir instagram jpg
Oana Roman, goală într-un jacuzzi. Ilinca Vandici și Teo Trandafir au comentat apariția vedetei: „Dacă se udă, să nu se întâmple nimic..”
Ilinca Vandici și Teo Trandafir au comentat o imagine cu Oana Roman goală într-un jacuzzi. Cu toate că imaginile au fost publicate anul trecut, abia acum a atras atenția celor două prezentatoare TV, care au avut un schimb de replici savuros și a stârnit râsete în platoul emisiunii „Follow Us”, de la
alice cocea jpg
Actrița româncă pentru care s-au sinucis trei bărbați. Avea o frumusețe răpitoare și a înnebunit Parisul
Cândva, era cea mai frumoasă actriță din țara noastră, iar de-a lungul țării nu mai era niciun român care să nu îi cunoască numele. Este vorba despre Alice Cocea, a cărei frumusețe ar fi făcut nu mai puțin de trei bărbați să își pună capăt zilelor!
mario iorgulescu
Magistraţii au respins cererea lui Mario Iorgulescu de a fi expertizat medical în Italia. Cum au motivat decizia
Mario Iorgulescu, rejudecat pentru ucidere din culpă şi conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului şi drogurilor, nu va fi expertizat în Italia, aşa cum solicitaseră avocaţii săi.