Fascinanţii

Publicat în Dilema Veche nr. 664 din 10-16 noiembrie 2016
Fascinanţii jpeg

FNT 2016, ediţia a 26-a, 21-30 octombrie. 

Se întîmplă uneori, mai ales cînd vezi multe spectacole într-un interval scurt de timp, ca percepţia asupra lor să se condenseze. Senzaţiile se intensifică, dar se şi esenţializează. Astfel, ceea ce rămîne în urma unor spectacole nu este imaginea de ansamblu, ci cîte un element din construcţia lor. Desigur, întregul se recuperează din memorie, dar de această dată am preferat să reţin, dintr-un festival cu o selecţie (prea) generoasă, cîteva fragmente interesante, fascinante chiar, nu atît ca reprezentare a producţiilor din care fac parte, ci ca elemente în sine, frumoase, puternice sau neliniştitoare. 

Femeia mării

Scurte povestiri şi Acum, spectacole de Carolyn Carlson. Performeri: Chinatsu Kosakatani, Yutaka Nakata / Carolyn Carlson / Won Myeong Won, Constantine Baecher, Juha Marsalo, Céline Maufroid, Riccardo Meneghini, Yutaka Nakata, Sara Orselli, Sara Simeoni. Carolyn Carlson Company. 

Carolyn Carlson are 73 de ani şi fluiditatea unui peşte. Legendă a dansului contemporan, coregrafa americană rezidentă în Franţa, unde şi-a înfiinţat şi propria companie, a prezentat în FNT două spectacole şi a ţinut un masterclass. Scurte povestiri a venit într-o formulă de trei episoade, Li / Imersiune / Ardere (spectacolul este modular, conţine mai multe episoade – Mandala, Wind Woman etc. – dintre care se aleg trei pentru o reprezentaţie), din care partea centrală a fost susţinută de coregrafă însăşi. Imersiune este un solo în care curgerea apei, sunetul valurilor sau al vîntului peste mare, furtuna, liniştea sau ploaia calmă (muzica: Nicolas de Zorzi) mîngîie uşor corpul dansatoarei, ca pe o trestie. Trupul „curge“ sub muzică, uneori sub tăceri, impulsionat doar de lumina albastră din fundal, se lichefiază, ia forma sunetului, ca şi cum între aceste elemente, corp şi sunet, ar funcţiona principiul vaselor comunicante. E fabuloasă fluiditatea lui Carolyn Carlson obţinută aparent fără greutate, ca şi cum ar fi conţinută în însăşi carnea ei, o fluiditate pe care îşi fundamentează toate coregrafiile. Astfel „curg“ trupurile şi în celelalte două Povestiri, dar şi în Acum – un spectacol care porneşte de la „Poetica spaţiului“ a lui Gaston Bachelard şi care mi-a amintit de Imposibila, posibilă casă, spectacol al Teatrului Parkaue din Berlin, prezentat de curînd în Festivalul Tînăr de la Sibiu, ambele explorînd spaţiul intim prin poveste şi percepţie, conectînd omul cu locuinţa sa („corpul meu este casa mea“). Există şi alte elemente comune spectacolelor lui Carolyn Carlson, precum obsesia timpului sau o pronunţată aplecare spre calofilie, spre un frumos în sine, (uneori prea) căutat. Dar peste toate acestea rămîne imaginea femeii unduită de clipocitul apei. 

Bărbatul de floarea-soarelui

Prin vis, scenariu de Matyás Várga; regia, scenografia și coregrafia: Pál Frenak, muzica originală: Atilla Gergely, Levi Norman. Cu: Laura Avarvari, Cătălin Ursu, Mara Opriș, Răzvan Ciocoi, Alina Ilea, Daniela Bostan, Luminița Tulgara, Călin Stanciu Jr., Raul Lăzărescu, Ionuț Iova. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara. 

