Poate fi studiul religiilor pacificator?

Publicat în Dilema Veche nr. 909 din 9 – 15 septembrie 2021
Poate fi studiul religiilor pacificator? jpeg

De curînd a avut loc la Pisa cea de a 18-a Conferinţă a Asociaţiei Europene pentru Studiul Religiilor. Tema ei a fost, recurgînd la un termen des auzit astăzi, Resilient Religion. Era vizată capacitatea religiei de a se adapta, din interior şi fără distorsiuni, unor condiţii şi provocări noi, fie că e vorba despre forma ei instituţională ori de reflecţia doctrinară, de comunitate ori de trăirea personală a credinţei. Potrivit organizatorilor, o religie îşi dovedeşte „rezilienţa” în măsura în care constituie „un instrument puternic de reacţie faţă de situaţii dificile şi de stabilire a relaţiei cu sacrul graţie colaborării între aspectul spiritual, luciditatea reflexivă, empatie şi emoţii”. Fenomene din orice epocă şi din orice spaţiu religios au fost tratate în secţiunile conferinţei.

Daniela Dumbravă şi Bogdan Tătaru-Cazaban, de la Institutul de Istorie a Religiilor (Academia Română), au propus o secţiune dedicată colegialităţii religioase organizate în act de ripostă faţă de o situaţie conflictuală acută, anume războiul civil din Liban – fenomen cu atît mai dezagregant, mai greu de influenţat cu cît mediul libanez e încărcat de pluralism religios şi cultural, pe lîngă o istorie îndelungată, bogată în străluciri, crize şi rupturi.

Teritoriu prestigios al lumii antice (fenicienii, mari corăbieri şi neguţători, întemeietorii Cartaginei, au creat un alfabet din care derivă cel grec), ţinut puternic prezent în imaginarul biblic, Libanul e un loc unde istoria, culturile, dominaţiile se perindă de mii de ani, lăsînd amprente care îi dau o „complexitate cvasi-insolubilă”, după expresia Părintelui André Scrima care i-a fost oaspete treizeci de ani (1959-1989), ca inspirator al comunităţii monahale ortodoxe de la Deir-el-Harf şi profesor la Facultatea de Ştiinţe Religioase a Universităţii Saint-Joseph din Beirut.

Deja cetate veche, Beirutul avea în vremea Imperiului Roman o faimoasă şcoală de drept, spre care se îndrepta viitorul sfînt Grigore Taumaturgul, înainte ca Origen să-l atragă spre studiul sacru şi viaţa creştină. Bizantinii şi otomanii au fost urmaţi aici de occidentali, care au imprimat ţării o modernitate remarcabilă, dar acut inegală. Complexitatea religioasă e şi mai spectaculoasă: creştini care, din primele secole, sînt nedesprinşi de Scaunul roman (maroniţii), alături de alte confesiuni catolice, comunităţi creştine răsăritene de sursă nebizantină şi bizantină, comunităţi musulmane, sunnite şi şiite în principal, la care se adaugă druzii. Geopolitic, Libanul actual e un teritoriu al crizelor în cascadă: instalarea grupurilor şi a Autorităţii Palestiniene, dominaţia siriană, conflictul cu Israelul, acum scurgerea emigranţilor din Siria devastată sînt presiuni care se adaugă celor interne: slăbiciunea statului în faţa facţiunilor identitar religioase, dezastrul exploziei din 2020 şi, chiar în acest moment, criza financiară cu consecinţe aspre, de lipsă/speculaţie a combustibilului şi a medicamentelor.       

Părintele Scrima evoca, melancolic, bogăţia culturală, umană, economică a Libanului dinainte de război. În 2006, cînd l-am vizitat, Beirutul amesteca ruinele şi strălucirea: urme antice, terenuri vagi, cartiere cochete doldora de viaţă, case bombardate, zgîrie-nori, printre biserici şi moschei.

