La zi în cultură

Pagina 51
Apollo 111, Filmele LUX, „Dodii“ jpeg
Apollo 111, Filmele LUX, „Dodii“
● „Filmele LUX. 10 pentru 10“, între 1 și 4 decembrie, la Cinema „Elvira Popescu“. Sieranevada, Morgen, Katalin Varga, Toni Erdmann, Fiul lui Saul, Crulic – Drumul spre dincolo, California Dreamin’, Bibliothèque Pascal, Medalia de onoare, 4, 3, 2 – le puteți vedea (sau revedea) pe toate cu un abonament care costă doar 10 lei. (Adina Popescu)
„Vreau să trăiesc mai multe existenţe“ – dialog cu Maia MORGENSTERN jpeg
„Vreau să trăiesc mai multe existenţe“ – dialog cu Maia MORGENSTERN
Pot să fac un film cu telefonul, pot să joc pe o scîndură sau pe două butoaie, am curajul să strig lumii, părinților, societății, atotputernicilor zilei altfel decît în manifestații de stradă sau pe Internet. Teatrul e comunicare.
„Mi am dorit ca spectatorii să fie conştienţi că se uită la un film“ – interviu cu Radu JUDE jpeg
„Mi-am dorit ca spectatorii să fie conştienţi că se uită la un film“ – interviu cu Radu JUDE
Aproape toți producătorii români sau străini, toți distribuitorii, toți șefii ăștia de la diferite fonduri de finanțare europene sau de la televiziuni asta își doresc: „emotion“. Dacă filmul nu promite „emotion“, nu li se pare interesant.
„Păr alb“ şi cristale teatrale jpeg
„Păr alb“ şi cristale teatrale
Spectacolele, aceste cristale distinct extrase din bibliografia de viaţă şi de artă, ne restituie emoţia poetică trăită în obscuritatea sălilor.
Mortality show jpeg
Mortality-show
Cu acest al doilea volum de proză satirică, în care se împletesc absurdul şi pitorescul, derizoriul contrastelor şi cinismul exceselor, rafinamentul referințelor culturale și verbiajul debil din studiourile de televiziune, Radu Paraschivescu își găsește propriul loc între scriitorii de proză satirică.
Mîinile însîngerate ale măcelarului jpeg
Mîinile însîngerate ale măcelarului
Oliver Frljic face spectacole provocatoare, care ţin mintea spectatorului în priză.
Filmul ca interpretare (II) jpeg
Filmul ca interpretare (II)
Aceste abateri de la abordările clasice sau obișnuite ale adaptărilor sînt o provocare stimulantă și deloc lipsită de emoție, importante nu doar pentru popularizarea lui Blecher, ci și pentru întrebările pe care le pune prin propriile sale comentarii.
Un fel de monştri sacri jpeg
Un fel de monştri sacri
Dincolo de cîteva numere briliant executate, iluștrii săi autori nu au vrut să lase nimic pe dinafară.
Minificţiunea zîmbetului jpeg
Minificţiunea zîmbetului
Ceea ce mă atrăgea în Coreea de Sud era dorința celor pe care îi întîlneam, de la studenții veseli și respectuoși, fără să fie falși-scorțoși, pînă la vînzătorii din piețe de a te face să te simți integrat.
„Cioran – Pessoa, doi exegeți ai nefericirii“, Scrisori către Vera, Arrival jpeg
„Cioran – Pessoa, doi exegeți ai nefericirii“, Scrisori către Vera, Arrival
● Sînt cîteva cărți care au apărut la tîrg și pe care mi le-am dorit. Vladimir Nabokov, Scrisori către Vera (Editura Polirom), Cexina Catapuxina lui Matei Florian (Editura Polirom) și Trado a Svetlanei Cârstean și a Athenei Farrokhzad (Editura Nemira). Cu ele o să-mi petrec timpul în următoarea perioadă. (Ana Maria Sandu)
Salutări de la Basel jpeg
Cum se spune Gaudeamus în chineză
La Tîrgul de Carte, cel mai bun răspuns la cenzură și autoritarism e tot o carte.
„Lumea asta e magică, pur şi simplu magică“ – interviu cu Matei FLORIAN jpeg
Ce i lipseşte pieţei de carte jpeg
Ce-i lipseşte pieţei de carte
Pentru publicitari, faptul că avem o rată de 85% de analfabetism funcţional la nivel gimnazial şi că o treime dintre librăriile ţării se află în Bucureşti, iar cîteva zeci de oraşe din provincie, precum şi toate satele patriei sînt lipsite cu totul de librării, ei bine, nu, acestea nu contează, ne spun publicitarii, bugetele de promovare sînt problema pieţei de carte de la noi!
Şi acum? jpeg
Şi acum?