În spectacolul lui Pál Frenak predomină naraţiunea imaginarului, a inconştientului: un accident de maşină – care este o axis mundi – şi o victimă al cărei delir burlesc conţine icon-uri pop (precum mai multe Marilyn Monroe). Coregrafia este mai tăioasă decît la Carolyn Carlson, are altă tonalitate, foloseşte umorul şi contrapunctul, nu ezită să fie ireverenţioasă. Partitura rezervată coregrafului în spectacol a fost preluată de tînărul Răzvan Ciocoi, care atrage atenţia în două momente, un solo în fustă albă în care dansează cu torsul, în special cu spatele, şi un altul în care apare acoperit de o haină de floarea-soarelui la care renunţă dezinvolt pentru un dans nud în penumbră. Sînt pasaje care depind de forţa dansatorului, nu atît ca performanţă fizică, ci ca putere de captare a atenţiei întrucît elementele coregrafice şi teatrale sînt discrete, esenţială fiind energia. Ironic şi vulnerabil, personajul alunecă pe scenă cu eleganţa fascinantă a unui faun.

rosencrant2 foto v vasiliev jpg jpeg

Lopahin 

Livada de vişini de A.P. Cehov, regia: Lev Dodin, scenografia: Aleksander Borovsky. Cu: Ksenia Rappoport, Ekaterina Swennen, Elizaveta Boiarskaia, Igor Chernevich, Sergei Vlasov, Danila Kozlovskiy, Oleg Ryazantsev, Tatiana Shestakova, Andrei Kondratiev, Arina Von Ribben, Sergey Kuryshev, Stanislav Nikolskiy. Teatrul Maly Drama – Théâtre de l’Europe, Sankt-Petersburg, Rusia.  

Livada de vişini a lui Dodin are marcajele unui creator de talia gurului de la Teatr Maly: o viziune coerentă şi bine fundamentată, un sistem de relaţii complex şi justificat, un spectacol lucrat cu fineţe, în detaliu, într-un universal valabil stil stanislavskian. A funcţionat bine spaţiul, căci spectacolul se mută de pe scenă în sală, care devine astfel livada şi casa totodată, suprafaţa imensă din Sala Mare a TNB a cerut efort din partea actorilor din cauza traseelor lungi, ceea ce a a creat o anume poezie, poate involuntară. Sigur, livada e simbolul unei epoci şi orice schimbare socială sacrifică generaţii care, spune Dodin, nu sînt noţiuni abstracte, ci oameni. Bine integrat a fost elementul cinematografic, cu livada proiectată pe ecran – deja amintire – de un aparat de 16 mm, sub forma unui film mut.

Şi a fost Danila Kozlovskiy, un Lopahin tînăr, sfîşiat între trecut şi prezent, avînd şi căldură umană, şi ambiţie rece, presimţindu-şi sfîrşitul (poartă pălăria Ranevskăi şi e afectat de închiderea casei – nu se susbtituie doar puterii, ci şi decăderii), ludic şi (auto)ironic. Subtil în ultima scenă cu Varia, a unei atracţii consumate fizic, urmată de abandon, actorul explodează după cumpărarea livezii. Bucurie aproape primitivă, tuşe de nebunie, regrete şi triumf exultat în dans (o bătută) şi într-o versiune dementă de My Way – actorul are experienţă în concerte, cîntecul a fost folosit doar ca material pentru starea complexă de bucurie/tristeţe a personajului – pe care se aud cum sînt tăiaţi vişinii, toate sînt pentru Danila Kozlovskiy un prilej de etalare a performativităţii sale. Livada de vişini este mai degrabă spectacolul său decît al lui Dodin. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Oaca, V. Vasiliev

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”
Vocea: ţipete sau şoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Viață de cuplu jpeg
Viață de cuplu
Filmului îi reușesc mult mai bine scenele de criză, cele în care intensitatea e dată pe minus, iar cadrul se lasă măturat de un crivăț emoțional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS jpeg
„Culturi cinematografice contemporane”, dezbatere organizată de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, începînd cu ora 16:00, la sediul instituției din strada Matei Voievod 75-77
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)” jpeg
Artă împotriva războiului – expoziția „Stop the War (in Ukraine)”
Între 29 aprilie și 28 mai, în Piața Regelui Mihai din București, va putea fi vizitată expoziția Stop the War (in Ukraine), prin care opt artiști români și o serie de artiști ucraineni continuă să ia atitudine împotriva războiului din Ucraina și să militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mișca, a motiva și a împinge la acțiune.
Căsătoria lui Teofil jpeg
Căsătoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria și Teofana înaintea ei, Teodora s-a văzut transformată din „nimeni” în cel mai de seamă personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.