Cam acesta e terenul unde se situează fenomenul propus pentru studiu în secţiunea „Construirea rezilienţei de către creatori de pace musulmani şi creştini în timpul războiului civil libanez (1975-1990)”. Temă bine aleasă, de vreme ce se ocupă de un caz nelimitat la aria românească, în care intervine totuşi o prezenţă legată de ea, anume P. André Scrima.

La începutul războiului, un grup de universitari – doi creştini şi doi musulmani – au ripostat la conflict din interiorul poziţiei lor spirituale şi al disciplinei lor academice. Au văzut în confruntarea care utiliza diferitele apartenenţe religioase o „sîngeroasă incomprehensiune”, o carenţă spirituală şi intelectuală totodată, privind nu doar religia celuilalt, ci şi pe cea proprie, condiţia credinţei în genere. Profesorii Iusuf Ibish şi Hisham Nashabe (Universitatea americană din Beirut) împreună cu P. Augustin Dupré La Tour şi P. André Scrima de la Facultatea de Ştiinţe Religioase a Universităţii catolice Saint-Joseph au pus la cale un proiect de studiu în dialog, organizat într-un departament de studii islamo-creştine: cursuri duble în care aceeaşi temă era tratată de un profesor musulman şi de unul creştin. Fiecare asista la prelegerea colegului său, iar studenţii erau recrutaţi din orice grup de convingere şi adeziune religioasă.

Organizatorii secţiunii de la Pisa au caracterizat acest departament, devenit institut de studii islamo-creştine, drept un „model educaţional” în care însăşi „situaţia de studiu” constituia un gest expresiv, critic, curajos într-un mediu supraîncărcat de tensiuni ideologico-religioase. Urmînd sugestia organizatorilor, participanţii (Ana Petrache, Angelicum, Roma; Alexandru Tofan, Facultatea de Istorie, Iaşi, P. Jan Nicolae, Facultatea de Teologie Alba Iulia; Daniela Dumbravă, Bogdan Tătaru-Cazaban, eu însămi) au cercetat acest „model” şi mai ales demersul Părintelui André Scrima din perspectiva studiului comparat al religiilor, al fenomenologiei ori al filozofiei religiei. Li s-a adăugat contribuţia dnei Yara El Khoury (Centrul pentru studiul lumii arabe moderne, Universitatea Saint-Joseph) privind figura aparte a Părintelui maronit Youakim Moubarac. Cu studii la Beirut şi la Paris, secretar al marelui islamolog Louis Massignon, universitar arabist, cercetător la CNRS, el a dus de-a lungul războiului un efort singuratic de conciliere. A încercat să medieze între şefii facţiunilor duşmane, a intervenit pentru eliberarea persoanelor răpite de diferitele tabere, a scris abundent, pledînd aplicat pentru stingerea conflictului. Gesturi pacificatoare într-o mare de violenţă, care nu au avut o iradiere prea largă, aşa cum nu a avut nici studiul în dialog, practicat de cei patru. Gesturi intelectuale şi spirituale zadarnice? Importante doar pentru conştiinţa celor care le-au întreprins? Gesturi care rămîn totuşi ca un reper, urmînd să inspire, poate, alţi pacificatori?

E interogaţia care, iniţiată de organizatorii secţiunii, a rămas prezentă de-a lungul întîlnirii de la Pisa. „Poate oferi studiul religiilor”, se întreabă ei, „baza unui discurs şi a unei hermeneutici care să ducă la întîlnirea colegială între islam şi creştinism, la evitarea conflictelor generate de dogmatism şi instrumentarea ideologică a religiilor?” Ei au deja un proiect mai amplu, de cercetare a altor cazuri de pacificatori intelectuali, ceea ce ar putea face prezentă tema în conştiinţa mediului cultivat din Liban.

Într-un articol din Le Monde, 26 august, o corespondentă libaneză spunea: „E dimineaţă, Beirutul se trezeşte. Porneşte alergarea după dolari, după benzină, după medicamente. Alergarea pentru supravieţuire, pentru sens”. În privinţa celui din urmă, efortul intelectual şi spiritual al pacificatorilor rămîne esenţial. 