Temps D’Images provoacă, uneori fără menajamente, gîndirea. Continuă să fie pentru România o platformă care catalizează vibraţiile societăţii şi ale vremurilor în diferite formule artistice: teatru, dans, instalaţii vizuale şi performative, cărţi, concerte, ateliere, conferinţe.
Filmul ca interpretare (I) jpeg
Filmul ca interpretare (I)
Inimi cicatrizate aminteşte spectatorului de existenţa unei mîini care dirijează ceea ce se petrece în film.
Grandomanie jpeg
Grandomanie
Portoricanul Omar Rodriguez-Lopez a lăsat o puternică amprentă asupra istoriei rock începînd cu finele anilor ’90, în calitate de chitarist al trupelor The Mars Volta și At the Drive-in.
30 de povestiri adevărate, Disco Titanic, Gaudeamus jpeg
30 de povestiri adevărate, Disco Titanic, Gaudeamus
● La Editura Paralela 45 a apărut, sub titlul Opera poetică, o antologie din creația Elenei Ștefoi, poet exponențial al optzecismului. Dilema veche recomandă această carte cu explicabil entuziasm. (Redacţia)
„Cum putem sta în continuare în fața televizorului să vedem ce se întîmplă?   ” – dialog cu Vlad ALEXANDRESCU jpeg
„Cum putem sta în continuare în fața televizorului să vedem ce se întîmplă?...” – dialog cu Vlad ALEXANDRESCU
În anii ’90 lucrurile se vedeau altfel. Unii intelectuali s-au și implicat atunci. După aceea, a apărut un fel de profesionalizare a politicii și intelectualii s-au dat deoparte, sperînd că această clasă politică se va profesionaliza și va reprezenta, democratic, interesele românilor. Intelectualii au încercat să reprezinte spiritul critic, să exercite un control, o cenzură, conform menirii lor.
Salonicul şi vechiul său festival jpeg
Salonicul şi vechiul său festival
Scenele dintre ei îți zbîrlesc pielea și îți rup sufletul. Totul – și tragic, și înduioșător.
„Talentul nu ajunge pentru a impune un mare artist“ – interviu cu Angelin PREJLOCAJ jpeg
„Talentul nu ajunge pentru a impune un mare artist“ – interviu cu Angelin PREJLOCAJ
Limbajul baletului clasic va rămîne mereu impregnat în mine, dar la fel de mult contează faptul că în copilărie am practicat judo și am fost modelat de ceea ce înseamnă a purta un alt corp cu propriul tău corp.
Scriitori şi subsemnaţi jpeg
Scriitori şi subsemnaţi
Un moment de cumpănă în existenţa oricărui român este întîlnirea cu poliţia. O confirmă istoria, martorii, rîul, ramul. Uneori, chiar poliţia.
Fenomenologia plînsului jpeg
Fenomenologia plînsului
În Mothers of Steel, doi roboţi umanoizi refac istoria lumii din emoţii. Şi ce emoţie ar fi mai potrivită pentru asta decît plînsul?
De a şoarecele şi pisica jpeg
De-a şoarecele şi pisica
O fantezie masculină de un erotism stilizat cu subiectul emancipării unor fete de sub rolurile impuse, prin abuz și educație, de bărbații care le supun pentru a-și hrăni tocmai fanteziile ego-ului lor (fantezii ale identității, dintre care cea mai înalt-chinuitoare e, pentru ei, aceea de a fi japonezi).
Aproape divinul dramatism post rock jpeg
Aproape divinul dramatism post-rock
Reverb-ul chitarelor manipulate de Takaakira „Taka“ Goto și Hideki „Yoda“ Suematsu hăpăie, din ce în ce mai zgomotos, ondulația unui sintetizator. „Lasciate ogni speranza, voi ch’entrate!“
Farmecul simplu al călătoriei cunoscute jpeg
Farmecul simplu al călătoriei cunoscute
Acea călătorie care te face să-ți oferi un reboot, repornirea de care avem din cînd în cînd atîta nevoie.
Rostogol merge acasă, NBA, Platforma 9 3/4 jpeg
Rostogol merge acasă, NBA, Platforma 9 3/4
● Magazinul Harry Potter de pe Platforma 9 3/4 din gara King’s ­Cross, în Londra. De unde poți cumpăra căni, bufnițe, tricouri, șepci cu Cercetașii și Viperinii, baghete şi boabe de fasole magice, precum și păpuși cu spiridușul Dobby, printre altele. (Iaromira Popovici)
Lege şi cinema jpeg
Lege şi cinema
Multe dintre aceste filme s-au dovedit valoroase: au fost recompensate la festivaluri importante, au intrat în competiţie cu alte producţii, susţinute de bugete cu mult mai generoase, au fost apreciate de critici şi de presa culturală, dar nu au ajuns nici­odată cu adevărat la publicul din România.
