⬆
Societate
Pagina 19
Cu ochii-n 3,14
Preşedintele Coreei de Sud, Moon Jae-in, a vorbit despre posibilitatea interzicerii consumului de carne de cîine.
Să moară sau nu capra vecinului? – despre invidie
Resemnarea și victimizarea permanentă care ne aparțin, de altfel, tuturor, unui neam întreg, sînt arme bune împotriva invidiei.
Cum redescoperim tradiția?
În sensul de transmitere a ceva ce vine din trecut ca adevăr sau ca valoare, tradiția nu mai beneficiază de aceeași charismă.
Cu ochii-n 3,14
Doi călugări catolici francezi de la o mănăstire din Rhône au fost puși sub acuzare pentru incendierea unor piloni de rețea mobilă 5G.
Să traversezi orașul ca să ajungi acasă
Orașul ubicuu care mă blochează, dar mă și călăuzește, mă conține și pe mine, și pe acel Acasă al meu.
Asociați-vă, dar să știm și noi! – cum recuperăm anii ʼ90?
„Adică ce se va întîmpla în apartamentul dumneavoastră?” „Activități culturale.”
Religie fără cultură?
Uniunea mistică cere persoanei depăşirea culturii şi chiar a intelectului, „sacrificarea” lui.
O contradicție: polis-ul din care politețea a dispărut
Mizele politicii vor fi mereu aceleași: puterea și banii, asortate cu efemerul și convulsivul acces la plăcere.
Cu ochii-n 3,14
Ce se mai fură: rezultatele a 1,4 milioane de teste de coronavirus, într-un atac informatic care a vizat serviciul de sănătate publică din regiunea pariziană.
M-am săturat să fiu un om politicos în România
În România, politețea și bunul-simț sînt cele mai mari blocaje ale vieții de adult, cu ele mori de foame.
Templum sau coenaculum?
Cuvintele latinești din titlu au devenit termeni tehnici pentru o disciplină nouă, hierotopia, care s-a dezvoltat la intersecția dintre studiul Noului Testament, studiul liturgic și arta sacră.
Ospitalitatea
Ospitalitatea putea fi o deschidere momentană a casei pentru cei aflați în trecere sau se putea prelungi printr-o suită de gesturi integratoare pentru cei ce doreau să mai rămînă.
Vacanțe aproape extreme
În vacanțe mi se întîmplau mereu nenorociri: cădeam, mă loveam, îmi rupeam ceva.
Cu ochii-n 3,14
Potrivit unor studii, se pare că ciupercile sînt mai deștepte decît găinile.
De ce ne este frică de vaci și de urși?
Mîncăm găini și porci, și cîte un biftec în sînge, dar cîți dintre noi mai facem legătura între friptura din farfurie și animalul viu.
Poate fi studiul religiilor pacificator?
Daniela Dumbravă şi Bogdan Tătaru-Cazaban, de la Institutul de Istorie a Religiilor (Academia Română), au propus o secţiune dedicată colegialităţii religioase organizate în act de ripostă faţă de o situaţie conflictuală acută, anume războiul civil din Liban.
Maturizarea tîrzie a indianisticii românești
S-ar putea spune că indianistica românească e o glosă tenace la influența lui Schopenhauer asupra lui Eminescu și, fără îndoială, a modelului iradiant pe care geniul poetului (cu tot cu ciclopicul său apetit cognitiv) l-a impus posterității.
Tentații de pieton desuet
Te simțeai ca-n „Scufița Roșie“, amenințată mereu de cîte un lup virtual care te pîndește din tufișuri în timp ce culegi floricele și e gata să te abată de la calea cea dreaptă.
Cu ochii-n 3,14
„Ce mai faceți?“ / „Sînt așa și-așa… Și tristă, și amestecat“.
Trebuie să fac o schimbare în viața mea
Îmi dau seama că frica mea de schimbare nu vine atît din anxietate, cît din nesiguranța financiară permanentă a vieții mele în România.
Ceaslov?
Schimbarea de paradigmă culturală pe care o ilustrează dispariția cuvîntului ceaslov din vocabularul tinerei generații nu este neapărat un semn de sfîrșit al creștinismului, cît al unei anumite creștinătăți.
Reversul melancoliei
O altă reacție față de plictisul la care se vede obligată o întreagă clasă este rebeliunea sau fronda.
Cu ochii-n 3,14
„Backpfeifengesicht”, așa numesc nemții o mutră care cere palme. (M. C.)
Rămășițele vacanțelor socialiste
O plimbare pe litoralul socialist al României e cea mai bună lecție pentru un copil de, să zicem, 10 ani, care acum se scaldă prin Thassos.