Anca Manolescu este cercetător în domeniul antropologiei religioase.

Foto: Universitatea Saint-Joseph, Beirut (wikimedia commons)

Zizi și neantul jpeg
Sistem și libertate
Am crescut într-o lume în care ceea ce astăzi considerăm nevoi de bază erau, pe la sfîrșit de ani ’70 și început de ani ’80, privite drept suprastructuri. Răsfățuri.
liceul sf sava bucuresti jpeg
Liceul avea coloane
Revederea colegilor și profesorilor dragi mi-a dat sentimentul mîngîietor că lucrurile ar putea deveni la fel de bune pe cît ni le imaginam noi în 1992.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
De ce nu-s românii ca francezii?
Cartea și bagheta mi s-au părut două lucruri indispensabile în Franța.
p 19 Sylvie Germain WC jpg
Sindromul Șarikov
Nu este vorba doar despre o lipsă de educație, ci și despre voluptatea unei agresivități manifestate zi de zi, pe rețelele de socializare, care au devenit nu doar un spațiu bun pentru defularea nervilor, ci gazdă generoasă acestei forme josnice de violență.
p 20 Gustave Thibon jpg
O lumină asupra imediatului
Pentru Putin şi adepţii lui, persoanele, fie ele ucrainene ori ruse, civili ori combatanţi, sînt nimic.
Theodor Pallady jpeg
Scopul meu ești Tu
Un adevărat apostol al dialogului, un maestru al incluziunii și un campion discret al cercetării Celuilalt, cu sau fără majusculă.
p 24 A  Vrana jpg
Cu ochii-n 3,14
Poliția din Cehia este în căutarea unui hoț care are obiceiul să intre prin case, fără a se sinchisi de prezența locatarilor. Se spune că se uită la aceștia în timp ce dorm.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (II)
Dar poate că mai mult decît plimbarea în sine conta acel „împreună”.
p 19 jpg
Cultul virginității
Ideea că virginitatea fizică atestă puritatea și inocența depășește granițele religioase, devenind un construct social și ipocrit prin care unei femei i se anulează calitățile morale în favoarea celor fizice, ajungînd să fie prețuită mai degrabă integritatea trupului decît mintea și sufletul.
p 20 San Filippo Neri WC jpg
Despre creștinism și veselie
Multe dintre textele clasice ale creștinismului dovedesc o relație încordată pe care Sfinții Părinți o întrețineau cu rîsul.
„Voi cine spuneţi că sînt?“ O pledoarie jpeg
Migdalul lui Origen
Editat, tradus, redescoperit în bogăția și autenticitatea sa în ultimul secol, Origen revine de fiecare dată în atenția cititorilor cu o înnoită putere de atracție.
Zizi și neantul jpeg
Dacia roșie
Era o oază, într-o vreme în care lucrurile se degradau pe zi ce trecea: la cantina de acolo se putea mînca bine și ieftin, ba chiar și cumpărai una-alta pentru acasă, uneori.
p 24 M  Plesu jpg
Cu ochii-n 3,14
La Galați, o candidată a fost surprinsă în timp ce încerca să fraudeze examenul de bacalaureat cu un pix-telefon. Avea 45 de ani și era absolventă a unui liceu particular, la frecvenţă redusă.
41580801101 373a7ea5c2 c jpg
Oamenii fac orașele
Paradigmei moderniste de producție a noilor cartiere, Jacobs îi opune observația directă și studiul la firul ierbii, sau la bordura trotuarului, a vieții urbane.
Zizi și neantul jpeg
Roți și vremuri
Trebuia să mănînci nu știu cîți ani numai iaurt și să economisești, să pui bani la CEC ca să-ți poți cumpăra o Dacie.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Aix-Les-Bains și tinerii francezi de 70 de ani (I)
În Aix zilele de vară se mișcă în ritm de melc, par nesfîrșite, exact ca acelea din vacanțele copilăriei.
E cool să postești jpeg
Tastatura sau creionul?
Este un avantaj real acest transfer al informațiilor direct pe dispozitivele elevilor?
p 20 WC jpg
Religiile manevrate de dictatori
Sîntem înconjuraţi de spaţii unde religia e folosită în beneficiul unor regimuri antiliberale: Rusia lui Putin, Turcia lui Erdogan, Ungaria lui Orbán.
Theodor Pallady jpeg
Discretul eroism al moderației
Nu prea cunoaștem opera românilor americani, iar numele care circulă simultan în cele două culturi provin cu precădere din zona umanistică.
p 23 Lea Rasovszky, Bubblegun of Sweet Surrender (Soft War) I  Codre jpg
„Războiul este doar «eu» și nici un pic «tu»” – artiștii și galeriile în timp de război
„Un fel de așteptare epuizantă la capătul căreia sperăm să fie pace.”
p 24 A  Damian jpg
Cu ochii-n 3,14
După ce, cu o săptămînă în urmă, doi lei au încercat zadarnic să evadeze din grădina zoologică din Rădăuți, un șarpe mai norocos a pătruns în Spitalul Orășenesc din Balș.
Zizi și neantul jpeg
Mare, pofte, necuprins
Tocmai ăsta era hazul vacanței: împletirea ciudată de pofte concrete și visări abstracte. Figurau, cu toatele, într-un meniu pestriț și cu pretenții.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Vacanțe de altădată
Nu pot vedea mai multe, însă sînt convinsă că au și bomboane străine sau ciocolată, poate că au și gume cu surprize.
E cool să postești jpeg
S-o fi supărat pe mine?
Ca să nu „supere” această societate, foarte multe femei ajung să fie prizoniere ale unor prejudecăți pe care și le autoinduc, perpetuîndu-le, uitînd de cele mai multe ori de ele însele.