„E meritul Franţei că am ajuns aici“ – interviu cu Cornel ION jpeg
„E meritul Franţei că am ajuns aici“ – interviu cu Cornel ION
Nu trebuie să ascultăm de dimineața pînă seara aceleași lucruri. Oamenii pot alege în cunoștință de cauză.
„Nu sînt doar coregraf, întotdeauna mi am scris dansurile“ – interviu cu Gigi CĂCIULEANU jpeg
„Nu sînt doar coregraf, întotdeauna mi-am scris dansurile“ – interviu cu Gigi CĂCIULEANU
„Nu sînt doar coregraf, întotdeauna mi-am scris dansurile“ – interviu cu Gigi CĂCIULEANU
„Nu istoria e o ştiinţă exactă, ci mai degrabă literatura“ – interviu cu Andreea RĂSUCEANU jpeg
„Nu istoria e o ştiinţă exactă, ci mai degrabă literatura“ – interviu cu Andreea RĂSUCEANU
În Bucureștiul lui Mircea Cărtărescu este vorba despre un oraș care e, pe rînd, un alter ego al naratorului, un oraș-corp, cu alcătuire anatomică, un peisaj multisenzorial, un text, o „zonă“ pynchoniană, în care se întîlnesc toate contradicțiile spațio-temporale.
Şi totuşi se întîmplă jpeg
Şi totuşi se întîmplă
Aşa ceva nu ţi s-ar putea întîmpla nici­odată este un volum cu treizeci de povestiri, are conţin întîmplări uneori violente, alteori stranii, dacă nu de-a dreptul stranii şi violente.
Fascinanţii jpeg
Fascinanţii
Carolyn Carlson are 73 de ani şi fluiditatea unui peşte.
Acel presentiment al posibilităţii jpeg
Acel presentiment al posibilităţii
Momente de doliu, de-a lungul a trei veri, în trei oraşe diferite (Berlin, Paris şi New York), din viaţa membrilor unei familii care îşi continuă parcursurile în absenţa Sachei (Stéphanie Daub-Laurent), o tînără femeie aparent vibrînd de robusteţe, moartă subit.
Spaţiu de manevră jpeg
Spaţiu de manevră
Cu privire la muzicieni precum Esbjörn Svensson ori, ca să folosesc un exemplu ceva mai recent, Goodbye to Gravity, au existat la noi drastice disproporții între cît s-a scris în presă pe vremea cînd aceștia activau, cînd s-ar fi putut bucura de orice dram de atenție și apreciere, față de cît s-a scris după ce au răposat.
Mersul la cort face spatele frumos jpeg
Mersul la cort face spatele frumos
Poți trăi bine-mersi o zi sau cîteva și fără cinci creme de corp, espresso machiatto sau saltea cu memory foam.
Eseu despre orbire, Teatrul Nottara, „Culese din Balcani“ jpeg
Eseu despre orbire, Teatrul Nottara, „Culese din Balcani“
● José Saramago, Eseu despre orbire (Editura Polirom, 2013, traducere de Mioara Caragea), pentru că e înfricoșătoare și minunată. Pentru cînd ni se pare că vedem bine și pentru cînd se blurează totul în jurul nostru. Și, mai ales, pentru că natura umană nu se schimbă. (Ana Maria Sandu)
„O medalie pe Everest“ – dialog cu Alexandru ANDRIEŞ jpeg
„O medalie pe Everest“ – dialog cu Alexandru ANDRIEŞ
Muzica nu e doar un vehicul care să transporte textul, ea alterează mesajul. Dacă îl „alterează“ în sens bun e bine, dacă îl „alterează“ în sens prost e rău. Cred că acesta e cel mai important lucru pe care l-au făcut acești poeți-cîntăreți: au reușit nu „să cînte niște versuri“, cum se întîmpla și la noi (90% din cei care cîntau luau texte de la diverși poeți și puneau muzică pe ele, căci cenzura n-avea cum să nu aprobe Alecsandri sau Eminescu), ci să comunice ceva.
Cîteva note de spectator – sau Criticul, o fiinţă greu de mulţumit jpeg
Cîteva note de spectator – sau Criticul, o fiinţă greu de mulţumit
Dincolo de orice aprecieri generale, sîntem de acord că un festival național a­nual nu poate reflecta decît starea actuală a teatrului românesc.
Wilde, Baudelaire, Cehov – un sfîrşit de secol jpeg
Wilde, Baudelaire, Cehov – un sfîrşit de secol
Secolul XX, secol scurt, fără melancolie, se va termina odată cu căderea Zidului de la Berlin. Altă istorie, alte vremuri. Dar Cioran spunea: „Mie îmi place sfîrşitul în toate“.
Proza scurtă înseamnă    jpeg
Proza scurtă înseamnă...