„Otium”: între plictis şi tihnă
Starea de netrudă, de fericită desfătare, de contemplare a realelor tari.
Afghan Story
Etosul democratic rămîne rezultatul unei civilizații personaliste a libertății, așa cum nu găsești dincolo de Europa și America de Nord.
Munca manuală
Îmi aduc aminte cît de puține ustensile aveam în casă în copilărie, prin anii 1970 și 1980.
Cu ochii-n 3,14
Admiratorii lui Hemingway se strîng la Key West, Florida, pentru a participa la concursul „Cine seamănă mai mult cu Hemingway”.
Mesajul din sticlă
Dacă timpul și locul îmi permit desfășurarea unui astfel de demers, aleg un om pe care îl privesc fără așteptări o perioadă și cîteodată descopăr o frumoasă poveste, un alt fel de a trăi.
Cum ar fi ca poporul român să devină surdo-mut măcar pentru un an?
În locul ăsta e un zgomot de nedescris, abia dacă îți poți aduna gîndurile.
„Epoca brâncovenească”
Brâncovenescul reprezintă o echilibrare a unei balanțe identitare în care ingredientele etnografice se poziționau în tensiune față de cele moderniste.
Plethon: paradoxul unei întîlniri
Acest text aspru cu Aristotel, scris ca un exercițiu de școală sau ca o suită de notițe rezumative, din perspectiva unui platonism tîrziu, afin cu Proclus, e o probă de vitalitate intelectuală a lumii bizantine, oferindu-se, în amurg, să-i inițieze pe florentini într-o cunoaștere spre care aceștia aspirau cu toată ființa lor.
Ultima mare înainte de ’89
Știu că m-am dus la magazinul Fondului Plastic, care mi se părea suprema chestie și în a cărui vitrină mă uitam precum Fetița cu chibrituri, pentru că prețurile erau, în general, inaccesibile.
Cu ochii-n 3,14
În acest moment, există cam 300 de oameni morți și puși la gheață în așteptarea tehnologiei care i-ar putea învia.
Împreună
Are o lupă fantastică în care uneori relele i se par bune, iar chestiile banale devin de nesuportat.
Mări studențești
Era mult mai ușor de supraviețuit în cuplu, puteai pleca împreună cu partenerul la repartiție, de pildă.
Vîrsta nu se poate explica celor mai tineri – festivalul medieval de la Sighișoara –
Hippioții de altădată au dispărut oricum și mă așteptam la asta, în locul lor sînt „familiștii”, familii cu unul sau doi copii sau grupuri de familii, dornice să experimenteze comerțul de bazar.
Ritm
A pune în comunicare multiplul, diversitatea persoanelor şi a realului cu un Pol suveran ţine tot de ritm, de vibraţia unitivă.
Întrupare și despuiere
Oamenii adună, colecționează, se identifică fetișist cu diverse simboluri de statut, caută frenetic consumul ostentativ.
Marea Neagră – mici incursiuni de istorie și imaginar
Dezvoltarea oricărui imaginar al mării e articulată de vecinătatea și de folosirea ei constantă ca element vital și oniric.
Cu ochii-n 3,14
„Nu iei suficient în calcul imbecilitatea umană, care este ingenioasă și perfidă” – Joseph Conrad către Aldous Huxley, cîndva în anul 1901. (M. C.)
O țară haioasă
Sigur că România e o țară haioasă. De ridicolul de a trăi și a te descurca aici nu scapă nimeni.
O altă mare
A fost pentru prima dată cînd am văzut pe propria-mi piele cum funcționează sistemul. Sistemul corupt în care trăiam.
Brașov – o călătorie de plăcere
Privesc cartierul Șchei prin geamul autobuzului, nu s-a schimbat prea mult, e același cu cel pe care mi-l aminteam din copilărie, mă simt fericită atunci cînd regăsesc locuri familiare.
Exclușii corpului ierarhic
Proscrierea ca sentință pronunțată de către o autoritate a ierarhiei nu este decît constatarea statutului de proscris al acelui individ.
Profeții și Schimbarea la Față
În momentul transfigurării pe muntele Taborului, Hristos a apărut însoțit de doi profeți ai Vechiului Testament: Moise și Ilie, despre care tradiția biblică spune că au trecut miraculos din această viață.
Cu ochii-n 3,14
Directorul echipei de ciclism a Germaniei a fost trimis acasă de la Olimpiadă pentru că, încurajîndu-și un sportiv, a folosit o expresie, transmisă în direct, care a fost considerată rasistă: „Prinde-i pe cămilari”.