Adevarul.ro

image
Şofer omorât în bătaie la Bacău pentru că a atins din greşeală cu maşina oglinda unei dubiţe
O crimă înfiorătoare a avut loc miercuri seara pe o stradă în Bacău, după o acroşare în trafic şi un scurt scandal. Doi bărbaţi au fost deja reţinuţi, după ce victima a fost găsită pe asfalt, fără suflare.
image
O actriţă româncă adoptată de un cuplu britanic şi-a revăzut mama la 34 de ani după ce a fost lăsată într-un orfelinat
O actriţă foarte apreciată în Marea Britanie şi fostă prezentatoare la BBC Radio York şi BBC Country File Live, Adriana Ionică are o poveste de viaţă tulburătoare şi demnă de un film.
image
SARS-CoV-2 continuă să facă „pui“. Ultimul este şi cel mai infecţios
Noua subvariantă BA 2.75 a coronavirusului este de cinci ori mai infecţioasă decât varianta Omicron şi provoacă deja îngrijorări în rândul specialiştilor independenţi.

HIstoria.ro

image
Cine a detonat „Butoiul cu pulbere al Europei” la începutul secolului XX?
După Războiul franco-prusac, ultima mare confruntare a secolului XIX, Europa occidentală și centrală se bucurau de La Belle Époque, o perioadă de pace, stabilitate și creștere economică și culturală, care se va sfârși odată cu începerea Primului Război Mondial.
image
Diferendul româno-bulgar: Prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat România după obţinerea independenţei
Pentru România, prima problemă spinoasă cu care s-a confruntat după obținerea independenței a fost stabilirea graniței cu Bulgaria.
image
Controversele romanizării: Teritoriile care nu au fost romanizate, deși au aparținut Imperiului Roman
Oponenții romanizării aduc mereu în discuție, pentru a combate romanizarea Daciei, acele teritorii care au aparținut Imperiului Roman și care nu au fost romanizate. Aceste teritorii trebuie împărțite în două categorii: acelea unde romanizarea într-adevăr nu a pătruns și nu „a prins” și acelea care au fost romanizate, dar evenimente ulterioare le-au modificat acest caracter. Le descriem pe rând.