Cele mai scurte definiţii ale prozei scurte: „poezie pe-ndelete“ şi „artă“.
Forme, volume, halucinaţii jpeg
Forme, volume, halucinaţii
În FNT, Gigi Căciuleanu a beneficiat de o inspirată combinaţie a două dintre creaţiile sale, Un minut de dans sau Uf!!! (Teatrul Mic, Bucureşti) şi Vivaldi şi anotimpurile (Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“), ­căci structura de laborator a celei dintîi a oferit informaţiile necesare pentru decriptarea celei de-a doua.
Muzici şi macarale jpeg
Muzici şi macarale
Afacerea Est va fi un teritoriu mult mai uşor de recunoscut pentru spectatorii familiarizaţi cu stilul comic-absurd al scurtmetrajelor sale. Noul său film e o (tragi)comedie care păstrează tipologia protagoniştilor săi precedenţi, nişte naivi pentru care mecanismul inventivităţii, găsirea soluţiilor la problemele cu care se confruntă, pare să funcţioneze împotriva lor: nu ajunge să le rezolve dificultăţile, ci din contra, reuşeşte să le complice şi mai mult vieţile.
Dansînd cu noaptea jpeg
Dansînd cu noaptea
La cei 82 de ani ai săi, împliniți pe 21 septembrie anul acesta, Leonard Cohen acceptă, în/la sfîrșit, compromisul — nu-și mai caută Dumnezeul în trip-urile fabricate de LSD, ci în întunericul unui moment final pe care pare a-l simți aproape.
Zen ul oraşului invizibil jpeg
Zen-ul oraşului invizibil
Acum, cînd mă plimb pe străduțele cu parfum vechi ale Bucureștiului și ajung în fața unei ferestre zidite dintr-o casă părăsită, nu mă încearcă doar tristețea de a vedea lăsat un loc în paragină, ci am sentimentul că pot vedea o poveste în spatele ei pe care o pot așeza ca într-un Rubik, alături de altele pe care istoria mare, cu toate încrîncenările și injustițiile ei, nu le-a șters.
Corespondenţă, Lettres à Anne, Așteptîndu l pe Marot jpeg
Corespondenţă, Lettres à Anne, Așteptîndu-l pe Marot
● Teatrul independent La Scena din București, piesa Așteptîndu-l pe Marot, scrisă și regizată de Theo Herghelegiu. E ceva foarte scurt, durează o oră. Genul de spectacol fără pretenții, la începutul căruia nu știi dacă nu cumva vei fi șocat sau vei asista la ceva prea experimental, dar care, în cele din urmă, se dovedește a fi de bună calitate, amuzant și ușor de digerat (cuvîntul chiar are legătură cu Marot, cel din piesă). (Andrei Manolescu)
Stare de subdezvoltare jpeg
Stare de subdezvoltare
Teleorman e unul dintre cele mai sărace județe din România. A ieșit în evidență în ultima vreme prin două lucruri: prin faptul că e fieful pesedistului Liviu Dragnea și prin faptul că e singurul județ din țară fără nici o librărie.
„Trebuie să te doară ca să poţi să transmiţi ceva“ – dialog cu Damian DRĂGHICI jpeg
„Trebuie să te doară ca să poţi să transmiţi ceva“ – dialog cu Damian DRĂGHICI
E important pentru mine să cînt o piesă care mă făcea să plîng cu un anumit instrumentist.  Am reușit să readucem pe scenă muzica anilor ’60-’70, care este tezaurul nostru.
Avem Cuminţenia  Ce facem cu ea? jpeg
Avem Cuminţenia. Ce facem cu ea?
Ne place să afirmăm retoric faptul că „Brâncuși e al meu“, dar nu înțelegem cu adevărat ce tip de responsabilitate colectivă decurge din asta. La un al doilea nivel, achiziția operei a deschis drumul unor polemici de fiecare dată conflictuale și de fiecare dată polarizante. Concluzia este că sîntem o societate în care dezbaterea în spațiul public mai are nevoie de o îndelungată practică pentru a deveni un exercițiu constructiv la nivel intelectual și cultural.
Nina dansează jpeg
Nina dansează
La aproape două decenii de la precedenta apariţie editorială cu poezie în limba română, această CD-carte, ce adună, din păcate, doar o infimă parte din poezia Ninei Cassian, este însă un prim pas, chiar dacă mic, în redescoperirea scriitoarei. Dar ar putea fi primul pas al unui lung şi frumos dans al poeziei sale cu mai vechii şi mai noii ei cititori.
Cruzime jpeg
Cruzime
De ceva timp, am senzaţia că trăim cu toţii în filmul lui Haneke Panglica albă şi mă întreb ce grozăvie va să vină. Şi Yann Verburgh simte că timpul e crud.